W tym nowym wieku muszą Państwo robić coś więcej niż tylko zarządzać swoją karierą. Musi Pan działać odważnie i z „autentycznością” na wszystkich arenach społecznych. Wymaga to zrozumienia każdego środowiska społecznego, które Państwa otacza. Gdy zachowuje się Pan autentycznie, to w zależności od kontekstu uwzględnia Pan różne aspekty siebie. Autentyczni liderzy wychodzą poza samoświadomość i przechodzą do „świadomości siebie”, co wymaga dyscypliny, zastosowania i umiejętności. W swoim obszernym i wnikliwym podręczniku przywództwa Karissa Thacker szczegółowo opisuje, jak rozpoznać i zamieszkać w swoim autentycznym „ja”. Opisuje podróże i transformacje, które rozwijają Państwa autentyczność, a na końcu każdego rozdziału zamieszcza pomocne „ćwiczenia”. getAbstract poleca jej metody kierownikom wyższego szczebla, menedżerom i wszystkim profesjonalistom, którzy chcieliby zmaksymalizować swoje możliwości poprzez produktywne badanie siebie.

Tłumaczenie maszynowe opracowane na szkolenie z prowadzenia prezentacji, może zawierać nieścisłości i błędy językowe.

Take-Aways

  • Kiedy świat funkcjonował w sposób przewidywalny, ludzie uważali, że „autentyczność” oznacza spełnienie pragnienia życia zgodnie z zestawem własnych wartości i przekonań.
  • W XXI wieku życie w sposób autentyczny jest trudniejsze, ponieważ ludzie nie zastanawiają się nad konsekwencjami mówienia małych kłamstw.
  • Aby stać się bardziej autentycznym, należy przyznać, że czasami postępuje się nieuczciwie.
  • Proszę zastanowić się, co by się stało, gdyby wszyscy w pracy zażyli „serum prawdy”.
  • Wyzwania wewnętrzne i zewnętrzne będą sprawdzać Pana poszukiwania autentyczności.
  • Proszę podjąć próbę bardziej merytorycznych rozmów z szefem i współpracownikami.
  • Pracować nad budowaniem „nastawienia na rozwój”, czyli przekonania, że można osiągnąć wszystkie postawione cele.
  • W przeciwieństwie do tego, jeżeli ma Pan „sztywne nastawienie”, uważa Pan, że albo ma Pan talent, albo nie.
  • Poszukiwanie „świadomości własnego ja”. Różne bodźce ujawniają różne wewnętrzne jaźnie, które można odkryć i zrozumieć, gdy pracuje się nad byciem bardziej autentycznym.
  • Liderzy muszą każdego dnia udowadniać, że zasługują na zaufanie. Ci, którzy autentycznie uznają możliwość popełniania błędów, zdobywają większe zaufanie, a nie mniejsze.

Podsumowanie

„Autentyczność”
Na przestrzeni dziejów ludzie zastanawiali się nad znaczeniem autentyczności. Ogólnie rzecz biorąc, pojęcie to oznaczało chęć życia zgodnie z osobistym zestawem wartości i przekonań. Czy ta definicja się zmieniła? Cóż, świat wokół Pana się zmienił. W przeszłości autentyczne życie często oznaczało robienie tego samego każdego dnia. Gdy w gospodarce dominował przemysł, praca, a nawet kariera były przewidywalne.

„Znalezienie równowagi pomiędzy byciem prawdziwym sobą a dostosowaniem się do kakofonii presji jest złożonym, bardzo osobistym równaniem.”
Od 2000 roku sześć trendów ukształtowało sposób pracy ludzi: popularność smartfonów, pojawienie się mediów społecznościowych, szybkość zmian na rynku, deflacja systemów hierarchicznych, zmiany pokoleniowe w pracy oraz problematyczny rynek pracy, w tym zwolnienia i redukcje zatrudnienia.

Dzisiaj muszą Państwo zrobić coś więcej niż tylko nadzorować własną karierę. Muszą Państwo działać odważnie i autentycznie. Autentyczność oddaje ducha XXI wieku. Na przykład, Państwa klienci i odbiorcy wymagają autentyczności od produktów, które kupują i firm, którym patronują.

Co Pana wyróżnia?
Peter Drucker opisał kiedyś świat zdominowany przez „przeciętnych pracowników wiedzy”. W artykule „Zarządzanie sobą” sugeruje on, że pracownicy powinni znać swoje mocne strony i powinni dowiedzieć się, gdzie mogą wnieść największy wkład w ramach pracy określonej przez ich zasady.

„Pojęcie autentyczności jest nierozerwalnie związane z robieniem właściwych rzeczy i byciem moralnym człowiekiem w świecie rzeczywistym.”
Aby określić, w jaki sposób jest Pan wyjątkowy, proszę rozważyć pytania dotyczące „George’a Baileya”, nazwanego tak na cześć głównego bohatera filmu Franka Capry „To wspaniałe życie”. Na początku filmu Bailey jest zrozpaczony i próbuje popełnić samobójstwo. Jego anioł stróż Clarence pokazuje mu pozytywny wpływ, jaki miał na swoją rodzinę i małe miasteczko. Bailey dowiaduje się, że życie innych ludzi byłoby inne, gdyby on nie istniał.

„Mówienie całej prawdy i tylko prawdy nie jest ani realistyczne, ani pragmatyczne”.
Proszę się zastanowić, jaki wpływ ma Pan w swoim miejscu pracy. Jak by się ono różniło, gdyby Pana nie było? Jak Pan wpływa na zachowanie ludzi w tym miejscu? Czy podnosi Pan poziom autentyczności?

Autentyczność jest wyzwaniem, ponieważ większość ludzi mówi drobne kłamstwa i rzadko zastanawia się nad ich konsekwencjami. Proszę zwrócić uwagę, kiedy Pan kłamie. Proszę pomyśleć o tym, kiedy Pan kłamał. Uświadomić sobie różnicę między mówieniem prawdy a mówieniem kłamstwa. Uświadomić sobie, jakie emocje odczuwa Pan podczas kłamstwa. Psycholog Maria Sirois opisuje te chwile jako „stanie w kłamstwie”. Aby stać się bardziej autentycznym, musi Pan zaakceptować i uznać, kiedy i dlaczego zachował się Pan nieuczciwie.

Geniusz „I”
W przeszłości większość ludzi widziała bardzo mało opcji, gdy zastanawiali się, jakiej pracy wymaga ich miejsce pracy. Ale rewolucja internetowa doprowadziła do powstania świata pracy o mniejszym rozwarstwieniu i bardziej płynnej hierarchii. W tym nowym świecie mają Państwo szerszy wachlarz możliwości wyboru kariery. Aby działać autentycznie, trzeba dostrzec bogactwo swoich możliwości. Pracownik naukowy Stanforda Jim Collins sugeruje, aby zastanowić się nad „geniuszem I”. Wybitne firmy nie wpadają w pułapkę ograniczonych opcji, czyli „tyranii tego, czy”. Rozważają bogactwo możliwości, które oferuje im „i”. Proszę spróbować naśladować zachowanie muzyków i artystów na przestrzeni dziejów: Zorientować się, co chce zrobić Pana serce, a następnie dążyć do tego.

Pominąć podejście „martwego błędu
W życiu prywatnym i zawodowym może Pan często napotykać na wyzwania, które nie mają prostych rozwiązań. Kiedy zajmuje się Pan tymi sprawami lub wydarzeniami, proszę przyjąć biznesowe podejście do uczciwości, fałszu i autentyczności.

„Autentyczne prowadzenie i zawzięte poszukiwanie prawdy są pełne tego rodzaju subtelności, niuansów i frustrującego braku czerni i bieli”.
Wielu ludzi podchodzi do prawdy w sposób uproszczony. Joseph Badaracco Jr. z Harvard Business School nazywa tę postawę „spojrzeniem na prawdę jak na martwego robaka”, sugerując, że ludzie utożsamiają mówienie prawdy z tym, co robią, gdy widzą martwego robaka. Rzucają na niego okiem i zapominają o nim. Jednak większość pytań, z którymi się Państwo zetkną, będzie bardziej złożona. Aby stać się bardziej autentycznym, należy porzucić pogląd o martwym robaku. Proszę przyjąć zniuansowane spojrzenie na ludzi i problemy, z którymi stykają się Państwo na co dzień.

Nie przeceniać „charyzmy”
Jeżeli miał Pan niepokojące doświadczenia z innymi ludźmi w pracy, proszę zastanowić się, jakie czynniki mogły spowodować problem. Być może zdali sobie Państwo sprawę, że źle kogoś ocenili. A może pozwolił Pan, aby charyzma przełożonego zaślepiła Pana wybór działań. Liderzy, którzy potrafią przyciągnąć do siebie zwolenników, potrafią wzbudzić w ludziach entuzjazm, dzięki któremu będą robić rzeczy niezwykłe.

„Co Pan zrobi, jeżeli jest Pan liderem, który naprawdę nie zna odpowiedzi lub nie wie, co zrobić? Musi Pan polegać na innych i rozwiązywać problem zespołowo”.
Jednak przynajmniej jedno badanie dotyczące przywództwa wykazało, że nie wszyscy skuteczni liderzy mają charyzmę. W książce „Good to Great” Jim Collins przeanalizował zachowanie szefów firm, szukając wspólnych cech przywódców, którzy doprowadzili swoje firmy do nadzwyczajnych osiągnięć. Nie stwierdził, aby charyzma była ważną cechą u liderów transformacyjnych. Proszę uważać, kogo Pan naśladuje. Niektórzy ludzie, którzy wydają się praktykować autentyczność, tak naprawdę prowadzą maskaradę.

„Rozmowy, które mają znaczenie”
W pracy prowadzi Pan wiele rozmów, często o lżejszych sprawach, takich jak pogoda czy dobre jedzenie. W poszukiwaniu autentyczności proszę spróbować znaleźć czas na bardziej merytoryczne rozmowy z szefem i kolegami. Proszę generować głębsze dyskusje poprzez zadawanie większej ilości pytań. Proszę pytać ludzi, skąd pochodzą, omawiać ich styl zarządzania oraz postrzeganie ich mocnych i słabych stron. W miarę jak będzie Pan zwracał większą uwagę na siebie i swoich przełożonych, będzie Pan rozumiał preferencje ludzi, na przykład to, czy Pana szefowie uważają autentyczność za ważną.

Pani nastawienie
Próbując wyjaśnić autentyczność, psycholog Carol Dweck z Uniwersytetu Stanforda rozróżnia dwa sposoby myślenia. Jeżeli ma Pan „utrwalony sposób myślenia”, ma Pan tendencję do binarnego patrzenia na życie i uważa, że albo ma Pan talenty, albo nie. Jeżeli natomiast ma Pan „nastawienie na rozwój”, wierzy Pan, że może Pan osiągnąć każdy cel, jaki Pan sobie wyznaczy, jeżeli tylko się Pan do tego przyłoży. Ludzie z nastawieniem na rozwój mają tendencję do osiągania większych sukcesów, myślą o sobie lepiej i wykorzystują swoje talenty. Jeśli spojrzy Pan na autentyczność jak na spektrum, to okaże się, że ma Pan wiele możliwości wyboru pomiędzy zachowaniem autentycznym a fałszywym. Aby pogłębić swoją zdolność do autentycznego zachowania, należy rozwinąć nastawienie na wzrost.

„Świadomość siebie”
Nikt nie staje się bardziej autentyczny automatycznie. Rozwijając swoją autentyczność, napotka Pan na wyzwania wewnętrzne i zewnętrzne. Wewnętrznie mogą Państwo mieć doświadczenia, które sprawiają, że autentyczne zachowanie jest nerwowe lub trudne. Zewnętrznie, Państwa firma może narzucić zasady wymagające od pracowników, aby zachowywali się w sposób, który szefowie uznają za właściwy. Większość dyskusji na temat autentyczności sugeruje, że ma Pan tylko jedno „ja”. To nie jest do końca prawda. Ludzie pokazują różne aspekty siebie w zależności od kontekstu. Jako autentyczny lider musi Pan wyjść poza bycie sobą, bez szczególnego zarządzania sobą. Zamiast tego należy umiejętnie działać i zdobywać świadomość swoich różnych jaźni, zwaną świadomością jaźni. Różne rodzaje bodźców spowodują, że odkryją Państwo i zrozumieją różne wewnętrzne jaźnie.

„Samokontrola”
Psycholog społeczny Mark Snyder stwierdza, że niektórzy ludzie potrafią zmieniać swoje zachowanie w zależności od panujących okoliczności. Osoby te są w stanie wykorzystać wewnętrzny wzorzec psychologiczny zwany „samokontrolą”. Ci, którzy potrafią się samokontrolować, skupiają się na tym, jak zachowują się inni ludzie wokół nich. Jeżeli inni w tym samym środowisku zachowują się w określony sposób, np. z rozwagą, to oni również.

„Kuszące jest myślenie, że możemy łatwo oddzielić ludzi dobrych od złych”.
Natomiast osoby, które mniej znacząco reagują na zmianę okoliczności, mają słabszą zdolność do samokontroli. Reagują na świat zewnętrzny na podstawie swoich wewnętrznych odczuć, a nie na podstawie zachowania otoczenia. Ktoś ze słabą zdolnością samokontroli może mówić bez ogródek wśród ludzi ostrożnych i w ten sposób podważać swoją skuteczność, autorytet i wiarygodność.

„Charyzma może mieć ciemną stronę, ponieważ zarówno Adolf Hitler, jak i Osama bin Laden mogą być określeni jako charyzmatyczni.”
Jednym z wyzwań w dążeniu do autentycznego przywództwa jest porzucenie przekonania, że ma się tylko jedno niezmienne „ja”. Proszę rozwinąć swój talent do „zrównoważonego przetwarzania”. Proszę nauczyć się badać swój świat bez przeceniania znaczenia swojej osobistej perspektywy. Łatwiej jest nauczyć się zrównoważonego przetwarzania niż zachowywać się tak, jakby nie miało się żadnych uprzedzeń. Uprzedzenia są częścią ludzkiego zachowania, ale ludzie świadomi siebie pracują ponad uprzedzeniami. Zdobycie umiejętności zrównoważonego przetwarzania pomaga zapobiegać samooszukiwaniu się i zwiększa świadomość tego, jak należy reagować na osoby z otoczenia.

„Przejrzystość”
Dzisiejsi liderzy muszą stworzyć etos uczciwości w swoich instytucjach. Kultura, którą tworzą, powinna zachęcać ich współpracowników do szczerego dzielenia się informacjami. Nie można osiągnąć autentycznego przywództwa bez szczerego mówienia w razie potrzeby. Większość ludzi stara się za wszelką cenę chronić siebie. To część ludzkiej natury. Jako autentyczny lider musi Pan uczciwie powiedzieć swoim ludziom, czego Pan od nich oczekuje. Dawać przykład, działając w sposób przejrzysty. Wiele dyskusji na temat przejrzystości sugeruje, że osoby albo działają w sposób przejrzysty, albo nie, co zbytnio upraszcza sprawę. Większości ludzi brakuje prawdziwej wewnętrznej jasności. Nie mogą działać zgodnie z tym, co czują, ponieważ rzadko znają swoje prawdziwe uczucia.

Nowa otwartość
XXI wiek uwydatnia znaczenie przejrzystości. Rozwój mediów społecznościowych umożliwia ludziom dzielenie się wieloma informacjami o sobie i swoim życiu. Ta nowa otwartość powoduje problemy dla osób, które działają bez wystarczającej samoochrony.

„Ludzie mają tendencję do bycia zbyt przejrzystymi lub zbyt nieprzejrzystymi w kwestii swoich emocji”.
W przeszłości organizacje zachowywały się tak, jakby funkcjonowały w izolacji od społeczeństwa. Nie dzieliły się wewnętrznymi informacjami ze światem zewnętrznym. Większość liderów myśli o otwartości tylko w kontekście swoich bezpośrednich okoliczności. Na przykład, mogą się martwić, co powiedzieć, gdy będą musieli kogoś zwolnić. Zamiast tego należy zastanowić się, jak można pomóc innym lepiej zrozumieć siebie. Opowiadanie o trudnym okresie w swoim życiu pomoże ludziom zrozumieć, jak wiele wysiłku włożyli Państwo w pokonanie trudności. A słuchanie ich historii pozwoli Państwu lepiej ich zrozumieć.

Pani „Persona”
Gdy zdecyduje się Pan działać w sposób przejrzysty, proszę pamiętać o imperatywach społecznych, których musi Pan przestrzegać, oraz o tym, jaką persona musi Pan stworzyć. Erving Goffman bada tę kwestię w swojej książce „Prezentacja siebie w życiu codziennym”. Sugeruje on, że w przeszłości ludzie nie martwili się o to, aby inni konsekwentnie dobrze ich oceniali. Ich głównym zmartwieniem było zarobienie wystarczającej ilości pieniędzy, aby przeżyć. Ale w dzisiejszym świecie utrzymanie swojego wizerunku jest sprawą najwyższej wagi.

„Liderzy muszą dowiedzieć się, jak poruszać się po wielkich pytaniach dotyczących przejrzystości emocjonalnej w sposób zgodny z tym, kim są… To, co jest dobre dla jednego, nie jest dobre dla drugiego. Kluczowe pytanie brzmi: „Co jest dobre dla Ciebie?””.
Hierarchia społeczna wpływa na to, jak ludzie postrzegają siebie nawzajem. Osoby znajdujące się niżej w hierarchii korporacyjnej mają tendencję do przeceniania władzy osób znajdujących się wyżej. Aby zaprezentować właściwy wizerunek w hierarchii, należy przestrzegać społecznie usankcjonowanych praktyk. Należy jednak pamiętać o rozdźwięku między odgrywaną rolą a własnym ja. Na pewno znajdą Państwo rozbieżności między postacią, którą starają się Państwo prezentować, a Państwa prawdziwym „ja”. Proszę nie pozwolić, aby ta przepaść była zbyt duża.

„Fakty”
Wielu menedżerów wysokiego szczebla narzeka, że koledzy nie mówią im o faktach. Proszę się zastanowić, co by się stało, gdyby wszyscy w pracy postanowili zażyć „serum prawdy”, dzięki któremu mówiliby dokładnie to, co myślą. Większość ludzi uważa, że taka szczerość miałaby pozytywny wpływ, ale inni martwią się, że reagowanie z impulsywną szczerością mogłoby mieć niefortunne skutki. Jako lider może Pan określić zestaw norm, które będą obowiązywać Pana i Pana współpracowników. Akceptować błędy. Zachęcać do ujawniania negatywnych wiadomości. Negatywne informacje są dla ludzi mniej groźne, jeżeli mają jasność co do swobody ich omawiania.

„Spraw, aby stawanie się sobą było dziełem sztuki. Bądź proaktywny, twórz i wymyślaj. Szukać możliwości wniesienia wkładu w postaci podpisu, który tylko Pan może wnieść.”
Na liderach spoczywa ogromna odpowiedzialność. Codziennie muszą udowadniać swoim współpracownikom, że zasługują na zaufanie. Jako lider proszę zaakceptować fakt, że popełnia Pan błędy. Gdy da Pan innym do zrozumienia, że uznaje Pan taką możliwość, będą Panu ufać bardziej, a nie mniej.

O autorze

Karissa Thacker, doktor psychologii, założyła firmę Strategic Performance Solutions Inc. zajmującą się doradztwem w zakresie zarządzania i executive coachingiem. Jest adiunktem w programie MBA na University of Delaware’s Lerner School of Business.

Rate this post