W nauczaniu współaktywnego przywództwa, które kładzie nacisk na pomaganie innym, Karen i Henry Kimsey-House podkreślają znajomość siebie i budowanie trwałych relacji. Autorzy mówią, że „współ” odnosi się do współzależnych, wspólnych, reagujących aspektów życia, a „aktywne” obejmuje to, co każda jednostka powinna robić. Ich model przywództwa przypisuje pięć niezbędnych wymiarów do zarządzania i przywództwa, aby pomóc Państwu w przyjęciu humanitarnego podejścia opartego na wartościach.

Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze szkolenia z przywództwa.

Take-Aways

  • Współaktywne przywództwo oznacza łączenie się, działanie w zgodzie, rozumienie siebie i innych.
  • Pierwszy z pięciu wymiarów Co-Active Leadership, „The Co-Active Leader Within”, wzywa liderów do zaakceptowania i wzmocnienia siebie.
  • Styl kierowania „The Co-Active Leader in Front” promuje współpracę i współdziałanie.
  • „Co-Active Leader Behind” zobowiązuje liderów do pomagania innym w rozwoju poprzez zachęcanie do dialogu i podkreślanie ich przyzwoitości i poczucia honoru.
  • „Współaktywny lider obok” wydobywa mocne strony dwóch osób, które wspólnie angażują się we wspólne przedsięwzięcie.
  • „Współaktywny lider w terenie” angażuje się we współpracę z każdym bez uprzedzeń.
  • Proszę się zastanowić, który wymiar koaktywności najbardziej Panu odpowiada.

Podsumowanie

Współaktywne przywództwo oznacza zbliżenie się do siebie, działanie unisono, zrozumienie siebie i innych.
W metodzie Co-Active Leadership słowo „co” symbolizuje współzależne, wspólne, reagujące aspekty życia; „active” wskazuje na to, co należy zrobić indywidualnie. Współaktywne przywództwo kładzie nacisk na postrzeganie każdej osoby jako kompletnej i połączonej z innymi.

Większość ludzi musi jednak poszerzyć swoją codzienną świadomość, aby zwalczyć odziedziczone przekonania, które podważają ich pewność siebie i zdolność do przewodzenia. Zakładając, że ludzie mają wrodzone talenty, można zwiększyć prawdopodobieństwo, że ujawnią swoje prawdziwe zdolności. Na przykład, każdy ma siłę, aby wprowadzać innowacje i pokonywać przeszkody.

„Kiedy współaktywne przywództwo działa, przywództwo jest dzielone w całym systemie, czy to w organizacji, czy w systemie rodzinnym, czy w jakiejś innej społeczności”.
Współaktywne podejście do życia podkreśla jego bezpośredniość, płynność i zmienność. Wzywa do zanurzenia się w teraźniejszości bez martwienia się o przeszłość lub przyszłość. Próbować postrzegać innych ludzi jako bardziej wielowymiarowych, niż można by przypuszczać, gdyby się ich po prostu skategoryzowało. Uznać, że istoty ludzkie są złożone i mają wewnętrzne sprzeczności. Pomagać innym w zmianie, nie próbując kierować ich ewolucją.

Czerpać z procesów adaptacji i metamorfozy, aby budować swoją samoświadomość i rozwój osobisty oraz zachęcać do rozwoju osoby z otoczenia. Współaktywny sposób wymaga od Państwa zbadania, jak stać się bardziej świadomym, gdy stawiają Państwo czoła życiowym wyzwaniom.

Model Współaktywnego Przywództwa ma pięć różnych, istotnych wymiarów:

Pierwszy z pięciu wymiarów Co-Active Leadership, „The Co-Active Leader Within”, wzywa liderów do zaakceptowania i wzmocnienia siebie.
Strategia ta wzywa Państwa do rozwijania swojego wewnętrznego współaktywnego lidera. Współaktywni liderzy akceptują siebie bez zastrzeżeń i czerpią ze swoich zasad, aby żyć etycznie. Kiedy ludzie uznają siebie w pełni i nie etykietują się jako dobrzy lub nieodpowiedni, wznoszą się ponad swojego wewnętrznego krytyka i jego nieustające żądania doskonałości.

Aby liderzy mogli się potwierdzić, muszą widzieć siebie wyraźnie; powinni być odpowiedzialni. Dążąc do uzyskania samoświadomości i umiejętności bycia w pełni obecnym, może być Pan zaskoczony tym, jak bardzo Pański umysł dryfuje. Aby przejść z podzielonego świata do bardziej zintegrowanego, należy się skupić, spróbować porzucić schematy myślowe, które przeszkadzają.

„Co-Active Leaders Within przewodzą, żyjąc uczciwie, wzorując się na samoakceptacji i autorytecie”.
Być może trudno jest Panu zaakceptować fakt, że to Pan stworzył swoje własne życie. Życie w zaprzeczeniu i obwinianiu, przy jednoczesnym unikaniu odpowiedzialności, może być łatwiejsze i bezpieczniejsze, ale ogranicza to to, kim może się Pan stać.

Być może nie zawsze zna Pani swoją misję życiową, ale potrafi Pani wyczuć, które ścieżki pasują do Pani trajektorii życia, a które nie. Na przykład pewna kobieta, która służyła w Siłach Powietrznych przez ponad 20 lat, nauczyła się intuicyjnie wyczuwać, które misje pasują do jej celu życiowego. Ta umiejętność pozwoliła jej zdecydować, które przedsięwzięcia i kierunki należy realizować, aby pogłębić i wzbogacić swoje życie.

Styl menedżerski „The Co-Active Leader in Front” promuje współpracę i współdziałanie.
Większość konwencjonalnych modeli zarządzania sugeruje, że liderzy powinni skupić się na osiąganiu wyników poprzez nakłanianie ludzi do robienia tego, co chcą i nie zwracać uwagi na nic innego. Modele te opierają się na hierarchicznym podejściu „Leader on Top”. Współaktywni liderzy z przodu nie rozkazują ludziom i nie upominają ich. Działają życzliwie i starają się skłonić innych do przyjęcia i realizacji wspólnej wizji.

Liderzy na szczycie nie wierzą w budowanie więzi. Współaktywni liderzy z przodu docierają do innych w zachęcający, a nawet nowatorski sposób, aby stworzyć więzi. Mają na uwadze interesy swoich podwładnych i współpracowników. Ci liderzy budują więzi z innymi, angażując się w owocny dialog i pogłębione rozmowy. Choć może to być trudne w środowisku biznesowym, gdy nikt nie ma czasu dla siebie, ludzie, którzy prowadzą zdrowe, produktywne dyskusje, wspierają wzajemnie swoją kreatywność i produktywność.

„Szukając tego, co nie jest badane lub mówione, koaktywni liderzy z przodu znajdą surowce do odważnych rozmów, które pozwolą grupie wyjść poza definicję dotychczasowych sukcesów na nowe i świeże terytorium.”
Na przykład, gdy wyniki działu detalicznego dużej firmy marketingowej pogorszyły się, nowy prezes działu postanowił zaangażować pracowników działu w „odważne rozmowy”, aby dowiedzieć się, co poszło nie tak. Początkowo rozmowy okazały się bezproduktywne. Nowy prezes zwrócił na to uwagę – działając jako współaktywny lider z przodu – i ludzie zaczęli mówić bardziej szczerze o swoich problemach w miejscu pracy. Choć wymagało to czasu i wysiłku, wyniki oddziału znacznie się poprawiły.

Gdy Współaktywni Liderzy z przodu zachowują się uczciwie i pracują wspólnie, zamiast sugerować, że mają wszystkie odpowiedzi, budują prawdziwe relacje i osiągają trudne cele.

„The Co-Active Leader Behind” zobowiązuje liderów do pomagania innym w rozwoju poprzez zachęcanie do dialogu i podkreślanie ich przyzwoitości i poczucia honoru.
Współaktywni liderzy za starają się utrzymać zespoły w całości. Spełniają wymagania każdej sytuacji, uczestniczą hojnie i wytrwale, dbają o to, aby ludzie zbadali i rozwiązali swoje problemy. Dzięki temu stają się rdzeniem swoich zespołów lub organizacji.

Liderzy koaktywni Wykorzystują mocne strony swoich współpracowników, słuchając, pytając, uznając i popierając. Nie potrzebując tytułu ani oficjalnego miejsca w hierarchii, zapewniają motywację wokół wspólnego celu i przyciągają ludzi, aby ten cel zrealizować.

„Będąc w pełni obecni i przewidując, co może być potrzebne, liderzy koaktywni łagodzą potencjalnie wyboiste miejsca na drodze, ułatwiając wszystkim podróż”.
Ludzie często uważają, że bycie pomocnym jest czynnością, za którą trzeba zapłacić. Dążąc do awansu w korporacyjnej hierarchii, upewniają się, że otrzymają wystarczającą nagrodę, która zrekompensuje im – lub przewyższy – włożony wysiłek. Ci, którzy tak postępują, tracą wiele z uroku bycia służbą, ponieważ koncentrują się na tym, czego chcą, a nie na tym, co mogą zrobić lub dać.

Prawdziwa służba wynika ze zrozumienia, że nagród jest wystarczająco dużo. Jeżeli skupiają się Państwo na transakcyjnym aspekcie obsługi, brakuje Państwu satysfakcji, która może płynąć z budowania zespołu i pomagania ludziom w stawaniu się liderami. Większość pracowników chce się zaangażować i pracować nad czymś, w co wierzy, budując jednocześnie więzi współpracy. Współaktywny lider pobudza, promuje i inspiruje te połączenia.

Derek Sivers wygłosił inspirujący wykład na TED zatytułowany „How to Start a Movement”. Jego trzyminutowe nagranie wideo oddaje wpływ, jaki wywiera Lider Współaktywny. Film pokazuje koncert na świeżym powietrzu, gdzie jeden człowiek – Sivers nazywa go „samotnym wariatem” – wstaje i zaczyna tańczyć. Inny mężczyzna zaczyna tańczyć. Jak zauważa Sivers, to drugi mężczyzna, a nie pierwszy, przekształca publiczność z obserwatorów w uczestników.

„Lider współdziałający obok” wydobywa mocne strony dwóch osób, które wspólnie angażują się we wspólne przedsięwzięcie.
Większość ludzi uważa, że współprowadzenie ma miejsce, gdy dwaj liderzy na przemian odpowiadają za projekt, zespół lub organizację. Takie podejście wymaga współpracy, ale nie wykorzystuje łącznego efektu, jaki mogą osiągnąć dwie osoby pracujące wspólnie. Liderzy koaktywni dzielą się odpowiedzialnością za zadanie lub przedsięwzięcie, którym obaj zarządzają. Tworzą swoje partnerstwo poprzez wspólną staranność i zrozumienie, a także budują wzajemnie swoje możliwości.

Konwencjonalne modele przywództwa sugerują, aby zwiększyć efektywność zespołu poprzez powierzenie każdemu z osobna odpowiedzialności za określoną funkcję. Ponieważ menedżerowie dążą do osiągnięcia swoich celów, każąc każdej osobie realizować odrębne zadanie, często uważają, że podnoszenie kompetencji miękkich i budowanie akceptacji ze strony kolegów to strata czasu.

„Chociaż na krótką metę może się wydawać, że jesteśmy skuteczni w pojedynkę, to jednak krótkowzrocznie odcinamy się od kreatywności i synergii, które są dostępne we współpracy z innymi ludźmi”.
Przekonanie, że ludzie generalnie mogą pracować w pojedynkę, jest błędne. Prawie wszystko, co ludzie robią, dzieje się w ramach relacji. Zdolność do zdrowego funkcjonowania tych relacji zależy od determinacji i pomysłowości zaangażowanych osób.

Na przykład, gdy syn pewnej kierowniczki słabo radził sobie w szkole, nie mogła ona przekonać go do większego wysiłku, mimo że zrzędziła i kłóciła się. Pewnego wieczoru spróbowała czegoś innego. Spokojnie porozmawiała z synem o jego pracy w szkole, przyjmując punkt widzenia wspólnej pracy nad rozwiązaniem problemu. Dowiedziała się, że uważa on szkołę za nudną i nie lubi, gdy go dręczy. Powiedział jej, że chociaż oceny nie są dla niego ważne, będzie na nie pracował, jeżeli wymyślą grę, która pokaże mu, kiedy dobrze sobie radzi i pozwoli mu zdobywać nagrody. Wypracowali grę z nagrodami i praca szkolna jej syna znacznie się poprawiła.

Współaktywny lider obok zachęca do zaufania i pomaga innym liderom wydobyć najlepsze aspekty ich charakterów. Dość często liderzy, którzy pracują w pojedynkę, nie rozpoznają swoich słabych punktów. Proszę pomyśleć, jaka zmiana nastąpiłaby, gdyby każdy z globalnych liderów miał jako partnera współaktywnego lidera, który wydobywałby z nich najlepsze cechy, ostrzegałby ich przed najgorszymi skłonnościami i pilnował, aby dotrzymywali swoich zobowiązań.

Współaktywny lider w terenie” angażuje się we współpracę z każdym bez uprzedzeń.
Współaktywni liderzy w terenie mają szerokie horyzonty. Ich zakres działania wykracza poza najbliższe zadania. Poświęcają czas innym i pozostają wrażliwi na to, co dzieje się wokół nich. Dzięki temu mają pomysłowe spostrzeżenia i rozwiązania, nie martwiąc się, że zawsze muszą mieć rację.

Współaktywni liderzy w terenie wykorzystują swoją intuicję, aby iść do przodu. Skupiają się nie tylko na swojej indywidualnej pracy jako liderów, ale na świadomości większej całości. Znany systemolog Peter Senge nazywa to szersze spojrzenie „myśleniem systemowym”. Odwołuje się on do intuicyjnej zdolności lidera do rozpoznawania wzajemnych powiązań między elementami systemu.

Świadomy, koaktywny lider w terenie pomaga innym wykorzystać ich talenty i umożliwia im głębsze postrzeganie problemów. Liderzy ci pomagają swoim kolegom zrozumieć, jak mogą osiągnąć więcej w różnych rolach osobistych i zawodowych.

Współaktywny lider w terenie daje ludziom i grupom możliwość wyjścia poza konwencjonalne, ustalone ścieżki i wejścia na niezbadane terytorium, gdzie mogą znaleźć nowe, istotne spostrzeżenia.

„To, co istotne, jest niewidoczne dla oka. „(Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę)
Kiedy liderzy przestają wymagać, aby zajmować się przede wszystkim rzeczami, które już dobrze znają, sięgają poza swoje dotychczasowe pudełka i stają się współaktywnymi liderami w terenie. Wykorzystują swoje zmysły, aby zbadać problemy, zaspokoić potrzeby wynikające z nieoczekiwanej sytuacji lub poradzić sobie ze zmianami. Liderzy, którzy stosują to podejście, są w stanie rozważyć bardziej innowacyjne opcje niż te, do których mieliby dostęp w ramach konwencjonalnego myślenia.

Współaktywni Liderzy w terenie są świadomi swojego wpływu na czynienie dobra, ale są również świadomi, że mogą wywołać niezamierzony lub nieoczekiwany efekt. Starannie pracują nad stworzeniem środowiska, w którym wszyscy mogą się rozwijać. Skutki uboczne takich działań mogą wykraczać daleko poza ich świadome oczekiwania.

Proszę rozważyć, który wymiar współdziałania najbardziej Państwu odpowiada.
Proszę stworzyć metrykę, która w skali od zera do 10 oceni Pana jako lidera w każdym wymiarze. Proszę eksperymentować z każdym aspektem przywództwa, szczególnie z tymi, w których czuje się Pan mniej komfortowo, aby dodać głębi i elastyczności do swoich umiejętności zarządzania.

Istotą współaktywnego przywództwa jest miłość. Będąc współaktywnym liderem, dostrzega Pan znaczenie miłości dla siebie, dla innych i dla cudów życia.

O Autorach

Karen i Henry Kimsey-House byli współzałożycielami Co-Active Training Institute w 1992 roku; dziś dociera on do tysięcy ludzi na całym świecie.

Rate this post