Jak liderzy tworzą strategiczny wzrost? Według nieżyjącego już tytana korporacji Jacka Welcha i jego żony, dziennikarki Suzy Welch, sekret tkwi w silnym przywództwie i w dostosowaniu działań firmy do jej misji. Ten przystępny podręcznik podstaw biznesu podkreśla znaczenie przywództwa, które ma swoje korzenie w zaufaniu i przejrzystości. Celem Welchów jest pomóc Państwu w wyjaśnieniu często niezrozumiałych tematów, takich jak finanse i marketing, zachęcając jednocześnie do przejęcia kontroli nad swoją karierą. Dowiedzą się Państwo, jak tworzyć rozwojowe zespoły, radzić sobie z kryzysami i realizować swoje prawdziwe powołanie. Niezależnie od tego, czy jest Pan menedżerem średniego szczebla, który chce mieć więcej obowiązków, liderem szukającym bodźca do działania, czy też przedsiębiorcą, ta książka pomoże Panu przezwyciężyć zastój i przyjąć postawę wzrostu.

Streszczenie oryginału tłumaczone algorytmicznie (przepraszamy za ewentualne błędy) jako materiał na nasze szkolenia z zarządzania.

Take-Aways

  • Firmy osiągają impet, gdy ich priorytetem jest dostosowanie.
  • Niepowodzenia są częścią życia. Proszę przejąć kontrolę dzięki sześciu taktykom.
  • Wykorzystanie potężnych dźwigni do katalizowania wzrostu.
  • Wykorzystać globalne możliwości ekspansji.
  • Aby zdemaskować finanse i marketing, należy kwestionować założenia i kultywować postawę ciekawości.
  • Oprzeć swoje przywództwo na prawdzie i zaufaniu.
  • Aby zbudować silny zespół, należy wzmocnić pracowników poprzez wprowadzenie zróżnicowania.
  • Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu zawodowego jest robienie czegoś, co się kocha, a następnie robienie tego wyjątkowo dobrze.
  • W przypadku zatrzymania tempa, proszę ciężko pracować, a także kierować się ciekawością i miłością.

Podsumowanie

Przedsiębiorstwa osiągają dynamikę, gdy stawiają na pierwszym miejscu dostosowanie.
Firma rozwija się, gdy jej misja jest zbieżna ze wspólnymi działaniami pracowników. Misja Państwa organizacji opisuje jej „cel” i wyjaśnia, dlaczego Państwa ludzie powinni czuć się zmotywowani do realizacji celów i zadań firmy.

Aby ich zainspirować i sprawić, że ten motor będzie dobrze funkcjonował, należy połączyć misję z działaniami i konsekwencjami. Jeżeli misja i działania nie są zgodne, wzrost jest mało prawdopodobny. Proszę pokazać pracownikom, jak ich premie i wynagrodzenia odzwierciedlają ich wyjątkowy wkład w realizację Państwa misji.

„Wielcy liderzy budują zaufanie i wiarygodność słowami i czynami, które raz po raz, w sposób duży i mały, udowadniają, że szanują i doceniają swoich ludzi.
Organizacje powinny wybrać misję o wartości „praktycznej, inspirującej lub aspiracyjnej”. Na przykład, misją firmy Nalco jest dostarczanie klientom bezpiecznej wody pitnej przy jednoczesnej ochronie środowiska poprzez stosowanie zrównoważonych praktyk i osiąganie zysków.

Liderzy powinni informować, w jaki sposób oczekują od członków zespołu podjęcia działań służących realizacji misji. Pomóc pracownikom zrozumieć szerszy wpływ lub konsekwencje ich wkładu. Należy upewnić się, że Państwa zespół kierowniczy wspiera działania zgodne z Państwa celami. Na przykład, jeżeli misja firmy koncentruje się na dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań, ale kierownictwo zwalnia członków zespołu, którzy podejmują ryzyko, to firma nie jest w zgodzie z misją. Jeżeli Państwa firma nie rozwija się w kierunku realizacji swojej misji, należy podjąć następujące kroki:

Troszczyć się o swój zespół – Najlepsi liderzy pełnią rolę trenerów, inspirują i mentorują pracowników, okazując im jednocześnie prawdziwą troskę i szacunek.
Stwórz znaczenie – Pomóż członkom zespołu poczuć się celowo, wyjaśniając, jak ich działania przyczyniają się do realizacji szerszej misji.
Usuwanie przeszkód – Należy dowiedzieć się, co przeszkadza członkom zespołu w jak najlepszej pracy (np. zbędna biurokracja) i pomóc wyeliminować stres, który im przeszkadza.
Okazanie hojności – Nie należy wstrzymywać zasłużonych pochwał, awansów czy podwyżek. Proszę być hojnym dla członków swojego zespołu, aby zwiększyć ich zaangażowanie i wydajność.
Sprawić, aby praca była przyjemna – Ludzie spędzają większość życia pracując, więc proszę stworzyć atmosferę i postawę, która pozwoli im się dobrze bawić.
Niepowodzenia są częścią życia. Proszę przejąć kontrolę dzięki sześciu taktykom.
Gdy Państwa organizacja staje w obliczu nieprzewidzianych wyzwań i zagrożeń, proszę kontrolować szkody i naprawić ryzykowną sytuację na sześć sposobów:

Wziąć odpowiedzialność – Nie chować się przed nieszczęściami i nie obwiniać innych. Przyjąć postawę zwycięzcy. Przypomnieć pracownikom o swojej misji i określić wspólne działania niezbędne do przezwyciężenia niepowodzenia. Proszę przyjąć kreatywne podejście, np. wspólnie omówić wyzwania, aby podbudować morale.
Zatrzymać największe talenty – Nie należy w pośpiechu zwalniać ludzi lub obniżać pensji. Proszę rozważyć przyznanie najlepszym pracownikom podwyżki lub zwiększenie kapitału opartego na wynikach.
Rygorystyczna ocena czynników wpływających na wydajność – Należy szybko i skrupulatnie analizować dane, aby sprostać wyzwaniom.
Zaktualizować podejście do strategii – Dzisiejsze procesy strategiczne muszą być elastyczne i szybkie. Proszę spróbować podejścia „pięciu slajdów”: Na pierwszym slajdzie proszę ocenić konkurencyjny krajobraz branżowy. Na drugim – ocena działań konkurentów. Na trzecim slajdzie należy przedstawić działania Państwa firmy w równoległym okresie czasu. Na czwartym – omówić wszystko, co zakłóci funkcjonowanie branży lub będzie stanowić przyszłe wyzwanie, np. nowy produkt konkurenta. A na ostatnim slajdzie proszę opisać swój plan pokonania konkurencji.
Ponowna ocena „architektury społecznej” firmy – Przeanalizować, kto komu i jak często podlega. Zmienić przestarzałe struktury. Na przykład, być może wymagają Państwo, aby menedżerowie ds. ryzyka składali raporty zarządowi tylko raz w roku, co pozwala im na wykonanie zaledwie minimum.
Uczynić niepokój produktywnym – Martwienie się może być konstruktywne, pomagać w korygowaniu błędów i reagowaniu na wyzwania. Proszę zwracać uwagę na to, jak się Państwo czują i czy zagrożenia, które wywołują Państwa niepokój, są uzasadnione.
Jeżeli dojdzie do kryzysu, należy wiedzieć, że nie będzie on trwał wiecznie. Najlepiej wzmocnić swoją organizację przed kryzysami, zanim one nastąpią, budując zdrową, odporną kulturę, która ceni uczciwość i szczerość. Należy działać uczciwie i przejrzyście, aby zyskać zwolenników, którzy przyjdą w Państwa obronie, gdy będą Państwo tego potrzebować.

„Wyjście z dołka jest wystarczająco trudne. Ale nigdy, przenigdy nie wyjdzie się z dołka bez swoich najlepszych ludzi.”
Aby uniknąć niepotrzebnego zamieszania, należy ostrożnie podchodzić do kwestii zwalniania ludzi. W przeciwnym razie zwolnieni pracownicy mogą poczuć się upokorzeni i zaatakować Państwa firmę. Utrzymywać publiczny głos na wielu platformach, aby móc kształtować własną narrację, jeżeli ktoś będzie się starał o Państwa reputację.

Wykorzystanie potężnych dźwigni do katalizowania wzrostu.
Przyjąć postawę wzrostu i przezwyciężyć stagnację poprzez następujące działania:

Poszukiwanie nowych perspektyw – Zatrudnić jedną lub więcej nowych osób, które mogą ocenić Państwa sytuację z różnych punktów widzenia.
Mądrze wydawać pieniądze – Skoncentrować swoje zasoby, inwestując w konkretne obszary, w których chce się rozwijać. Jeżeli brakuje pieniędzy, należy zastosować kreatywne podejście.
Przemyślenie innowacji – Nie należy czekać, aż samotni geniusze wpadną na przełomowe pomysły. Proszę przyjąć podejście zespołowe, dając kilku osobom zadanie wprowadzenia stopniowych ulepszeń.
Wykorzystanie największych talentów – Należy wykazać strategiczne znaczenie inicjatyw rozwojowych, przenosząc do zespołów rozwojowych osoby o najlepszych wynikach i czołowych liderach.
Aktualizacja systemów wynagradzania – Nie należy dopuścić do stagnacji systemów wynagradzania i pomiaru. Należy sprawdzać je co kilka lat, aby upewnić się, że odzwierciedlają zmieniające się normy branżowe.
Pokonać opór – Niektórzy ludzie będą próbowali zablokować potrzebne zmiany. Należy je zidentyfikować i spróbować dostosować do Państwa kluczowej misji i działań. Jeżeli nie będą w stanie przyjąć postawy wzrostu, należy ich zwolnić.
Wykorzystanie globalnych możliwości ekspansji.
W miarę rozwoju firmy, globalizacja powinna przebiegać pomyślnie, poprzez zadawanie czterech krytycznych pytań:

Czy mają Państwo zwycięską strategię? – Przed rozpoczęciem ekspansji na całym świecie należy zadać sobie pytanie, czy Państwa produkt jest unikalny i czy konsumenci będą go pożądać. Czasami Państwa produkt nie musi być wyjątkowy, jeżeli Państwa marka jest wystarczająco silna. Na przykład w Chinach ludzie postrzegają Pabst Blue Ribbon firmy Miller jako markę piwa premium, mimo że nie jest to szczególnie wyróżniające się piwo.
Czy wysyłają Państwo za granicę właściwych ludzi? – Do zadań międzynarodowych należy wybierać ludzi z rozeznaniem i rozsądkiem.
Czy realistycznie podchodzą Państwo do ryzyka? – Należy zmniejszyć ryzyko globalne, ograniczając swoją zależność od rynku jednego kraju. Na przykład, mogą Państwo zdecydować się na otwarcie fabryk w wielu krajach, aby uniknąć nadmiernego narażenia firmy na ryzyko. Przestrzeganie przepisów handlowych wszędzie tam, gdzie prowadzą Państwo działalność.
Czy wykorzystują Państwo swoje globalne działania? – Nie należy postrzegać rynków zagranicznych wyłącznie w kategoriach „eksportu i zaopatrzenia”. Należy wykorzystywać globalne możliwości dla innowacji i nauki, a jednocześnie korzystać z wszelkich możliwości ekspansji na pobliskie rynki.
Aby zdemaskować finanse i marketing, należy rzucić wyzwanie założeniom i pielęgnować ciekawość umysłu.
Liderzy muszą pokonać strach przed liczbami i zaangażować się w dyskusje i decyzje finansowe. Należy wykazać się ciekawością, kwestionować założenia i analizować każdą liczbę. Zwracać uwagę na wariancję, czyli różnicę między liczbami, które Państwo przewidywali, a wynikami firmy. Osoby, które nie są ekspertami w dziedzinie finansów, mogą wykorzystać analizę wariancji do odkrycia prawdy i obalenia błędnych założeń. Analiza wariancji może prowadzić do momentów „Aha!”, gdy co miesiąc oceniają Państwo i porównują liczby, szukając słabych punktów w swojej strategii.

Marketing może przytłaczać liderów, ponieważ ludzie używają dużo żargonu, gdy opisują strategie cyfrowe. Liderzy muszą demistyfikować marketing i brać udział w dyskusjach na jego temat, a nie pozwalać, aby zespół marketingu stał się izolowany.

„Marketing nie może być samotną wyspą, niezależnie od tego, jak bardzo kuszące wydaje się to od wewnątrz.
Rozsądna strategia marketingowa wykorzystuje silny przekaz promocyjny, aby sprzedać produkt, którego chcą konsumenci, poprzez odpowiednie kanały dystrybucji, w cenie, którą ludzie zapłacą.

Opieranie swojego przywództwa na prawdzie i zaufaniu.
Silni liderzy rygorystycznie poszukują prawdy i kwestionują założenia; nigdy nie zadowalają się zapewnieniami lub przypuszczeniami. Ale liderzy nie mogą odkrywać prawdy, jeżeli ludzie im nie ufają. Budowanie relacji opartych na zaufaniu poprzez okazywanie wsparcia swoim podwładnym, wstawianie się za nimi, gdy tego potrzebują, docenianie ich pomysłów i słuchanie ich, nawet gdy jest to trudne, na przykład w czasie kryzysu. Budowanie zaufania na spotkaniach poprzez zachęcanie ludzi do dzielenia się pomysłami – nawet jeśli podważają one powszechną mądrość lub wydają się sprzeczne. Upominać tych, którzy próbują uciszyć osoby zabierające głos. Należy być konsekwentnym, tak aby przekazywać wszystkim tę samą historię, unikając pokusy wyolbrzymiania lub przekręcania informacji.

„Prawda to zdecydowane dążenie, osobisty i nieugaszony ogień, który pali się, aby wiedzieć, co naprawdę dzieje się wewnątrz firmy i na zewnątrz”.
Praktykowanie empatii. Starać się zrozumieć perspektywę podwładnych, gdy dzielą się swoimi obawami. Proszę zapytać, jak Pan by się czuł w podobnej sytuacji. Nie robić niczego, co mogłoby podważyć zaufanie członków zespołu do Pana, jak np. wdawanie się w plotki na ich temat. Unikać niewłaściwego podejścia do zwalniania ludzi: Zwalniać ludzi szybko, a nie odkładać to na później i unikać odpowiedzialności. Należy to robić ostrożnie, dając pracownikom jak najłaskawsze odejście.

Aby zbudować silny zespół, należy wzmocnić pracowników poprzez wprowadzenie zróżnicowania.
Proszę myśleć o biznesie jak o sporcie zespołowym – bez silnych zawodników nic się nie osiągnie. Budować zespół poprzez poszukiwanie utalentowanych ludzi o odpowiednich umiejętnościach i osobowościach, którzy są zgodni z Państwa misją. Proszę uprościć ten proces, tworząc listę kontrolną atrybutów dla nowo zatrudnionych. Jeżeli Państwa zespół ds. personalnych spędza większość czasu na drobiazgach administracyjnych, należy rozszerzyć zakres jego obowiązków, powierzając mu pomoc w identyfikacji talentów oraz budowaniu karier i zespołów. Skupić się na zatrzymaniu najlepszych pracowników, tworząc motywujące środowisko i kulturę firmy, która ceni innowacje i możliwości, a nie politykę biurową i biurokrację.

Proszę przyjąć zróżnicowanie i stworzyć proces oceny wyników, który będzie oparty na zaufaniu i prawdzie. Niech kierownicy spotykają się z pracownikami przynajmniej dwa razy w roku, aby wystawić im jednostronicową ocenę. Powinni w niej wyszczególnić, co im się podoba w pracy każdego pracownika i jak mógłby się poprawić. Niech pracownicy wiedzą, jak wypadają w porównaniu z innymi. To daje im możliwość przejęcia kontroli nad swoją karierą, dzięki czemu mogą, być może, zdecydować się na poprawienie swoich wyników lub poszukać pracy gdzie indziej, jeżeli nie osiągają wystarczających wyników.

Geniusz czy przeciętniak, wirtualny „włóczęga” czy mieszkaniec boksu, straszak czy chłonący strach, ludzie potrzebują lidera, który wie, jak wziąć współtowarzyszy podróży i zmienić ich w zespół.
Dobrzy liderzy zarządzają skomplikowanymi pracownikami, takimi jak geniusze, zdalni lub wolni współpracownicy oraz „złodzieje” – ci pracownicy, którzy naruszają integralność Państwa firmy i jej wyniki. Proszę nie pozwolić, aby niezrozumiały geniusz, który posiadają niektórzy pracownicy, przeszkodził Państwu w budowaniu relacji opartych na zaufaniu i prawdzie. Proszę okazać ciekawość tego, co robią. Proszę zadawać pytania, być może sprawdzając, czy potrafią podzielić swój proces pracy na zrozumiałe elementy.

Zarządzać pracownikami zdalnymi, przeznaczając czas na połączenie ich z zespołem za pomocą technologii. Celowe tworzenie społeczności i połączeń społecznych. Warto rozważyć zorganizowanie sesji burzy mózgów za pośrednictwem wideoczatu z freelancerami, aby mogli podzielić się tym, nad czym pracują i wzajemnie się wspierać. Ze złodziejami – pracownikami, którzy okradają Państwa firmę lub marnują Państwa czas i zasoby – należy się rozprawić jak najszybciej. Państwa uwaga jest najcenniejszym zasobem, jaki mają Państwo jako menedżerowie, więc nie należy jej tracić na zastanawianie się, jak poradzić sobie z pracownikami o słabych wynikach.

Najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu zawodowego jest robienie czegoś, co się kocha, a następnie robienie tego wyjątkowo dobrze.
Jeżeli zastanawia się Pan, co zrobić ze swoim życiem zawodowym, proszę spróbować określić swój najlepszy wynik kariery. Najpierw proszę wyobrazić sobie swoje życie jako dwie różne autostrady. Proszę sobie wyobrazić, że rzeczy, które lubi Pan robić, jadą jedną drogą, a rzeczy, w których jest Pan dobry, drugą. Proszę sobie wyobrazić, że te drogi się przecinają. Najlepsza kariera zawodowa to taka, w której nakładają się na siebie to, co robi Pan najlepiej i to, co lubi Pan robić.

„Aby być przedsiębiorcą, trzeba mieć pomysł. Dużego, grubego, dodającego wartości, oszałamiającego, zmieniającego paradygmat pomysłu”.
Nie należy robić tylko tego, co w pewnym sensie jest się w stanie zrobić. Proszę skupić się na swoich naturalnych talentach, na tym, co robi Pan wyjątkowo dobrze. Być może jest Pan utalentowany jako negocjator, perswazja, słuchacz lub analityk, na przykład. Aby dowiedzieć się, co naprawdę lubi Pan robić, proszę zapytać, co najbardziej cieszy Pana w przyszłości i które zawody sprawiają, że jest Pan najszczęśliwszy. Być może dopiero w późniejszym okresie życia będzie Pan pracował na wymarzonym stanowisku. Być może odnajdzie Pan swoje prawdziwe powołanie zawodowe na emeryturze, i to jest w porządku. Proszę traktować priorytetowo rozwój na wszystkich etapach życia.

Gdy tempo się zatrzyma, należy ciężko pracować, a także wykazać się ciekawością i miłością.
Może się zdarzyć, że utkną Państwo w swoim obecnym miejscu pracy i stracą impet na drodze do kariery z kilku powodów. Być może w Państwa firmie nie ma stanowiska, na którym chcieliby Państwo się rozwijać. A może kładą Państwo zbyt duży nacisk na wielofunkcyjność i są zbyt zajęci zdobywaniem doświadczenia w dziedzinach, w których tak naprawdę nie są Państwo najlepsi, zamiast specjalizować się w tym, co robią Państwo najlepiej. Albo problem może leżeć w Pani postawie. Może nie osiąga Pani wyników, a może ludzie wokół Pani wyczuwają Pani pogardę dla swoich szefów i organizacji.

„Prawda o czyśćcu (takim jak kariera na Ziemi) jest taka, że zawsze się kończy”.
Niezależnie od tego, czy jest Pan kierownikiem średniego szczebla, który pragnie rozszerzyć zakres obowiązków kierowniczych, czy też indywidualnym współpracownikiem marzącym o kierowaniu zespołem, proszę pokonać impet celów zawodowych, wykonując następujące czynności:

Przekraczanie oczekiwań szefa i nadmierne realizowanie celów.
Zgłaszać się na ochotnika do trudnych, bardzo widocznych zadań.
Prowadzenie badań i poszukiwań, aby znaleźć nowe spojrzenie, które przyniesie korzyści firmie. Następnie dzielić się swoimi pomysłami i opiniami z zespołem, pokazując, że ludzie Pana słuchają.
Być na bieżąco z najnowszymi trendami i osiągnięciami technologicznymi.
Proszę znaleźć mentorów i być otwartym na uczenie się od innych.
Kultywować postawę miłości do otoczenia, budować relacje oparte na zaufaniu i nie angażować się w szkodliwe plotki.

O Autorach

Jack Welch był prezesem General Electric i autorem bestsellerów Jack: Straight from the Gut oraz Winning. Dziennikarka biznesowa i komentatorka telewizyjna Suzy Welch napisała bestseller 10-10-10.

Rate this post