W połowie lat 80. ubiegłego wieku Warren Bennis, na podstawie wywiadów z dziesiątkami liderów, napisał ten klasyczny model nowoczesnego przywództwa, oparty na rozwoju osobistym, wyrażaniu siebie, uczeniu się i integralności. Co najważniejsze, stwierdził on, że liderzy nie starają się przewodzić. Zamiast tego starają się w pełni wyrazić siebie. Podejmują ryzyko i popełniają błędy, ucząc się na przeciwnościach. Rozważają wszystkie swoje doświadczenia. Dzięki tym umiejętnościom inspirują innych do podążania za nimi. Zmieniają organizacje w społeczności, w których każdy członek odnajduje swój najwyższy potencjał. Bennis może być już nieco przestarzały, ale z pewnością docenią Państwo jego podstawową, inspirującą filozofię przywództwa. Proszę to przeczytać, jeśli chce Pan przewodzić – i być w tym dobrym.

Streszczenie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze szkolenia menedżerskie.

Take-Aways

  • Liderzy zarządzają marzeniami poprzez przekazywanie wizji, staranną rekrutację, nagradzanie, przekwalifikowanie i reorganizację.
  • Liderzy mają (lub rozwijają) poczucie, gdzie ma być kultura i dokąd ma zmierzać organizacja.
  • Liderzy mają wizję, pasję i uczciwość.
  • Liderzy wykorzystują samoświadomość i inwencję.
  • Liderzy zmieniają się i rozwijają. Uczą się nieustannie.
  • Liderzy uczą się na przeciwnościach. Wierzą, że błędy mogą prowadzić do wzrostu i postępu.
  • Liderzy znają swoje cele, dążenia i wartości, a także cele swojej organizacji.
  • Liderzy tworzą społeczność opartą na stałości, zgodności, niezawodności i uczciwości.
  • Liderzy tworzą strategiczne sojusze i partnerstwa.

Podsumowanie

Liderzy zarządzają marzeniami, komunikując wizję, starannie rekrutując, nagradzając, przekwalifikowując i reorganizując.
Przywództwo opiera się na trzech kluczowych lekcjach: 2) Kluczem do przewagi konkurencyjnej jest zdolność lidera do tworzenia architektury społecznej, która może generować kapitał intelektualny oraz 3) Zwolennicy potrzebują od swoich liderów kierunku, zaufania i nadziei. Zaufanie ma zasadnicze znaczenie dla obecnych i przyszłych liderów.

Sukces zależy od pomysłów, relacji i przygody. Pomysły stanowią podstawę zmian i kapitału intelektualnego. Relacje pozwalają ludziom pracować w harmonijnym, wzmacniającym środowisku. Przygoda daje ludziom skłonność do działania, ciekawość i odwagę. Liderzy potrafią wyrażać te idee. Znają siebie i uczą się wykorzystywać swoje mocne strony, aby zrekompensować słabości. Wiedzą, czego chcą, dlaczego i jak przekazać te cele, aby zyskać poparcie i jak osiągnąć swój zasadniczy cel, swoją nadrzędną wizję.

„Liderowi nie wystarczy robić rzeczy dobrze, musi robić rzeczy właściwe”.
Liderzy zgadzają się co do dwóch podstawowych kwestii. Po pierwsze, zgadzają się, że liderów się tworzy, a nie rodzi, i to bardziej przez nich samych niż przez otaczający ich świat. Po drugie, zgadzają się co do tego, że liderzy nie chcą się sprawdzać, ale chcą się wyrażać. Liderzy nieustannie rosną i rozwijają się, a więc chodzi tu również o uczenie się dorosłych. Kluczowe jest przejęcie odpowiedzialności za własną naukę.

Liderzy mają (lub rozwijają) poczucie, w jakim kierunku zmierza kultura i dokąd musi zmierzać organizacja.
„Proces stawania się liderem jest procesem podobnym do stawania się zintegrowaną istotą ludzką. Dla liderów pełne życie jest karierą”. Chociaż każdy może zostać liderem, wielu ludzi nigdy tego nie robi. Nie jest to tylko kwestia talentu. W rzeczywistości wielu utalentowanym ludziom jest dzisiaj szczególnie trudno, ponieważ nasza kultura często bardziej ceni prosty sukces niż prawdziwe osiągnięcia. Stanie się liderem jest ostatecznym aktem wolnej woli. Potrzebujemy przywódców i nie możemy bez nich funkcjonować Po pierwsze, są oni odpowiedzialni za efektywność organizacji. Po drugie, ludzie potrzebują czegoś lub kogoś, kogo mogliby się trzymać. Przy tak wielu zmianach i wstrząsach nie mają gdzie się schować. Po trzecie, ludzie są powszechnie zainteresowani integralnością swoich instytucji.

„Nie można wyzwolić mocy umysłowej żadnej organizacji, stosując bicze i łańcuchy. Najlepsze rezultaty osiąga się, dając ludziom uprawnienia, wspierając ich, schodząc im z drogi”.
Liderzy biznesowi nigdy nie byli bardziej lansowani i mniej skuteczni. Życie jest spontaniczne i pełne sprzeczności, natomiast myślenie biznesowe jest linearne i logiczne. Liderzy biznesowi są uzależnieni od myślenia krótkoterminowego. Kontekst biznesu to pułapka, koniec, a nie początek. Odmawiajcie Państwo bycia wykorzystywanym przez innych, a sami wybierajcie.

Liderzy mają wizję, pasję i uczciwość.
Liderzy po pierwsze potrzebują wizji przewodniej. Po drugie, muszą mieć pasję, do swojej pracy i do życia w ogóle. Po trzecie, muszą być uczciwi, na co składa się samoświadomość, szczerość i dojrzałość. Liderzy muszą być szczerzy wobec siebie, szczególnie w odniesieniu do siebie samych. Liderzy muszą nie tylko robić to, co należy, ale także robić to, co należy. Liderzy muszą wprowadzać innowacje i podejmować ryzyko. Uczciwość generuje czwarty klucz do przywództwa: zaufanie. Nie można go zdobyć, ale można na nie zapracować. Ciekawość i odwaga to kolejne dwa niezbędne składniki. Lider zastanawia się nad wszystkim i uczy się jak najwięcej. Nie martwi się porażką. Przyjmuje błędy i uczy się na nich. To nie są cechy wrodzone, to Państwo je w sobie tworzą.

Liderzy wykorzystują wiedzę o sobie i własną inwencję.
Liderzy nie są menedżerami. Menedżerowie zarządzają, utrzymują i naśladują. Liderzy wprowadzają innowacje, rozwijają się i patrzą na wszystko z dłuższej perspektywy. Menedżerowie koncentrują się na systemach, liderzy na ludziach. Liderzy kwestionują status quo, którego bronią menedżerowie. Menedżerowie są dobrymi żołnierzami, liderzy są swoimi własnymi ludźmi. Samodzielna inwencja jest niezbędna dla liderów, którzy muszą nauczyć się kodyfikować swoje myśli poprzez ich wypowiadanie lub pisanie. Liderzy stają się własnymi autorami, odkrywają własne pragnienia i działają zgodnie z nimi. Liderzy tworzą swoje własne życie.

„Nic nie jest naprawdę Twoje, dopóki tego nie zrozumiesz – nawet Ty sam. Nasze uczucia są surową, nieskażoną prawdą, ale dopóki nie zrozumiemy, dlaczego jesteśmy szczęśliwi, źli lub niespokojni, prawda ta jest dla nas bezużyteczna.”
Samowynalazek wymaga samopoznania, oddzielenia swojego prawdziwego „ja” od tego, za kogo uważa Pana świat i za kogo chce Pana mieć. Samoświadomość i inwencję w siebie można rozpocząć na każdym etapie życia. Proces ten przynosi ogromne korzyści i może uratować Państwa przed starymi cyklami; jeżeli będą Państwo nadal robić to, co zawsze, osiągną Państwo te same rezultaty. Samoświadomość uczy, że jest się najlepszym nauczycielem samego siebie, że trzeba przyjąć odpowiedzialność, a nie obwiniać, że można się nauczyć wszystkiego, czego się chce, a prawdziwe zrozumienie przychodzi po przemyśleniu swoich doświadczeń.

Liderzy zmieniają się i rozwijają. Uczą się nieustannie.
Liderzy uczą się od innych ludzi, ale nie są przez nich tworzeni. Dlatego prawdziwe uczenie się musi być często poprzedzone oduczeniem się, ponieważ tak wcześnie, przez tak wielu ludzi, są Państwo uczeni, aby być tym, czym chcą, aby Państwo byli. Rozwój ego trwa tak długo w życiu, jak Państwo tego chcą. Nie można zmienić przeszłości, ale można zmienić siebie poprzez refleksję nad nią. Liderzy są produktem dziedziczenia i środowiska, ale liderzy wykorzystują to i czynią siebie wyjątkowymi. Aby zostać liderem, należy stać się swoim własnym projektantem. Uczynić swoje życie własnym poprzez jego zrozumienie. Niektóre doświadczenia mają szczególne znaczenie dla uczenia się, zwłaszcza podróże, osobliwe rodziny, szerokie i ciągłe kształcenie, relacje z mentorami i grupami wsparcia oraz bogate życie prywatne. Aby uniknąć wypalenia, należy praktykować trzy R: odosobnienie, odnowienie i powrót. Proszę wziąć urlop i uwzględnić w nim czas na refleksję.

Aby się przekształcić, potrzebuje Pani innowacyjnego uczenia się, które obejmuje bycie aktywnym i przewidującym oraz uczestniczenie w wydarzeniach, a nie bycie przez nie kształtowanym. Innowacyjne uczenie się to umiejętność rozpoznawania aktualnych kontekstów i wyobrażania sobie przyszłych. Jest to klucz do realizacji wizji, głównego sposobu korzystania z własnej autonomii.

„Żaden lider nie nastawia się na bycie liderem. Ludzie chcą żyć swoim życiem, wyrażając się w pełni. Gdy ta ekspresja ma wartość, stają się liderami”.
Podróż to również nauka. Im bardziej oddają się Państwo doświadczeniu podróży, tym bardziej ona Państwa poszerza. Ale trzeba też zachować perspektywę na siebie. Zachować poczucie odmienności. Liderzy tradycyjnie są podróżnikami. Prowadzą bogate życie prywatne, mają satysfakcjonujące umiejętności i hobby, które pomagają im wyrazić siebie i zastanowić się. Liderzy mają również bogate relacje z mentorami, przyjaciółmi i grupami sprzymierzonych dusz.

Liderzy uczą się na przeciwnościach. Wierzą, że błędy mogą prowadzić do wzrostu i postępu.
Nawet bolesne doświadczenia dają pożyteczne lekcje. Krótko mówiąc, liderzy patrzą wstecz na swoje dzieciństwo, aby zrozumieć teraźniejszość, szukają doświadczeń, które ich wzbogacą, podejmują ryzyko i akceptują błędy. Widzą przyszłość jako okazję do zrobienia tego, co jeszcze nie zostało zrobione. Kultura korporacyjna ma tendencję do bycia linearną i logiczną, ale liderzy polegają na swojej intuicji i zdolnościach koncepcyjnych w takim samym stopniu jak na logice i analizie. To myślenie całym mózgiem obejmuje pewność siebie, która pozwala im zaufać przeczuciom.

„Liderzy różnią się od innych ciągłym apetytem na wiedzę i doświadczenie, a w miarę jak ich świat się poszerza i staje się bardziej złożony, poszerzają się również ich sposoby rozumienia.”
Większość z nas jest kształtowana bardziej przez negatywne doświadczenia niż pozytywne, ponieważ nie zastanawiamy się nad nimi i ignorujemy nasze triumfy. Negatywne doświadczenia stają się użyteczne tylko wtedy, gdy się nad nimi spokojnie zastanowić, mentalnie zrewidować to, co się robi, a następnie działać zgodnie z tymi zmianami. Doświadczenia mogą stać się podstawą dla reszty życia, jeżeli nauczy się je Pan wykorzystywać w sposób twórczy. Aby cokolwiek robić dobrze, trzeba wiedzieć, co się robi. Wiedza ta pochodzi z uświadomienia sobie tego procesu. Jest to niezbędne, aby rozwinąć perspektywę.

Liderzy znają swoje cele, dążenia i wartości, a także cele swojej organizacji.
Najlepiej można wyrazić siebie, spełniając kilka podstawowych testów: Po pierwsze, czy wie Pan, czego chce, czy zna Pan swoje możliwości i zdolności oraz czy dostrzega Pan różnicę między nimi? Czy wie Pani, co Panią napędza w przeciwieństwie do tego, co daje Pani satysfakcję i jaka jest między nimi różnica? Jeżeli spełni Pan te dwa testy i uzna, że Pana głównym celem jest wyrażenie siebie, znajdzie Pan środki do osiągnięcia swoich celów. Po drugie, należy znać swoje wartości i priorytety, a także wartości i priorytety organizacji oraz różnice między nimi. Należy zsynchronizować się z organizacją. Po zmierzeniu tych rzeczy i tych różnic, czy jest Pan w stanie i chce pokonać te różnice? Proszę nie pozwolić, aby strach Państwa powstrzymał. Przywództwo to najpierw być, a potem robić.

„W dobie intensywnego korzystania z usług i informacji podstawowym zasobem każdej organizacji są ludzie, a jednak zbyt często nie są oni postrzegani jako aktywa, lecz jako pasywa.
Istnieje zasadnicza różnica pomiędzy chęcią a napędem. Napęd wiąże się z chęcią sprawdzenia się. Napęd jest zdrowy tylko w połączeniu z pragnieniem, które wynika z wizji. Przywództwo wymaga również mistrzostwa, absolutnej kompetencji. Wymaga to poświęcenia i skoncentrowanej praktyki, ale daje niesamowitą satysfakcję. Proszę myśleć strategicznie. Proszę zdecydować, dokąd chcą Państwo dojść. Wytyczyć drogi, którymi chce się tam dostać. Następnie należy zacząć pracować nad realizacją tych celów. Liderzy często myślą dialektycznie, szukając syntezy przeciwstawnych idei. To tworzy przywództwo.

Liderzy uczą się z przeciwności i z zaskoczenia. W każdej sytuacji znajdują szansę i wartość. Liderzy uczą się nie rozpamiętywać możliwości porażki, lecz koncentrować się na zadaniu, które mają do wykonania.

Liderzy tworzą wspólnotę opartą na „stałości, zgodności, niezawodności i uczciwości”.
Liderzy uczą się pozyskiwać ludzi po swojej stronie. W dyskusjach na temat przywództwa często pomija się umiejętności dotyczące ludzi, a przecież są one niezbędne. Aby wpłynąć na ludzi i przekonać ich do pójścia za Panem, trzeba zdobyć ich zaufanie. Cztery kluczowe składniki pomagają zdobyć i utrzymać zaufanie:

Stałość – Liderzy nie zaskakują grupy. Trzymają się kursu.
Zgodność – Liderzy żyją tak, jak głoszą swoje teorie.
Niezawodność – Liderzy są zawsze obecni, kiedy trzeba.
Uczciwość – liderzy dotrzymują swoich zobowiązań i obietnic.
Peter Drucker, ekspert w dziedzinie zarządzania, powiedział kiedyś, że głównym celem przywództwa jest stworzenie społeczności ludzkiej, którą łączy praca dla wspólnego celu. Liderzy muszą mieć do czynienia z ludźmi, a zatem przywództwo musi obejmować wartości, zaangażowanie i przekonania. Bardziej niż konkretne cele, liderzy starają się opracować idealny proces, dzięki któremu powstaje przyszłość.

Liderzy tworzą strategiczne sojusze i partnerstwa.
Podstawowym atutem Państwa organizacji są ludzie; należy pamiętać, że są oni aktywami, a nie pasywami. Stare, modne struktury organizacyjne stają się przestarzałe. Regułą będą płaskie hierarchie i zdecentralizowane, autonomiczne jednostki. Liderzy będą musieli zachęcać do innowacji, tworzyć elastyczność, naprawiać słabości w swoich organizacjach i zawierać nowe sojusze. Organizacja powinna funkcjonować organicznie, jako społeczność. Jej cele powinny określać jej strukturę, a nie odwrotnie. Organizacje, podobnie jak jednostki, powinny uczyć się na doświadczeniach i błędach oraz oferować swoim pracownikom możliwości rozwoju. Liderzy muszą budować wspólnoty i partnerstwa oraz być gotowi do podejmowania ryzyka.

Liderzy przyszłości będą mieli szerokie wykształcenie, bezgraniczny entuzjazm i ciekawość, wiarę w ludzi i pracę zespołową. Będą nastawieni na długoterminowy wzrost, a nie na krótkoterminowy zysk. Będą zaangażowani w dążenie do doskonałości. Wykażą się gotowością, wizją i cnotą. Będą tworzyć nowe produkty, branże i być może nowy świat.

O autorze

Nieżyjący już Warren Bennis napisał lub współtworzył 19 książek. Był konsultantem korporacji i rządów na całym świecie, a także wyróżnionym profesorem administracji biznesowej na Uniwersytecie Południowej Kalifornii.

Rate this post