Silni liderzy nie mają wrodzonych cech, które ich wyróżniają, twierdzi autor Henry Cloud w tym klasyku biznesu. Zamiast tego twierdzi on, że najlepsi liderzy mają podobne wzorce zachowań. Cloud dzieli te wzorce na dziewięć zasad, które można poznać i zastosować, między innymi jak pokonać strach przed reakcją innych i jak osiągać swoje cele stopniowo. Autor uwzględnia perspektywę wiary, aby pomóc czytelnikom w realizacji ich ambicji przywódczych. Pisząc podnoszącym na duchu, przystępnym głosem, mówi, że można stworzyć życie, jakiego się pragnie, jeśli swoje codzienne działania i wybory oprze się na wartościach duchowych.

Take-Aways

Streszczenie oryginału tłumaczone algorytmicznie (przepraszamy za ewentualne błędy) jako materiał na nasze szkolenia z zarządzania.


Liderzy, którzy odnieśli sukces, dzielą się dziewięcioma wzorcami zachowań, które można poznać i zastosować:

  1. Określenie swoich ukrytych pragnień, marzeń i potencjału.
  2. Nie akceptować negatywności. Skierować swoją energię na działania, które wyzwalają nadzieję.
  3. Proszę rozważyć przyszłe konsekwencje swoich działań.
  4. Proszę dążyć do poprawy trudnych sytuacji, nawet jeśli nie jest to Pana obowiązkiem.
  5. Osiągać swoje największe marzenia poprzez serię stopniowych kroków.
  6. To, czego Pan nienawidzi, kształtuje Pana charakter jako lidera, więc proszę wybierać mądrze.
  7. Zapomnieć o sprawiedliwości; oddawać więcej niż się otrzymuje.
  8. Proszę przestać opowiadać samochwalcze historie, a zamiast tego praktykować pokorę.
  9. Proszę nie pozwolić, aby strach przed reakcją innych osób zapanował nad Panem.
    Podsumowanie
    Liderzy, którzy odnieśli sukces, dzielą się dziewięcioma wzorcami zachowań, które można poznać i zastosować.
    Liderzy nie są określonymi typami ludzi. Mają różne osobowości, ale mają wspólne wzorce zachowań i reakcji na otaczający ich świat.Liderzy, którzy odnoszą sukcesy, przejawiają dziewięć możliwych do zidentyfikowania zachowań w swoich relacjach, pracy i życiu osobistym. Wzorców tych uczą się z różnych źródeł, takich jak rodzina, doświadczenie zawodowe, mentorzy, terapeuci i praktyki duchowe.

„Jestem głęboko przekonany, że gdy nauczy się Pan tego wzorca, Pana życie i życie tych, którym Pan przewodzi, już nigdy nie będzie takie samo”.
Pan również może nauczyć się tego wzorca zachowań i reakcji przywódczych, nawet jeśli nie przychodzi to Panu naturalnie. Wprowadzenie tego wzorca w życie będzie miało ogromny wpływ na Pana życie i podróż przywódczą, pomagając Panu iść do przodu i uczyć się na błędach. Dziewięć podstawowych zachowań jest następujących.

  1. Określenie swoich ukrytych pragnień, marzeń i potencjału.
    Liderzy, którzy odnoszą sukcesy, określają, czego chcą, na co liczą i co mogą osiągnąć. Wiele osób chowa swoje wewnętrzne pragnienia i mocne strony, bojąc się wielkości swoich marzeń, talentu i potencjału. Być może trudny związek w przeszłości sprawił, że czuli Państwo, że dążenie do celu nie ma sensu, lub ograniczone środki sprawiają, że czują Państwo, że muszą zrezygnować z realizacji swoich marzeń. Mają Państwo wybór: mogą Państwo pozwolić, aby strach rządził Państwa życiem i ukrywać się przed chęcią osiągnięcia pełnego potencjału lub mogą Państwo zachować się jak lider i podjąć niezbędne ryzyko, aby realizować swoje marzenia.

„Sukces przywódczy to proces wykopywania skarbów niewidzialnej duszy, aby przenieść marzenia, pragnienia i talenty do świata widzialnego.”
Liderzy, którzy odnoszą sukcesy, nie podejmują ryzyka beztrosko; podejmują ryzyko w sposób przemyślany, sumienny i ostrożny.Aby odkryć swoje zakopane talenty i pragnienia, proszę wykonać następujące kroki:

Zwrócić uwagę na to, co Panu przeszkadza – Być może Pana wewnętrzny głos coś Panu mówi.
Przezwyciężyć negatywność – Nie należy biernie akceptować negatywnych uczuć.
Nie ignorować uporczywych marzeń – Jeżeli zawsze czegoś Pan pragnął, proszę poświęcić temu uwagę.
Analizować swoje fantazje – Być może mówią one, że czegoś brakuje w Pana życiu.
Konfrontacja z przeszkodami i lękami – Co sprawia, że ukrywa się Pan przed swoim pełnym potencjałem?
Nie dać się zwieść zazdrości – Jeśli zazdrości Pani komuś sukcesu, być może straciła Pani orientację we własnych pragnieniach.
Zwracać uwagę na objawy – Czy Pana ciało próbuje coś Panu zakomunikować?
Szukać wspólnoty – Proszę połączyć się ze wspólnotą ludzi, którzy wspierają Panią i Pani wartości.
Modlitwa – Proszę prosić o pomoc w przejawianiu swojego pełnego potencjału i marzeń.

  1. Nie akceptować negatywności. Proszę skierować swoją energię na działania, które wyzwalają nadzieję.
    Liderzy, którzy odnoszą sukcesy, pokonują aspekty swojego życia, które wywołują u nich negatywne odczucia:

„Fizyczne – bałagan, śmieci i przepełniona skrzynka pocztowa mają szkodliwy wpływ na otoczenie.
„Relacyjne – Należy uważać na ludzi, którzy mają na Panią negatywny wpływ.
„Emocjonalne – Unikać niepotrzebnych zmartwień i niepokojów.
Czasowe – Proszę ponownie rozważyć działania, które nie prowadzą Państwa w produktywnym kierunku.
Aby uniknąć sytuacji, w której negatywne myśli zdominują Pana myśli, należy naprawić kłopotliwe aspekty życia – posprzątać bałagan lub wyłączyć pewnych ludzi ze swojej orbity – i przestać inwestować w krzywdzące lub szkodliwe relacje. Proszę zająć się negatywnymi sprawami od razu, zamiast ich unikać. Unikanie sprawi tylko, że sytuacje będą bardziej bolesne i trudniejsze do rozwiązania w późniejszym czasie.

„Nadzieja oznacza inwestowanie czasu i energii w wyniki, co do których ma Pan solidne podstawy, aby wierzyć, że mogą zostać osiągnięte”.
Proszę przestać inwestować swój czas i energię w projekt, cel lub związek, który kiedyś był dla Pana ważny, ale teraz wywołuje negatywne uczucia. Proszę zastanowić się, czy można jeszcze mieć nadzieję na osiągnięcie pożądanego rezultatu. Jeżeli brakuje Panu nadziei lub wie Pan, że popadł Pan w stagnację, proszę dać sobie pozwolenie na skierowanie energii gdzie indziej.

  1. Proszę rozważyć przyszłe konsekwencje swoich działań.
    Dobrzy liderzy rozważają wpływ swoich obecnych działań na przyszłość. Myślą nie tylko o bezpośrednich przyczynach i skutkach, ale także o łańcuchu zdarzeń, który może być wywołany przez Państwa zachowanie kilka kroków w przyszłości. Rozumieją Państwo długofalowe skutki unikania zadań, których nie chcą Państwo teraz wykonać.

„Skuteczni liderzy wiedzą, jak każda scena przyczynia się do dobrego zakończenia filmu. Nie oglądają tylko jednej sceny, ale cały film do końca.”
Proszę wyobrazić sobie idealną wersję swojej przyszłości. Proszę wyobrazić sobie, jak mogłyby wyglądać różne aspekty Pani życia, takie jak kariera czy związki, gdyby zrealizowała Pani swoje marzenia. Proszę wyobrazić sobie tę przyszłość z filmową szczegółowością. Zaplanować działania, które musi Pan podjąć, aby ją osiągnąć w rzeczywistości. Każdego dnia proszę kierować swoje działania w stronę osiągnięcia pożądanego wyniku w przyszłości.

  1. Pracować nad poprawą trudnych sytuacji, nawet jeżeli nie są one Państwa odpowiedzialnością.
    Gdy wykwalifikowani liderzy stają w obliczu trudnych sytuacji, szukają rozwiązań, nawet jeżeli nie ponoszą winy za trudności. Wiele problemów, z którymi spotykają się liderzy biznesu, wynika z tego, że ludzie mają trudności we wzajemnych relacjach. Liderzy muszą podjąć działania i proaktywnie naprawiać relacje, zastanawiając się, czy nie zrobili czegoś, co pogorszyło sytuację, podejmując kroki naprawcze i przepraszając w razie potrzeby.

„Wyślij Supermana na linię bezrobocia. Rusz się i zrób coś!”
Czasami spotyka się ludzi złych, którzy krzywdzą lub manipulują innymi. Proszę zwrócić ich uwagę na problemy, które stwarzają. Zapytać, jak można im pomóc w poprawie sytuacji, ale jednocześnie postawić granice, aby chronić siebie. Proszę pozbyć się poczucia winy w stosunku do problematycznych osób. Nie potrzebuje Pani ich aprobaty.

  1. Osiągać największe marzenia poprzez serię stopniowych kroków.
    Aby osiągnąć duże cele, należy robić małe kroki w czasie. Proszę skupić się na kolejnych krokach, które można wykonać, aby osiągnąć swoje cele. Na przykład pisarz John Grisham napisał swój bestseller „Czas zabijania”, pracując jednocześnie jako prawnik. Udało mu się to dzięki temu, że przez trzy lata budził się wcześniej rano i z czasem napisał swoją książkę. Proszę nie paść ofiarą chęci posiadania wszystkiego naraz, ponieważ może Pan zainwestować w nietrwałe przedsięwzięcia, które zmarnują Pana czas, takie jak ryzykowne transakcje biznesowe czy diety awaryjne.

„Wszystkie sukcesy buduje się i podtrzymuje tak, jak buduje się budynek – po jednej cegle”.
Proszę zignorować negatywną mowę o sobie, która hamuje Pani rozwój w kierunku swoich celów. Może Pani poradzić sobie z każdą sytuacją – czy to pokonując depresję, czy też rozpoczynając nowe przedsięwzięcie biznesowe – jeżeli będzie Pani wprowadzać zmiany stopniowo, jeden dzień po drugim, tak jak robi to lider odnoszący sukcesy.

  1. To, czego Pan nienawidzi, kształtuje Pana charakter jako lidera, więc proszę wybierać mądrze.
    Proszę zastanowić się, czego Pan nienawidzi. Proszę się upewnić, że te rzeczy odzwierciedlają przeciwstawne wartości, które chce Pan przyjąć. Na przykład, jeżeli powie Pan innym, że nienawidzi Pan kłamstw i szkodliwych schematów biznesowych, mogą oni postrzegać Pana jako wiarygodnego partnera biznesowego, który ceni prawdę. Jeżeli ktoś okaże nienawiść do ciężkiej pracy, może nie wybrać tej osoby do wspólnego projektu. Pokazuje Pan innym swój charakter, gdy ujawnia Pan to, czego Pan nienawidzi – jak również to, co jest jego bezpośrednim przeciwieństwem.

„To, czego nienawidzimy, mówi wiele o tym, kim jesteśmy, co cenimy, na czym nam zależy. A to, jak nienawidzimy, mówi wiele o tym, jak odniesiemy sukces w biznesie i w życiu”.
Nienawiść może Pana chronić, skłaniając do pozbycia się zagrożeń dla tego, co Pan kocha i do zabezpieczenia tego, co Pan ceni. Wyjaśnić swoje wartości. Zwrócić uwagę na szkodliwe działania ludzi i przeciwstawić się tym, którzy dopuszczają się zachowań, którymi Państwo gardzą. Okazywać innym szacunek, przebaczenie i życzliwość, nawet jeżeli Państwa skrzywdzili. Przekształcić swoją nienawiść w konstruktywną siłę do rozwiązywania problemów, zamiast pozwalać jej na tworzenie problemów. Nauczyć się rozwiązywania konfliktów i wyszkolić się w byciu lepszym komunikatorem.

  1. Zapomnieć o sprawiedliwości; oddawać więcej niż się otrzymuje.
    Aby stworzyć trwałe partnerstwo biznesowe, potrzeba czegoś więcej niż uczciwości. W silnych partnerstwach ludzie nie liczą, co dostają, a co dają. Zaangażować się z miejsca miłości, a nie złości, nawet jeśli inni nie dają Panu tyle, ile by Pan chciał. Proszę zapytać, co według Pana najbardziej pomogłoby drugiej osobie w poprawieniu obecnej sytuacji. Otrzymają Państwo więcej w zamian i wzmocnią swoje partnerstwo. Proszę pomagać innym, gdy popełniają błędy, a oni zrobią to samo dla Państwa.

„Ludzie, którzy odnoszą sukcesy w przywództwie i w życiu, nie zajmują się wyrównywaniem rachunków. Nie prowadzą nawet rachunków”.
Gdy ludzie wyrządzają Panu krzywdę, proszę nie dawać im tego, na co według Pana zasługują, ani nie pobłażać niedojrzałej chęci zemsty. Proszę skupić się na robieniu tego, co właściwe, aby pozbyć się chęci skrzywdzenia kogoś innego. Gdy ludzie traktują Pana negatywnie, proszę rozważyć odwrotne traktowanie, zamiast odwzajemniać ich niechęć.

  1. Przestać opowiadać samochwalcze historie, a zamiast tego praktykować pokorę.
    Proszę nie udawać, że osiągnęli Państwo więcej lub są bardziej imponujący niż są. Proszę przyjąć pokorę: przeprosić ludzi, gdy ich Państwo zawiodą; pozbyć się defensywy i postawy roszczeniowej; być wyrozumiałym dla ludzi pracujących poniżej Państwa w hierarchii firmowej; uczyć się na własnych błędach.

„Skuteczni liderzy ponoszą porażki tak samo jak wszyscy inni. Ale to sposób, w jaki radzą sobie z porażkami i niedoskonałościami, wyróżnia ich na tle innych.”
Najlepsi liderzy, gdy popełniają błędy, szybko przyznają się do winy i przyjmują informacje zwrotne i krytykę. Niektórzy ludzie mają trudności z przyznaniem się do błędu, ponieważ chcą, aby inni postrzegali ich jako dobrych lub słusznych. Silni liderzy uznają swoje błędy i pracują nad ich poprawą, a jednocześnie są „pokornymi dawcami”, którzy oferują mądrą radę i pomoc kolegom, którzy ponieśli porażkę.

  1. Proszę nie pozwolić, aby obawa przed reakcją innych osób zapanowała nad Panem.
    Proszę nie pozwolić, aby obawa o to, jak inni zareagują na Państwa wybory, sterowała Państwa decyzjami. Na przykład, może trzeba kogoś zwolnić, skonfrontować się z kimś lub odrzucić zadanie, ponieważ moralnie się z nim nie zgadzają. Proszę uważać na takie uczucia jak nieumyślne poczucie winy, które może wpływać na proces podejmowania decyzji. Na przykład, może się Pan czuć winny, przyjmując awans, którego chciał kolega, lub zwalniając ludzi, gdy nie ma Pan budżetu na ich utrzymanie.

Proszę dokonywać wyborów na podstawie tego, co uważa Pani za słuszne, a nie na podstawie tego, kto może się zdenerwować lub nie. Proszę nie pozwolić, aby chęć zdobycia aprobaty wpłynęła na Państwa decyzje. Nie da się zadowolić wszystkich, więc należy skupić się na zdenerwowaniu właściwych krytyków. Na przykład, jeżeli nieodpowiedzialni, manipulujący ludzie nie lubią Pana decyzji, to prawdopodobnie jest Pan dobrym przywódcą. Jeżeli natomiast ludzie mili, uczciwi i etyczni nie zgadzają się z Panem, proszę przemyśleć swoje wybory.

„Aby być skutecznym przywódcą, nie można uszczęśliwiać wszystkich wokół siebie. W rzeczywistości, jeżeli odnosi Pan sukcesy w jakiejkolwiek dziedzinie życia, na pewno niektórych ludzi Pan zdenerwuje!”.
Wiedzieć, że może Pan zwrócić się do swoich praktyk duchowych, gdy będzie Pan stosował wzorce przywódcze kluczowe dla sukcesu. Proszę się pocieszyć wiedzą, że modlitwa pomoże. Jeżeli będzie Pan praktykował uczciwość i zasady moralne, Pana życie przyniesie pozytywne rezultaty.

O autorze


Autor bestsellerów Wall Street Journal i New York Times, dr Henry Cloud, napisał 45 książek, w tym Boundaries for Leaders.

Rate this post