Ludzie wymagają dziś od liderów czegoś więcej niż tylko zaangażowania w zysk. Chcą ufać osobom odpowiedzialnym. Takie zaufanie jest cennym – ale łatwo zniszczonym – towarem. Trener kadry kierowniczej John Blakey twierdzi, że aby zdobyć zaufanie, liderzy muszą być sumiennymi obywatelami świata, zaangażowanymi we wzmacnianie pozycji interesariuszy, którzy tradycyjnie nie mają wpływu na zarząd. Teraz wyzwaniem dla liderów jest zbudowanie kultury wysokiego zaufania, zdobycie reputacji godnego zaufania lidera i wyjście z błędów niszczących zaufanie. Liderzy muszą cenić zaufanie, ponieważ jest ono ukrytą siłą napędową wysokiej wydajności.

Streszczenie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze szkolenia menedżerskie.

Wnioski

  • Stawianie zysku przed zaufaniem jest przestarzałe. Zamiast tego należy postawić na przejrzystość.
  • Należy pielęgnować swoją uczciwość, zdolności i życzliwość, aby budować zaufanie.
  • Zdobyć zaufanie, stosując trzy nawyki budujące zdolności: dotrzymywać obietnic, szkolić ludzi i być konsekwentnym.
  • Okazywanie uczciwości poprzez bycie uczciwym, skromnym i otwartym.
  • Aby rozwijać życzliwość, należy być odważnym i życzliwym oraz głosić dobre nowiny.
  • Wychodzenie z błędów podważających zaufanie poprzez stosowanie najlepszych praktyk.
  • Zróżnicowane zespoły międzynarodowe o kulturze wysokiego zaufania mają przewagę w wynikach.
  • Zaufanie jest cennym towarem, którego budowa trwa latami.

Podsumowanie

Stawianie zysku przed zaufaniem jest przestarzałe. Zamiast tego należy postawić na przejrzystość.
Ludzie nie ufają organizacjom, jeżeli nie ufają osobom stojącym na szczycie ich hierarchii. Zachowanie prezesa i zespołu kierowniczego decyduje o tym, czy w Państwa firmie rozwinie się kultura wysokiego zaufania. W odróżnieniu od liderów ze starszych pokoleń, którzy tradycyjnie przyjmowali podejście bardziej nastawione na zysk, młodzi ludzie domagają się przejrzystości, która jest niezbędna do funkcjonowania organizacji opartych na technologii.

Kiedy firma PR Edelman przeprowadziła badanie inwestorów, okazało się, że 84% respondentów uważa, że głównym celem firmy nie powinna być tylko maksymalizacja wartości dla akcjonariuszy, ale że firmy powinny brać pod uwagę potrzeby swoich interesariuszy i społeczności lokalnych.

„Czy mają Państwo wiarygodność we krwi? Czy ma Pan DNA zaufanego menedżera?”.
Każde nowe pokolenie coraz mniej wierzy w autorytety: tylko 29% ludzi uważa, że ci, którzy zajmują stanowiska władzy, koniecznie wiedzą najlepiej. Jeżeli jest Pan szefem, proszę zrozumieć, że autorytet wynikający z zajmowanego stanowiska nie zastąpi zaufania. Zdobycie zaufania interesariuszy – właścicieli lub udziałowców firmy, partnerów, klientów, pracowników, organów regulacyjnych, dostawców, urzędników państwowych, mediów, opinii publicznej i innych – wymaga przejrzystości, zwracania uwagi na istotne kwestie i przewidywania przyszłych programów społecznych.

Kultywowanie swojej uczciwości, zdolności i życzliwości w celu budowania zaufania.
W 2007 roku badacz Shawn Burke i grupa z Uniwersytetu Florydy przeanalizowali 30 lat prac naukowych dotyczących zaufania.

„Trzy filary: zdolności, uczciwość i życzliwość odpowiadają głowie, duchowi i sercu przywództwa”.
Wszystkie przeanalizowane modele mówiły, że zaufanie opiera się na trzech wartościach:

Zdolności – Czy kadra kierownicza posiada kompetencje zawodowe, aby osiągać wyniki? Liderzy mogą być mili, ale jeżeli nie będą wykonywać swoich zadań w sposób kompetentny, inni nie będą im ufać.
Uczciwość – Liderzy firmy muszą wcielać w życie standardy, które wyznaczają innym.
Dobroczynność – Liderzy muszą traktować innych z troską, życzliwością i hojnością. Muszą autentycznie chcieć jak najlepiej dla swoich interesariuszy i pracowników.
Godni zaufania liderzy są szafarzami, którzy angażują się w poprawę dobrobytu szerokiego grona interesariuszy.

Zdobądź zaufanie, stosując trzy nawyki budujące zdolności: dotrzymuj obietnic, szkol ludzi i bądź konsekwentny.
Zintegruj te nawyki, aby zbudować zaufanie i jednocześnie wzmocnić swoje umiejętności jako lidera.

Postaw na realizację – Liderzy często przesadzają z obietnicami, a następnie nie wywiązują się z nich, co powoduje spadek zaufania. Nie należy oszukiwać się, że zrobi się więcej niż w rzeczywistości. Proszę wzmocnić swoją odpowiedzialność poprzez ostrożność w składaniu obietnic. Jeżeli jest Pan zbyt zajęty, aby podjąć się nowego projektu, proszę być szczerym, a nie mówić ludziom, że zrobi Pan coś, na co nie ma Pan możliwości. Proszę przyjąć system zarządzania delegowaniem i realizacją listy zadań. Przekraczać oczekiwania ludzi.
Wybierz coaching – Gdy już potrafi Pan skutecznie realizować swoje zadania, proszę skorzystać z coachingu, aby pomóc innym robić to samo. Zachęcać ludzi do zadawania przemyślanych pytań o to, jak ich środowisko, kontekst, zachowania, możliwości, wartości i tożsamość wpływają na ich przywództwo. Bycie obecnym i wzmocnienie umiejętności aktywnego słuchania może pomóc Państwu wzmocnić innych ludzi, aby stali się silniejszymi liderami i współpracownikami.
Postaw na konsekwencję – Nie wystarczy być uprzejmym lub kierować się swoimi wartościami przez większość czasu, ponieważ ludzie będą zwracać uwagę na momenty, w których nie jest się najlepszym. Liderzy muszą być konsekwentni i wykazywać się niezawodnością i przewidywalnością.
Wykazać się uczciwością, będąc uczciwym, skromnym i otwartym.
Aby zbudować uczciwość, należy przyjąć:

Uczciwość – Bycie uczciwym wobec innych wymaga bycia uczciwym wobec siebie samego w kwestii swoich niedoskonałości. Jeżeli jest Pan konkurencyjny, może Pan odczuwać pokusę strategicznego wyolbrzymiania lub naciągania prawdy. Proszę wyznaczyć kogoś takiego, jak coach kierowniczy, który pomoże Panu utrzymać odpowiedzialność.
Otwartość – Badanie przeprowadzone przez Institute of Leadership and Management wykazało, że ludzie chętniej ufają tym, którzy wykazują się otwartością. Otwartość wiąże się z wrażliwością, którą liderzy zwykle chcą ukryć. Aby być bardziej otwartym, należy ćwiczyć rekontekstualizację lęków i obaw, które Pana powstrzymują. Gdy rozważa Pan negatywne fakty, proszę rozważyć zmianę koncepcyjnego ich rozumienia i przyjąć bardziej pozytywne założenia dotyczące Pana wartości.
Pokora – Można by przypuszczać, że liderzy, którzy wykazują się samouwielbieniem, stereotypowym zachowaniem alfa-mężczyzny, będą mieli przewagę nad konkurencją. W rzeczywistości liderzy, którzy wykazują się pokorą, są bardziej skuteczni. Proszę zachować pokorę, spędzając czas z innymi, skromnymi ludźmi, ponieważ to oni będą mieli największy wpływ na Pana zachowanie.
Aby kultywować życzliwość, należy być odważnym i życzliwym oraz głosić dobrą nowinę.
Moralna odwaga, życzliwość i ewangelizacja to podstawowe zasoby skutecznych prezesów. Dzisiejsi liderzy muszą wyrwać się z hiperkonkurencyjnego, nastawionego na realizację zadań sposobu myślenia z przeszłości i przyjąć nowy sposób myślenia, w którym ceni się życzliwość.

„Wybór bycia życzliwym nie polega na realizacji wielkich marzeń, takich jak znalezienie lekarstwa na raka; chodzi o codzienne wykonywanie małych kroków, kroków, które dotykają życia ludzi wokół nas”.
Kultywowanie trzech nawyków przywódczych może pomóc w rozwijaniu życzliwości:

Ewangelizacja – W erze cyfrowej złe wiadomości rozchodzą się szybciej niż dobre, dlatego należy rozpowszechniać własne pozytywne przesłanie. Niech rozpowszechnianie tego przesłania stanie się Państwa osobistą pasją, a nie tylko funkcją firmy. Proszę wziąć odpowiedzialność za swoje przesłanie i przyjąć w swoim życiu osobistym zachowania, o których Pan mówi. Proszę skupić się na przekonaniach leżących u podstaw Państwa działań, aby przyciągnąć innych wyznawców.
Bądź odważny – walcz o większe dobro, chroniąc innych na małe, subtelne sposoby przed tyranią korporacji. Chronić integralność zbiorowości przed integralnością jednostki. Na przykład, jeżeli dowiedzą się Państwo, że inny członek zarządu nadużywa swojej władzy, nie powinni Państwo utrzymywać tego w tajemnicy tylko dlatego, że ten członek zarządu jest Państwa powiernikiem. Ludzie często boją się być moralnie odważni, ponieważ obawiają się odrzucenia społecznego, dlatego kadra kierownicza powinna współpracować z trenerami, aby przezwyciężyć tę fobię.
Bądź życzliwy – Wykonuj bezinteresowne działania, aby przynieść innym szczęście lub pomóc im. Liderzy budują silniejsze relacje, gdy konsekwentnie wykonują drobne, przemyślane działania na rzecz innych.
Odzyskiwanie zaufania po błędach poprzez stosowanie najlepszych praktyk.
Każdy popełnia błędy, które obniżają jego reputację w zakresie uczciwości, zdolności i życzliwości. Należy starać się, aby inni nie tracili do Pana zaufania, zapobiegając w miarę możliwości popełnianiu błędów. Proszę uważnie monitorować swój poziom stresu, ponieważ stres może przytłoczyć Państwa zdolność do zachowania spokoju, reputacji i marki.

„Dążąc za wszelką cenę do najlepszych wyników, możemy stracić coś cennego w naszym człowieczeństwie”.
Jeżeli popełnia Pan błędy, które powodują, że inni kwestionują Pana umiejętności, proszę sobie uświadomić, że z małych, codziennych traum można się wiele nauczyć. To jest bardziej skuteczne niż fiksowanie się na przeszłości. Aby pomóc w opanowaniu szkód, należy podkreślać swoje mocne strony, zwracając uwagę na życzliwość i uczciwość. Gdy popełni Pan błąd, który dotyczy Pana uczciwości, opowiadanie kolejnych kłamstw, aby go ukryć, nigdy się nie sprawdza. Jeżeli zrobi Pan coś złego, należy jak najszybciej powiedzieć o tym osobom, których to może dotyczyć, odkładając na bok swoje ego. Jeżeli straci Pan poczucie bycia życzliwym przywódcą, proszę słuchać innych, gdy dają Panu szczere informacje zwrotne. Należy pracować nad pokonaniem zaprzeczenia i nauczyć się akceptować swoją zawodność.

Zróżnicowane zespoły międzynarodowe o wysokiej kulturze zaufania mają przewagę w zakresie wydajności.
Próbując budować zaufanie u międzynarodowych partnerów biznesowych, należy podkreślać nawyki, które budują zaufanie. Wschodnie i zachodnie kultury biznesowe mają mocne i słabe strony, jeżeli chodzi o zaufanie. Na Wschodzie ludzie bardziej cenią sobie pokorę, konsekwencję i życzliwość, podczas gdy na Zachodzie ludzie są bardziej otwarci na zaufanie do dopiero co poznanych liderów i pomijają wiele towarzyskich uprzejmości, których pragną ludzie na Wschodzie. Żadna kultura biznesowa nie opanowała do perfekcji sztuki budowania relacji opartych na zaufaniu, a to daje przewagę zespołom zróżnicowanym.

„Jeżeli jest Pan liderem, to Pana zachowanie ma znaczenie. Wszystko zaczyna się od Pana”.
Projekt Arystoteles Google z 2016 r., w ramach którego badano czynniki wpływające na wysoką wydajność zespołów, wykazał, że największym czynnikiem sprawczym jest bezpieczeństwo psychologiczne. Ludzie czują się psychicznie bezpieczni, gdy ufają sobie nawzajem, a więc zaufanie jest niezbędne do osiągnięcia wysokiej wydajności. Zespoły, których członkowie mają nadzieję na zbudowanie zaufania, powinny rozważyć zatrudnienie trenera, który pomoże im ewangelizować bez niezręczności i nauczy ich wydobywać ich odwagę, życzliwość, szczerość, otwartość i pokorę. Muszą nauczyć się konsekwentnie dostarczać, coachować i działać.

Zaufanie jest cennym towarem, którego budowa trwa latami.
Ponad 70% inwestorów z różnych krajów uważa, że kultury wysokiego zaufania są niezbędne, jeżeli firmy chcą zwiększyć swoją wycenę rynkową i zbudować udział w rynku. Przyjęcie nawyków budujących zaufanie napędza zgodność na poziomie środowiskowym, społecznym i zarządzania (ESG), które analitycy oceniają przy określaniu ryzyka i potencjału wyników. Te praktyki ESG nie były częścią tradycyjnego świata biznesu, ale mają znaczenie finansowe w nowym modelu biznesowym, w którym priorytetem są interesariusze i zarządzanie.

Znaczenie zgodności z ESG oznacza zmianę społeczną wśród konsumentów, którzy obecnie oczekują czegoś więcej niż tylko doskonałych usług i produktów – oczekują, że firmy będą zachowywać się jak obywatele świata, wnosząc swój wkład w życie społeczne. Dziś kwestie ESG muszą być tak obecne i miarodajne, jak pomysły Państwa dyrektora finansowego.

„Doświadczamy zmiany z epoki przemysłowej, w której lokalni konsumenci oczekiwali wspaniałych produktów i usług, na epokę społeczną, w której globalni obywatele oczekują nie tylko wspaniałych produktów i usług, ale również wspaniałych firm – firm, które przyczyniają się do rozwoju społeczeństwa poza pojedynczą linią zysku.”
Firmy powinny skupić się na zrównoważonym podejściu do środowiska w zakresie gospodarki odpadami, zmian klimatycznych i dobrostanu zwierząt. Korporacje muszą być świadome kwestii społecznych, takich jak etyczne łańcuchy dostaw i zdrowie psychiczne pracowników, a także czynników zarządzania, takich jak różnorodność zarządów. Zaufani menedżerowie wzmacniają głosy tych, którzy tradycyjnie mają mniejszą władzę w zarządach. Wprowadzenie uczciwości do Państwa kultury świadczy o pokorze, co pozytywnie wpływa na reputację Państwa marki i wyniki finansowe. Proszę myśleć o zaufaniu jako o cennym towarze, jak o zakopanym paliwie kopalnym – jego budowa trwa latami, a w jednej chwili można je spalić.

O Autorze

Dr John Blakey założył fundację non-profit The Trusted Executive Foundation, która pomaga zespołom firmowym budować wydajne kultury oparte na zaufaniu.

Rate this post