Miasteczko Team Building’u jest innowacyjnym systemem integracyjno – edukacyjnym opracowanym przez trenerów brytyjskiej firmy Lamerack, duńskiej Copenhagen Business School i polskiej Training Projects.

Głównym celem przeprowadzenia Miasteczka –będzie

  • integracja zespołu i dobra zabawa zapewniająca niezapomniane emocje
  • wzrost motywacji do pracy zespołowej
  • rozwój umiejętności i pracy w zespole

W przypadku Miasteczka, którego celem jest integracja, zlecenia są rekreacyjne i emocjonujące. Gdy celem jest edukacja, zadania dobierane są pod kątem konkretnych potrzeb edukacyjnych uczestników, a każde z zadań jest dokładnie podsumowywane (burze mózgów, dyskusje, case’y, testy i kwestionariusze). 

Uczestnicy miasteczka dzieleni są 9 zespołów. Każdy zespół to inna Firma działająca na terenie Miasteczka. Każda dostaje do dyspozycji siedzibę i bazę danych o Klientach, którzy znajdują się w Miasteczku. Zadaniem każdej z firm jest wykonać w założonym czasie jak najwięcej zleceń od Klientów. W rzeczywistości Klienci to nasi trenerzy, a zlecenia to poszczególne sesje szkolenia: gry decyzyjne, integracyjne i menedżerskie, zadania zespołowe itp.

Wszystkie grupy zbieramy na początku szkolenia we wspólnej sali i ogłaszamy, że dziś będą uczestniczyć w dość skomplikowanej grze. Wygra ta grupa, która zbierze najwięcej punktów. Za każde zadanie jest ich określona liczba. Poza tym trenerzy nie podają żadnych informacji. Za to wręczają grupom po jednym folderze pełnym dokumentów.

Folder zawiera informacje, że każda grupa staje się firmą, która realizuje zlecenia klientów (trenerów). Każde zlecenie realizowane jest w innym miejscu. Każde można wykonywać o dowolnej porze, wystarczy sobie zarezerwować czas na specjalnie przygotowanym planie. Trudność planistyczna polega na tym, że grup jest wiele, a dla każdego z ćwiczeń przeznaczono tylko 1 miejsce. Jeśli więc grupa 1 zarezerwowała sobie zadanie A na godzinę 12:00, grupa 2 musi w tym czasie zaplanować coś innego. W praktyce, podaż w Miasteczku jest wyższa od popytu o ok. 20%. Oznacza to np., że na 9 zespołów będzie 8 miejsc do realizacji ćwiczeń.

Planowanie utrudnia fakt, że nie wszystkie zadania trwają tyle samo (od 30 do 50 minut), a za różne zadanie jest różna punktacja (ale zadania wyżej punktowane są trudniejsze – jest więc większe ryzyko porażki i braku punktów).

Dodatkowo nie w każdej grze uczestniczy cała grupa. Niektóre z nich są przeznaczone dla połowy zespołu, reszta grupy ma więc w tym czasie robić coś innego.

To „co innego” to zadania realizowane przez grupę samodzielnie, bez opieki trenera. We wspomnianym folderze informacyjnym znajdują się inne zadania, które grupa musi wypełnić. Może to zrobić w dowolnym miejscu, czasie i z pomocą dowolnej liczby osób. Takie zadania to: wypełnić ankietę, przeczytać artykuł i odpowiedzieć na pytania, opracować plan kampanii reklamowej itp. Oprócz zadań poważnych można też przygotować kilka rozluźniających: zrobić wspólne grupowe zdjęcie, ale tak by wszyscy stali na rękach. Zawiązać największy węzeł z liny wspinaczkowej. Narysować zabawny portret jednego z członków zespołu.

HARMONOGRAM

  1. Wspólne rozpoczęcie gry – wyjaśnienie reguł na zebraniu wszystkich grup, rozdanie materiałów (ok. 30 minut)
  2. Planowanie w podgrupach (ok. 30 minut)
  3. Zadania – realizacja zleceń klientów (od 5h do 12 h, w zależności od wersji jedno lub dwudniowej)
  4. Podsumowanie i wręczenie nagród (ok. 40 minut)

 

Rate this post