Większość autorów biznesowych twierdzi, że freelancerzy powinni budzić się wcześnie, aby jak najlepiej wykorzystać dzień, ale jeżeli jest Pan nocną sową lub pracuje Pan zgodnie z planem zajęć dzieci, elastyczność jest jednym z atutów freelancingu. Może Pani zorganizować swój dzień pracy tak, aby dostosować go do swoich potrzeb. Każde doświadczenie w pracy w domu jest inne i trzeba czasu, aby dowiedzieć się, które hacki produktywności są dla Pani najlepsze. Według uroczego, pierwszoosobowego artykułu Julii Horvath „Better Humans” na Medium, harmonogram pracy w domu jest kluczem do Pana sukcesu. Wyznaczenie celów długo- i krótkoterminowych pomoże Pani dotrzymać terminów i zachować organizację. Jeśli jest Pani początkująca w pracy „niezależnej od miejsca zamieszkania”, to jest to dobre miejsce, aby zacząć.
Tłumaczenie maszynowe opracowane na szkolenie z prowadzenia prezentacji, może zawierać nieścisłości i błędy językowe.
Take-Aways
- Pracownicy „niezależni od lokalizacji” są tak samo wydajni jak pracownicy biurowi.
- Terminy pomagają w planowaniu i trzymaniu się harmonogramu.
- Proszę realistycznie patrzeć na czas, którego wymaga Państwa praca. To pomoże Państwu ustalić możliwy do zrealizowania harmonogram.
- Proszę wypróbować różne wskazówki dotyczące produktywności, aby sprawdzić, które z nich są dla Państwa najlepsze.
- Proszę przewidzieć czas na relaks, ćwiczenia fizyczne, rozmowy z przyjaciółmi i rodziną.
Podsumowanie
Pracownicy „niezależni od lokalizacji” są tak samo wydajni jak pracownicy biurowi.
Jeśli pracuje Pan w domu, jest Pan „niezależny od miejsca”, a kluczem do sukcesu jest ustalenie, jakie rutyny najlepiej się u Pana sprawdzają. Jeden z eksperymentów wykazał 13-procentowy wzrost wydajności pracowników pracujących w domu w porównaniu do ich kolegów pracujących w biurze.
„Niezależność od lokalizacji jest jednym z najlepszych aspektów pracy poza biurem, więc nie należy przykuwać się do jednego miejsca – niech Państwa energia płynie!”.
Niezależnie od tego, gdzie urządzi Pan swoje miejsce pracy w domu, będzie Pan potrzebował połączenia z Internetem, biurka lub stołu i poziomu hałasu, z którym może Pan żyć. Naturalne światło, dostęp do świeżego powietrza i zdrowa żywność sprzyjają dobremu samopoczuciu.
Terminy pomagają w planowaniu i trzymaniu się harmonogramu.
Przygotowanie pozwala się skupić. Pomocne jest wyznaczanie celów z mierzalnymi kamieniami milowymi. Wyznaczenie celów średnioterminowych na okres od trzech do sześciu miesięcy pomoże Państwu w ustaleniu priorytetów i ułożeniu harmonogramu. Na przykład, autorka Julia Horvath postawiła sobie za cel osiągnięcie pewnych dochodów z pracy w wolnym zawodzie i uruchomienie kursu językowego online w ciągu sześciu miesięcy.
„Cele muszą być ambitne, ale nie nierealne. Ciężko na nie pracować – to w porządku, ale zapracować się na śmierć i wciąż być daleko od nich – nie. Dobrze jest również korygować je po drodze, w zależności od postępów.”
Rozbić cele długoterminowe na krótsze cele miesięczne. Cele miesięczne podzielić jeszcze bardziej na konkretne zadania tygodniowe i oszacować, ile czasu według Pani zajmą te zadania. Teraz może Pan zaplanować swój tydzień, co jest dobrym zadaniem na niedzielę. Aplikacja Wunderlist może pomóc w uporządkowaniu listy rzeczy do zrobienia według zadań, które nie podlegają dyskusji, zadań koniecznych do wykonania oraz wydarzeń związanych ze snem lub pracą, które również nie podlegają dyskusji. Przypisać czas do każdego zadania, aby zobaczyć, ile czasu zostało na mniej pilne rzeczy, które również musi Pan zrealizować. Każdego wieczoru proszę spisać swój plan zadań na następny dzień.
Proszę realistycznie ocenić czas, którego wymaga Państwa praca. To pomoże Panu ustalić możliwy do zrealizowania harmonogram.
Badanie przeprowadzone wśród ponad 2000 pracowników w Wielkiej Brytanii wykazało, że pracownicy biurowi są wydajni średnio przez mniej niż 2,5 godziny dziennie. Wielu osobom udaje się osiągnąć mniej niż pięć lub sześć godzin skupienia w ciągu dnia. To, plus prokrastynacja i różne rozpraszacze, dopełnia typowy ośmiogodzinny dzień pracy.
W każdym miesiącu należy sprawdzać swoje postępy i analizować, dlaczego (nieuchronnie) występują rozbieżności między szacunkami a rzeczywistym czasem trwania zadań. Przeprowadzenie takiego przeglądu zajmie trochę czasu, ale pomoże Pani zachować zgodność z celami, które wyznaczyła sobie Pani w pracy w domu. Proszę być realistą. Nierealistyczne cele sprawią, że będzie Pani miała wrażenie, że pozostaje Pani w tyle. W trakcie przeglądu swojej pracy należy wygospodarować czas również na dwukrotne sprawdzenie finansów, aby nie stracić z oczu tego, co się zarabia, a co wydaje.
Trzymanie się harmonogramu pomoże Państwu skreślić z listy zadań do zrobienia te, które przybliżają Państwa do osiągnięcia większych celów. Jeżeli z natury jest Pani nocną sową, proszę spróbować odpowiednio zaplanować swoje godziny pracy. Nie spieszy się Pan do biura, więc proszę uszanować swoją poranną rutynę. Pana harmonogram powinien być realistyczny. Należy uwzględnić czas, który poświęci Pan na jedzenie, sen, a nawet czas wolny. Należy poświęcić czas na ćwiczenia, medytację lub cokolwiek, co ożywi Państwa na resztę dnia.
„Mój dodatkowy trik to przygotowanie dużej porcji pieczonych warzyw, które mogę codziennie przyrządzać w inny sposób (jako tacos, z ryżem, z sosem pomidorowym do makaronu itp.
Proszę przewidzieć czas na rzeczy, które trzeba zrobić w domu, w tym na gotowanie. Przygotowując posiłki na cały tydzień za jednym razem, można zaoszczędzić czas i pieniądze.
Proszę wypróbować różne porady dotyczące produktywności, aby sprawdzić, które z nich najlepiej się sprawdzają.
Internet jest pełen sztuczek dotyczących produktywności, ale szczególnie dwie z nich mogą przynieść korzyści większości pracowników zdalnych.
Metoda zarządzania czasem „Pomodoro” polega na skoncentrowaniu się na pracy przez 25 minut, a następnie zrobieniu pięciominutowej przerwy. Po czterech „Pomodorach” robi się 15-minutową przerwę. Krótkie przerwy ułatwiają koncentrację przez dłuższy czas i pomagają zwalczyć „zmęczenie decyzją”. Jedną z zalet jest to, że prawdopodobnie może Pan namówić siebie do poświęcenia jeszcze 25 minut na prawie każde zadanie.
„Wszystkie badania wykazują, że mniej niż osiem godzin pracy oznacza większą efektywność, satysfakcję i wydajność”.
Gdy wybiera Pan strategię „orientacji na cel”, koncentruje się Pan na tym, aby coś zrobić i robi to aż do skutku. Jeżeli wybierze Pan strategię „zorientowaną na proces” – najlepszą dla nowych zadań i zadań bez terminu realizacji – poświęci Pan pewną ilość czasu na coś, a następnie przejdzie do innego zadania.
Wielu autorów biznesowych sugeruje, aby w domu nosić się „dress casual”, ale najważniejsze jest, aby czuć się komfortowo i schludnie. Chce Pan być reprezentatywny.
Należy przewidzieć czas na relaks, ćwiczenia, rozmowy z przyjaciółmi i rodziną.
Ponieważ praca i czas wolny odbywają się w tym samym miejscu, może być trudno przestać myśleć o pracy, gdy powinno się odpoczywać. To obciąża Państwa emocjonalnie i generalnie nie jest dobre dla zdrowia, chociaż czasami trudno jest się odciąć psychicznie. Proszę pamiętać, że czas na zabawę czyni Pana lepszym pracownikiem. W tym przypadku, wybrane przez Pana techniki zarządzania czasem są Pana przyjacielem. Proszę stworzyć plan, w którym uwzględnimy czas wolny.
„Staram się dawać z siebie wszystko zarówno w czasie wolnym, jak i w pracy. Chcę mieć pewność, że będą się one wzajemnie wzmacniać, a nie od siebie odciągać”.
Ćwiczenia fizyczne naprawdę zwiększają kreatywność, dlatego warto włączyć je do swojej rutyny. Wystarczą proste ćwiczenia rozciągające, ale niech to będzie dowolna aktywność, którą można wykonywać regularnie. Potrzebuje Pan czasu wolnego i rozmów z przyjaciółmi i rodziną, tak samo jak gdyby pracował Pan w biurze. Przy dobrym przygotowaniu i dobrym zarządzaniu czasem można wykonywać pracę, którą się lubi, niezależnie od miejsca zamieszkania.
O Autorce
Julia Horvath jest freelancerką i wydawcą biuletynu „The Pro-Crastinator” dla pracowników niezależnych od miejsca zamieszkania. „Better Humans” to zbiór tekstów na temat potencjału ludzkiego i samodoskonalenia.