Kierownik „chciał zrobić coś po swojemu i nie chciał słuchać innych perspektyw”. Mój współpracownik „nie słuchał rozumu, logiki ani danych”. „Ta osoba była bardziej zainteresowana wysłuchaniem [swojego] głosu niż wynikami”. Większość ludzi odczuwa frustrację, gdy styka się z osobami „władczymi”; czy zastanawiali się Państwo kiedyś, czy dostaną to, co do nich należy? Jeśli tak, to wyniki tych badań mogą być dla Pana szczególnie satysfakcjonujące. getAbstract poleca tę białą księgę z Center for Creative Leadership wszystkim, którzy potrzebują wskazówek, jak radzić sobie z dręczycielem w miejscu pracy – nawet jeśli tym dręczycielem okaże się Pan.
Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze szkolenia z przywództwa.
Take-Aways
- Zachowania „szefowskie” obejmują mikrozarządzanie, ignorowanie sugestii innych, głód władzy i agresję.
- „Szefostwo” koreluje z negatywnymi wynikami w karierze.
- Ludzie często nie zdają sobie sprawy z tego, jak postrzegają ich inni; szefowy współpracownik może nie wiedzieć, że jest szefem.
- Jasna komunikacja, pomocna informacja zwrotna i empatia mogą przeciwdziałać szefostwu w miejscu pracy.
- Metoda „SBI feedback” – ocena „sytuacji, zachowania” i „wpływu” – może być pomocna w kontaktach z szefem.
Podsumowanie
Kiedy 201 amerykańskich liderów biznesu odpowiedziało na ankietę dotyczącą „szefostwa” w miejscu pracy, okazało się, że osoby „szefowe” są mniej lubiane przez przełożonych, rzadziej otrzymują awanse i ogólnie odnoszą mniejsze sukcesy zawodowe.
„Czy jest Pan szefem?”
Proszę spróbować wykonać następujące ćwiczenie, aby porównać swoje intencje z tym, jak postrzegają Pana inni: 1) Proszę napisać opis siebie w miejscu pracy, 2) być jak najbardziej szczegółowym, 3) poprosić współpracowników o napisanie opisu Pana osoby i 4) porównać listy. „Pozycje, które znajdują się tylko na Pana liście, sugerują intencje, które nie są jasne dla innych. Pozycje, które znajdują się tylko na listach innych osób, sugerują, że w sposób niezamierzony wpływa Pan na innych.” Jeżeli ludzie postrzegają Panią jako osobę władczą, proszę spróbować wysłuchać pomysłów innych. Doceniać wkład współpracowników. Zachęcać ludzi do wymyślania własnych rozwiązań problemów. Udzielać pochwał, gdy są one zasłużone, i oferować konstruktywne, konkretne informacje zwrotne, gdy konieczna jest poprawa.
„Jeśli Pana szef jest szefem”
Proszę zastanowić się nad swoimi celami zawodowymi i nad tym, jak spędza Pan większość dnia pracy. Czy są one zgodne z celami Pana szefa i misją firmy? Jeżeli nie, należy rozważyć zmianę celów lub inne zadania zawodowe. Proszę spróbować zrozumieć przyczynę zachowania szefa, ponieważ spojrzenie na sprawę z jego perspektywy może pomóc Państwu w odpowiednim rozegraniu kart. Na koniec proszę zbadać siebie. Czy popełnił Pan błędy, które usprawiedliwiają zachowanie Pana szefa? Proszę rozważyć przekazanie szefowi swoich preferencji. Jak lubi Pan być zarządzany i dlaczego ten styl się Panu podoba?
„Jeśli Pana współpracownik jest szefem”
Proszę wykorzystać metodę „SBI” do przekazania informacji zwrotnej. SBI to skrót od słów „sytuacja, zachowanie” i „wpływ”. Najpierw należy przypomnieć współpracownikowi o konkretnej sytuacji, która miała miejsce w przeszłości. Następnie należy obiektywnie opisać jego zachowanie. Na koniec proszę opisać, jaki wpływ miało to zachowanie na osoby zaangażowane. Może Pan również zasugerować, aby spróbował on wykonać ćwiczenie opisane powyżej w punkcie „Czy jest Pan szefem?”.
O Autorach
Cathleen Clerkin, PhD, Christine A. Crumbacher, PhD, Julia Fernando, BSc i William A. Gentry, PhD, są pracownikami naukowymi Center for Creative Leadership, które oferuje rozwiązania w zakresie rozwoju przywództwa na całym świecie.
