Bill Treasurer i John Havlik opisują, jak można przetrwać przywództwo z nieskażoną duszą i nienaruszonym honorem. Wyjaśniają, jakie niebezpieczeństwa dla liderów stwarza pycha i jak można się przed nią ustrzec. Obaj autorzy czerpią z bogatego doświadczenia w zakresie przywództwa. Po studiach Treasurer był kapitanem amerykańskiej drużyny nurków. Później został pierwszym pełnoetatowym trenerem wykonawczym w Accenture, ucząc kadrę kierowniczą firmy konsultingowej, jak stać się lepszymi liderami. Jako założyciel Giant Leap Consulting, doradzał tysiącom liderów. Były żołnierz US Navy SEAL, Havlik kierował przesunięciem wszystkich oddziałów sił specjalnych USA podczas wycofywania wojsk z Iraku w 2011 roku. Przemyślana książka Treasurer i Havlika będzie kształcić liderów i wszystkich, którzy chcą zostać liderami. Autorzy przedstawiają mądre spostrzeżenia i ważne napomnienia, które wszyscy aspirujący i doświadczeni liderzy powinni wziąć sobie do serca.

Streszczenie oryginału tłumaczone algorytmicznie (przepraszamy za ewentualne błędy) jako materiał na nasze szkolenia z zarządzania.

Take-Aways

  • Pycha jest najbardziej niszczącym wrogiem każdego lidera – „pojedynczym najbardziej zabójczym zabójcą przywództwa”.
  • Zatruwa umysły liderów i sprawia, że źle wykorzystują swoją władzę.
  • Pycha powoduje problemy z misją, morale, wynikami, lojalnością, etyką i reputacją.
  • Każdy ma dobre i złe skłonności. Podstawowym wyzwaniem dla lidera jest wybieranie tego, co dobre, zamiast tego, co złe.
  • Liderzy muszą nawiązać kontakt z samym sobą, aby zrozumieć, jak ich ego może negatywnie wpływać na ich działania.
  • Nieudani liderzy prawie zawsze winią tylko siebie.
  • Pychowi przywódcy myślą tylko o sobie, a nie o ludziach, którym przewodzą.
  • Wartościowi liderzy wiernie służą swoim organizacjom i pracownikom.
  • Aby stłumić swoje ego i zachować pokorę, liderzy muszą pamiętać, że w wielkim układzie rzeczy nie są tak naprawdę najważniejsi.
  • Nigdy nie trzeba być złym aktorem, aby być dobrym liderem.

Podsumowanie

Hubris
Pycha to „przesadna duma lub pewność siebie”. Nadmiernie rozdęwa ego i w ten sposób zmniejsza, a w końcu niszczy charakter moralny. Hubris popycha liderów do poszukiwania władzy i gromadzenia jej dla własnej korzyści, a nie dla dobra ludzi, którym przewodzą, czy dla dobra ich organizacji.

„Pycha odwraca uwagę lidera od wzbogacania życia innych do wzbogacania siebie”.
Z przywództwem wiąże się władza. To rodzi pychę, złośliwą wadę liderów. Jest korupcyjna i kompromitująca, uderza w uczciwość i skuteczność lidera. Prowokuje liderów do nadużywania władzy. Pycha rujnuje liderów i szkodzi ludziom, którym przewodzą.

Ale ze względu na wywyższoną pozycję przywódców, zagrożenie podstępną pychą jest na porządku dziennym. Pycha prowadzi do sztywności, niekompetencji i samozadowolenia, a także do skłonności do zastraszania innych i braku wdzięczności. Pycha sprawia, że dobre jednostki stają się palantami, szalonymi narcyzami i ogólnie okropnymi ludźmi. W końcu pycha pozbawia liderów podstaw moralnych.

Skutki złego przywództwa
Złe przywództwo podważa kilka ważnych czynników wpływu lidera:

Misja – Silni liderzy celowo dążą do realizacji szczytnych celów. Pychowi liderzy obalają cele swoich organizacji na rzecz własnych celów osobistych.
Morale – W każdej organizacji sukces zależy od wysokiego morale pracowników. Hubrystyczni przywódcy niszczą morale. Sprawiają, że ich zwolennicy czują się jak trybiki w maszynach, które istnieją po to, aby wychwalać cnoty swoich liderów.
Wydajność – Ludzie nie pracują ciężko dla liderów, których nie lubią.
Lojalność – Jedyną lojalność, jaką odczuwają pychowi przywódcy, to lojalność wobec samych siebie. Nic dziwnego, że ich zwolennicy nie są wobec nich lojalni.
Etyka – Silni liderzy są etyczni. Hubrystyczni przywódcy są ich przeciwieństwem. W końcu wydzielają „moralną zgniliznę” i powodują, że inni również naruszają swoją etykę.
Reputacja – Przywództwo powinno być szlachetnym działaniem na rzecz firmy i ludzi, którym się przewodzi. Hubrystyczni liderzy dbają tylko o siebie i budują w swoich organizacjach pogardliwą reputację.
Źli liderzy
Niestety w świecie biznesu działa zbyt wielu złych, hubrystycznych liderów. Proszę pomyśleć o hollywoodzkim magnacie filmowym Harveyu Weinsteinie, który przez dziesięciolecia przesłuchiwał młode talenty kobiece na swojej niesławnej kanapie castingowej. Albo przypomnijmy sobie prezesa United Airlines Oscara Munoza, którego chamska nieczułość stała się viralem po tym, jak „zakrwawiony klient” został wyciągnięty z samolotu United. W ciągu jednego tygodnia United straciło ponad pół miliarda dolarów kapitalizacji rynkowej z powodu zachowania Munoza. Jest jeszcze były prezes Wells Fargo John Stumpf, który próbował obwinić „około 5.300 pracowników” za rażące nadużycia korporacyjne, które wyszły na jaw. Podczas przesłuchania w Komisji Bankowej Senatu USA, jeden z senatorów nazwał Stumpfa „pozbawionym jaj”.

Dobrzy liderzy
Dobrzy liderzy to ludzie przykładni, zdecydowani, zdyscyplinowani, uczciwi, o dobrym osądzie i wysokich ideałach. Pracują nad udoskonaleniem siebie jako liderów – i jako ludzi. Skupiają się na innych, a nie na sobie. Dobrzy przywódcy szanują ludzi wokół siebie i pracują na ich sukces. Nic w życiu nie jest gwarantowane. Dobrzy liderzy mogą robić wszystko dobrze, a mimo to ponieść sromotną porażkę. Ze względu na swój charakter nie pozwalają, aby porażka ich osłabiła. Rozumieją, że ma ona zbawienną łaskę: Utrzymuje ludzi w pokorze. Dobrzy liderzy są ekspertami w „zarządzaniu ego”. Są pewni siebie, ale nie aroganccy. Aby zachować spokój, przypominają sobie, że w szerszej perspektywie są nieistotni.

Sprawdzanie rzeczywistości
Dobrzy liderzy, aby zachować pokorę, mogą skorzystać z następujących sprawdzianów rzeczywistości:

„Zadawaj pytania” – Nie wie Pan wszystkiego, więc proszę nie udawać, że tak jest. Inni docenią to, że wie Pan, iż nie zna wszystkich odpowiedzi.
„Pokaż swoje wady” – Nikt nie jest doskonały. Pana błędy pokazują, że jest Pan człowiekiem, tak jak wszyscy inni.
„Otaczaj się ludźmi, którzy są mądrzejsi od Ciebie” – Jak radził Steve Jobs: „Nie ma sensu zatrudniać mądrych ludzi, a potem mówić im, co mają robić; zatrudniamy mądrych ludzi, aby mogli nam mówić, co mamy robić”.
„Spędzać czas z ludźmi, których się przewyższa” – Oni są bliżej pracy niż Pan i można się od nich uczyć.
„Otwórz się na informacje zwrotne” – Nie da się obiektywnie ocenić własnych zdolności przywódczych. Proszę poprosić o „szczere, niefiltrowane informacje zwrotne”.
Dać komuś „pozwolenie, aby pomógł Pani sprawdzić siebie” – Proszę wyznaczyć zaufanego powiernika, który będzie się Panią opiekował, gdy Pani ego będzie działać na niekorzyść.
Mówić „dziękuję” szczerze i często – wdzięczność jest pełna szacunku i uprzejmości; niewdzięczność jest arogancka.
„Wybierz stronę” – Jako lider proszę zdecydować, czy ma Pan pomóc innym, czy sobie. Proszę wybrać, czy będzie Pan „prowadził czy rządził”.
Dwa wilki w Pana wnętrzu
Według starej legendy Cherokee, w każdym człowieku żyją dwa wilki. Jeden jest agresywny, manipulujący i zły. To jest Pana zły wilk. Drugi jest hojny, godny zaufania i stara się robić to, co słuszne. To jest Państwa dobry wilk. Te dwa wilki walczą w Panu o dominację. Pana zadaniem jako lidera – i odpowiedzialnego człowieka – jest wybrać dobrego wilka zamiast złego. Proszę więc „karmić dobrego wilka” – ale nie ignorować złego wilka. To tylko zwiększa jego złośliwość. Proszę przekierować jego energię; zapewnić agresywnemu wilkowi rozsądne ujście – może poprzez ćwiczenia lub zajęcia ze sztuki walki. „Zamiast głodzić jednego, prowadźcie obu”.

„Jeśli nie panuje się nad całością własnej natury, można wyrządzić wiele szkód w przywództwie”.
Liderzy muszą być introspektywni i czujni, aby uniknąć pychy. Aby uniknąć rozdętego ego i jego złych skutków, należy podnieść swoją świadomość.

„Punkty nacisku”
Liderzy często pracują pod dużą presją, która przybiera formę „trzech R”:

„Odpowiedzialność – Ponieważ liderzy mają wiele obowiązków i zobowiązań, często zapominają o dbaniu o siebie. Zwykle nie odżywiają się dobrze, nie ćwiczą, nie odpoczywają.
„Wyniki” – Ponieważ liderzy muszą stale realizować cele, mogą poświęcać środki dla celów, tracąc orientację w byciu dobrym liderem i dobrym człowiekiem.
Rola” lidera – Liderzy muszą przyjąć wysoką rolę, która „wiąże się z wieloma wymaganiami”, często stawiając przed nimi nierealistyczne oczekiwania, że mogą być zawsze niewzruszeni i niezwyciężeni.
„Żaden lider nie może być bogiem na ziemi. Nawet jeśli lider może lecieć blisko słońca, jego skrzydła w końcu się stopią i będzie on swobodnie spadał z powrotem na twardą ziemię.”
Te punkty nacisku oznaczają momenty, w których pycha może wniknąć do Pana serca. Proszę pomyśleć o pychy jako o podstępnej, szkodliwej istocie, która zagnieżdża się głęboko w Pana wnętrzu. Pycha wykorzystuje momenty, w których odczuwa Pan największą presję, aby zatruć Pańskie myślenie i skłonić Pana do samolubnych, nieszczerych i niegodnych działań.

Sukces
Nie należy mierzyć przywództwa tym, jak wiele się udaje; należy je mierzyć tym, jak bardzo poprawiają Państwo swoją firmę i życie tych, którym Państwo przewodzą. Wyłączne, gorliwe dążenie do sukcesu często kończy się hańbą. Proszę rozważyć trzy przykłady: Siedmiokrotny zwycięzca Tour de France Lance Armstrong stracił swoje tytuły z powodu nielegalnego dopingu. Fred Lorz, zwycięzca olimpijski w maratonie z 1904 roku, musiał oddać swój złoty medal po tym, jak wyszło na jaw, że jego menedżer woził go samochodem przez 11 mil wyścigu. Tonya Harding, mistrzyni USA w łyżwiarstwie figurowym z 1994 roku, straciła tytuł, gdy jej były mąż był zamieszany w napaść na rywalkę Nancy Kerrigan. Harding otrzymała wyrok w zawieszeniu za spiskowanie w celu zablokowania sprawy rządowej przeciwko jej byłemu.

„Co się dzieje, do cholery? Dlaczego tak wielu pozornie dobrych przywódców idzie na dno?”.
Bądźcie czujni, gdy osiągniecie sukces. W szczytowym momencie pycha może przejść w fazę nadmiaru, aby przekonać Pana, że sukces czyni Pana wyjątkowym, zasady nie mają do Pana zastosowania i jako wielki zwycięzca może Pan robić, co tylko zechce. Ten wadliwy sposób myślenia jest przyczyną haniebnego upadku wielu niegdyś szanowanych liderów. Dbanie o swoje ego jest negatywną dynamiką. „Wspaniałe przywództwo” to pozytywna dynamika zbudowana na prowadzeniu „z cnotą, uczciwością i pokorą”. Proszę wykorzystać swoją „siłę przywódczą” w imieniu firmy i osób, którym Pan przewodzi. Proszę pomóc im iść do przodu. Gdy liderzy przewodzą we właściwy sposób, optymizm staje się ich cechą charakterystyczną. Skuteczni liderzy są entuzjastyczni, energiczni, zadowoleni z teraźniejszości i pewni przyszłości. Ludzie, którym przewodzą, czują się tak samo. Z niecierpliwością będą oczekiwać na pracę w środowisku, w którym pracownicy i liderzy wspólnie się rozwijają.

„Dziesięć wskazówek dla kwitnącego przywództwa
Aby zachować „pokorę, równowagę i skupienie”, należy zastosować się do poniższych 10 wskazówek:

„Najpierw kieruj sobą” – Nie można kierować innymi, jeżeli nie potrafi się kierować sobą. Oznaki tego, że nie panuje Pan nad swoimi działaniami, to m.in: Często się Pan złości. Państwa życie jest nieuporządkowaną katastrofą. Nie dotrzymuje Pan terminów. Jest Pan negatywnie nastawiony i ocenia. Ciągle się Pan skarży. Jeżeli te cechy określają Pana, proszę ocenić siebie obiektywnie. Proszę podjąć niezbędne kroki, aby poprawić siebie i swoje życie.
„Wartościowanie wartości” – Wielcy liderzy żyją zgodnie ze swoimi zasadami i moralnością. Dostosowują swoje „cele, priorytety i działania” do swoich podstawowych przekonań.
„Nazwij swój strach” – Często strach rządzi pychą liderów. Radzą sobie ze swoimi lękami, sprawiając, że inni się ich boją, dzięki czemu czują się mniej bezbronni. Obawiają się braku szacunku lub osądzenia, tego, że nie dostaną tego, co chcą, że nie będą kierować i nie zostaną nagrodzeni, gdy uważają, że im się to należy. Proszę stawić czoła swoim lękom, odrzucić te, które czynią z Pani gorszego lidera.
„Zaczynaj i kończ dzień dwoma pytaniami” – Na początku każdego dnia amerykański uczony, wynalazca i polityk Benjamin Franklin zadawał sobie pytanie: „Co dobrego mogę zrobić tego dnia?”. To pomogło mu ukierunkować swoje działania na służbę i wywieranie pozytywnego wpływu. Pod koniec dnia zadawał sobie pytanie: „Co dobrego zrobiłem dzisiaj?”.
„Szanuj siebie i innych” – Niektórzy liderzy nie szanują innych, ale zakładają, że inni będą ich szanować ze względu na ich pozycję. Liderzy muszą zasłużyć na szacunek poprzez swoje działania: traktowanie innych jako równie ważnych, pozwalanie im na mówienie o swoich problemach i słuchanie z zainteresowaniem. Gdy inni popełniają błędy, liderzy powinni być wyrozumiali.
„Odtwarzaj taśmę do przodu” – Pierwszy człon słowa „przywództwo” to „prowadzić”, co oznacza „być z przodu”. Należy skupić się na przyszłości, a nie na przeszłości. Proszę zaplanować, jakich umiejętności będą potrzebować osoby, którymi Państwo kierują, w nadchodzących latach. Proszę zastanowić się nad swoją firmą i jej przyszłymi wymaganiami. Przewidywać cele, które chcą Państwo osiągnąć i planować działania niezbędne do ich osiągnięcia.
„Bilans, dlaczego, co i jak” – Liderzy muszą komunikować się w trzech kwestiach: 1) dlaczego grupa angażuje się w działania, które wykonuje; 2) jakie działania grupa musi wykonywać lepiej; oraz 3) jak działania każdego członka zespołu wiążą się z większym wysiłkiem organizacyjnym. Liderzy często koncentrują się na tym, „co”, ponieważ to daje rezultaty. Równie ważne jest „dlaczego” i „jak”. Państwa pracownicy muszą rozumieć, jak mają wykonywać swoją pracę i dlaczego ich wyniki mają znaczenie. Nie należy zaniedbywać „dlaczego” i „jak” w imię „co”.
„Poleruj swoje sumienie” – Czy byłby Pan dumny z tego, że USA Today opowiedziałoby historię Pana życia na pierwszej stronie? Proszę zachować czyste sumienie. Robić rzeczy, które pozwolą Państwu czuć się dobrze ze sobą i z tym, jak widzą Państwa inni. Poświęcać czas na cele charytatywne. Pomagać innym. Zostać mentorem dla nowszych pracowników.
„Bądź wdzięczny i łaskawy” – Życie jest krótkie. Jest się tu, a potem się odchodzi. Niech Państwa czas na ziemi będzie pozytywny. Proszę być wdzięcznym tym, którzy Państwa otaczają, również tym, którym Państwo przewodzą. Codziennie wyrażać wdzięczność tym, którzy dzielą z Państwem podróż przez życie.
„Zdobywaj swój trójząb każdego dnia!”. – Przewodzenie innym jest wyjątkowym przywilejem. Ale przywództwo jest trudne i żmudne. Trzeba radzić sobie z kłopotliwymi sytuacjami i kapryśnymi ludźmi, często z niejednoznacznymi informacjami. Wszyscy żołnierze US Navy Seals dążą do zdobycia Trójzębu – insygnia piersiowego marynarki wojennej. Jako lider musi Pan zdobywać swój trójząb każdego dnia. Proszę zaakceptować złożoność przywództwa i starać się prowadzić innych z szacunkiem i honorem.

O Autorach

Bill Treasurer jest „chief encouragement officer” w Giant Leap Consulting, która pomaga ludziom i organizacjom stać się bardziej odważnymi. Napisał również A Leadership Kick in the Ass, Leaders Open Doors, Right Risk oraz Courage Goes to Work. Kapitan John „Coach” Havlik, US Navy (Ret.), odszedł z Marynarki Wojennej w 2014 r. po ponad 31 latach wyróżniającej się służby w marynarce wojennej, z czego 29 lat w środowisku Naval Special Warfare (SEAL).

Rate this post