Kiedy w 2014 roku został trzecim prezesem Microsoftu, Satya Nadella wiedział, że Microsoft musi zmienić swoją kulturę, aby dobrze prosperować; głównymi aspektami będą empatia i dostęp. Mając 24-letnie doświadczenie w pracy w Microsofcie, Nadella przeciwstawił się instytucjonalnemu samozadowoleniu, uważając, że Microsoft musi rozszerzyć swój globalny zasięg. Jest zwolennikiem poglądu, że technologia może odmienić życie, poprawiając dystrybucję towarów i usług oraz pomagając społeczeństwu w rozwiązywaniu problemów takich jak globalne ocieplenie dzięki postępom w dziedzinie obliczeń kwantowych. Pisząc z Gregiem Shaw i Jill Tracie Nichols, Nadella jest optymistą, że ludzie, mając narzędzia, będą współpracować, aby uczynić świat lepszym. Mówi, że Microsoft obiecuje takie narzędzia. Jeżeli obecny sukces Microsoftu jest jakimkolwiek wskaźnikiem, to dobrze zdefiniowana kultura korporacyjna, która koordynuje działania ze swoimi partnerami, aby zapewnić lepsze życie miliardom ludzi, jest zwycięską formułą. Nadella wie jednak, że sukces jego śmiałej, optymistycznej wizji zależy również od współpracy partnerów, rządów i obywateli.
Streszczenie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze szkolenia menedżerskie.
Take-Aways
- Gdy w 2014 roku Satya Nadella został prezesem Microsoftu, firma przeżywała kryzys tożsamości i potrzebowała nowego kierunku.
- Technologia chmury jest platformą dla technologii nowej generacji i poprawi dostęp do niej dla miliardów ludzi.
- Wewnętrzne konkursy, takie jak hackathony, zachęcają pracowników do wprowadzania innowacji.
- Microsoft porzucił dawne urazy i zamiast konkurencji postawił na partnerstwo.
- Microsoft stawia na trzy technologie, które zdefiniują przyszłość: rzeczywistość mieszaną, sztuczną inteligencję i obliczenia kwantowe.
- Świat potrzebuje nowej Konwencji Genewskiej, aby uregulować kwestie związane z technologią i chronić obywateli w erze cyfrowej.
- Sztuczna inteligencja nie uczyni człowieka przestarzałym. AI i ludzie będą współpracować, aby rozwiązywać złożone problemy.
- Narody muszą agresywnie przyjmować i wdrażać nowe technologie, aby poprawić swój PKB.
- Obniżenie barier handlowych przyspieszy wdrażanie technologii na całym świecie, dając uprawnienia miliardom ludzi.
Podsumowanie
Tworzenie lidera
Kiedy Satya Nadella dowiedział się, że zostanie trzecim prezesem w 40-letniej historii Microsoftu, zadał sobie pytanie: „Dlaczego Microsoft istnieje? I dlaczego ja istnieję w tej nowej roli” jako Prezes Zarządu? W ciągu 24 lat pracy w Microsofcie przed objęciem stanowiska Nadella zauważył skostnienie kultury firmy i odejście od jej podstawowych wartości. Firma musiała powrócić do swojego pierwotnego zadania: demokratyzacji technologii i uznania empatii za wartość. Jako ojciec dziecka o specjalnych potrzebach, Nadella rozumiał niezwykłą moc technologii w zakresie poprawy życia. Chciał, aby empatia była siłą napędową transformacji Microsoftu.
Chmura
W 2008 roku Microsoftowi groziło odejście w niepamięć. Pozostawał w tyle za Apple i Google w zakresie technologii smartfonów i tabletów, jak również w zakresie wyszukiwania i reklamy internetowej. W miarę jak gromadzenie danych na serwerach stawało się coraz bardziej kosztowne i nieporęczne, technologia chmury pojawiła się jako następna granica. Inwestowanie w ogromne centra danych poprzez łączenie zasobów miało zmienić ekonomię obliczeniową. Nadella dostrzegł potencjał chmury i wykorzystał doświadczenie Microsoftu, aby przekształcić Windows Azure w firmę, która – jeżeli będzie podążać obecną ścieżką – ma stać się przedsiębiorstwem wartym 20 miliardów dolarów.
„Im większa jest firma, tym większą odpowiedzialność ponosi jej lider, który musi myśleć o świecie, jego obywatelach i ich długofalowych możliwościach.”
Bing, którym Nadella kierował w połowie lat 2000, był jedną z pierwszych firm Microsoftu działających w chmurze. Jednak mimo że Bing był potężny, nie mógł konkurować z Google. Microsoft wszedł do gry zbyt późno, aby być liderem w dziedzinie wyszukiwania. Nadella spotkał się więc z kierownictwem konkurentów Microsoftu: Facebook, Amazon, Yahoo i Apple. Od nich dowiedział się, że podstawą sukcesu jest zwinność.
„Istniały sposoby, aby spieniężyć ten biznes i osiągnąć krótkoterminowy zysk, ale ja wierzyłem, że możemy zbudować długoterminową wartość, będąc wiernym naszej tożsamości i wprowadzając innowacje”.
Poprowadzenie Microsoftu w kierunku technologii opartej na chmurze z Azure było największym testem w karierze Nadelli. Zakwestionował on silosowy sposób myślenia, który hamował innowacje. Nadella odważnie zdecydował się na włączenie uczenia maszynowego i AI do Azure oraz na współpracę z Linuxem w zakresie platformy open-source. Wykorzystał wewnętrzne możliwości Microsoftu, aby jak najlepiej wykorzystać zewnętrzne możliwości w zakresie uczenia się i eksperymentowania, ponieważ przeprowadził zmianę z kultury zamkniętej na otwartą w tych obszarach.
Dusza Microsoftu
Najlepszą radą, jakiej udzielił Nadelli odchodzący prezes Steve Ballmer, było to, aby był swoim własnym człowiekiem. Nadella w swojej pierwszej notatce do zarządu wezwał do „odnowienia Microsoftu”. Firma potrzebowała spójnej wizji i – zdaniem Nadelli – demokratyzacja technologii była tym, co Microsoft robił najlepiej. Niech Apple i Google zaprojektują urządzenia, Microsoft będzie liderem w dziedzinie doświadczeń, wykorzystując chmurę jako punkt wyjścia. Nowy prezes poprosił pracowników o opinie na temat przyszłości Microsoftu i opracował jednostronicowe podsumowanie misji i światopoglądu firmy. Nadella stał się samozwańczym ewangelistą w dążeniu do ponownego odkrycia duszy Microsoftu. Stworzył nowy zespół kierowniczy, nazwany Legionem Superbohaterów.
„Ostatecznie ludzie i maszyny będą pracować razem – nie przeciwko sobie”.
Zrywając z tradycją, zaprosił założycieli firm przejętych przez Microsoft w tym roku do udziału w dorocznym spotkaniu, aby mogli przedstawić świeże pomysły. Zabrał zespoły na spotkania z klientami. To nieortodoksyjne, niepopularne posunięcie przypomniało liderom firmy, że kultura się zmienia: Microsoft musi wyjść ze swojej bańki i słuchać swoich partnerów i interesariuszy.
„Klienci muszą ufać, że będziemy chronić ich prywatność, ale musimy być transparentni co do warunków prawnych, w których tego nie zrobimy”.
Latem 2015 roku Windows 10 został wprowadzony na rynek. Office był dostępny na wszystkich urządzeniach, w tym na iPhonie, a Office 365 w chmurze zyskał 10 milionów nowych abonentów. Microsoft odnajdywał swój impet. W swoim corocznym przemówieniu na szczycie globalnym w 2015 roku Nadella omówił idee, które w pierwszej kolejności motywowały firmę do tworzenia komputerów osobistych. Stwierdził, że motywacją Microsoftu jest „umożliwienie każdej osobie i każdej organizacji na naszej planecie osiągnięcia czegoś więcej”. W szczególności, powiedział, Microsoft musi zwiększyć produktywność na wszystkich platformach, zbudować inteligentną chmurę, która zdemokratyzuje możliwości dla każdej wielkości firmy i znaleźć innowacyjne sposoby interakcji ludzi z urządzeniami. Nadella ponownie przedstawił Microsoft jako lidera w dziedzinie innowacyjności i skalkulowanego ryzyka.
„Moje podejście nigdy nie polegało na prowadzeniu działalności gospodarczej w zwykły sposób. Zamiast tego skupiam się na kulturze i wyobrażam sobie, co jest możliwe”.
Przez lata Microsoft skostniał w sztywnej hierarchii, która hamowała kreatywność. Firma musiała postawić klientów na pierwszym miejscu i stać się bardziej integracyjna i otwarta w swoich praktykach. Uruchomienie Windows 10 w Kenii pokazało światu, że misją Microsoftu jest „wzmocnienie pozycji każdego człowieka na planecie”. Hackathon doprowadził do ulepszenia pakietu narzędzi Office dla osób z dysleksją.
„Tempo przychodzi, gdy robi się swoje. Tak długo, jak się to lubi, robi się to świadomie i dobrze, i ma się za tym szczery cel, życie nie zawiedzie.”
Nadella wraca do słynnego wywiadu, w którym radził kobietom, aby wierzyły w system, gdy chodzi o podwyżki. Odpowiedź ta nie uwzględniała problemów, jakie mają kobiety w walce o siebie. Nadella przeprosił, gdy przekonał się, że ciężka praca i spokojna głowa nie gwarantują nagród. Zamiast tego menedżerowie muszą zapewnić możliwości, a firma musi dać pracownikom prawo do domagania się ich. Gdy ktoś zadaje Nadelli pytanie zaczynające się od słów: „Dlaczego nie mogę…?”, jego odpowiedź brzmi: „Spraw, aby tak się stało”.
Przyjaciele i wrogowie
Wiele osób pamięta, jak w latach 90. Microsoft miał kiepski PR w związku z głośną sprawą antymonopolową. Ale w nowej kulturze Nadelli „miażdżenie konkurencji” nie jest częścią leksykonu. Klienci wymagają elastyczności i dostępu, więc członkowie branży muszą współpracować. Partnerstwo nie jest grą o sumie zerowej, w której zawsze ktoś traci. Z tym nowym nastawieniem Microsoft skoordynował współpracę ze wszystkimi swoimi konkurentami, aby dostarczyć pakiet narzędzi Office na urządzenia z systemem Android i Apple.
„Nauka latania nie jest piękna, ale latanie jest”.
Microsoft ma wspaniałe produkty, które powinny być dostępne na każdym urządzeniu. W świecie, który staje się coraz bardziej cyfrowy we wszystkich branżach, partnerstwo jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Google i Microsoft od lat toczą spory, ale Nadella postanowił zmienić dialog na taki, w którym panuje wzajemny szacunek. Powiedział, że sukces rynkowy powinien wynikać z wartości produktów firmy, a nie z jej pozwów. W pierwszych latach jego kadencji jako prezesa, długoletni partnerzy Samsung i Yahoo chcieli zerwać swoje umowy z Microsoftem. Zamiast iść do sądu, strony wynegocjowały i przedefiniowały swoje relacje, zamiast całkowicie z nich zrezygnować, oszczędzając w ten sposób miliony dolarów na kosztach sądowych.
„Pojawienie się usług w chmurze fundamentalnie zmieniło ekonomikę obliczeniową”.
Strategia Nadelli dotycząca partnerstwa skupia się na otwartości i szacunku, a nie na tym, aby przeszłość przeszkadzała w przyszłych negocjacjach. Partnerzy są siłą napędową; bez nich firma nie może korzystać z nowych możliwości. Aby uzyskać największą wartość, należy zmaksymalizować dobrobyt wszystkich uczestników. Placek jest wystarczająco duży, jeżeli buduje się go wspólnie.
Poza chmurą
Ambicje Nadelli jako prezesa Microsoftu koncentrują się na tym, aby poprowadzić firmę w przyszłość, w której informatyka wyznacza nowe granice i przekształca gospodarkę i społeczeństwo. Przewiduje, że na czele tej transformacji staną trzy technologie: rzeczywistość mieszana, sztuczna inteligencja i obliczenia kwantowe. Rzeczywistość mieszana zmienia pole widzenia w powierzchnię obliczeniową, a świat fizyczny i cyfrowy stają się jednym. AI zasila te doświadczenia, zwiększając możliwości człowieka. Obliczenia kwantowe zmienią fizykę obliczeń, dając użytkownikom możliwość rozwiązywania najtrudniejszych problemów świata. Z czasem technologie te staną się zbieżne.
„Partnerstwa to podróże wzajemnych poszukiwań, dlatego musimy być otwarci na nieoczekiwane synergie i nowe sposoby współpracy.”
Jako swój wkład w doświadczenia związane z rzeczywistością mieszaną, Microsoft opracował HoloLens i Kinect, w oparciu o dyrektywę „tworzenia maszyn, które postrzegają świat rzeczywisty”. Wielkie dane, ogromna moc obliczeniowa i wyrafinowane algorytmy zbiegają się, aby przyspieszyć rewolucję AI. Aby AI miała jak największy wpływ, musi być dostępna dla wszystkich, na wszystkich platformach. Microsoft zamierza udostępnić swoje narzędzia i ogromną infrastrukturę AI wszystkim programistom. Częścią wizji Nadelli jest wyposażenie agenta AI Microsoftu, Cortany, w inteligencję emocjonalną (EQ), czyli empatię.
„Niestety, w wielu częściach świata o słabo rozwiniętej infrastrukturze publiczna i prywatna uwaga skupia się na przyciąganiu firm z Doliny Krzemowej, a nie na rozwoju lokalnych przedsiębiorców technologicznych.”
Obliczenia kwantowe to najbardziej oszałamiająca nowa technologia. Zwiększy ona moc obliczeniową tak bardzo, że w końcu zatrze różnicę między ludzkimi mózgami a komputerami. Taka moc będzie niezbędna do napędzania rozwoju AI, ale technologia ta ma jeszcze długą drogę do przebycia. Stacja Q firmy Microsoft jest podstawą jej badań i rozwoju w tej dziedzinie.
Formuła budowania zaufania
Microsoft zademonstrował swoje zaangażowanie na rzecz wolności słowa i bezpieczeństwa, gdy z powodzeniem udostępnił kontrowersyjny film The Interview na konsoli Xbox po tym, jak domniemani północnokoreańscy hakerzy zagrozili Sony Pictures, że nie wstrzymają premiery. Nadella proponuje cyfrową konwencję genewską, aby chronić cywilów w erze cyfrowej. Wielkie firmy technologiczne znajdują się w delikatnej sytuacji: Są winne swoim klientom prawo do prywatności, ale są też winne organom ustawodawczym dostęp do danych, jeżeli obywatel popełnia przestępstwa cyfrowe. Jednostka ma wolność, ale społeczeństwo obywatelskie wymaga bezpieczeństwa publicznego. Aby zbudować rozsądną społeczność cyfrową, uczestnicy muszą radzić sobie z tymi niezgodnymi warunkami, co utrudnia negocjowanie zaufania, niezbędnego warunku do prowadzenia transakcji.
„Dzięki Azure, Microsoft zdemokratyzowałby uczenie maszynowe, tak jak zrobił to z komputerami osobistymi w latach 80-tych”.
Nadella opracował równanie na zaufanie: „E + SV + SR = T/t”, co oznacza „Empatia plus wspólne wartości plus bezpieczeństwo i niezawodność = zaufanie w czasie”. Ponieważ cyberprzestrzeń jest podatna na nadużycia i eksploatację, jego zdaniem zaufanie jest cenniejsze – i bardziej kruche – niż kiedykolwiek. Model gospodarczy Stanów Zjednoczonych jest tak udany częściowo dzięki ramom prawnym, które egzekwują umowy w celu ochrony każdego uczestnika. Zarówno firmy z branży technologicznej, jak i rządy muszą być przejrzyste w swoich działaniach, gdy wykorzystują dane osobowe.
Ludzie i maszyny razem
Sci-fi od dawna przewiduje scenariusze, w których ludzie i maszyny walczą o dominację. Bardziej prawdopodobne jest, że ludzie i maszyny będą współpracować. Wyzwanie polega na zdefiniowaniu społecznego celu AI i uznaniu ludzkich wartości, które towarzyszą budowaniu systemów AI. Aby odnieść sukces i rozwijać się, AI musi uzupełniać – a nie zastępować – ludzkie doświadczenia. AI musi być godna zaufania i szacunku, musi maksymalizować ludzką wydajność bez naruszania ludzkiej godności.
„To, co nadaje mi głębokie znaczenie, to umiejętność wykorzystania nowych pomysłów i empatii dla ludzi, aby połączyć te dwie rzeczy i mieć wielki wpływ… To dlatego pracuję w Microsoft”.
Krytycy ostrzegają, że AI będzie miała negatywny wpływ na gospodarkę. Nadella twierdzi, że AI nie jest w stanie dokładnie odtworzyć pewnych ludzkich zdolności, takich jak empatia, kreatywność, osąd i odpowiedzialność. W swoim pierwszym raporcie „Artificial Intelligence and Life in 2030” organizacja One Hundred Year Study Uniwersytetu Stanforda – która planuje wydawać regularne raporty przez cały XXI wiek – zauważyła, że AI znajdzie zastosowanie w branżach, które mają problemy z przyciągnięciem młodych pracowników – takich jak rolnictwo, przetwórstwo żywności i produkcja.
Zniesienie barier globalnych
Czy światowe miliardy dolarów zainwestowane w infrastrukturę technologiczną zwiększyły globalny PKB? Z wyjątkiem rewolucji komputerów osobistych, wydajność technologiczna uległa stagnacji. Ale to tylko przybliżona miara sukcesu. Optymalizacja nowych, najnowocześniejszych technologii wymaga ich wczesnego przyjęcia. Światowi liderzy nie mogą się wahać, ponieważ ich gospodarki opierają się na zwinności i zarządzaniu ryzykiem. Aby technologia zmieniła życie, biznes musi ją rozpowszechnić na całym świecie. Opóźnione rządy przyczyniają się do opóźnionej równości dochodów. Decydenci powinni przyspieszyć rozwój poprzez zmniejszenie barier w przyjmowaniu i wykorzystywaniu nowych technologii. Inwestowanie w edukację w celu tworzenia gospodarek opartych na wiedzy może napędzać szersze zastosowania technologii.
„Pomaganie ludziom i ich organizacjom w osiąganiu lepszych wyników to nasza specjalność”.
Wolny handel jest niezbędny do stworzenia odpowiedniego klimatu gospodarczego, w którym technologia może rozprzestrzeniać się po kontynentach. Przeciwko argumentowi, że umowy handlowe są złe dla pracowników, Nadella opowiada się za lepszym podziałem bogactwa. Aby odeprzeć argument, że automatyzacja zmniejsza liczbę miejsc pracy, mówi, że dla dzisiejszych pracowników pojawią się bardziej złożone zadania. Na przykład LinkedIn – który Microsoft przejął w 2016 roku – oferuje obecnie pracownikom więcej możliwości zatrudnienia i większy dostęp do sieci niż kiedykolwiek wcześniej.
Każda międzynarodowa korporacja jest odpowiedzialna za zrozumienie potrzeb społeczności lokalnych, którym służy, oraz za tworzenie możliwości w tych społecznościach. Demokratyzacja technologii przyczyni się do wyrównania szans, z korzyścią dla wszystkich. Microsoft zainwestował miliardy dolarów na prawie wszystkich kontynentach i podtrzymuje swoje zobowiązanie, że „robi rzeczy, które pomagają innym robić rzeczy – i sprawiają, że rzeczy się dzieją”. Kultura Microsoftu jest mikrokosmosem świata, który ma nadzieję stworzyć. Odświeżenie” oznacza spojrzenie na świat z nowej perspektywy – empatii.
O Autorze
Satya Nadella został trzecim prezesem Microsoftu w 2014 roku. Wcześniej był wiceprezesem wykonawczym grupy Cloud i Enterprise firmy Microsoft oraz prezesem działu Server i Tools.