Jak powiedział jeden z prezesów zarządu z Wall Street: „Nie potrafię tego opisać, ale na pewno wiem, kiedy to widzę”. Większość ludzi intuicyjnie rozpoznaje „obecność wykonawczą” (EP). Jest to rzadkie połączenie wizji, charyzmy, siły napędowej i inteligencji, które cechuje wielkich liderów. Sylvia Ann Hewlett, ekspert w dziedzinie pracy, dzieli EP na trzy części – „powagę, komunikację i wygląd” – i ujawnia sekrety osiągnięcia wszystkich trzech. Przewodnik Hewlett jest pełen przykładów imponujących liderów, opisuje błędy, których należy unikać, i strategie, dzięki którym można się wybić. getAbstract poleca jej spostrzeżenia i taktyki wszystkim, którzy aspirują do stanowiska kierowniczego lub obecnie je zajmują.

Artykuł  przetłumaczony algorytmicznie z języka angielskiego (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze szkolenia z komunikacji.

Take-Aways

  • „Prezencja kierownicza” (EP) to połączenie trzech elementów: „powagi, komunikacji i wyglądu”.
  • Cechy gravitas, w odniesieniu do EP, to pewność siebie, „stanowczość” i „inteligencja emocjonalna”.
  • Liderzy wykazują się powagą, gdy „mówią prawdę do władzy” i gdy przekazują swoją wizję.
  • Skuteczne umiejętności komunikacyjne wzbudzają zaangażowanie i szacunek współpracowników, przyjaciół i interesariuszy.
  • Wspaniali komunikatorzy rozwijają umiejętność wypolerowanych wypowiedzi i uczą się „dowodzić salą”.
  • Język ciała – sposób chodzenia, nawiązywania kontaktu wzrokowego, podawania ręki, siedzenia i stania – przekazuje wiele informacji.
  • Ludzie oceniają Państwa wygląd, zanim ocenią Państwa powagę lub umiejętności komunikacyjne.
  • Wygląd profesjonalisty sygnalizuje, że szanuje Pan siebie i innych.
  • Aby stać się i pozostać wspaniałym liderem, należy przekazywać i szukać konstruktywnych informacji zwrotnych.
  • Kobiety i mniejszości mają problemy z tym, aby prezentować PE, a jednocześnie pozostać wiernym sobie.

Podsumowanie

„Executive Presence”
Co sprawia, że liderzy są dynamiczni, zaangażowani i skuteczni? Umiejętność przekazania, że się rządzi – po prostu wchodząc do pokoju – wymaga wyjątkowej mieszanki pewności siebie, wdzięku i autentyczności. Tę cechę posiadają wielcy liderzy, tacy jak prezydent USA Barack Obama i zmarła premier Wielkiej Brytanii Margaret Thatcher, a także aktorka Angelina Jolie, Sheryl Sandberg z Facebooka, Richard Branson z Virgin i sprinter Usain Bolt. Prezencja kierownicza nie jest czymś, z czym trzeba się urodzić, ale można ją rozwijać.

„Prezencja kierownicza to „amalgamat cech, które sygnalizują, że to Państwo rządzą lub zasługują na to”.
Firma badawcza autora, Center for Talent Innovation, przeprowadziła kilka badań, w tym grupy fokusowe, wywiady i szeroko zakrojone badania krajowe, aby zidentyfikować cechy, które składają się na prezencję kierowniczą. Trzy elementy EP, choć nie mają jednakowej wagi, pozostają spójne w różnych dziedzinach i kontekstach. Są to:

  1. „Grawitacja – to, jak Państwo działają
    Około dwie trzecie badanych członków wyższej kadry kierowniczej uznało, że najważniejszym składnikiem EP jest gravitas. Każdy wielki lider ma grawitację. Po wycieku ropy w Zatoce Meksykańskiej w 2010 r. Bob Dudley, dyrektor zarządzający BP, wykazywał się empatią i współczuciem, a także kompetencją i pewnością siebie. Nie unikał trudnych pytań ani nie zaprzeczał, że jest winny. Jego zachowanie wyraźnie kontrastowało z zachowaniem dyrektora generalnego Tony’ego Haywarda, który rozpalił gniew opinii publicznej, gdy próbował odsunąć od siebie i firmy winę i narzekał na nieustające światło mediów.

„EP jest (…) warunkiem wstępnym sukcesu, niezależnie od tego, czy jest się wiolonczelistą, sprzedawcą czy bankierem z Wall Street”.
Gravitas, w odniesieniu do EP, ma kilka składników. Pozwala najlepszym liderom zachować opanowanie w trudnych czasach, czego przykładem jest Margaret Thatcher, brytyjska Żelazna Dama, która z siłą i determinacją przetrwała jeden kryzys za drugim. Gravitas to zdolność lidera do podejmowania trudnych decyzji, gdy inni niechętnie narażają się na ich konsekwencje. Na przykład nowa prezes Yahoo, Marissa Mayer, podjęła niepopularną decyzję, aby wszyscy pracownicy pracowali na miejscu, a nie w systemie telepracy. Spotkała się z ostrą krytyką wielu osób, a mimo to pozostała przy swojej decyzji, ponieważ uważała, że leży ona w najlepszym interesie firmy.

„Wszyscy znamy prawdziwego lidera, gdy go widzimy”.
Silni przywódcy mówią „prawdę do władzy”. Gubernator New Jersey Chris Christie pochwalił reakcję prezydenta Obamy na huragan Sandy, mimo że zdenerwowała ona jego kolegów republikanów. Skuteczni przywódcy są zdecydowani, gdy trzeba, ale wykazują się również „inteligencją emocjonalną”, okazując empatię. Bezkrytyczne sprawowanie władzy jest przejawem arogancji – chyba, że jest ona łagodzona współczuciem. Kierownicy z powagą cenią swoją reputację i dostosowują swoje działania i wygląd do swojej „marki osobistej”. Realizowanie swojej wizji buduje powagę. Weźmy pod uwagę zmarłego Steve’a Jobsa, którego zaangażowanie w elegancki design służący użytkownikom Apple było legendarne.

„Nikt nie zadaje sobie trudu, aby ocenić Państwa umiejętności komunikacyjne lub zdolności przywódcze, jeżeli Państwa wygląd wskazuje na to, że nie mają Państwo pojęcia”.
Podobnie jak reputacja, gravitas jest nietrwała. Jeden poważny błąd może zniweczyć lata sukcesów i przekreślić karierę. Niestosowność seksualna znajduje się na czele listy błędów nie do naprawienia. Przykładów jest wiele, między innymi były przedstawiciel Izby Reprezentantów USA Anthony Weiner, szef Międzynarodowego Funduszu Walutowego Dominique Strauss-Kahn i prezes Best Buy Brian Dunn. Inne błędy, które podważają powagę, to „brak uczciwości, krętactwo i zastraszanie”.

„Mężczyźni zwrócą uwagę innym mężczyznom na takie gafy w PE, jak nieświeży oddech lub rozpięta mucha, ale w obliczu kobiety w zbyt krótkiej spódnicy lub zbyt obcisłej bluzce, odwrócą wzrok.
Ludzie rzadko wchodzą do pracy z silnym, rozwiniętym PE. EP jest raczej wykuwane przez okoliczności i szlifowane przez intencje. Proszę poznać swoje wartości, wyznaczyć cele i dopasować swoje działania do szerszej wizji. Wprowadzić do swojego zespołu silnych, utalentowanych ludzi. Pracować z kolegami, którzy zrekompensują słabe strony i wzmocnią mocne. Przyznać się do winy, przyznać się do błędów, przyznać się do tego, czego się nie wie, i wykorzystać swoje mocne strony.

  1. „Komunikacja” – czyli jak przekazuje Pan swoje przesłanie
    Komunikacja obejmuje znacznie więcej niż tylko słowo mówione. Skuteczne umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej pozwalają zdobyć zaangażowanie i szacunek współpracowników, przyjaciół i innych zainteresowanych. Modulacja głosu, język ciała, postawa i ekspresja wpływają na to, co słyszy i zapamiętuje publiczność. Dotyczy to również sytuacji poza salami konferencyjnymi i pokojami zarządu: Liderzy są „zawsze na czasie”.

„Gdy moment wymaga decyzji, którą jest Pan gotów podjąć, proszę wyjść i ją podjąć. Proszę tylko ostrożnie wybierać te chwile”.
Kilka cech wpływa na Pana zdolność do angażowania się i nawiązywania kontaktu ze słuchaczami. Najważniejsza z nich to „doskonałe umiejętności mówienia”. Podstawą silnej mowy jest stosowanie poprawnej gramatyki oraz mówienie przyjemnym tonem i barwą. Do słownych idiosynkrazji, które osłabiają EP, należą: silny akcent regionalny, krzykliwy lub nieprzyjemny głos oraz częste stosowanie wypełniaczy, takich jak „um” i „like”.

„W swoim dążeniu do złamania kodu EP, proszę nie narażać swojej autentyczności do tego stopnia, że zagraża to Państwa duszy”.
Szczególnie kobiety muszą uważać na swój ton – szarpiący, wysoki głos to sprawdzony zabójca EP. Gdy jeden z reporterów opisał głos Thatcher jako „upominający ton gospodyni domowej”, wynajęła ona trenera głosu i poprawiła swój sposób mówienia.

Osoby takie jak komentatorka polityczna i założycielka Huffington Post Arianna Huffington oraz były prezydent USA Bill Clinton „dowodzą salą”. Angażują swoich słuchaczy, znajdują wspólny język ze swoimi odbiorcami i przyciągają ich do siebie. Magnetyczni liderzy wykorzystują historie jako nośniki wiadomości. Były prezydent USA Ronald Reagan był „Wielkim Komunikatorem”, ponieważ zamiast faktów opowiadał wiarygodne historie, aby zdobyć i zjednać sobie publiczność.

„To, jak Pani wygląda, może nie jest… tak ważne, jak to, co Pani mówi lub jak się zachowuje, ale jest niezwykle ważne na krótką metę”.
Społeczeństwo od najmłodszych lat warunkuje kobiety, aby raczej słuchały, niż umiały się postawić. Kierownicy muszą być silni, ale podczas gdy asertywne kobiety mogą być postrzegane jako paskudne, wredne lub agresywne, mężczyźni zachowujący się podobnie nie są tak negatywnie oceniani. Należy przeciwdziałać potencjalnie niekorzystnym wrażeniom, przedstawiając swoje żądania w kategoriach tego, co jest najlepsze dla firmy. Należy najpierw wysłuchać innych i zachowywać się z szacunkiem, ale także zabierać głos i proponować rozwiązania.

„Kiedy firmy i liderzy wiedzą, jak wykorzystać i wykorzystać płeć, pokolenie, pochodzenie etniczne, rasę, kulturę i narodowość, ma to znaczący wpływ na wynik finansowy.”
Język ciała to potężny komunikator. To, jak Państwo chodzą, nawiązują kontakt wzrokowy, podają sobie ręce, siedzą i stoją, ma ogromne znaczenie. Proszę nauczyć się „czytać pokój”. Mówienie dłużej, niż słuchacze są w stanie wysłuchać, lub podawanie niekończących się danych, gdy ludzie chcą poznać wynik końcowy, obniża postrzeganie Pana umiejętności przez słuchaczy. Ludzie nie będą Panu ufać, jeżeli nie potrafi Pan dokładnie wyczuć pulsu publiczności.

„Zarządzanie marką osobistą jest (…) zadaniem samym w sobie, aby nie było zarządzane przez osoby, którym nie leży na sercu Państwa dobro”.
Wszystko, co odciąga uwagę od Państwa przekazu lub skraca czas skupienia uwagi słuchaczy, podkopuje Państwa EP. Należą do nich: sprawdzanie smartfona w trakcie spotkania, nerwowe tiki ciała, takie jak stukanie stopą lub bazgranie, garbienie się, gaworzenie lub powtarzanie. Zbytnie poleganie na notatkach lub slajdach programu PowerPoint rozprasza uwagę i zmniejsza zdolność nawiązywania kontaktu wzrokowego z publicznością.

„Jeśli nie jest Pani heteroseksualna, nie jest Pani biała, nie jest Pani mężczyzną… i dąży Pani do objęcia stanowiska kierowniczego, prawdopodobnie spotka się Pani z oczekiwaniem, że będzie Pani kimś, kim z natury nie jest”.
Oprócz pracy nad swoim głosem i prezentacją, proszę nauczyć się również prowadzić small talk i mówić na różne tematy. Proszę czytać codzienną stronę sportową, ponieważ sport jest przydatnym wspólnym mianownikiem. Dobrze przygotować się do prezentacji, ponieważ poczucie nieprzygotowania podkopuje Państwa pewność siebie.

  1. „Wygląd – jak Pan wygląda”
    Ludzie rzeczywiście oceniają książkę po okładce. Chociaż wygląd nie jest najważniejszą rzeczą w Pani osobie – a czyny mówią głośniej niż wygląd – ludzie oceniają Pani fasadę, zanim ocenią Pani powagę lub umiejętności komunikacyjne. Dlatego, szczególnie w krótkim okresie, wygląd i prezentacja mają znaczenie. Na szczęście nie trzeba urodzić się pięknym lub przystojnym, aby inni uznali Pana za atrakcyjnego. Ponad jedna trzecia respondentów uznała ten aspekt wyglądu za najważniejszy.

„We wszystkich trzech filarach obecności na stanowisku kierowniczym – powadze, komunikacji i wyglądzie – kobiety nadal mają trudności.
Poświęcenie czasu na to, aby wyglądać elegancko i profesjonalnie, jest dla innych sygnałem, że dbają Państwo nie tylko o siebie, ale również o nich. Należy szczególnie dbać o włosy i paznokcie, dopasowywać ubrania do swojej sylwetki i starannie dobierać dodatki. Kobiety powinny unikać ubrań, które są nadmiernie seksowne lub które eksponują ich ciało. Niestety, w miejscu pracy istnieje niezaprzeczalne uprzedzenie do otyłości. Nie oznacza to, że musi Pani być chuda. Ważniejsze jest raczej, aby Pani wygląd wskazywał na dobre zdrowie, młodzieńczą witalność i sprawność. Proszę ubierać się odpowiednio do stanowiska, które zajmuje Pani dzisiaj i do stanowiska, które chciałaby Pani zajmować jutro.

„W świecie realnym i… wirtualnym każde… spotkanie jest ważną okazją do zrobienia i pielęgnowania pozytywnego wrażenia”.
Społeczeństwo ocenia wygląd kobiet bardziej surowo niż mężczyzn. Do częstych błędów popełnianych przez pracujące kobiety należą: zbyt mocny makijaż lub krzykliwa biżuteria, pokazywanie za dużo nóg lub dekoltu, potargane włosy. Mężczyźni szkodzą swojemu EP, jeżeli wyglądają na rozczochranych, noszą niedopasowane ubrania, mają łupież lub widoczne treski.

Znalezienie odpowiedniego wyglądu biznesowego zależy od kultury organizacyjnej Państwa firmy. Jednak pewna taktyka sprawdza się u wszystkich. Aby podkreślić swoje atuty, należy skorzystać z usług personal shoppera lub skonsultować się ze specjalistą od wizerunku lub trenerem. Proszę znaleźć osobę, której zaufają Państwo i która przekaże bezstronne opinie na temat Państwa wyglądu i wizerunku, jaki Państwo prezentują. Ubierać się tak, aby odzwierciedlić swoje stanowisko i zwiększyć swoją wiarygodność. Proszę słuchać swojego wewnętrznego głosu i zawsze pamiętać: „Jeżeli coś nie jest w porządku, to prawdopodobnie nie jest”.

Dawać i brać
Przekazywanie konstruktywnych informacji zwrotnych i szukanie ich dla siebie są niezbędne, aby stać się i pozostać wspaniałym liderem. Na przykład, po pierwszym spotkaniu z prezesem zarządu młoda kobieta doceniła to, że szef powiedział jej: „Kiedy jest Pani zdenerwowana, mówi Pani szybko, a to może sprawiać wrażenie, że jest Pani juniorem. Proszę wziąć głęboki oddech”. Podobnie, nowy sprzedawca był wdzięczny, gdy jego przełożony zasugerował mu, że marnuje okazje na imprezach, rozmawiając tylko z osobami, które zna. „Chcę, aby wracał Pan z tych spotkań ze stosem wizytówek” – poleciła.

Nawet trudna informacja zwrotna może być konstruktywna, jeżeli dotyczy problemu, wyjaśnia jego przyczyny i proponuje odpowiednie rozwiązanie. Każdy korzysta z informacji zwrotnej, a Pani nie jest wyjątkiem. Należy zachować dystans emocjonalny, aby móc przyjąć krytykę bez załamania. Proszę znaleźć współpracowników, przyjaciół i mentorów, którym Pani ufa i którzy szczerze powiedzą, co się u Pani sprawdza, a co nie.

Podczas przekazywania informacji zwrotnej należy powstrzymać złość i skupić się na zachowaniu. Należy wskazać na pozytywy i określić zachowania, które dana osoba powinna zmienić. Sugerować, jak dana osoba może poprawić swoje zachowanie lub zły nawyk. Zapewnić ludzi, że Państwa uwagi są formułowane w ich najlepszym interesie i w interesie firmy. Zauważać, kiedy ktoś dokonuje właściwego wyboru i wzmacniać jego działanie komplementem.

Kobiety i mniejszości: Szczególne wyzwanie
Ludzie nadal opierają stereotypy dotyczące przywództwa na białych mężczyznach, niezależnie od różnorodności w dzisiejszym miejscu pracy. Badania pokazują, że ludzie kojarzą cechy przywódcze z cechami męskimi, takimi jak agresywność, siła, bezwzględność i rywalizacja. Ludzie postrzegają cechy kobiece jako „mniej”, czyli „mniej pewne siebie, mniej analityczne i mniej stabilne emocjonalnie”. Gdy kobiety przejawiają cechy kojarzone z męskim zachowaniem, płacą za to cenę; współpracownicy postrzegają je jako „kociary” lub „suki”.

Pracujące kobiety poruszają się po „cienkiej linii” między zbyt dużą a zbyt małą ilością. Na przykład, gdy promują siebie, często są oskarżane o „samouwielbienie”; gdy doceniają innych, są krytykowane za „samouwielbienie”. Ludzie będą postrzegać kobiety jako „zbyt agresywne” lub „niewystarczająco asertywne”, „zbyt wredne” lub „zbyt miłe”, a nawet zdystansowane lub nadmiernie emocjonalne.

Osoby kolorowe, jak również członkowie społeczności LGBT, walczą o dostosowanie się do siebie i pozostanie sobą. Osiągnięcie EP wymaga czasem rezygnacji z podstawowych aspektów własnej tożsamości. Metafora „wybieleni profesjonaliści” odnosi się do tego dylematu, że trzeba zrezygnować z „identyfikatorów etnicznych, religijnych, rasowych, społeczno-ekonomicznych i edukacyjnych”, aby wyglądać i zachowywać się jak stereotypowy profesjonalista. Wysiłek, jaki muszą włożyć osoby nie pochodzące z rasy kaukaskiej oraz osoby LGBT, aby ukryć elementy swojego życia i osobowości, jest bardzo duży. Powoduje to, że wiele osób nie angażuje się, staje się wyobcowanych, zachowuje się fałszywie lub zanika w tle.

Wpasowanie się w miejsce pracy jest ważne, ale jeszcze ważniejsze jest autentyczne zachowanie. Znalezienie właściwej równowagi pomiędzy rozsądnym dostosowaniem się a wyprzedaniem jest sprawą indywidualną. Aby to ułatwić, należy zacząć od określenia swoich „niezmienników”, działań, których nie chce Pan podjąć lub kultur, do których nie chce Pan należeć. Proszę docenić to, co Panią wyróżnia i zrozumieć, w jaki sposób to zwiększa Pani wartość, w tym wartość jako lidera z powagą, umiejętnościami komunikacyjnymi i profesjonalnym wyglądem.

O Autorce

Sylvia Ann Hewlett, ekspertka w dziedzinie płci i kwestii związanych z miejscem pracy, założyła think tank Center for Talent Innovation i napisała Off Ramps and On Ramps oraz Winning the War for Talent in Emerging Markets.

Rate this post