Tradycyjna hierarchiczna struktura przywództwa topnieje, ponieważ nowi liderzy uczą się być odważni i łamać stare zasady. W tym manifeście zmian przedsiębiorca Jackie Fast przekonuje, że Internet, ze swoim bezpośrednim oddziaływaniem na konsumenta, burzy podziały między ludźmi i umożliwia szeroką współpracę. Technologia sprawia również, że dawniej nieprzejrzyści liderzy stają się transparentni, przekazując światu swoje triumfy i przewinienia. Fast ostrzega, że liderzy, którzy są na tyle odważni, aby wyjść poza obowiązujące reguły, muszą współpracować i dawać przykład, aby utrzymać się w coraz bardziej połączonym świecie.

Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze szkolenia z przywództwa.

Wnioski

  • Aby dokonać globalnej zmiany, należy zmienić swoją definicję przywództwa.
  • Wielu liderów nie może uciec od hierarchicznych ram opracowanych przed wiekami.
  • Przemysł kosmetyczny pokazuje, jak technologia umożliwia nowym, zwinnym firmom konkurowanie z gigantami branży.
  • W miarę jak zmienia się przestrzeganie starych zasad, zmieniają się również podstawowe wartości przywództwa.
  • Współpraca, która wspiera pasje pracowników, zwiększa wzrost i rentowność.
  • Nowi liderzy muszą bronić tego, w co wierzą, zamiast próbować zadowolić wszystkich.
  • Współpraca jest kluczem do sukcesu w przyszłości.

Podsumowanie

Aby dokonać globalnej zmiany, należy zmienić definicję przywództwa.
Z czasem technologia zdarła błonę z dawnych śladów przywództwa, utrudniła identyfikację prawdziwych liderów i umożliwiła lepszy wgląd w ich słabości. W poszukiwaniu nowych ludzi do naśladowania wielu młodych ludzi zwraca się do mediów społecznościowych. Ale na takich forach „Insta-famous” influencerzy mącą wody sukcesu i samego wpływu, utrudniając identyfikację prawdziwych liderów.

„Bycie inspirującym liderem w dzisiejszym nowym świecie jest wpisane w każdego z nas”.
Bycie buntownikiem w biznesie nie jest już czymś wyjątkowym. Każdy, kto chce przyjąć przyszłość przywództwa, musi odrzucić stare, przestarzałe modele. To wymaga ciężkiej pracy, ale jeżeli chce się inspirować innych, trzeba zmienić sposób myślenia o przywództwie. Bycie buntownikiem w biznesie nie jest już „pomysłem na odludka” dla kilku łobuzów. Jest dla każdego, kto chce pomóc w budowaniu nowych podstaw przywództwa w przyszłości.

Wielu liderów nie może uciec od hierarchicznych ram opracowanych przed wiekami.
Holenderska Kompania Wschodnioindyjska, utworzona w 1602 roku, zdefiniowała praktyki biznesowe, które większość firm stosuje do dziś. W ciągu 35 lat od powstania firmy, jej monopol na handel przyprawami był wart 7,9 biliona dolarów. Wartość Holenderskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej z 1637 roku – pierwszego globalnego przedsięwzięcia – jest równa łącznej wartości 20 dzisiejszych największych firm, w tym Apple, Alphabet, Microsoft, Alibaba i Amazon.

Holenderska Kompania Wschodnioindyjska wprowadziła kontrakty terminowe, opcje i krótką sprzedaż oraz jako pierwsza wykorzystała plotki do dewaluacji cen akcji. Johan van Oldenbarnevelt był liderem, który połączył różne firmy, aby stworzyć ten monolit. Historia często wspomina o jego pracy, nie zauważając, że van Oldenbarnevelt był rewolucyjnym przedsiębiorcą. Niewielu dzisiejszych liderów „zrewolucjonizowało branże” tak jak on. Zamiast tego budowali stopniowy postęp, który z czasem może wyglądać na rewolucyjny.

W przeszłości liderzy sami się określali, a ludzie odpowiednio stawiali ich ponad innymi. Dzisiaj to inni określają, czy ktoś jest liderem. Ci nowi liderzy pojawiają się organicznie, ponieważ media społecznościowe i technologia łączą ludzi na całym świecie.

„Demokratyzacja przywództwa jest teraz dostępna dla każdego, kto chce stworzyć prawdziwą i znaczącą zmianę na świecie.
Autorka Jackie Fast, która stała się wielokrotnie nagradzanym przedsiębiorcą, jako dziecko nigdy nie chciała kolorować poza liniami, ale jako osoba dorosła rzuciła pracę, aby stworzyć Slingshot, firmę zajmującą się marketingiem wydarzeń. W ciągu czterech lat Great British Entrepreneur Awards stworzył specjalnie dla niej nową nagrodę: Media Disruptor of the Year. Biznesmeni uważali Fast za buntowniczkę – tytuł, o który nigdy nie zabiegała.

Po sprzedaży Slingshot, Fast szukała kolejnego wyzwania. Założyła firmę Rebel Pi Ice Wine, która wykorzystuje 200-letni proces fermentacji polegający na zbieraniu zamrożonych winogron. Oprócz podkreślenia specyfiki wina jako specjalności jej kanadyjskiego miasta rodzinnego, chciała zakłócić obumarły rynek. Jej działania marketingowe i strona internetowa ugruntowały pozycję Rebel Pi jako niszowego, luksusowego produktu.

Przemysł kosmetyczny pokazuje, jak technologia umożliwia nowym, zwinnym firmom konkurowanie z gigantami branży.
Pojawienie się handlu elektronicznego zmieniło sposób, w jaki firmy docierają do klientów. W branży kosmetycznej 10 firm kontroluje 70% rynku makijażu. L’Oréal, który rozpoczął działalność ponad 100 lat temu, sprzedawał swoje produkty klientom w domach towarowych i opierał się na silnych relacjach biznesowych. Firma kierowała się przede wszystkim do kaukaskich kobiet w średnim wieku i ograniczała swoje linie produktów, aby zoptymalizować koszty i zwiększyć zyski.

Gdy w 2017 roku muzyk Rihanna nawiązała współpracę z luksusowym konglomeratem LVMH w celu stworzenia Fenty Beauty, oferowała 40 odcieni podkładów. Najciemniejszy odcień wyprzedał się jako pierwszy. W ciągu kilku miesięcy od pojawienia się tego nowego konkurenta, L’Oréal dodał 17 nowych odcieni podkładów.

Wykorzystując media społecznościowe i marketing, aby dotrzeć do nowej grupy konsumentów, Fenty Beauty wygenerowała 570 milionów dolarów przychodu w ciągu zaledwie 15 miesięcy.

„Wielkie firmy, takie jak L’Oréal, są kwestionowane przez nowych liderów, którzy myślą i działają w inny sposób”.
Seed Beauty, kolejna nowa firma, współpracuje z przedsiębiorcami, aby wyprodukować nowe produkty kosmetyczne w ciągu zaledwie pięciu dni, w przeciwieństwie do średniej dwuletniej firmy L’Oréal. Pięć lat po tym, jak Kylie Jenner wyprodukowała swoje „zestawy do ust” z Seed Beauty, jej Kylie Cosmetics jest warta 1,2 miliarda dolarów.

Reality show Jenner i obecność w mediach społecznościowych pozwoliły jej przeskoczyć tradycyjne monolity. Jej sukces pokazuje, jak autentyczność mediów społecznościowych zastępuje tradycyjną reklamę w budowaniu marek i rynków po znacznie niższych kosztach.

Pokazuje, że współcześni liderzy biznesu muszą stawiać na słuchanie klientów i dostarczanie im tego, czego oczekują.

W miarę jak zmienia się przestrzeganie starych zasad, zmieniają się również podstawowe wartości przywódców.
Nowi liderzy nie stosują się do tradycyjnych zasad zasięgania rady ani nie postępują zgodnie z podręcznikiem społeczeństwa. Tradycyjnie liderzy biznesowi szukali informacji zwrotnych i pomysłów w udanych wzorcach, ale programy mentorskie pomagały utrzymać władzę w rękach nielicznych, powiązanych ze sobą osób. Elon Musk odrzuca mentoring, podobnie jak inni zbuntowani liderzy, na przykład współzałożyciel firmy BrewDog, James Watt.

„Mentorstwo to zasłona dymna dla podtrzymywania przestarzałych koncepcji przywództwa”.
Ta zmiana następuje w momencie, gdy inne podstawowe wartości przywództwa są również w trakcie transformacji. Pierwszą nową podstawową wartością przywództwa jest pozytywna zmiana. W ciągu czterech lat 75% pracowników na świecie będą stanowić millenialsi. Ponad połowa osób z tego pokolenia deklaruje, że chce dokonać pozytywnych zmian w świecie – jest to cel, który wpływa na ich decyzje dotyczące miejsca pracy.

Podczas gdy wartości poprzednich pokoleń mogą nie różnić się zbytnio od dzisiejszych, dzisiejsi pracownicy odczuwają potrzebę dostosowania swoich przekonań i wartości do swoich działań.

Drugą nową podstawową wartością przywódczą jest równowaga między pracą a życiem prywatnym. W czasach, gdy łączność umożliwia pracę przez cały dzień, każdego dnia, pracownicy muszą świadomie oddzielać pracę od życia pozazawodowego. Przejście do pracy w domu podczas pandemii COVID-19 jeszcze bardziej zatarło granicę między życiem zawodowym a domowym.

Stare zasady sukcesu wymagały, aby spędzać więcej czasu w biurze. Nowe zasady koncentrują się na zwiększeniu Państwa produktywności poprzez wykorzystanie większej elastyczności w zakresie harmonogramu i miejsca pracy. Od pieszych spotkań Steve’a Jobsa po codzienny, zaplanowany „czas na myślenie” prezesa LinkedIn Jeffa Weinera – ludzie chcą zarówno ciężko pracować, jak i cieszyć się życiem.

Badania potwierdzają większą efektywność osób, które mają elastyczny harmonogram pracy w porównaniu z tymi, którzy pracują standardowo od 9 do 5 godzin.

Współpraca, która wspiera pasje pracowników, zwiększa wzrost i rentowność.
Trzecią nową wartością podstawową przywództwa jest łączność. W badaniu obejmującym ponad 267 000 komentarzy pracowników, millenialsi stwierdzili, że najczęściej postrzegają swoich liderów jako łączników. Ponieważ pracodawcy odchodzą od odgórnej kontroli, a pracownicy niszczą tradycyjne silosy, liderzy muszą stać się współpracownikami. Ta nowa rola wymaga od nich zjednoczenia różnych osób w celu wspierania wspólnych celów, przy jednoczesnym zrozumieniu problemów zawodowych i osobistych swoich pracowników.

„Prawdziwe przywództwo polega na inspirowaniu sieci do wspólnego myślenia, które prowadzi do wspólnego działania”.
Aby stać się liderem nastawionym na współpracę, trzeba zdobyć szacunek i zaufanie pracowników. Oznacza to odwrócenie wielu starych zasad biznesowych. Zamiast koncentrować się na zarabianiu pieniędzy, należy skupić się na tym, co napędza Państwa pasję. Nie oznacza to, że nie należy osiągać zysków; oczywiście, firmy muszą przynosić dochody. Jednak należy również upewnić się, że Państwa praca jest zgodna z Państwa osobistymi wartościami.

Jeżeli nie jest Pan pewien, czy Pana praca lub firma jest zgodna z Pana przekonaniami lub pasjami – lub jeżeli nie wie Pan jeszcze, co Pana inspiruje – proszę poświęcić trochę czasu, aby się tego dowiedzieć. Proszę spisać pięć rzeczy, które są dla Pana ważne. Jeżeli na liście znajdują się pieniądze, to dobrze. Następnie proszę napisać, co lubi Pan robić, na przykład przebywać z rodziną lub chodzić na tańce. Proszę zastanowić się, co robi Pan codziennie, co sprawia Panu przyjemność, a także jakie zadania nie sprawiają Panu przyjemności. Proszę określić, co robi Pan dobrze. Na przykład w biznesie może Pan preferować nieformalne kontakty z pracownikami zamiast formalnych spotkań kierownictwa. Proszę wprowadzić swoje przemyślenia w czyn i co jakiś czas dokonywać ponownej oceny swojej listy.

Nowi liderzy muszą bronić tego, w co wierzą, zamiast próbować zadowolić wszystkich.
Bycie nijakim i przeciętnym, aby zadowolić swoich pracowników, klientów i udziałowców, nie jest już opcją dla liderów. Jak pokazała światu ekolog Greta Thunberg, można zająć stanowisko stanowczo, ale po cichu. Opuszczając szkołę w piątki, nastolatka usiadła przed budynkiem szwedzkiego parlamentu z napisem „Strajk szkolny na rzecz klimatu”. Rok później magazyn Time uznał ją za Osobę Roku 2019. Ludzie na całym świecie reagowali na siłę zaangażowania Thunberg, a nie na głośność jej głosu.

„Buntowniczy liderzy [mają] zdolność i chęć do kwestionowania koncepcji i ograniczeń od dawna obowiązujących w biznesie”.
Czy to w mediach społecznościowych, w dokumentach biznesowych, czy w marketingu, Państwa przekaz powinien być jasny, autentyczny i prawdziwy. Jeżeli nie osiąga Pan oczekiwanych rezultatów w postaci liczby zwolenników lub siły wsparcia, proszę zastanowić się nad spójnością tego, co Pan przekazuje. Może się okazać, że zdjęcia z Państwa śniadania nie pasują do przekazu zorientowanego na „jeden cel”. Na przykład, zdobywanie zwolenników poprzez zamieszczanie odkrywczych zdjęć z plaży nie pomoże Pani w zatrudnieniu jako eksperta od zasobów ludzkich.

Zamiast wynajmować eksperta od tematu, proszę się nim stać. W Internecie można znaleźć ogromne zasoby na każdy temat. Proszę skorzystać z dostępnych informacji, aby rozwinąć swoją wiedzę merytoryczną i swoje opinie na temat kluczowych zagadnień, a także zrozumieć argumenty przeciwników. Proszę nauczyć się ustawiać alerty, aby Państwa urządzenia informowały o pojawieniu się nowych informacji na wybrane przez Państwa tematy w Google lub mediach społecznościowych. Komentować posty, artykuły na stronach internetowych i w mediach społecznościowych. Podcasty są świetnym źródłem informacji.

Samodzielne zdobywanie wiedzy, zamiast polegania na zewnętrznych ekspertach, pomoże Państwu dostosować się do przyszłych zmian. W miarę jak stare umiejętności będą się dezaktualizować, należy zdobywać nowe. Umiejętności, które posiada Pan dzisiaj, nie będą przydatne po tym, jak początkowe innowacje z nimi związane pojawią się i znikną. Na przykład w 2007 r. zarządzanie mediami społecznościowymi było gorącym zajęciem. Teraz firmy duże i małe automatyzują to stanowisko.

Współpraca jest kluczem do sukcesu w przyszłości.
Współpraca pomiędzy inżynierami Formuły 1 a firmą farmaceutyczną GlaxoSmithKline (GSK) wydawała się mało prawdopodobna, ale pokazała siłę spojrzenia poza tradycyjne opcje. Kiedy firma GSK zaproponowała sponsorowanie samochodu wyścigowego McLaren Automotive Group, jej liderzy nie chcieli po prostu umieścić nazwy GlaxoSmithKline na samochodzie McLaren. Chcieli raczej pomocy w produkcji pasty do zębów.

Firma zdawała sobie sprawę, że traci pieniądze za każdym razem, gdy zmieniała linię produkcyjną z produkcji jednej marki pasty do zębów na inną. Skrócenie tego czasu nawet o 50% przyniosłoby dodatkowe 16,75 mln dolarów przychodu.

„Współpraca (…) jest obecnie podstawowym rozwiązaniem pozwalającym nadążyć za naszym radykalnie zmieniającym się otoczeniem”.
GSK szukała inżynierów, którzy mogliby pomóc w rozwiązaniu tego problemu. Ostatecznie rozwiązała problem, wykorzystując możliwości analizy danych inżynierów, którzy musieli podejmować natychmiastowe decyzje w ramach wsparcia zespołów Formuły 1. Wykorzystując istniejący proces, inżynierowie McLarena skrócili czas obrotu GSK o 60%. Obie firmy wprowadzają obecnie swoje nowe „systemy inżynierii szybkiej” do zakładów produkcyjnych na całym świecie.

Partnerstwo i współpraca są przyszłością biznesu, ale wymagają pracy. Proszę zastosować się do trzech wskazówek, które sprawią, że Państwa współpraca będzie bardziej udana. Po pierwsze, należy upewnić się, że Państwo i Państwa partner posiadają różne umiejętności, tak aby każdy z Was mógł wnieść dodatkowy wkład w daną kwestię. Należy zweryfikować możliwości każdego potencjalnego partnera. Nie chcą Państwo powtórzyć doświadczenia rapera Ja Rule z obecnie skazanym Billem McFarlandem, którego Fyre Festival okazał się kosztownym mirażem.

Po drugie, partnerzy powinni zdefiniować cele projektu i określić swój zakres odpowiedzialności. Ostatnim kluczowym elementem jest zaufanie, którego zbudowanie wymaga czasu, ale jest niezbędne dla powodzenia każdego projektu. Tworzenie partnerstwa może przynieść ogromne korzyści, ale może też przysporzyć więcej trudności niż robienie czegoś samemu. Zaletą jest to, że to, co osiągną Państwo dzięki współpracy, jest o wiele większe, niż mogliby Państwo osiągnąć w pojedynkę.

Jako lider, bunt przeciwko przeszłości nie oznacza walki ze społeczeństwem. Wymaga raczej przekroczenia tradycyjnych pionowych silosów władzy i podjęcia celowej współpracy. Kiedy uda się Panu dotrzeć do swojego wewnętrznego buntownika, okaże się, że ograniczenia społeczne znikają, pozwalając Panu – i wielu innym – odnieść sukces.

O autorze

Jackie Fast założyła firmę Slingshot, zdobyła nagrody jako przedsiębiorca i lider, jest współzałożycielką Sandbox Studios.

Rate this post