Każdego dnia decyduje Pan, co jeść, w co się ubrać, co czytać, co oglądać, co mówić i co robić. Te wybory mogą Państwa wyczerpać, wpłynąć na Państwa produktywność i utrudnić podejmowanie kluczowych decyzji. W swoim wpisie gościnnym dla Asian Efficiency, Stephen Roe proponuje schematyczną metodę pokonywania zmęczenia decyzyjnego. Jako założyciel Thoughtful Growth, przedstawia on kompleksowe strategie usprawnienia Państwa harmonogramu.
Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze szkolenia z przywództwa.
Take-Aways
- Ograniczenie codziennych wyborów, aby uniknąć zmęczenia decyzyjnego i zrealizować ważne zadania.
- Ustalić ramy wyboru tego, co ma być zrobione.
- Kultywowanie rutyny, aby dokonywać mniej wyborów.
Podsumowanie
Proszę ograniczyć swoje codzienne wybory, aby uniknąć zmęczenia decyzjami i wykonać ważne zadania.
Podejmowanie około 35 000 decyzji dziennie wyczerpuje przeciętnego człowieka. Może Pan jednak nie pozwolić sobie na niszczenie swojej produktywności poprzez zastanawianie się, co zjeść, w co się ubrać, co kupić, co napisać, co obejrzeć, co posprzątać i co zrobić. Zamiast tego należy wyeliminować czynniki rozpraszające i skupić swoją energię na tym, co ważne.
„Decyzje, nawet te pozornie nieszkodliwe, osłabiają naszą siłę woli i pozostawiają nas zmęczonymi i pozbawionymi motywacji.
Proszę podejmować jak najwięcej decyzji z wyprzedzeniem lub, jeszcze lepiej, ograniczyć konieczność ich podejmowania. Opracować plan posiłków na dany miesiąc, który będzie się opierał na tym, co Państwo regularnie jedzą, i przygotować posiłki na cały tydzień. Podobnie jak Steve Jobs i Barack Obama, proszę codziennie nosić podobne ubrania, a wieczorem przygotować swój strój.
Kiedy staje Pani przed sklepem spożywczym, podczas zakupów należy trzymać się jednej marki. Proszę zorganizować swoją listę zgodnie z układem sklepu i polegać na liście kontrolnej dla podstawowych produktów, dodając pozycje w razie potrzeby, aby ograniczyć zakupy do jednej tygodniowej wycieczki.
W czasie spotkań towarzyskich należy wybierać zdecydowanych przyjaciół, którzy nie będą uszczuplać Państwa rezerw. W czasie pracy nie należy rezygnować z wielozadaniowości. Proszę ograniczyć pulpit komputera do prostej tapety, a bezpośredni widok ograniczyć do kilku plików i aplikacji, z których korzysta Pani regularnie.
Ustalić ramy wyboru tego, co się robi.
Jak zauważa autor Charles Duhigg w książce Smarter Faster Better, zredukowanie każdej decyzji do dwóch opcji binarnych pomaga szybciej dokonać wyboru. Proszę rozważyć odwieczne pytanie: Co będzie na obiad? Zamiast się zastanawiać, proszę zapytać, czy chce Pan przygotować obiad w domu, czy zjeść na mieście? Kupić na wynos czy usiąść? Wybrać obrus biały czy średni? Jeść po meksykańsku czy po włosku? Te odpowiedzi typu „albo-albo” wymagają mniejszego wysiłku umysłowego.
„Co najmniej 10% decyzji, które podejmujemy każdego dnia, to te same decyzje, w kółko.
Pana harmonogram to potężne narzędzie. Z każdym wyborem traci Pan determinację, więc proszę zacząć od zadań, których najbardziej się Pan obawia, a zakończyć dzień czymś, co ma niższą stawkę. Proszę nie zaprzątać sobie głowy drobnymi sprawami, takimi jak porównywanie cen. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Princeton wykazały, że ciągłe zastanawianie się nad kosztami z czasem osłabia samokontrolę. Proszę określić wartość pieniężną swojego czasu i trzymać się tego budżetu.
Piloci Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych korzystają z list kontrolnych, aby utrzymać się przy życiu i zachować czujność. Specjalista od marketingu Derek Halpern jest zwolennikiem tworzenia szablonów odpowiedzi na często otrzymywane e-maile. Tworzenie bieżących list książek, filmów, muzyki i wydarzeń, które mogą się Państwu spodobać, tak aby zbudować osobisty katalog jako źródło wygodnych wyborów w czasie wolnym.
Kultywowanie rutyny, aby dokonywać mniej wyborów.
Proszę wypracować spójną rutynę poranną i wieczorną. Wykorzystać swoją spektakularną moc decyzyjną po przebudzeniu, aby wieczorem, gdy jest się wyczerpanym, nie musieć stawiać czoła bezradnym zajęciom.
„Największą strategią poprawy wydajności z dnia na dzień jest przekształcenie swoich działań w przewidywalne wzorce”.
Proszę wyrobić sobie dobre nawyki, pamiętając o pięciu wskazówkach:
Ustanowić wyzwalacz, który sygnalizuje rozpoczęcie rutyny, np. budzik.
Zakończyć nagrodą, np. filiżanką espresso lub dobrą książką.
Szczegółowo opisać harmonogram rutyny minuta po minucie. Ograniczyć się do 45 minut na każde zadanie.
Wymienić potencjalne przeszkody, które może Pan napotkać i usunąć jak najwięcej z nich.
Przećwiczyć w myślach to, co trzeba zrobić, zanim się to zrobi.
Ludzie, którzy ćwiczą, są bardziej produktywni, więc proszę włączyć ruch do swojego harmonogramu. Ominąć walkę o motywację lub podejmowanie niepotrzebnych decyzji, naśladując eksperta od nawyków Jamesa Clear’a, który wyznaje zasadę, że będzie chodził na siłownię o określonej godzinie w określone dni.
Z taką samą bezwzględną precyzją podchodzić do swojego życia towarzyskiego. Wyznaczać co tydzień lub co dwa tygodnie określone bloki czasu na spędzanie czasu z tymi, którzy są dla Pana najważniejsi, a unikać wszystkiego i wszystkich innych.
W każdym tygodniu ograniczyć swoją codzienną listę rzeczy do zrobienia do jednej do trzech istotnych pozycji, kierując się następującymi wskazówkami:
Określić „ambitny, wymagający i konkretny” cel na ten rok.
Wytyczyć miesięczne kroki, aby go osiągnąć.
Na podstawie tej listy zaplanować kilka takich dużych kroków każdego dnia.
Na koniec tygodnia poświęcić 20 minut na refleksję nad swoimi osiągnięciami i wyznaczyć nowe cele na następny tydzień.
Przy odpowiednim skupieniu, powinna Pani być w stanie codziennie punktualnie przystąpić do pracy. Proszę stworzyć „harmonogram pracy”, aby dzięki temu procesowi wyeliminować podejmowanie decyzji w ciągu dnia:
Stworzyć system wzorców, które będzie Pan powtarzał każdego dnia – np. przeznaczyć czas na czytanie artykułów ekspertów w swojej dziedzinie.
Pozostawić w harmonogramie przestoje na wypadek, gdyby niektóre zadania zajęły więcej czasu niż przewidywano.
Prowadzić stale aktualizowaną listę zadań do wykonania, aby nie być niezdecydowanym, co robić dalej.
Zaplanowanie wszystkiego co do minuty pozwala cieszyć się czasem wolnym, treningami i czasem towarzyskim bez poczucia winy. Ograniczenie liczby zbędnych decyzji pozwala zachować koncentrację, poczucie przepływu i zachować energię.
O autorze
Stephen Roe, piszący gościnnie dla Asian Efficiency, stworzył stronę internetową poświęconą rozwojowi osobistemu Thoughtful Growth.
