Na początku 2020 roku współzałożyciel i dyrektor generalny Airbnb Brian Chesky wrócił z wakacji z myślą, że jego firma dobrze prosperuje; przygotowywał się do jej upublicznienia. Wtedy, w ciągu dwóch chaotycznych miesięcy, z powodu pandemii COVID-19, przychody firmy spadły o 80%. Ludzie myśleli, że to koniec Airbnb. Ale Chesky – w rozmowie z Reidem Hoffmanem w podcaście Masters of Scale – mówi, że uznał, iż kryzys tej skali to okazja, aby się podnieść i pokazać wartości firmy. Airbnb nie tylko przetrwało, ale mroczne czasy roku 2020 okazały się dla niego decydujące i pomyślne. Airbnb jest obecnie wyceniane na ponad 100 miliardów dolarów.

Streszczenie tłumaczone z angielskiego maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze szkolenia biznesowe.

Take-Aways

  • Na początku 2020 roku przychody Airbnb spadły o 80%, a jej przyszłość stanęła pod znakiem zapytania.
  • W maju 2020 roku prezes Brian Chesky zwolnił 25% pracowników Airbnb.
  • Po zwolnieniach, gdy wejście na giełdę wydawało się niemożliwe, firma szukała awaryjnego finansowania.
  • Kiedy firma przeprowadziła IPO, jej celem było, aby cena akcji nie spadła pierwszego dnia. Zamiast tego okazał się on wielkim sukcesem.

Podsumowanie

Na początku 2020 roku przychody Airbnb spadły o 80%, a jej przyszłość stanęła pod znakiem zapytania.
Na początku 2020 roku, kiedy współzałożyciel i dyrektor generalny Airbnb Brian Chesky wrócił z wakacji, wydawało się, że firma ma się dobrze, a pierwsza oferta publiczna (IPO) jest na wyciągnięcie ręki. A potem, w ciągu dwóch miesięcy, przychody Airbnb spadły o 80%, ponieważ pandemia koronawirusów zatrzymała podróże. W tym momencie ludzie przewidywali, że firma upadnie.

„Zawsze czułem, że kryzys jest okazją do zrobienia mniej niż się od Ciebie oczekuje, co się od Ciebie oczekuje lub więcej niż się od Ciebie oczekuje.” (Brian Chesky)
Po pierwszym uderzeniu kryzysu zarząd spotkał się w ponurej atmosferze. Wielkość i skala firmy po raz pierwszy spadały, co było niezwykłe dla odnoszącego sukcesy start-upu technologicznego. Zazwyczaj takie firmy rosną co roku. W tym momencie jeden z członków zarządu Airbnb, który przeprowadził swoją firmę przez ataki terrorystyczne z 11 września 2001 r. i recesję w 2008 r., powiedział Chesky’emu, aby traktował kryzys jako moment definiujący.

W maju 2020 roku, Prezes Brian Chesky zwolnił 25% pracowników Airbnb.
Tygodnie po spotkaniu zarządu były najgłębszym i najczarniejszym okresem. Chesky musiał zwolnić 25% swoich pracowników, co było szczególnie trudne dla firmy takiej jak Airbnb – w końcu cała jej wizja skupiała się wokół „przynależności”. Zwolnienia miały miejsce w momencie, gdy ludzie zastanawiali się, czy Airbnb będzie nadal istnieć i czy Chesky jest w stanie ją uratować.

„Łatwo jest demonstrować swoje wartości i swoją kulturę w dobrych czasach. To bardzo łatwe. Kultura jest tym, co się robi w najczarniejszych dniach, w najbardziej tragicznym momencie.” (Brian Chesky)
Przed ogłoszeniem zwolnień Chesky przedstawił zasady, na jakich firma będzie działać. Zorganizuje zwolnienia wokół jasnej wizji przyszłości Airbnb. Na przykład, zwolnienia miałyby odzwierciedlać różnorodność. Firma nie powie nic pracownikom, dopóki nie będzie mogła udostępnić wszystkich możliwych informacji. Firma chciała podejmować przemyślane decyzje i uwzględniać potrzeby pracowników. Airbnb zaoferowało odpowiednie odprawy i przedłużyło ubezpieczenie zdrowotne. Pozwoliła pracownikom zatrzymać ich laptopy Apple.

Po zwolnieniach, gdy wejście na giełdę wydawało się niemożliwe, firma postarała się o rundę finansowania awaryjnego.
W środku kryzysu ludzie często tkwią w miejscu. Wydaje im się, że wszystko jest skończone i nic nie można zrobić. Utknięcie utrudnia podejmowanie decyzji. Chesky zdawał sobie sprawę, że skoro podróże są naturalnym pragnieniem człowieka, to wrócą – i to z nawiązką. Załamanie się podróży w okresie największej pandemii doprowadziłoby w końcu do tego, że ludzie jeszcze bardziej doceniliby podróże, ale w innej formie. Podróże w mniejszym stopniu dotyczyłyby podróży służbowych i ważnych miejsc, a w większym – podróży osobistych do mniejszych miejsc.

„W kryzysie trzeba wrócić do danych i pierwszych zasad”. (Brian Chesky)
Po zwolnieniach nikt nie wyobrażał sobie, że firma powróci, z wyjątkiem Chesky’ego, który wierzył, że się rozwinie – a następnie wejdzie na giełdę. Ale Airbnb potrzebowało pieniędzy. Jej liderzy zabezpieczyli 2 miliardy dolarów w ramach awaryjnego finansowania dłużnego. Zaledwie miesiąc po zwolnieniach, Airbnb odzyskało zaufanie klientów i zmieniło swoją strategię biznesową. Teraz skupi się na podróżach lokalnych. Firma stworzyła nową stronę internetową i ponownie zatrudniła wielu zwolnionych pracowników.

Kiedy firma wprowadziła na giełdę, jej celem było, aby cena akcji nie spadła pierwszego dnia. Zamiast tego odniosła wielki sukces.
Nowe Airbnb opracowało dokument, który nakazywał reorganizację firmy jako całości i strategię prowadzącą do IPO. Twierdzono w nim, że pandemia koronawirusów była punktem zwrotnym i że nadejdą jeszcze bardziej znaczące zmiany społeczne. Firma zamierzała wykorzystać te zmiany.

„Stawką jest to, że mamy cztery miliony nosicieli. Dwa najważniejsze zawody gospodarzy w Airbnb w Stanach Zjednoczonych to pracownicy służby zdrowia i nauczyciele.” (Brian Chesky)
Nowy model koncentruje się na gospodarzach Airbnb. Airbnb jest w swej istocie społecznością, a to oznacza poleganie na gospodarzach i ich promowanie. Ale w przeciwieństwie do pracowników, gospodarze nie mają udziału w przychodach firmy. Aby rozwiązać ten problem, firma utworzyła fundusz wieczysty dla gospodarzy (Host Endowment Fund). Chesky osobiście przekazał 100 milionów dolarów. Kiedy liderzy firmy przygotowywali się do ustalenia ceny IPO, zdecydowali się na 68 dolarów za akcję. Nie chcieli, aby cena spadła pierwszego dnia. Wcześnie pojawiły się informacje, że akcje będą sprzedawane po 150 USD. Wraz z ogromnym sukcesem przyszło ogromne zobowiązanie; Chesky czuje się ogromnie odpowiedzialny wobec nowych akcjonariuszy firmy.

O podcaście

Brian Chesky jest współzałożycielem i dyrektorem generalnym Airbnb. Reid Hoffman, gospodarz podcastu Masters of Scale, jest współzałożycielem i prezesem wykonawczym LinkedIn, inwestorem venture capital i autorem.

Rate this post