Młodych wynalazców i przedsiębiorców zapraszamy na cykl warsztatów strategicznych na krakowskiej AGH, które nasi trenerzy realizować będą w ramach projektu koordynowanego przez fundusz i akcelerator KIC Inno Energy.

Jeśli

  • jesteś początkującym przedsiębiorcą, albo innowatorem lub wynalazcą z konkretnym pomysłem na biznes
  • chcesz wziąć udział w naszym programie rozwojowym i gotowy jesteś uczestniczyć w zajęciach w soboty i niedziele od kwietnia do czerwca 2018 w Krakowie

napisz na rafal@szkolenia-menedzerskie.pl a my skontaktujemy Cię z organizatorami projektu.

Dzień 1: Pierwsze kroki  start-up’u:

Tego dnia zbudujemy wspólnie harmonogram Twoich działań, które doprowadzą Cię od pomysłu i wynalazku do stabilnej, dochodowej firmy. Zaplanujemy, jak Twój pomysł zamienić w firmę, klientów i zyski. Prowadzący – współzałożyciel Pracuj.pl – opowie o tym, jak sam przeszedł taką drogę, jakie pułapki sprawiły mu trudność i jakie błędy popełnił.

Zagadnienia poruszane podczas warsztatu:

  • Etapy budowania firmy, ze szczególnym naciskiem na pierwsze kroki, oraz potwierdzenie możliwości komercjalizacji (weryfikacja idei u klienta).
  • Rozwój tani i zwinny: zgodny z zasadami LEAN i AGILE.
  • Zespół założycielski – jak go zbudować i jak nim kierować.
  • Ja jako założyciel: jak wykorzystać swoje talenty i silne strony.
  • Ja jako założyciel: co zrobić z moimi wadami i brakami.
  • Główne ryzyka dla małego start-up’u.

Dzień 2: Model biznesowy –  jak przekuć wynalazek w biznes

Dziś dowiesz się, dlaczego Ryanair mniej niż 50% zysków czerpie ze sprzedaży biletów, a McDonalds równie dużo jak na hamburgerach zarabia na nieruchomościach. Dowiesz się też, czy bardziej opłaca Ci się sprzedawać swój przyszły produkt, wynajmować go, a może tylko opatentować by sprzedawać know-how?  Czy ustalić stałą cenę, a może zmienną prowizję, albo tzw. success fee? Być posiadaczem, czy pośrednikiem? Podwykonawcą czy rywalem swojej konkurencji?

Zagadnienia poruszane podczas warsztatu:

  • Czym model biznesowy różni się od strategii?
  • Przykłady modeli biznesowych: Google, Microsoft, Booking.com, Starbucks, McDonalds, Hewlett Packard, Philips.
  • Modele biznesowe w branży energii odnawialnych i eko.
  • Elementy składowe modelu biznesowego.
  • Mechanizmy działania rynku na którym poprowadzę biznes – na realnych i konkretnych przykładach (od rynku paneli fotowoltaicznych do rynku… randkowiczów na Sympatia.pl).

Dzień 3: Strategie rynkowe i sprzedażowe

Dziś określisz specyfikę i potrzeby swoich klientów, zaplanujesz, jak do nich dotrzeć i przećwiczysz w realnej symulacji rozmowę sprzedażową z klientem. Sprzedasz swój przyszły produkt prowadzącemu.

Zagadnienia poruszane podczas warsztatu:

  1. Dlaczego wynalazcy Coca coli, Segway’a, tabletu i Viagry ponieśli straty na swoich wynalazkach? Jak uniknąć powtarzania ich błędów?
  2. Którzy klienci kupują produkty a którzy potrzeby?
  3. Dlaczego kupując panel fotowoltaiczny nie kupujemy ani prądu, ani ekologii?
  4. Co to jest lejek sprzedaży i jak nim zarządzać – od wczesnego marketingu po obsługę posprzedażową?
  5. Klienci biznesowi i indywidualni – jak dotrzeć do każdej z tych grup?
  6. Jak sprzedawać przekonująco, ale bez manipulowania? O języku korzyści.

Dzień 4: Biznesowa gra symulacyjna

Dziś poczujesz się jak prawdziwy przedsiębiorca. Zagrasz w grę, w której poprowadzisz swoją firmę – zdobywając klientów, ponosząc koszty, rywalizując z konkurencyjnymi drużynami. Zagramy wspólnie w planszową, nielosową symulację strategiczną stosowaną np. w programach MBA. Położymy na stole realny majątek, rzeczywiste pieniądze i faktycznych klientów. A potem zobaczymy, czy zarządzisz lepiej niż Twoi rywale. Czy podejmiesz lepsze decyzje pod wpływem presji konkurencji, klientów i czasu?

Zagadnienia poruszane podczas warsztatu:

  • Analizowanie rynku – odczytywanie sygnałów i informacji podanych nie wprost.
  • Zespołowe podejmowanie decyzji biznesowych i strategicznych – pod presją.
  • Pułapki decyzyjne i ograniczenia naszego umysłu – dlaczego tak często nasze biznesowe decyzje są irracjonalne i jak nie dać emocjom zapanować nad portfelem?
  • Reagowanie na szybkie działania konkurencji.
  • Finansowe konsekwencje naszych decyzji: ile kosztują nasze działania, a ile zaniechania.
  • Ruch pieniądza w firmie: dynamika przychodów i kosztów – czyli dlaczego 2/3 bankrutujących polskich firm przynosi zyski.

Dzień 5: Prawo dla Inżynierów –  konkrety bez prawniczej nowomowy

Prawo jest nudne i przekombinowane. Dlatego dziś przekażemy Ci jedynie minimum wiedzy. Tylko to, co musisz wiedzieć, by nie dać się oszukać inwestorom i nie być stałym gościem skarbówki. Pozwolimy Ci zrozumieć podstawy prawne Twojego biznesu , nie każemy niczego zapamiętywać, za to podpowiemy do jakich źródeł wiedzy sięgnąć w razie potrzeby.

Zagadnienia poruszane podczas warsztatu:

  • Spółka czy jednoosobowa działalność?
  • Jak długo można działać bez formalnej rejestracji firmy?
  • Akceleratory – parasol prawny w pierwszej fazie komercjalizacji.
  • Udziałowcy, inwestorzy i ich prawa – czyli jak nie dać się przegłosować.
  • Kiedy opłaca się płacić VAT – czyli jaką formę prawną wybrać i ile to kosztuje.
  • Pracownicy: Kodeks Pracy, BHP i ZUS – jak uniknąć tych trudnych tematów i móc płacić ludziom?
  • Spis ulubionych lektur: faktura, umowa, kodeks cywilny.

Dzień 6: Koszty i inwestycje – kiedy i jak pozyskać inwestora, by zachować więcej niż 51% udziałów

To równie nudne jak prawo, ale jasne i logiczne. Dlatego, unikając księgowego żargonu, pokażemy Ci mechanizmy pozyskiwania inwestora i logikę kosztów każdego biznesu. A potem otworzymy arkusz w Excelu. Obliczymy koszty startowe i bieżące Twojej firmy, pomyślimy też jak je zmniejszyć. Wyliczymy również, ile warta jest Twoja firma dla inwestora.

Zagadnienia poruszane podczas warsztatu:

  1. Koszty „na start” i koszty bieżące.
  2. Budżet mojej firmy.
  3. Niezbędne rezerwy gotówki.
  4. Czym zastąpić żywą gotówkę: bartery, wkład własny, leasing i… teściowa.
  5. Jak utrzymać płynność finansową.
  6. Co to są koszty zmienne i jak stałe zamienić na zmienne.
  7. Ryzyka finansowe: walutowe, procentowe, dźwigni finansowej.
  8. Rundy finansowania – dlaczego lepiej gdy inwestor wpłaca „na raty”.
  9. Jak policzyć, ile kosztuje nasza firma i ile wziąć za 49% udziałów?
  10. Wyjście inwestora: ile mu zapłacimy za 5 lat, gdy będzie chciał odsprzedać udziały.

Dzień 7 i 8: Pitch – czyli jak zaprezentować się dobrze przed inwestorami i branżą

Na koniec nauczymy się dobrze prezentować swoją firmę inwestorom i rynkowi. Przez dwa dni przygotujesz i kilkukrotnie przećwiczysz prowadzenie prezentacji, którą pokażesz publiczności w wielkim finale. Prowadzący – który sam wielokrotnie pozyskiwał inwestorów – podpowie Ci, co jeszcze możesz poprawić. Ważne: przygotujesz się nie tylko do tego konkursu, ale też wielu przyszłych, w których na pewno przyjdzie Ci uczestniczyć.

Zagadnienia poruszane podczas warsztatu:

  1. Czym tzw. pitch różni się od innych prezentacji?
  2. O czym mówić podczas pitchu – treść i kolejność tematów wystąpienia?
  3. Jak opowiedzieć o wszystkim w 3 minuty bez nadmiernego upraszczania?
  4. Jak mówić językiem klienta i inwestora, a nie tylko wynalazcy i autora idei?
  5. Jak opowiadać przemawiającymi do wyobraźni słuchacza przykładami?
  6. Co i jak pokazać na kolejnych slajdach prezentacji – wizualizacja pitcha?

Kto poprowadzi warsztaty?

  • Rafał Szczepanik przez 6 lat był wiceprezesem Pracuj.pl, jest współzałożycielem firmy. Zbudował (z pięcioma wspólnikami) od zera zyskowną, kilkusetosobową firmę będąca liderem rynku rekrutacji internetowej. Stworzył też firmę szkoleniową Training Projects i portal badawczy HRmapa.pl. Od wielu lat prowadzi szkolenia z zarządzania strategicznego. Szkoli i doradza poczatkującym przedsiębiorcom sektora zielonych energii w ramach KIC Inno Energy – w Polsce i Europie Środkowo – Wschodniej.
  • Adam Pasternak jest doświadczonym menedżerem i strategiem. Prowadził kilka procesów łączenia (fuzje i przejęcia) spółek kapitałowych, kierował restrukturyzacją jednej z większych grup kapitałowych w Polsce. Zarządzał wieloma projektami dot. tworzenia planów strategicznych. Zasiadał w kilku Radach Nadzorczych. Od 15 lat prowadzi szkolenia z zakresu planowania strategii biznesowych.
Warsztaty dla start-up’ów na AGH
Oceń stronę