Zainspirowani pracownicy są bardziej wydajni, kreatywni i zmotywowani. Liderzy nie mogą jednak nakazać inspiracji. Muszą stać się jej katalizatorem. Dzięki swojej pracy konsultingowej, badaniom ilościowym i setkom wywiadów, ekspert w dziedzinie przywództwa Kristi Hedges odkryła, że rozmowa jest najlepszym sposobem na wywołanie inspiracji. Stworzyła model „Inspire Path”, w którym określiła cztery inspirujące zachowania komunikacyjne: bycie „obecnym, osobistym, pełnym pasji i celowym”. W rozdziale „Koncepcja w działaniu” pokazuje, jak wykorzystać jej pomysły. Hedges organizuje swoje rady w sposób przejrzysty i popiera je dobrymi przykładami. getAbstract uważa, że jej podręcznik jest przydatną lekturą dla każdego, kto musi inspirować innych, niezależnie od tego, czy jest Pan prezesem, menedżerem, rodzicem, nauczycielem czy sprzedawcą.
Artykuł przetłumaczony algorytmicznie z języka angielskiego (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze szkolenia z komunikacji.
Take-Aways
- Rozmowy „Inspire Path” są „obecne, osobiste, pełne pasji i celowe”.
- Dzięki Pana niepodzielnej uwadze ludzie czują się wysłuchani i widać, że Panu zależy.
- Aby nie dać się przytłoczyć, należy praktykować uważność i kwestionować swoje założenia.
- Eksperci często uważają, że znają wszystkie odpowiedzi, więc nie słuchają. Proszę unikać tego „zasłużonego dogmatyzmu”.
- Podświadome uprzedzenia i czynniki społeczne wpływają na Państwa procesy poznawcze. Należy przeciwstawić się tym wpływom, aby poszerzyć swoje myślenie.
- Inspirujący liderzy są autentyczni, szczerzy, transparentni, kompetentni i wrażliwi.
- Wykorzystują rozmowę, aby docenić talenty ludzi, świętować ich sukcesy, ujawnić, jak widzą ich inni i pomóc im połączyć się z ich celem.
- Głębokie, skupione słuchanie jest dla lidera równie ważne jak skuteczne komunikowanie się.
- Pozytywna energia sprzyja pasji, optymizmowi, współpracy i produktywności innych.
- Przekonanie pokazuje zaangażowanie, inspiruje innych i zachęca ich do podążania za Państwa przykładem.
Podsumowanie
Ścieżka inspiracji
Co jakiś czas rozmowa staje się przełomowym momentem w Pana życiu. Sprawia, że patrzy się na siebie inaczej i otwiera umysł na nowe możliwości. Po niej czują Państwo energię, nadzieję i motywację.
Inspirujące rozmowy często poprzedzają zmianę kierunku lub ważną decyzję. Partnerem w tej rozmowie jest ktoś, kto dostrzega Pani talenty i zachęca do wyrażania i realizacji swoich ambicji. Inspirujące rozmowy nie koncentrują się na doradztwie czy mentoringu. Zapraszają Państwa do określenia swoich marzeń i celebrowania swojego potencjału.
„Aby naprawdę nawiązać kontakt z drugą osobą, musimy wysłać jej jasne i precyzyjne światło, które pozwoli jej wyraźnie dostrzec nasze intencje i motywacje.
Inspirujące rozmowy składają się z trzech elementów. Po pierwsze, są transcendentalne, pozwalają Państwu widzieć poza codziennością, dzięki czemu dostrzegają Państwo ekscytujące możliwości. Po drugie, motywują Państwa do działania zgodnie z wizją. Po trzecie, stają się Państwo otwarci na ich wpływ, a to wywołuje pozytywną reakcję. Inspiracji nie da się wywołać. Zamiast tego, coś poza Panem działa jako wyzwalacz. Aby zainspirować innych, należy stać się katalizatorem wglądu i kreatywności.
„Jeżeli nie słuchamy, nie staramy się zrozumieć i nie wprowadzamy celowo do rozmowy, to podtekst pozostaje nietknięty”.
Aby zainspirować kogoś poprzez rozmowę, należy wcielić się w cztery następujące cechy modelu Inspire Path:
„Obecny” – Wycisza się i skupia na swoim rozmówcy.
„Osobisty – Bardziej się słucha, niż mówi; odpowiada się autentycznie i zachęca drugą osobę do odkrywania swojego potencjału.
„Pasja” – Dodają Państwo pozytywnej energii do rozmowy.
„Celowy – Podejmuje Pan rozmowę z zamiarem nawiązania prawdziwego kontaktu.
Skupienie i uwaga
Ludzie są zwierzętami społecznymi, które uwielbiają interakcje. Ludzie potrzebują być „widziani, słyszani i rozumiani”. Pana niepodzielna uwaga zaspokaja dwie z tych potrzeb i pokazuje, że Panu zależy. Ma to znaczenie, jeżeli jest Pan liderem, ponieważ ludzie zwracają uwagę na każde Pana słowo i wszystko, co Pan robi.
„Najbardziej przekonujący liderzy łączą siłę z walką, władzę z bezbronnością i zdecydowaną postawę z umiejętnością uczenia się”.
W dzisiejszym zabieganym świecie jest wiele czynników rozpraszających uwagę, a technologia mobilna zmieniła sposób interakcji między ludźmi. Nawet gdy ludzie rozmawiają twarzą w twarz, czują ciągły pociąg do swoich smartfonów, a pingi przychodzących SMS-ów i e-maili rozpraszają ich. Sama obecność smartfona przeszkadza, nawet gdy ludzie rozmawiają ze sobą osobiście i nie korzystają z niego. Skupienie się na swoim partnerze rozmowy pozwala wyróżnić się z rozproszonego tłumu i ułatwia prowadzenie rzeczowego dialogu.
„Kiedy zatrzymujemy się (…) i naprawdę koncentrujemy się na tym, co chcemy przekazać, otwieramy przed sobą szereg możliwości, które wcześniej były uśpione”.
Aby w pełni zaangażować się w rozmowę, należy wyciszyć telefony i zamknąć komputery. Przed przystąpieniem do rozmowy należy zrobić przerwę, oczyścić głowę i zastanowić się, co chce się uzyskać z tej wymiany zdań i wnieść do niej. Należy być dociekliwym, uważnie słuchać i prezentować otwartą mowę ciała, zwracając się do rozmówcy, nawiązując kontakt wzrokowy, uśmiechając się i reagując.
Stan „przytłoczenia”
Ciągła presja pracy i rodziny sprawia, że ludzie czują się przytłoczeni. Poczucie przytłoczenia hamuje kreatywność, zawęża wizję, powoduje odcięcie się od innych i uniemożliwia rozwój zawodowy. Inni ludzie wyczuwają szaleńczą, negatywną energię, która pochodzi z przytłoczenia i w konsekwencji trzymają się z daleka.
„Bycie otwartym oznacza, że potrafimy poszerzyć naszą soczewkę, dzięki czemu widzimy pełniejszy obraz innych i nas samych”.
Poczucie przytłoczenia wprowadza Państwa w stan walki lub ucieczki i powoduje stres, który obciąża Państwa fizyczne i psychiczne możliwości. Staje się Pani reaktywna, a nie proaktywna i działa ze strachu. Proszę zająć się tym wyniszczającym stanem poprzez rozpoznanie swoich emocji i ocenę swojej perspektywy. Czy czuje się Pan obciążony, czy podekscytowany perspektywą kolejnego dnia? Czy realizuje Pan swoje priorytety, czy też pozostaje w tyle?
„Odwaga nie jest abstrakcją. To szereg decyzji, które uważamy za słuszne, nawet jeśli są trudne.”
Poczucie przytłoczenia jest reakcją na sytuację, a nie jej przyczyną. Po zidentyfikowaniu czynników wyzwalających, można popracować nad sposobem reagowania. Zatrzymanie się, przyjęcie innego podejścia lub innej perspektywy może być wzmacniające. Podważając swoje założenia, angażuje się Pan w „uczenie się w podwójnej pętli”, ponieważ eksperymentuje Pan z różnymi działaniami, aby dowiedzieć się, co daje Panu poczucie większej kontroli.
„Najczęściej dokonujemy najlepszych wyborów, gdy pozwalamy, aby cel był naszym przewodnikiem”.
Praktykowanie „mindfulness” lub „skupionej uwagi” może przeciwdziałać stresowi. Proszę wziąć głęboki oddech, przenieść się w inne miejsce, regularnie ćwiczyć i przypominać sobie o wszystkim, co sprawia, że czują Państwo wdzięczność. Słuchać swojego ciała, kiedy należy jeść, odpoczywać i robić przerwy.
„Wypracowany dogmatyzm”
Ludzie zakładają, że zdobywając wiedzę, poszerzają swój zakres myślenia. Tymczasem sukces często zamyka umysł na nowe pomysły. Naukowcy z Uniwersytetu Loyola nazwali to zjawisko zarobkowym dogmatyzmem. Eksperci czują, że mają wszystkie odpowiedzi i dlatego stają się mniej akceptujący dla innowacji. Inne wrodzone tendencje ograniczają Państwa otwartość, przez co są Państwo mniej zdolni do nawiązywania kontaktów.
Nasz cel jest określany w takim samym stopniu przez to, czemu mówimy „nie”, jak i przez to, czemu mówimy „tak”.
Siły społeczne i zewnętrzne mogą wpływać na Państwa podświadomość i na Państwa zachowanie. Profesor psychologii Robert Cialdini wyróżnia sześć takich sił: „wzajemność, zaangażowanie i konsekwencja, dowód społeczny, autorytet, sympatia i rzadkość”.
Aby kultywować otwartość umysłu, należy przewidzieć siłę uprzedzeń i przeprowadzić „przedśmiertną analizę”, aby zniwelować reakcje odruchowe. Zadawać otwarte pytania, które zachęcają innych do odkrywania swoich uczuć. Nie krępować się mówić „nie wiem”. Uznać słuszność punktu widzenia innej osoby, nawet jeśli się z nim nie zgadzamy.
Autentyczność
Autentyczność jest podstawową cechą inspirujących liderów. Liderzy tacy jak Warren Buffett, Oprah Winfrey czy Papież Franciszek wzbudzają podziw publiczności, ponieważ mówią prosto z serca. Aby pokazać swoją autentyczność, należy opracować styl komunikacji, który łączy kompetencje i wrażliwość. Autentyczne zachowanie istnieje na pewnym kontinuum; zawsze trzeba zdecydować, ile z siebie pokazać.
„Cel nie musi dotyczyć największych życiowych pytań, ale może być najskuteczniejszy w najbardziej praktycznym wymiarze: pomagając innym znaleźć sens tu i teraz.
Autentyczność jest „uwewnętrzniona i uzewnętrzniona”. Znalezienie swojej autentyczności wymaga poznania swoich podstawowych wartości, tych, które Pan najbardziej ceni. Posiadać spójną historię przywództwa, która mówi o tym, kim Pan jest i jak osiągnął Pan swoje stanowisko. Być „wyraźnie przejrzystym” – to znaczy, mówić ludziom o swoich intencjach i wyjaśniać swój sposób myślenia. Pozwalając sobie na wyrażenie wrażliwości, staje się Pan bardziej wiarygodny. Nie należy zachowywać się optymistycznie, gdy jest się przygnębionym, a jeżeli potrzebuje się pomocy, należy o nią poprosić.
Efekt Pigmaliona
Inspirujący liderzy dostrzegają potencjał innych ludzi. Rozmowy na temat czyjegoś potencjału prowadzone w ramach Inspire Path różnią się od rozmów na temat pozytywnych informacji zwrotnych, ponieważ dotyczą osoby, a nie pracy. Rozmowy te pokazują ludziom, do czego są zdolni, doceniając ich talenty, świętując ich sukcesy i wskazując, jak widzą ich inni. Ludzie, którzy wiedzą, że ich lider ich ceni, osiągają lepsze wyniki, aby spełnić oczekiwania lidera. Rozmowa o czyimś potencjale może stać się samospełniającą się przepowiednią. Naukowcy nazywają to efektem Pigmaliona.
„Skupione słuchanie
Skupione słuchanie jest bardzo ważną umiejętnością. Często dochodzi do nieporozumień, ponieważ wewnętrzny dialog rozprasza ludzi. Uciszenie głosu w głowie wymaga dotarcia do podtekstu, czyli znaczenia, jakie kryje się za słowami rozmówcy. „Aktywne słuchanie” oznacza przeniesienie uwagi z „jak” słuchać na „co” słuchać.
„Rozmowy, w których nie mamy dość odwagi, aby być prawdziwymi i powiedzieć to, co trzeba, nigdy nie są inspirujące”.
Cztery główne zmiany pomogą Państwu słuchać bardziej świadomie.
Pasja: „Energia, emocje i przekonanie
Pasja ma trzy składniki: energię, emocje i przekonanie. Energia sygnalizuje pasję. Ludzie w naturalny sposób reagują na charyzmatycznego przywódcę, który jest zdecydowany. Znane postaci, takie jak Nelson Mandela, Winston Churchill i John F. Kennedy, emanowały zniewalającą energią. Energia się udziela, co psychologowie nazywają „zarażaniem nastrojów”. Jako lider, Pana negatywne i pozytywne nastroje wpływają na innych.
„Być może najlepszym, czego każdy z nas może sobie życzyć, jest nie tyle bycie autentycznym, ile bycie autentycznym – by wybrać pokazanie się jako nasze prawdziwe ja i połączenie na prawdziwym poziomie jako postawę domyślną”.
Pozytywna energia tworzy pozytywny cykl optymizmu, współpracy i zwiększonej wydajności. Psycholog Robert J. Vallerand wyjaśnia, że „harmonijna pasja” pozostaje w równowadze z resztą życia: Lubi Pan swoją pracę, ale nie dominuje ona w każdej wolnej chwili. „Pasja obsesyjna” prowadzi do wypalenia, ponieważ odbiera wszystko inne.
„Trudno przecenić bardzo ludzką potrzebę, aby inni świadczyli o tym, co dzieje się w naszym życiu”.
Proszę określić, co Państwa najbardziej pasjonuje i wokół tego stworzyć przekaz. Jeżeli przemawiają Państwo, należy dostosować swoją energię do energii słuchaczy, w przeciwnym razie słuchacze zareagują cynizmem. W przeciwnym razie słuchacze zareagują cynizmem. Na przykład, nowy Prezes Zarządu, który wygłasza beznamiętne przemówienie do grupy wypalonych, sfrustrowanych pracowników, nie zdoła zainspirować. Proszę ocenić poziom energii Państwa słuchaczy w skali od 1 do 10 i dążyć do tego, aby był on o jeden lub dwa stopnie wyższy. Okazywać energię, mówiąc z entuzjazmem, uśmiechając się autentycznie, używając pozytywnego języka i gestykulując z animuszem.
„Ci, którzy nas inspirują, są tuż obok nas, nie oceniają, nie naciskają, ale próbują zrozumieć, skąd pochodzimy”.
Gdy ludzie widzą Pani emocje, czują się upoważnieni do dzielenia się swoimi. Gdy chce Pan odwołać się do emocji innych ludzi, opowieści są doskonałym nośnikiem. Przykuwają uwagę, wywołują odpowiednie emocje, wyzwalają empatię, przekazują cenne lekcje i rezonują na podstawowym poziomie ludzkim, uwalniając w słuchaczach hormon oksytocynę. Mądrze wykorzystywać emocje jako narzędzie komunikacji na trzy sposoby: „odwoływać się do emocji, używać słów emocji i opowiadać wciągające historie”.
Przekonanie, trzeci składnik pasji, to cecha, która pokazuje Państwa zaangażowanie, inspiruje innych i zachęca ich do przyłączenia się do Państwa podróży. Komunikacja niewerbalna jest podstawowym sposobem przekazywania przekonania. Ludzie skupiają się na takich aspektach komunikacji niewerbalnej, jak postawa ciała czy kontakt wzrokowy, ale żaden pojedynczy aspekt nie działa za każdym razem. Zachowania, które składają się na komunikację niewerbalną, mają różny stopień skuteczności w zależności od kontekstu. Ludzie wyczuwają Pana komunikat niewerbalny, interpretując zbiór wskazówek, w tym ton, mimikę twarzy, język ciała i wygląd. Najważniejsze jest, aby sygnały niewerbalne były zgodne z treścią Państwa słów. Aby mówić z przekonaniem, należy używać prostego języka, uśmiechać się, gdy jest to wskazane, emanować pewnością siebie i prezentować język ciała „otwarty, podniesiony i skierowany w stronę”.
Inspirowanie celu w sobie i innych
Praca z jasno określonym celem nadaje pracy sens. Inspirujący liderzy pomagają ludziom połączyć się z ich celem poprzez rozmowy w ramach ścieżki inspiracji. Ludzie odnajdują cel w swojej pracy, jeżeli spełnia ona pięć elementów: Lubią tę pracę; są w niej dobrzy; sprawia, że czują się przydatni; pozwala coś osiągnąć; i jest oparta na współpracy. Inspirowanie innych poprzez cel, który każdego ranka wstaje z łóżka i napędza Pana w ciągu dnia. Prowadzenie życia zgodnego z Pani celem zaczyna się od stworzenia „marki osobistej obecności”, która opiera się na Pani wartościach. Proszę spisać 10 najważniejszych wartości. Zawęzić listę do pięciu wartości, które najsilniej w Panu rezonują. Trzymać te wartości w zasięgu wzroku, aby kierować swoimi działaniami przez cały dzień. Zaplanować czas wolny, aby zastanowić się nad swoim celem, upewnić się, że Pana zachowania go wspierają i opracować nowe cele, które pozwolą na pełniejsze jego osiągnięcie. Zidentyfikować inspirujące wzorce i znaleźć wsparcie w „osobistej radzie doradców” – ludzi, którzy motywują Pana i poszerzają perspektywę.
Odwaga przekonań
Ludzie szanują liderów, którzy mają odwagę trwać przy swoich przekonaniach, niezależnie od tego, czy oznacza to podjęcie trudnej decyzji, przeprowadzenie trudnej rozmowy lub obranie trudniejszej drogi. Odwaga nie wymaga wielkich gestów, ludzie wykazują ją w małych, codziennych działaniach i decyzjach. W swojej książce „Courage Goes to Work” Bill Treasurer wymienia trzy rodzaje odwagi: odwaga, aby spróbować czegoś nieznanego, odwaga, aby pozwolić innym przejąć kontrolę i odwaga, aby powiedzieć nieprzyjemną prawdę. Odwaga przywódcza wymaga również upewnienia się, że Państwa firma żyje zgodnie ze swoimi wartościami. Na przykład Jerry Stritzke, Prezes Zarządu REI, podjął trudną decyzję o zamknięciu sklepów w Czarny Piątek, dzień po Święcie Dziękczynienia i jeden z największych amerykańskich dni zakupowych w roku. Jedną z podstawowych zasad REI jest prowadzenie zdrowego stylu życia. REI zachęcało pracowników do spędzenia dnia na świeżym powietrzu, zamiast na pracy. Odważni liderzy „stawiają na pierwszym miejscu cel” i pokazują swoje prawdziwe oblicze, nawet wtedy, gdy obnaża to ich wady.
O autorze
Kristi Hedges, partner założyciel firmy Element North, jest mówcą i trenerem przywództwa. Napisała również książkę The Power of Presence.