Zastanawiając się nad najważniejszymi decyzjami życiowymi swoimi i innych – dobrymi i złymi – biznesmenka i maniaczka kreatywności Nilofer Merchant uświadomiła sobie wyjątkowość każdej osoby na naszej planecie. Rozmowy z setkami różnych ludzi, którzy doprowadzili do niezwykłych zmian, przekonały ją, że każdy, gdziekolwiek, może szeroko dzielić się swoimi pomysłami i zrobić pozytywne „wgniecenie” w świecie. Merchant podaje formułę, dzięki której można odcisnąć swoje piętno: Znajdź swój cel lub znaczenie, a następnie zbierz podobnie myślących ludzi, którzy podzielają Twoją pasję. Dzięki nim można rozwinąć ideę, aby zmienić świat. Merchant być może trochę za mocno podkreśla, że można coś osiągnąć tylko poprzez znalezienie wielu „wspólników” dla swojej sprawy lub przyłączenie się do innych ruchów, które Państwa inspirują. Ale, jak mówi, można być równie skutecznym na mniejszą skalę. Prowokująca do myślenia analiza Merchanta na temat tego, jak grupy osób są motorem istotnych zmian, spodoba się każdemu, kto jest zainteresowany założeniem ruchu lub zrozumieniem, jak udaje się działanie indywidualne i zbiorowe.

Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze szkolenia z przywództwa.

Take-Aways

  • Każdy człowiek ma swoją „jedyność”, co czyni go wyjątkowym w historii.
  • Świat musi usłyszeć Państwa szczególny głos i niepowtarzalną perspektywę.
  • Musi Pan znaleźć swój osobisty cel.
  • Kiedy już się go znajdzie, należy się go trzymać i dążyć do niego, bez względu na to, jak bardzo przerażające będzie to zadanie.
  • Proszę zacząć od małej skali, ale podzielić się swoim głosem i pomysłami, aby przyciągnąć innych.
  • Wykorzystać „technologie społeczne”, aby rozpowszechnić swój przekaz daleko i szeroko.
  • Budować ścisłe, współpracujące grupy, aby współtworzyć i realizować swoją misję.
  • Tam, gdzie to konieczne, pozyskiwać większe grono zwolenników poprzez „słabe więzi”, które przyciągają Państwo w petycjach internetowych lub poprzez media społecznościowe.
  • Informować o swoim celu po prostu przez wymienienie jasnych celów.
  • Nie czekać na siłę do działania. Proszę ją wziąć.

Podsumowanie

Kim Bryant
Kim Bryant nie podobało się, że dorośli ignorowali jej córkę na obozie kodowania oprogramowania na Uniwersytecie Stanforda. Rozwiązanie Bryant było jedyne w swoim rodzaju: oparła je na swoich doświadczeniach jako Afroamerykanka. Bryant dorastała w ubóstwie w Memphis w stanie Tennessee, zdobyła stypendium naukowe i wybrała trudną drogę studiów inżynierskich na prestiżowej uczelni. Trudno było jej się dopasować, na początku nie radziła sobie zarówno w szkole, jak i w pracy, ale udało jej się osiągnąć sukces w często nieprzyjaznym środowisku zdominowanym przez białych mężczyzn. Aby wspierać córkę, Bryant założyła obóz „Black Girls Code”. Pojawiły się inne matki, które podzielały jej pasję. Rozprzestrzeniły obozy na miasta w Stanach Zjednoczonych, a następnie w innych krajach i zapoznały tysiące czarnych dziewcząt z projektowaniem oprogramowania. Bryant dokonała przełomu, wykorzystując swój wyjątkowy cel i głos.

Pani i Pani cel
Podobnie jak Bryant, jest Pani jedyną i niepowtarzalną osobą, która teraz i kiedykolwiek będzie miała swoją perspektywę. Jeżeli nie uda się Pani nadać jej głosu, pozbawia Pani świat swojej wyjątkowości. Proszę określić swój cel, a następnie znaleźć ludzi, którzy będą go popierać. Dążyć do celu, nawet jeśli wydaje się Panu, że nikt inny nie mógłby go podzielać. Wszystkie Pana doświadczenia, dobre i złe, kształtują Pana, Pana wartości, to, kogo i co Pan kocha. Pana przekonania, wady, dobre i złe decyzje czynią Pana wartościowym. Proszę zaakceptować całego siebie, aby wykorzystać swoją wyjątkowość – swoją „jedyność”. Gdy zna Pani swój cel, proszę zacząć od małego, jak Bryant. Nie musi Pan rzucać pracy ani zakłócać swojego życia. Proszę znaleźć czas na realizację swojego celu, oglądając mniej telewizji i wstając wcześniej. Proszę się poświęcić, aby zyskać energię do realizacji swojego celu.

Mały początek
Proszę zwrócić uwagę na Zacha Wahlsa, który początkowo ukrywał swoją gorącą niechęć do tego, jak ludzie w Iowa dyskryminują gejów i lesbijki. Odnalazł swój głos, najpierw we wstępniaku do gazetki szkolnej, a następnie w sprawie zakazu członkostwa gejów w Skautach Ameryki. Jego autentyczność przyciągała ludzi, aż w końcu, wykorzystując media społecznościowe do przyciągnięcia setek tysięcy do sprawy, wywarł presję na organizację skautów, aby w 2013 roku zniosła zakaz. Podobnie jak Wahls, może Pani zacząć w samotności. Może się wydawać, że pozostanie Pan samotny, wyśmiewany i marginalizowany. Ale jeśli wyciągnie Pan rękę, znajdzie Pan zwolenników. Wspólne zaangażowanie może przełamać bariery i doprowadzić do zmian.

„Aby dokonać trwałej zmiany, trzeba mieć pojęcie, gdzie konkretnie chce się tę zmianę zobaczyć, aby móc zacząć podejmować odpowiednie kroki w celu jej osiągnięcia.”
André Delbecq, profesor biznesu, czekał z dokonaniem swojej dentystyki aż do sześćdziesiątki. Przez cały okres swojej kariery Delbecq zastanawiał się, jak pomóc liderom biznesu w duchowym aspekcie ich życia. Szkoły biznesu oferowały kursy etyki, ale nie było rozwiązań, które mogłyby pomóc liderom zwabionym przez chciwość i inne pokusy. Delbecq uważał, że standardowe kursy etyki zawiodły wiele osób i że liderzy biznesu potrzebują – i z zadowoleniem przyjęliby – więcej „poradnictwa moralnego”.

„Ręka, którą dostajemy, to tylko punkt wyjścia; to nasze późniejsze wybory pokazują, co naprawdę się dla nas liczy”.
Szukał przywódców religijnych, aby jako wykładowcy wizytujący nauczali elementów duchowości. Zamiast tego zasugerowali mu, aby osobiście poprowadził to przedsięwzięcie. Delbecq zdecydował się na podjęcie studiów w zakresie duchowości. To odejście od wszystkiego, co znał, było trudne, ale jego otwartość na naukę pomogła mu stworzyć kurs „duchowości w biznesie”. Kawałek po kawałku – poprzez przypadkowe spotkania z właściwymi ludźmi – ścieżka i cel Delbecqa nabierały kształtu. Dziś wykłada swój kurs na Uniwersytecie Santa Clara w Kalifornii. Inni na całym świecie również uczą jego kursu lub jego części. Delbecq nie miał na początku jasnego celu, określonej drogi rozwoju ani żadnych gwarancji. Odniósł sukces dzięki sile swoich przekonań.

„Chociaż organizacje i hierarchie nadal służą wielu pożytecznym celom, nie potrzebujemy ich już do osiągania wielkich celów”.
Jeżeli ma Pan pytanie, tak jak Delbecq, proszę je zadać. Jeżeli coś Pana złości, proszę to uznać za sygnał, co jest dla Pana ważne. Jeżeli coś Pana rozpala, proszę tego nie ignorować. Jeżeli potrzebuje Pan pomocy w znalezieniu swojego celu, proszę zapytać innych, co zauważają w Pana pasjach. Gdy odkryje Pan swój cel, duży lub mały, proszę działać zgodnie z nim i nie martwić się o to, czy doprowadzi to do sukcesu lub co pomyślą inni. Proszę nie pozwolić, aby powstrzymał Pana strach przed odrzuceniem, upokorzeniem lub stratą. Trzeba być sobą. Doświadczy Pan spektakularnych zwrotów, gdy będzie Pan działał i mówił w sposób zgodny z tym, kim Pan jest. Potrzebuje Pan autentyczności i celu, aby wspierać Pana w niepewności związanej z określeniem swojego zadania i rozpoczęciem działania. Jeżeli okaże się, że nie ma Pan jeszcze pytania, a tym bardziej motywującego celu, proszę pomóc komuś innemu osiągnąć jego cel.

Znajdź sojuszników
Gdy odkryje Pan, co jest dla Pana ważne – Pana sens – proszę szukać ludzi, którzy podzielają Pana cel. W Internecie i osobiście, proszę szukać społeczności lub tworzyć własne. Kiedy już znajdą Państwo swoich ludzi, proszę współtworzyć z nimi plan działania, aby każdy widział swój cel w pracy. Budując swoją społeczność należy zastanowić się, jakie dźwignie mogą najlepiej zjednoczyć ludzi w Państwa dążeniu.

„Kiedy stosuje się własne, niezależne myślenie i wierzy się, że działania mogą coś zmienić, to podążanie za tym jest zawsze aktywnym wyborem”.
Można na przykład stworzyć profesjonalną społeczność praktyków lub zbudować ją wokół miejsca – na przykład ludzi szukających określonych doświadczeń w obcym mieście. Zwykłe pasje mogą być motorem tworzenia Państwa społeczności, jak na przykład wspólne zainteresowanie ptakami. „Opatrzność” czasami przypadkowo łączy ludzi, którzy odkrywają, że mają wspólny cel lub ideę.

„Świat online jest naszym nowoczesnym placem publicznym i to właśnie tam ludzie z całego świata sygnalizują swoje zainteresowania”.
Proszę znaleźć sprzymierzeńców poprzez aktywną, ale ostrożną obecność w mediach społecznościowych. Przyczyniać się – nie tylko promować siebie. Wspierać wypowiedzi innych ludzi poprzez „polubienie” i komentowanie ich postów, ale tylko wtedy, gdy te posty naprawdę Państwa interesują. Pomagać ludziom w Internecie w równym stopniu, co prosić o pomoc. Gdy proszą Państwo kogoś o pomoc, należy przejrzeć jego ostatnie posty, aby upewnić się, że treść jest dla Państwa odpowiednia, a następnie wyrazić swój szacunek. Pozostać szczerym, nie udawać, że popiera się to, czego się nie popiera. Chociaż Pana silne, szczere poglądy i pasje mogą zniechęcić niektórych ludzi, niech Pan będzie sobą, bo inaczej nie znajdzie Pan ludzi o podobnych poglądach.

Rachel Sklar
Proszę zwrócić uwagę na Rachel Sklar, która zauważyła, że na dużej konferencji technologicznej, w której uczestniczyła, wszyscy mówcy byli mężczyznami. Zamieściła swoje spostrzeżenie na Twitterze pod hashtagiem wydarzenia i nawiązała kontakt z innymi kobietami na konferencji. Grupa spotkała się osobiście, co dało początek ruchowi #ChangeTheRatio, a później TheLi.st, która obecnie może pochwalić się prawie 500 członkami w samej Ameryce – wszystkie te osoby zjednoczyły się wokół wysiłków Sklar, aby podnieść rangę kobiet w technologii. Chociaż Sklar spotyka się z długotrwałymi, czasami osobistymi atakami w sieci i poza nią, jej przekonania i zwolennicy dają jej siłę do kontynuowania swojej misji.

„Czarna lista”
Franklin Leonard, młody afroamerykański scenarzysta, chciał dać szansę outsiderom z Hollywood na rozpatrzenie ich scenariuszy. W 2005 roku rozpoczął swoją ankietę „The Black List”, wysyłając e-mail do 75 innych recenzentów scenariuszy z prośbą o przesłanie nazwisk 10 najlepszych nieprodukowanych scenariuszy, które czytali w tym roku. Lista, którą stworzył Leonard, stała się wirusowa. Do 2015 roku jego coroczna lista zwróciła uwagę na legiony ignorowanych scenariuszy, z których wiele zostało przekształconych w filmy z nominacjami do Oscara. W latach 2007-2015 cztery z nich zdobyły nagrody za najlepszy film. Grupa Leonarda zmieniła sposób, w jaki Hollywood filtruje scenariusze, m.in. obalając długo utrzymujące się mity przeciwko kobietom w rolach głównych i obalając przekonanie, że filmy z czarnymi aktorami w rolach głównych nie mogą się sprzedać za granicą.

Samar Khan
Przykładem nawiązania kontaktu z ludźmi z ich perspektywy jest Samar Khan, która doprowadziła do wielkich zmian w tragicznych okolicznościach. Khan postawiła sobie za cel położenie kresu praktyce swara na obszarach wiejskich Pakistanu – zmuszaniu małych dziewczynek do poddaństwa i wykorzystywania, aby zapłacić za zbrodnie swoich krewnych.

„Dzięki wspólnemu celowi i dobremu wykorzystaniu sieci i technologii społecznych, ludzie wszędzie i w każdym miejscu mogą dotrzeć do milionów ludzi i wywierać na nich wpływ, nie mając za sobą zasobów dużej firmy”.
Khan dowiedziała się wszystkiego, co mogła o Swarze. Wiedząc, że pakistańscy wieśniacy są w większości pobożnymi muzułmanami, zwróciła się do przywódców religijnych z pytaniem, czy Koran zezwala na to zjawisko. Uzbrojona w dezaprobatę tych uczonych religijnych dla swary, spędziła lata odwiedzając starszych wioski – przed i po tym, jak doprowadziła do oficjalnego zdelegalizowania tej starożytnej praktyki – słuchając ich poglądów i stopniowo przekonując wielu do swoich poglądów, pokazując, że szanuje ich. Khan nie stawiała żadnych wymagań. „Przeszkadzała” ludziom w myśleniu o swarze. Uniknęła uruchomienia barier obronnych i skłoniła ludzi do głębszej refleksji nad tym, na co się godzili i nad niewinnymi życiami, które swara zrujnowała. Swara nadal istnieje, ale Khan mocno nadwyrężył tę praktykę.

„Twój punkt to bycie całkowicie sobą, a Twój pomysł to dźwignia, która porusza świat”.
Aby to zrobić, tak jak Sklar, Leonard i Khan, należy znaleźć i współpracować z innymi, którzy podzielają Państwa cel. Nie chodzi tu o tych, którzy podążają za Panem tylko z powodu lojalności; proszę znaleźć ludzi, którzy będą się wspierać we wspólnej sprawie, która przemawia do ich jedyności. To wzmacnia ich wpływ i Państwa. Zaufanie sprawia, że grupy celowe są skuteczne. Przejrzystość i otwartość budują zaufanie.

„Pomysły są stosunkowo łatwe do zdobycia, ale przekonanie wymaga energii celu”.
Na przykład grupa Patients Like Me prosi osoby cierpiące na rzadkie choroby o udostępnienie swoich danych medycznych wraz z wrażliwymi danymi osobowymi, aby Patients Like Me mogło je sprzedać w celach badawczych. Setki tysięcy pacjentów bierze udział w tych badaniach, ponieważ ufają organizacji i wierzą w jej misję przyspieszenia badań medycznych, które mogą doprowadzić do wyleczenia niejasnych chorób.

Wykorzystanie słabych więzi i komunikacja
Leo Bretholz, Francuz ocalały z Holokaustu, przeżył II wojnę światową, kilkakrotnie uciekając nazistom, w tym wydostając się z jadącego pociągu do Auschwitz. Pociągi obsługiwała francuska kolej państwowa (SNCF). Przedsiębiorstwo kolejowe współpracowało z nazistami przy deportacji dziesiątek tysięcy Żydów i innych ofiar na śmierć. Bretholz przez dziesięciolecia ścigał SNCF, zmuszając ją do przyznania się do kolaboracji i do wypłacenia odszkodowań ofiarom i tym, którzy przeżyli.

„W tym miejscu nie chodzi tylko o opowiedzenie swojej historii i doświadczenia, ale o określenie, co ta historia i doświadczenie oznaczają dla Państwa”. „
Odrzucając swoją winę, twierdząc, że musiał wykonać rozkaz nazistów, SNCF odmówił zapłaty. W 2014 roku, gdy Bretholz miał 93 lata, lider z Change.org przekonał go do złożenia petycji online. Prosił w niej rząd USA, aby odmówił SNCF prawa do składania ofert na projekty do czasu wypłacenia odszkodowań. Podpisało ją ponad 160 000 osób. W ten sposób do głównej grupy Bretholza dołączyła ogromna sieć słabych powiązań; w końcu SNCF zgodziło się zapłacić 64 miliony dolarów odszkodowania. Same petycje internetowe nie zrobią wielkiego postępu, potrzebny jest aktywny trzon współpracowników. Inicjatywa Bretholza Change.org powiększyła i zwiększyła skalę jego sprawy. Jasno określił, czego chce od SNCF.

„Jest Pan tylko jeden w całym czasie, to wyrażenie jest wyjątkowe. I jeśli ją zablokujecie… będzie stracona. Świat nie będzie jej miał.” (Martha Graham) „
Na przykład Occupy Wall Street (OWS) wywarło wrażenie, ale nie doprowadziło do trwałych zmian, mimo że miało ponad 100 000 aktywnych zwolenników. Zamiast skupić się na jednym lub dwóch żądaniach, OWS wymienił ich wiele. Sprawiało to wrażenie, że brakowało mu konkretnej wizji. Podobnie, oddolna, internetowa próba zidentyfikowania zamachowców z Maratonu Bostońskiego na Reddicie w 2013 roku nie miała jednolitego celu, granic ani zasad zaangażowania. Okazało się to katastrofalne w skutkach, nawet oskarżając niewinne osoby postronne i powodując niepotrzebny ból dla już zranionej społeczności.

„Jakiś duży procent zdobycia władzy to po prostu jej przyjęcie”.
I odwrotnie, Black Lives Matter wywarła znaczący wpływ, ponieważ jej inicjatorzy zgromadzili pierwszych zwolenników wokół jasnych celów. Wiedzieli, że muszą tak sformułować swoje pomysły, aby zdobyć poparcie nie tylko czarnej społeczności. Dążyli do zbudowania szerokiej koalicji o jednym, jasnym celu: utrwalenia przesłania, że życie Afroamerykanów ma znaczenie. Aby zmobilizować innych, nie należy prosić ich o podjęcie działań wspierających Państwa sprawę, lecz zainspirować ich do przyjęcia celu Państwa kampanii. Dzięki temu ludzie mogą zdecydować, w jaki sposób będą wspierać misję w ramach ustalonych granic grupy i jasnych celów.

Crowdsourcing
Pasje na wielką skalę mogą znaleźć swoją iskrę dzięki crowdsourcingowi. Na przykład grupa Foldit chciała zrozumieć, jak białka w ludzkim ciele składają się, czasami nieprawidłowo, co prowadzi do śmiertelnych komplikacji fizycznych. Nie mając środków na zatrudnienie ekspertów, Foldit uprościł proces badania ludzkich białek, usuwając naukowy żargon i tworząc grę, która bawiła i prowadziła wolontariuszy w ich pracy. Zainteresowani laicy mogli wykonywać pracę naukowców. Oferując swoją grę każdemu, kto chciał w nią zagrać – crowdsourcing – Foldit wykorzystał intelekt tysięcy ludzi, rozwiązując problemy, które ze względu na swoją skalę nękały naukowców od lat.

Przejąć władzę
Tendencja do szerszego podziału władzy stale się utrzymuje. Mają Państwo dzisiaj więcej i lepsze możliwości, aby coś zmienić, niż w jakimkolwiek innym okresie w historii. Proszę domagać się i brać władzę i wspierać innych, którzy to robią. Można coś zmienić.

O Autorce

Nilofer Merchant odnalazła swoją jedyność, gdy odrzuciła zaaranżowane małżeństwo i zamiast tego poszła na studia. Mówi i pisze o tym, jak ludzie mogą realizować swój indywidualny potencjał.

Rate this post