Według psychologa organizacji Boba Rosena, posiadanie silnych korzeni w sześciu obszarach „zdrowia” osobistego wpływa na to, co Pan robi i jak Pan działa jako „zdrowy lider”. Wyjaśnia on, w jaki sposób „fizyczne, emocjonalne, intelektualne, społeczne, zawodowe i duchowe” samopoczucie wpływa na Pana pracę jako lidera. Jego obszerne opracowanie podkreśla wartości przywódcze, cele, nawyki i możliwości, a także inspiruje do refleksji nad własnymi praktykami, stawiając prowokacyjne pytania. Każdy rozdział rozpoczyna się od „znaków ostrzegawczych”, które wskazują na pogorszenie się zdrowia przywódcy. getAbstract poleca zdrowy pokarm dla myśli Rosena obecnym i nowym liderom, którzy dążą do osiągnięcia bardziej świadomych, zdrowszych praktyk przywódczych.
Tłumaczenie maszynowe opracowane na szkolenie z prowadzenia prezentacji, może zawierać nieścisłości i błędy językowe.
Take-Aways
- „Zdrowe przywództwo” zaczyna się od poznania własnego wnętrza i wzmocnienia swoich korzeni przywódczych.
- Należy budować silne korzenie przywódcze w sześciu „obszarach zdrowia”.
- „Zdrowie fizyczne” wymaga utrzymania w równowadze obciążeń fizycznych i psychicznych.
- Aby zbudować „zdrowie emocjonalne”, należy stworzyć „samoświadomość, pozytywne emocje i odporność”.
- Aby praktykować „zdrowie intelektualne”, należy przyjąć „głęboką ciekawość, adaptacyjne nastawienie i paradoksalne myślenie”.
- Jeżeli ma Pan „zdrowie społeczne”, może Pan być autentyczny i budować relacje oparte na zaufaniu.
- Aby zoptymalizować swoje „zdrowie zawodowe”, należy rozpocząć „podróż w kierunku samodoskonalenia”.
- „Zdrowie duchowe” łączy Pana praktykę przywódczą z „wyższym celem”.
- Zdrowe przywództwo oznacza identyfikację tego, kim się jest, aby móc modulować swoje działania i wyniki.
- Przywództwo jest sprawą osobistą. Proszę zaangażować się w podróż, aby stać się zdrowszym liderem i zbierać owoce swojej podróży.
Podsumowanie
„Model Zdrowego Lidera”
W dzisiejszym środowisku „globalizacji”, „złożoności” i „konkurencji” liderzy potrzebują kompleksowych ram, które pomogą im przetrwać obecny „kryzys przywództwa”. Aby odkryć swoje wewnętrzne „ja” jako lider, należy odkopać swoje „zdrowe korzenie”. Proszę pomyśleć o silnym dębie, którego liście i pień znajdują się nad ziemią, a korzenie pod ziemią. W przeszłości w literaturze dotyczącej przywództwa zwracano uwagę na „wygląd zewnętrzny” drzewa: Jak zachowują się liderzy i jakie zachowania przywódcze można u nich zaobserwować? Jednak dla zdrowego przywództwa należy również zwrócić uwagę na to, co znajduje się pod ziemią w „odżywczych korzeniach”, które tworzą „ukryty fundament” Państwa zdolności przywódczych. Korzenie reprezentują to, kim Pan jest. Zdrowe przywództwo wynika z tego osobistego fundamentu, a nie z Pana działań.
„Jakość przywództwa nie wynika z tego, co dana osoba robi, ale z tego, kim jest w środku.
Korzenie Pana przywództwa znajdują się w „sześciu obszarach zdrowia”:
„Zdrowie fizyczne”
Pana zdrowie fizyczne ma znaczenie. Dzisiejsi liderzy muszą radzić sobie z dłuższymi godzinami pracy, większym stresem i niepewnością zatrudnienia w środowisku rosnącej presji i tempa. Aby budować swoje zdrowie fizyczne, należy rozwijać „świadomość ciała i umysłu” poprzez osobiste spostrzeżenia, które sprzyjają zdrowej równowadze między pracą a życiem prywatnym.
„Proszę stawiać sobie wyzwania, aby być najlepszym człowiekiem i liderem, jakim może Pan być, i być delikatnym i wyrozumiałym, gdy dokona Pan złego wyboru”.
Doskonałym przykładem świadomości umysłu i ciała jest Judith Jamison, znana tancerka współczesna i choreograf. Występowała jako główna tancerka i kierowała zespołem tanecznym, „docierając w ciągu swojej kariery do 23 milionów ludzi w 71 krajach”. W swojej pracy integruje swoje „ciało, umysł, serce i ducha” i pozostaje skromna w stosunku do swoich nagród i osiągnięć.
„Najpotężniejsze narzędzia to empatia, uczciwość, komunikacja i docenianie”.
Liderzy biznesowi, którzy uprawiają sport wyczynowy, mogą zastosować lekcje z osiągnięć sportowych w pracy. Co to znaczy wygrać lub przegrać? Jak pracować w zespole i jak podejmować mądre ryzyko? Jak okiełznać stres? Być może stres kojarzy się Państwu z czymś negatywnym, ale proszę pomyśleć o jego pozytywnych aspektach. Proszę pomyśleć na przykład o energii, którą czerpie Pan z poszukiwania nowych wyzwań i próbowania nowych sposobów wykonywania pracy. Proszę mądrze zarządzać swoją energią. Energia jest ważna, aby poradzić sobie z wpływem, jaki zmiany wywierają na Pana i Pana organizm. Proszę zapoznać się z równowagą „homeostazy”, aby utrzymać w równowadze obciążenia fizyczne i psychiczne.
„Aby w pełni wykorzystać zdrowie swojego organizmu, nie należy obsesyjnie zwracać uwagi na poszczególne elementy, lecz cofnąć się i zastanowić, jak działają one razem jako całość.
Zdrowie fizyczne zależy od „makijażu genetycznego”, „rozwoju osobistego”, „doświadczeń życiowych” oraz „przekonań i oczekiwań”. Jako lider proszę pamiętać o „łańcuchu wartości człowieka”. Zdrowie Państwa pracowników wpływa na ich zaangażowanie, produktywność i wyniki. Proszę zacząć od siebie. Proszę dawać przykład. Niezdrowi liderzy tworzą niezdrowe firmy z niezdrowymi pracownikami.
„Zdrowie emocjonalne”
Co by się stało, gdyby chciał Pan omówić z szefem ważne tematy biznesowe, ale usłyszałby Pan tylko samoobronę? On mówi o tym, że on poradziłby sobie z jakimś problemem o wiele lepiej niż Państwo. Proszę rozpoznać te reakcje jako niedojrzałość emocjonalną. Odzyskanie poczucia komfortu w przypadku odczuwania takich emocji jak złość czy frustracja wymaga „samoświadomości, pozytywnych emocji i odporności”. Badania mówią, że 80% liderów cierpi z powodu „ślepych punktów” samoświadomości – obszarów problemowych, które szkodzą ich karierze. Ale 40% tych liderów ma mocne strony, których nie dostrzegają lub nie wykorzystują. Proszę być szczerym wobec siebie. Rozpoznać, kiedy zaprzeczają Państwo swoim emocjom, wadom i mocnym stronom.
„Płaskie organizacje sprzyjają dzieleniu się informacjami, władzą i podejmowaniem decyzji, a to zmienia sposób, w jaki liderzy i zespoły muszą się do siebie odnosić.”
Proszę wziąć pod uwagę książkę Alive: The Story of the Andes Survivors i jej główną postać, Nando Parrado, byłego gracza rugby, który przeżył tragiczną katastrofę lotniczą w Andach. Stracił wielu kolegów z drużyny, matkę i siostrę. Po odzyskaniu przytomności Parrado zdołał wykorzystać swoją siłę emocjonalną, aby poprowadzić ciężką, 11-dniową wędrówkę bez jedzenia przez strome pustkowia, z powodzeniem docierając na ratunek. Po latach pracy nad powrotem do zdrowia po tym traumatycznym przeżyciu, Parrado, który założył i prowadzi dobrze prosperującą firmę, jest przekonany, że może pokonać każde wyzwanie. Ale nie trzeba tragedii, aby poczuć nadzieję i połączyć się z jasną stroną swojego życia zawodowego.
„Niezdrowe kierownictwo produkuje niezdrowe firmy, a niezdrowe firmy produkują niezdrowych pracowników”.
Pana emocje mają „twarde” połączenie z funkcjami mózgu. Proszę starać się pielęgnować pozytywne emocje miłości, nadziei i optymizmu. Poprzez „neuroplastyczność” emocje wpływają na Pana samopoczucie. Proszę wyczuć, co się dzieje wokół Państwa i pokazać, że są Państwo empatycznym liderem. Gdy doświadczają Państwo negatywnych emocji, należy je przezwyciężać pozytywnymi reakcjami. Na przykład, na złość należy odpowiedzieć przebaczeniem, a na strach – pewnością siebie. Proszę spróbować pogodzić się ze zmianami i zmiennością oraz przygotować się na niepewne czasy, budując odporność. Buddyzm i inne religie kontemplacyjne mają wiele do zaoferowania w zakresie spokojnego radzenia sobie ze zmianami.
„Zdrowie intelektualne”
Proszę pomyśleć o takim dylemacie biznesowym: Państwa główny klient żąda terminowej dostawy produktu, którego, jak wiadomo, Państwa firma nie jest w stanie dostarczyć w terminie. Czy przekona Pan klienta do opóźnienia zamówienia, czy też będzie Pan naciskał na swoich pracowników, aby dostarczyli to, co niemożliwe? Czy może Pan wymyślić rozwiązanie, które zadowoliłoby wszystkich zainteresowanych? W przypadku prostych problemów wystarczy znaleźć proste rozwiązanie. Jednak w dzisiejszym świecie biznesu problemy są zazwyczaj bardziej złożone i wymagają odpowiedzi, które nie zawsze są proste. Pomocne mogą być trzy obszary „zdrowia intelektualnego”: „głęboka ciekawość, nastawienie adaptacyjne i myślenie paradoksalne”.
„Zdrowie zawodowe to cecha przywódcy, która staje się coraz bardziej istotna, ponieważ … jest bezpośrednio związana z wynikami i wydajnością”.
Aby doświadczyć głębokiej ciekawości, proszę zastanowić się, jak pięcioletnie dzieci ciągle pytają: „Dlaczego?”. Być może z biegiem lat Pana ciekawość zanikła, ale jako lider chce Pan odzyskać tę nieskrępowaną spontaniczność i naturalny entuzjazm wobec nowych sytuacji. Pana mózg może się uczyć i rozwijać przez całe życie, jeżeli będzie Pan go karmił szerokim zakresem informacji i nowymi sytuacjami. Gdy unikają Państwo złożoności i niepewności, ograniczają się Państwo. Liderzy, którzy odnoszą sukcesy, stawiają na naukę i regularnie badają nowe obszary.
„Ci, którzy angażują zarówno swoje serca, jak i umysły (…), mają znacznie większe szanse na zdrowe, produktywne życie”.
Aby zbudować swoje nastawienie adaptacyjne, należy określić, czego najbardziej się Pan obawia, i zaatakować ten strach w konstruktywny sposób. Należy odkrywać nowe sposoby myślenia i rozwijać pewność siebie, aby zbudować trwały, solidny fundament emocjonalny. Jeżeli zmiana jest dla Pani trudna, proszę rozpocząć swoją podróż świadomościową od odnotowania „starych wzorców”, zanim zastąpi je Pani lepszymi taktykami przywódczymi. Proszę zgromadzić wokół siebie ludzi, którzy są ciekawi świata i potrafią dostosować się do zmian. Pomogą Panu myśleć poza dotychczasowymi granicami.
„Zdrowie społeczne”
To, w jaki sposób łączy się Pan z zespołem, jest ważne. Państwa celem jest pielęgnowanie zaufania i zgodności w organizacji. Zdolność do nawiązywania relacji i „produktywnej współpracy” świadczy o Pana zdrowiu społecznym. Należy zacząć od autentyczności i dążyć do tworzenia wzajemnie satysfakcjonujących relacji. Ucząc się budowania zdrowych społeczności, mogą Państwo cieszyć się poczuciem szczęścia, jakie daje praca w dobrze funkcjonującym zespole.
„Okazywanie wdzięczności jest bardzo osobiste: trzeba zaakceptować to, kim się jest i co jest w nas zarówno dobre, jak i złe”.
Ken Samet jest prezesem MedStar Health, „regionalnego systemu opieki zdrowotnej o wartości 4,1 miliarda dolarów, działającego na zasadzie non-profit”. Za swoją mantrę uważa autentyczność. Zwraca uwagę na małe rzeczy, w tym na bycie uprzejmym i szanowanie innych. Idąc na spotkanie, zawsze dokładnie się przygotowuje, szanując czas swoich kolegów. Jeżeli jest nieprzygotowany, Samet przekłada spotkanie.
„Pozytywne emocje wpływają zarówno na zdrowie fizyczne, jak i społeczne, dodając całościowy wymiar do stylu przywództwa”.
Co jest dla Pana ważne? Jak opisałby Pan swoją mantrę i rdzeń moralny? Proszę zyskać samoświadomość i określić swoje wartości. Jeżeli będzie Pan żył swoimi wartościami, ludzie będą budować z Panem relacje oparte na zaufaniu. Kultywowanie tych cech pomoże Państwu zwiększyć swoje zdrowie społeczne:
„Wiarygodność – Proszę robić to, co Pan mówi, i mówić to, co Pan zrobi. Aby zachować prawdomówność, należy przyznać się, gdy czegoś się nie wie.
„Niezawodność – Należy zawsze wykazywać się „prezencją”. Konsekwentne, szczere i dojrzałe zachowanie sprawia, że błyszczy Pan jako lider. Zgadzają się Państwo na wykonanie jakiegoś działania tylko wtedy, gdy są Państwo w stanie podjąć solidne zobowiązanie do jego wykonania.
„Przewidywalność – Proszę dostosować swoje zachowanie do wartości i oszczędzić swoim zwolennikom „przykrych niespodzianek”. Stabilność emocjonalna i samokontrola pomogą Państwu stać się „przewidywalnym liderem”.
„Docenianie wspólnego dobra – Proszę upewnić się, że Państwa słowa i działania przynoszą korzyści ludziom w całej organizacji – nie tylko Państwu.
„Bezpieczeństwo emocjonalne – Proszę poważnie traktować emocje i wartości ludzi i okazywać im empatię. Aby utrzymać zaufanie, nie należy poniżać ani niesprawiedliwie krytykować innych.
„Głęboka ciekawość skłania do nowego uczenia się, które w rzeczywistości tworzy nowe połączenia i skojarzenia w Państwa umyśle”.
Podatność nie jest wadą: pokazuje, że jest Pani człowiekiem ze słabościami i brakami, jak każdy inny.
„Zdrowie zawodowe”
Bycie zdrowym liderem oznacza najwyższą wydajność i solidne wyniki. Przekuć swoją pasję i ciężką pracę na konkretne wyniki. Znalezienie „znaczącego powołania”, „rozwijanie osobistego mistrzostwa” i „dążenie do sukcesu” to trzy aspekty budowania zdrowia zawodowego. Znaki ostrzegawcze, które mogą wskazywać na spadek zdrowia zawodowego, to np. utrata energii w pracy lub poczucie, że brakuje Panu wizji przyszłości zawodowej? Należy być wyczulonym na te sygnały, aby móc się nimi szybko zająć.
„Proste problemy nadal wymagają prostych rozwiązań, ale prostych problemów jest coraz mniej”.
Które z tych trzech stwierdzeń najlepiej opisuje Pana? Pana praca to tylko praca. Albo, że Pani praca odzwierciedla to, kim Pani jest. Albo, że Pana praca jest „osobistym powołaniem”. Po tym, jak Steve Jobs stworzył Apple, NeXT i Pixar, był głęboko przekonany, że w swojej pracy odnalazł osobiste powołanie – mimo że został zwolniony z Apple i musiał na nowo zaistnieć jako przedsiębiorca.
„Każdy ma zdolność do osobistego mistrzostwa… To, co nas powstrzymuje, to nie nasze geny, lecz nasze nastawienie”.
Podczas przemówienia na zakończenie studiów na Uniwersytecie Stanforda Jobs powiedział: „Jedyną rzeczą, która utrzymywała mnie przy życiu, było to, że kochałem to, co robiłem”. To stwierdzenie wskazało na wielkie źródło jego dumy z dotychczasowych osiągnięć. Aby ukierunkować swoją karierę na wyższy cel, należy zastanowić się, co się lubi robić. Dążyć do „podróży w kierunku samodoskonalenia”. Aby zoptymalizować swój sens zawodowy, należy być pewnym swojego sukcesu.
„Zdrowie duchowe”
Duchowość wynika z wielu czynników, takich jak wiara w „Boga osobowego” lub sposób, w jaki wcielają Państwo swój moralny charakter w działania na rzecz innych. Zdrowie duchowe może przejawiać się w odniesieniu do większego powołania lub służby, jak np. praca na rzecz zakończenia głodu lub ochrony środowiska.
Kiedy kieruje się Pan celem, Pana działania mają większy wpływ na współpracowników, klientów i społeczność. Firmy takie jak „Stonyfield Farm, Starbucks i L’Occitane” pozycjonują swoje marki zgodnie ze swoimi podstawowymi wartościami – i osiągają lepsze wyniki finansowe niż ich konkurenci.
Kolejną kotwicą zdrowia duchowego jest wyrażanie uznania i wdzięczności. Proszę zacząć od podziękowań. Uznanie lub nowe możliwości dla członków Państwa zespołu, którzy wykonują wyjątkową pracę. „Wdzięczność rodzi wdzięczność”. Okazywanie wdzięczności inspiruje innych do odwzajemnienia i pomnaża życzliwość w całej organizacji. „Duchowość łączy Państwa z ludźmi, z którymi pracują Państwo na co dzień i z tymi z odległych kultur”.
„Jak zdrowi liderzy budują zdrowe organizacje”
Zdrowe przywództwo zaczyna się od poznania samego siebie, dzięki czemu można modulować swoją wydajność jako lidera. Aby rozwinąć samoświadomość, należy opanować następujące „działania przywódcze”:
„Zachęcanie współpracowników do szukania sensu w swojej pracy. „Odkrycie, co Państwa inspiruje, jest podstawą sensownej pracy”.
„Wytyczać wspólny kierunek” – Przedstawić „mapę drogową sukcesu” i zainspirować ludzi wokół siebie do współodpowiedzialności. „Zdrowi liderzy mają jasność co do spuścizny przywódczej, którą chcą stworzyć”.
„Uwolnić potencjał ludzki” – Stworzyć ścieżki rozwoju i cele zawodowe dla innych.
„Wspieranie produktywnych relacji” – Wspieranie doświadczeń w miejscu pracy opartych na autentyczności i zaufaniu.
„Wykorzystanie nowych możliwości – Pokazanie, jak zmiany mogą prowadzić do wzrostu i uczenia się.
„Napędzać wysoką wydajność – rozliczać ludzi i nagradzać ich za osiąganie ambitnych celów.
O autorze
Psycholog organizacyjny Bob Rosen jest założycielem i dyrektorem generalnym Healthy Companies International oraz badaczem wspieranym przez Fundację MacArthura. Publikuje komentarze na temat biznesu i przywództwa dla The New York Times.