W tym surowym spojrzeniu na reklamowane korzyści pracy zdalnej Sean Blanda opisuje ciemne strony praktyki, którą COVID-19 narzucił wielu pracownikom. Zastanawia się, czy rzekoma niezależność, wygoda i wydajność pracy zdalnej nie mają zbyt wysokiej ceny. W miarę jak zagrożenie COVID-19 maleje lub z czasem zniknie, Blanda zaleca, aby firmy oferowały pracownikom elastyczne opcje pracy, a nie czyniły z pracy zdalnej cechy definiującej przyszłe miejsce pracy.

Tłumaczenie maszynowe opracowane na szkolenie z prowadzenia prezentacji, może zawierać nieścisłości i błędy językowe.

Wnioski

  • Przedsiębiorstwa, pracownicy i osoby samozatrudnione uznały, że praca zdalna jest niezbędna podczas COVID-19; wiele firm spodziewa się, że praca zdalna stanie się nową normą nawet po przejściu pandemii.
  • Praca zdalna ma zalety, ale ma też potencjalne wady, w tym izolację utrudniającą karierę.
  • Koncepcyjne zalety pracy zdalnej wynikają z założeń, które nie dotyczą wielu pracowników.
  • Zamiast przyjmować pracę zdalną jako standardową, firmy powinny tworzyć bardziej elastyczne scenariusze pracy, które przyniosą korzyści całemu spektrum pracowników.

Podsumowanie

Przedsiębiorstwa, pracownicy i osoby samozatrudnione uznały, że praca zdalna jest niezbędna podczas COVID-19; wiele firm spodziewa się, że praca zdalna stanie się nową normą nawet po przejściu pandemii.
Pracownicy i pracodawcy stwierdzili, że praca zdalna w domu ma następujące zalety: zapewnia dostęp do zatrudnienia osobom, które nie mogą lub nie chcą się przenieść; oferuje niezależność w zarządzaniu czasem i produktywnością, redukuje rozproszenie uwagi i przerwy; wygodnie eliminuje dojazdy do pracy; wzmacnia życie rodzinne.


Istnieje jedna zgodna prognoza, która się wyłania… Rozproszona siła robocza pozostanie. A co więcej, ta zmiana jest dobra dla pracowników i mile widziana przez wszystkich. Na co ja odpowiadam: „A czy kiedykolwiek pracował Pan zdalnie?”.

Firmy, które promują pracę zdalną, niekoniecznie są jej bezinteresownymi zwolennikami. Najgłośniejsi zwolennicy to często ci, którzy czerpią zyski z dostarczania oprogramowania komunikacyjnego lub sprzedaży narzędzi umożliwiających współpracę odległych pracowników lub ułatwiających transakcje e-commerce. Media często przyjmują i rozpowszechniają ich twierdzenia – w zasadzie marketing dla swoich produktów – bez krytyki i kontroli. Czynności, które kiedyś były dostępne w środowisku pracy bez kosztów ogólnych i planowania, jak np. rozmowa przy kawie, zostają spieniężone w postaci np. kanału Slack.

Praca zdalna ma zalety, ale ma też potencjalne wady, w tym izolację utrudniającą karierę.
Każde pozytywne stwierdzenie zwolenników pracy zdalnej ma swoją ciemną stronę. Chociaż udostępnienie zatrudnienia rozproszonym pracownikom brzmi świetnie i prawdopodobnie jest nieuniknione, nie ma dowodów na to, że przyniesie to korzyści obecnym pracownikom.

„Te miejsca pracy w technologii zdalnej nie są przeznaczone tylko dla kogoś, kto mieszka na uroczej farmie w dolinie Hudson. Te miejsca pracy są dla każdego, gdziekolwiek”.
Wielu pracowników będzie konkurować z ludźmi z całego świata, którzy wykonają ich pracę równie dobrze, za znacznie mniejsze pieniądze. Być może w kraju ojczystym pojawią się innowacje technologiczne, ale nic nie gwarantuje, że lokalni pracownicy wykonujący pracę w ramach outsourcingu skorzystają z tych osiągnięć.

Niezależność pracy w domu ma też wady. Taka wolność może mieć cenę w postaci ignorowania lub pomijania Państwa przez pracodawcę. Kierownicy mają trudności z przeprowadzeniem sensownej oceny pracy, gdy muszą opierać się wyłącznie na liczbach dotyczących wydajności, które dają im niewielki wgląd w to, jak udało się Panu osiągnąć to, co Pan zrobił. Jeżeli Pana główną rolą jest wspieranie innych, może stać się Pan niewidoczny. Menedżerom brakuje obiektywnej metody monitorowania jakości i przydatności interakcji międzyludzkich, dzięki którym praca zespołu przebiega sprawnie. Dlatego praca zdalna zmniejsza wartość „umiejętności miękkich”.

„Ubolewamy nad utratą empatii i kontekstu, które powstają w wyniku pozyskiwania wiadomości i kontaktów wyłącznie za pośrednictwem mediów społecznościowych… a następnie odwracamy się i układamy nasze życie zawodowe na ich podobieństwo”.
Kolejną wadą pracy w domu jest utrata możliwości uczenia się, która następuje w wyniku codziennych interakcji ze współpracownikami i mentorami. Gdy praca koncentruje się wyłącznie na wydajności, znikają możliwości zetknięcia się z nowymi sposobami myślenia lub ludźmi, którzy robią rzeczy inaczej. Nieformalne uczenie się jest niezbędne do budowania kultury korporacyjnej i nauki umiejętności rozwiązywania konfliktów. Przestrzeń co-workingowa pociąga za sobą koszty i zastępuje grupę obcych ludzi znacznie bardziej znaczącym i pomocnym środowiskiem kolegów pracujących nad wypełnieniem tej samej misji organizacji. Młodsi pracownicy, którzy pracują zdalnie, mogą nie mieć możliwości budowania sieci kontaktów zawodowych, niezbędnych do osiągnięcia sukcesu zawodowego.

Praca w domu nie gwarantuje awansu zawodowego, nie poszerza strefy wpływów ani nie optymalizuje dochodów.

Koncepcyjne zalety pracy zdalnej opierają się na założeniach, które nie dotyczą wielu pracowników.
Zwolennicy pracy w domu zakładają, że pracownicy dobrze się czują, łącząc całą swoją tożsamość z pracą. Łączenie domu i biura utrudnia zachowanie odrębności tych ról. Zakłócenia życia rodzinnego zastępują przerwy w pracy biurowej. Założenie, że każdy może stworzyć sobie spokojne, prywatne miejsce pracy w domu, jest równie błędne.

„Nie możemy całkowicie oddzielić doświadczenia pracy od fizycznej obecności innych osób, nie powodując przy tym powoli narastającego kryzysu egzystencjalnego u jej uczestników”.
Pracownicy z rodzinami stoją przed wyzwaniami – zwłaszcza, że ci, którzy mają dzieci, które nie są jeszcze w wieku szkolnym, mogą nie mieć dostępu do opieki nad dziećmi poza domem.

Zamiast przyjmować zasadę „zawsze i wszędzie”, firmy powinny tworzyć bardziej elastyczne scenariusze pracy, z których skorzysta całe spektrum pracowników.
Ludzie nie pracują tylko po to, aby zarabiać pieniądze; w swoim miejscu pracy znajdują cel i wspólnotę. Praca w domu będzie elementem przyszłej kombinacji zatrudnienia i należy ją łączyć z innymi względami.

„Przyjazna na odległość” daje każdemu pracownikowi wybór, który jest dla niego najlepszy. Wymóg pracy zdalnej … zmusza wszystkich do przyjęcia stylów pracy, które mogą być szkodliwe dla ich życia osobistego i/lub wydajności.”
Nowy nacisk na „lokalność” pozwoliłby utrzymać udogodnienia, które sprawiają, że dana społeczność jest dobrym miejscem do życia. Firmy powinny wspierać miasta, w których mają swoje siedziby. To znaczy wnosić wkład w postaci podatków, rozszerzać możliwości edukacyjne i budować instytucje kulturalne.

Dawanie pracownikom wyboru między pracą na miejscu a pracą zdalną ma sens tylko wtedy, gdy firmy zapewniają rodzicom małych dzieci możliwość opieki nad nimi. Niezależnie od tego, czy firmy lobbują u rządu za dotacjami na opiekę nad dziećmi, czy też świadczą usługi we własnych placówkach, każda firma o określonej wielkości – parametry mogą się różnić lokalnie – powinna być zobowiązana do udostępnienia opieki nad dziećmi swoim pracownikom.

Praca zdalna powinna być zawsze opcjonalna. Podobnie kierownicy powinni ufać swoim pracownikom, zarówno tym pracującym na miejscu, jak i zdalnym, że będą odpowiedzialnie zarządzać swoim czasem. Jeżeli pracownik pojawia się w pracy, gdy jest to niezbędne, należy mu powierzyć czas na załatwienie spraw osobistych. Nawet jeżeli praca w domu jest tak łatwa, jak to tylko możliwe, wielu pracowników będzie chciało odzyskać przyjemność i produktywność płynącą z przebywania w tym samym miejscu i czasie ze swoimi kolegami.

O autorze

Sean Blanda jest dyrektorem ds. treści w Crossbeam, firmie SaaS działającej w obszarze business-to-business. Pracował również w InVision i Adobe.

Rate this post