W tym zaktualizowanym wydaniu bestsellera Stephena R. Covey’a Sean Covey czerpie ze starożytnej mądrości, nowoczesnej psychologii i nauki XX wieku, a następnie opakowuje tę mieszankę w wyraźnie amerykański program „can-do”, składający się z łatwych do wykonania kroków, wymagających przede wszystkim samodyscypliny. Ten klasyk – teraz w nowym wydaniu z okazji 30-lecia, z przedmową Jima Collinsa – jest popularnym, godnym zaufania podręcznikiem samodoskonalenia, chociaż nadal mogą Państwo uznać, że z niektórymi receptami łatwiej się zgodzić niż je realizować.

Streszczenie oryginału tłumaczone algorytmicznie (przepraszamy za ewentualne błędy) jako materiał na nasze szkolenia z zarządzania.

Take-Aways

  • Jest Pan tym, co robi nawykowo, więc proszę przyjąć produktywne nawyki. Ma Pan możliwość poprawy swoich nawyków i swojego życia.
  • Proszę skupić się na rozwoju charakteru, a nie osobowości.
  • Proszę wybrać zdrowe zasady – uczciwość, godność, jakość, służba, cierpliwość, wytrwałość, opiekuńczość, odwaga – i starać się żyć według nich, przyjmując siedem nawyków.
  • Nawyk 1: „Bądź proaktywny”. Są Państwo wolni, ponieważ mogą Państwo decydować o tym, jak reagują na okoliczności.
  • Nawyk 2: „Zaczynaj z myślą o celu”. Proszę napisać osobistą deklarację misji, aby wyjaśnić swoje zasady i wyznaczyć cele.
  • Nawyk 3: „Stawiaj sprawy na pierwszym miejscu”. Zrównoważenie uwagi, jaką poświęca Pan każdej ze swoich ról, obowiązków i relacji.
  • Nawyk 4: „Myśl o wygranej/wygranej”. Pomnażać swoich sprzymierzeńców.
  • Nawyk 5: „Staraj się najpierw zrozumieć, a potem być zrozumianym”. Komunikacja i zaufanie to drogi dwukierunkowe.
  • Nawyk 6: „Synergia”. Wspólna całość jest większa niż suma poszczególnych części.
  • Nawyk 7: „Ostrzyć piłę”. Poświęć czas na ostrzenie swoich narzędzi: ciała, duszy, umysłu i serca.

Podsumowanie

Jest Pan tym, co robi na co dzień, więc proszę przyjąć produktywne nawyki. Ma Pan możliwość poprawy swoich nawyków i swojego życia.
Siedem nawyków ludzi wysoce skutecznych to:

Podejmują inicjatywę. „Bądź proaktywny”.
Koncentrują się na celach. „Zaczynają z myślą o końcu.
Ustalają priorytety. „Stawiają na pierwszym miejscu rzeczy najważniejsze”.
Wygrywają tylko wtedy, gdy inni wygrywają. „Myślą o wygranej/wygranej”.
Komunikują się. „Staraj się najpierw zrozumieć, a potem być zrozumianym”.
Współpracują. „Synergizują.
Zastanawiają się i naprawiają swoje braki. „Ostrzą piłę”.
Skupić się na rozwoju charakteru, a nie osobowości.
Duża część literatury dotyczącej sukcesu w biznesie w ostatnich dziesięcioleciach koncentrowała się na rozwijaniu dobrej osobowości. Ten nacisk jest nietrafiony. Rozwój zdrowego charakteru jest ważniejszy i bardziej produktywny. Osobowość może pojawić się w sposób naturalny, gdy charakter jest zakorzeniony i ukształtowany przez pozytywne zasady. Zmuszanie się do prezentowania osobowości, która jest niezgodna z Pana charakterem, jest jak noszenie maski. Jest to zwodnicze, manipulacyjne i ostatecznie destrukcyjne.

„W rzeczywistości, dopóki nie uwzględnimy tego, jak widzimy siebie (i jak widzimy innych), nie będziemy w stanie zrozumieć, jak inni widzą i czują siebie i swój świat”.
Aby rozwinąć zdrowy charakter, potrzebny jest zdrowy paradygmat, solidny nowy sposób widzenia rzeczy. Zanim teoria zarazków ustanowiła nowy paradygmat, na przykład chirurdzy nie myli rąk. Kiedy pacjenci umierali z powodu zakażeń, nikt nie rozumiał, dlaczego. Sterylne sale operacyjne powstały w wyniku nowego paradygmatu, nowego sposobu postrzegania działania chorób.

Proszę wybrać solidne zasady – uczciwość, godność, jakość, obsługa, cierpliwość, wytrwałość, troska, doskonałość, odwaga – i starać się żyć według nich poprzez przyjęcie siedmiu nawyków.
Dzisiaj wielu ludzi ma paradygmat deterministyczny. Wierzą, że ich genetyka decyduje o tym, jak będą postępować, lub że niepowodzenia rodziców trwale osłabiły ich własne szanse i ukształtowały ich nieodwracalnie, lub że środowisko i doświadczenia ograniczyły ich swobodę zmiany. W rzeczywistości determinizm jest paradygmatem. Aby wykształcić silny charakter, należy porzucić determinizm i przyjąć paradygmat wolności. Ten nowy paradygmat pozwala dostrzec, że można się zmienić, że charakter jest nawykiem, a nawyk to to, co się konsekwentnie robi. Jeżeli będzie Pan postępował konsekwentnie w nowy sposób, ukształtuje Pan i stanie się nowym, lepszym charakterem.

„Wybierając naszą reakcję na okoliczności, wpływamy na nasze okoliczności”.
Pewne podstawowe zasady i wartości czynią ludzi bardziej skutecznymi. Są to: sprawiedliwość, słuszność, prawość, uczciwość, godność i wartość człowieka, doskonałość, duch służby, cierpliwość, wytrwałość, pielęgnowanie, troska, odwaga, zachęta i postawa „can-do”, która dostrzega nieograniczony potencjał. Osoba, której charakter wyrasta z tych klasycznych zasad, jest liderem, który po opanowaniu samego siebie może inspirować i pomagać innym. Charakter jest nawykiem. Doskonałość jest nawykiem, a nie predyspozycją. Jak powiedział Arystoteles, jesteśmy tym, co nawykowo robimy. Aby wyrobić w sobie nawyk działania według tych zasad, należy:

Wiedzieć – Zrozumieć, co chce się zrobić i dlaczego chce się to zrobić.
Rozwinąć umiejętności – Stać się zdolnym do wykonania tego.
Pragnąć – Trzeba chcieć i mieć wolę, aby to zrobić.
Najważniejszą pracą jest praca wewnętrzna. Kiedy opanują Państwo swoje wnętrze, opanują Państwo to, co jest na zewnątrz. Wielu ludzi błędnie koncentruje się na produkcji, na robieniu wymiernej, widocznej różnicy w świecie zewnętrznym. Zaniedbują zdolność produkcyjną, źródło siły, która umożliwia produkcję. Są jak człowiek, który biega kilka godzin dziennie i chwali się, że będzie żył dodatkowe lata, ale nie zauważa, że cały swój dodatkowy czas spędza w biegu. Może zyskać dodatkowe lata, ale nie będzie mógł z nimi zrobić nic więcej, a czas, który poświęca na bieganie, może lepiej przeznaczyć na rozwijanie głębszych relacji z małżonkiem, rodziną i przyjaciółmi.

Nawyk 1: Bądź proaktywny. Jest Pan wolny, ponieważ może Pan decydować o tym, jak reaguje Pan na okoliczności.
Ludzie wysoce skuteczni podejmują inicjatywę. Są proaktywni. Nie nakładają na siebie ograniczeń, które uniemożliwiają im działanie. Zdają sobie sprawę, że mają swobodę w określaniu swojego charakteru, ponieważ mogą decydować o tym, jak będą postępować. Być może nie są w stanie kontrolować okoliczności, w jakich się znajdują, ale mogą zdecydować, czy wykorzystają te okoliczności, czy też zostaną przez nie wykorzystane. Żyją według „zasad osobistej wizji”.

„Najskuteczniejszym znanym mi sposobem na rozpoczęcie pracy z myślą o celu jest opracowanie osobistej misji, filozofii lub credo”.
Viktor Frankl był więźniem nazistowskiego obozu koncentracyjnego. Cała jego rodzina, z wyjątkiem jednej siostry, została zamordowana w obozach. Mimo straszliwych okoliczności, w jakich się znalazł, Frankl uznał, że jest wolny, ponieważ mógł decydować o tym, jak będzie myślał i postępował pośród tego horroru. Nawet gdy był głodującym więźniem, wyobrażał sobie, że wykłada w klasie, opowiada studentom o horrorze i o tym, co z niego wyniósł.

Jego dyscyplina psychiczna uczyniła go silniejszym od strażników obozowych. Inspirował współwięźniów, a nawet niektórych strażników. Frankl był proaktywny. Przejął inicjatywę i przyjął odpowiedzialność za swój los. Uznał, że to on decyduje o swoim losie. Nie miał siły, aby odejść z obozu, ale miał siłę, aby go opanować.

„Koncentrując nasze życie na ponadczasowych, niezmiennych zasadach, tworzymy podstawowy paradygmat skutecznego życia”.
Proszę zacząć być proaktywnym, mówiąc językiem inicjatywy i odpowiedzialności:

Nie, ja nic nie mogę zrobić – ale, pomyślmy o pewnych możliwościach.
Nie, to tylko ja – ale mogę zmienić to, co robię.
Nie, on mnie doprowadza do szału – ale mogę wybrać, jak pozwolę mu na siebie wpływać.
Nie, że nie mogę lub muszę – ale, że zdecyduję i wybiorę.
Ludzie proaktywni działają w sferze możliwości. Widzą, co mogą zrobić i robią to. Biorąc odpowiedzialność i działając, rozszerzają sferę możliwości. W miarę upływu czasu stają się silniejsi. Stają się zdolni do robienia coraz więcej. Zaczynają od zobowiązania się do zmiany czegoś we wnętrzu, a w końcu mogą zmienić świat wokół siebie.

Nawyk 2: Zaczynać z myślą o celu. Napisać osobistą deklarację misji, aby wyjaśnić swoje zasady i wyznaczyć cele.
Proszę dokładnie przemyśleć swoje cele. Wielu ludzi przez całe życie dąży do celu, który okazuje się bezsensowny, niesatysfakcjonujący lub destrukcyjny. Widać ich na okładkach tabloidów, bogatych, sławnych, przyłapanych na braniu narkotyków lub obserwujących rozpad swoich małżeństw. Władza, pieniądze i sława były celami, których pragnęli i które osiągnęli, ale za jaką cenę? Skuteczność to nie tylko kwestia osiągnięcia celu, ale raczej osiągnięcia właściwego celu. Proszę sobie wyobrazić, że na swoim pogrzebie siedzi Pan z tyłu sali. Proszę sobie wyobrazić, co ludzie mogliby szczerze powiedzieć o Pani na podstawie tego, jaka jest Pani teraz. Czy podoba się Panu to, co Pan słyszy? Czy tak chce Pan być zapamiętany? Jeżeli nie, proszę to zmienić. Proszę przejąć kontrolę nad swoim życiem. Wprowadzić „osobiste przywództwo”.

„Zasady są to wytyczne dla ludzkiego postępowania, które mają udowodnioną trwałą wartość”.
Proszę zacząć od sformułowania osobistej misji, która nakreśli Pani cele i opisze, jaką osobą chce Pani być. Proszę się dobrze zastanowić nad tą misją. Proszę zbadać siebie. Zobaczyć siebie takim, jakim się jest naprawdę. Czy jest Pan skoncentrowany na sobie? Pracoholik? Żądnym pieniędzy? Zdecydować, co trzeba zmienić i kim chce się Pan stać. Napisać oświadczenie. Zobowiązać się wobec siebie. Dotrzymać tego zobowiązania.

Nawyk 3: Stawiaj sprawy na pierwszym miejscu. Zrównoważenie uwagi, jaką poświęca Pan każdej ze swoich ról.
Ma Pan możliwość zmiany tego, kim Pan jest, ale to oznacza zmianę sposobu działania. Nigdy nie wolno dopuścić do tego, aby najważniejsze priorytety padły ofiarą tych najmniej ważnych. Wiele osób poświęca swój czas na reagowanie na nagłe okoliczności i sytuacje kryzysowe, ale nigdy nie wkłada wysiłku w rozwój umiejętności zapobiegania sytuacjom kryzysowym, w „zarządzanie osobiste”. Mylą to, co ważne, z tym, co pilne. To, co pilne, jest łatwe do zauważenia. To, co ważne, jest trudniejsze do rozpoznania.

„Skuteczne zarządzanie to stawianie na pierwszym miejscu”.
Proszę położyć nacisk na planowanie, unikanie pułapek, rozwijanie relacji, wykorzystywanie możliwości i zapewnienie sobie odpowiedniego wypoczynku. Proszę nie myśleć o tym, że trzeba wcisnąć w swój harmonogram wiele spraw, ale raczej o tym, że trzeba poświęcić czas na rzeczy ważne. Proszę pomyśleć o swoich różnych rolach: małżonka, rodzica, menedżera, wolontariusza. Każdej roli należy poświęcić odpowiednią ilość czasu w swoim harmonogramie. Proszę nie okradać Piotra, aby zapłacić Pawłowi; proszę upewnić się, że każda rola otrzyma to, co jej się należy.

Nawyk 4: Myśl o wygranej/wygranej. Proszę mnożyć swoich sojuszników.
W małżeństwie, biznesie i innych relacjach należy stosować „przywództwo interpersonalne”, aby obie strony były zwycięzcami. Dwie wygrane sprawiają, że wszyscy są w lepszej sytuacji; dwie przegrane stawiają wszystkich w gorszej sytuacji. Relacja wygrany/przegrany tworzy zwycięzcę i pozostawia kogoś poszkodowanego. Ludzie wysoce skuteczni dążą do transakcji typu „wygrana/wygrana”, w których wszystkim opłaca się współpracować, ponieważ w ostatecznym rozrachunku wszystkie strony są w lepszej sytuacji. Każdy inny rodzaj transakcji jest destrukcyjny, ponieważ tworzy przegranych, a tym samym wrogów i złe uczucia, takie jak animozje, porażki i wrogość. Ludzie wysoce skuteczni stają się wysoce skuteczni poprzez mnożenie swoich sojuszników, a nie wrogów. Dobry sojusz to sojusz typu win/win.

Nawyk 5: Najpierw starać się zrozumieć, potem być zrozumianym. Komunikacja i zaufanie to drogi dwukierunkowe.
Aby rozwijać relacje typu win/win, należy dowiedzieć się, czego chcą inne strony i co oznacza dla nich zwycięstwo. Nie należy zakładać, że się wie. Proszę słuchać. Zawsze należy starać się zrozumieć, czego chcą i potrzebują inni ludzie, zanim zacznie się nakreślać własne cele. Nie należy sprzeciwiać się temu, co się słyszy, nie należy się kłócić, ani nie wolno się sprzeciwiać. Proszę uważnie słuchać i zastanawiać się nad tym. Próbować postawić się w sytuacji drugiej strony.

„Proszę pomyśleć o skuteczności w stosunku do ludzi i efektywności w stosunku do rzeczy.
Dobrzy prawnicy praktykują pisanie jak najmocniejszych argumentów z punktu widzenia przeciwnika. Dopiero gdy zrozumieją najlepsze możliwe argumenty opozycji, przystępują do opracowania sprawy z punktu widzenia klienta. Ta taktyka jest równie cenna w relacjach osobistych lub w kontaktach biznesowych. Należy zawsze rozumieć, czego i dlaczego potrzebuje i chce druga strona. Następnie, gdy nakreślają Państwo własne cele, należy je sformułować w taki sposób, aby odpowiadały bezpośrednio celom drugiej strony. To jest działanie zgodnie z „zasadami empatycznej komunikacji”.

Nawyk 6: „Synergia”. Współpracująca całość jest większa niż suma poszczególnych części.
Współpraca pomnaża siłę jednego. W rzeczywistości „twórcza współpraca” może dać siłę większą niż suma części, tak jak łuk może utrzymać ciężar większy niż dwa filary. Łuk zwielokrotnia siłę obu filarów. Modne słowo opisujące ten rodzaj relacji to „synergia”, czyli połączenie całości, która jest większa niż suma części.

„Prawdziwy szacunek dla samego siebie wynika z panowania nad sobą”.
Skuteczna synergia zależy od komunikacji. Wiele osób uniemożliwia synergię, reagując na skrypty. Nie słuchają, nie zastanawiają się i nie reagują, lecz słyszą i reagują odruchowo. Ich reakcje mogą być obronne, autorytarne lub pasywne. Mogą się sprzeciwiać lub iść na rękę – ale nie współpracują aktywnie. Współpraca i komunikacja to dwie nogi synergicznego związku. Proszę słuchać, zastanawiać się, reagować i aktywnie współpracować.

Nawyk 7: Ostrzenie piły. Proszę poświęcić czas na naostrzenie swoich narzędzi: ciała, duszy, umysłu i serca.
W starej bajce mężczyzna piłuje kłodę. Praca idzie powoli i mężczyzna jest wyczerpany. Im więcej piłuje, tym mniej tnie. Przechodzień patrzy przez chwilę i sugeruje, że mężczyzna powinien zrobić sobie przerwę, aby naostrzyć piłę. Ale mężczyzna mówi, że nie może się zatrzymać, aby naostrzyć piłę, ponieważ jest zbyt zajęty piłowaniem! Tępa piła sprawia, że praca jest męcząca, żmudna i bezproduktywna. Ludzie wysoce skuteczni poświęcają czas na ostrzenie swoich narzędzi, którymi w rzeczywistości są ich ciała, dusze, umysł i serca. To czas na „samoodnowienie”.

Ludzie skuteczni dbają o swoje ciało poprzez program ćwiczeń, który łączy w sobie wytrzymałość, elastyczność i siłę. Łatwo jest zaplanować taki program i nie trzeba zapisywać się na siłownię, aby go zrealizować. Ludzie skuteczni dbają o swoje dusze poprzez modlitwę i medytację, jeżeli są skłonni do duchowości o podłożu religijnym, ewentualnie poprzez czytanie dobrej literatury lub słuchanie dobrej muzyki. Nigdy nie należy zaniedbywać tego wymiaru duchowego, on daje energię na resztę życia.

„Większość ludzi nie słucha z zamiarem zrozumienia, ale z zamiarem odpowiedzi”.
Naprawa psychiczna może oznaczać zmianę nawyków, na przykład nawyku oglądania telewizji. Oglądanie telewizji sprzyja biernemu przyswajaniu wartości, postaw i dyspozycji, które otępiają umysł. Należy czytać, układać puzzle, wykonywać zadania matematyczne lub angażować się w jakieś ambitne działania, aby zachować czujność, aktywność i zaangażowanie umysłu.

Serce odnosi się do emocji, które w dużym stopniu zależą od innych. Proszę pracować nad rozwojem swojego serca, swoich związków emocjonalnych i zaangażowania w sprawy innych ludzi. Proszę się komunikować, słuchać i być niewymagającym. We wszystkim, co Pan robi, stara się Pan polepszyć sytuację innych i stawiać ich na pierwszym miejscu. W ten sposób przekształci się Pan w osobę o wysokiej skuteczności.

O Autorach

Sean Covey jest wiceprezesem wykonawczym ds. globalnych rozwiązań i partnerstwa we FranklinCovey oraz autorem bestsellerów New York Timesa. Jego książki to m.in. „6 najważniejszych decyzji, które podejmiesz”, „7 nawyków szczęśliwych dzieci”, „4 dyscypliny wykonania” i „7 nawyków wysoce skutecznej młodzieży”. Stephen R. Covey był wiceprezesem FranklinCovey i założycielem Covey Leadership Center. Do jego bestsellerów należy 7 nawyków skutecznych ludzi.

Rate this post