Szekspir napisał: „Niektórzy rodzą się wielcy, inni osiągają wielkość, a jeszcze inni mają wielkość narzuconą”. Prezydent Ukrainy Volodymyr Zelensky jest przykładem tych ostatnich. Ten były komik stanął na wysokości zadania i skutecznie zjednoczył swój naród i świat przeciwko rosyjskiej inwazji na jego kraj. Rebecca L. Ray z The Conference Board uważa, że działania Zelenskiego są między innymi użytecznym przykładem skutecznego zarządzania kryzysem. Wyjaśnia, w jaki sposób dyrektorzy generalni mogą naśladować Zelensky’ego, przygotowując swoją odpowiedź na kryzys.

Opracowanie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za błędy) jako materiał na nasze szkolenia z przywództwa.

Take-Aways

  • Prezydent Ukrainy Wołodymyr Żeleński zjednoczył opozycję wobec rosyjskiej inwazji.
  • Zelensky z powodzeniem odwołuje się do emocji ludzi.
  • Dyrektorzy generalni mogą uczyć się od Zelenskiego stylu zarządzania kryzysem.

Podsumowanie

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Żeleński zwołał opozycję przeciwko rosyjskiej inwazji.
Rosyjska inwazja na Ukrainę wywołała akty odwagi zarówno wśród obywateli Ukrainy, jak i Rosji. Naród ukraiński zjednoczył się w walce z agresorem, a tysiące Rosjan wyszło na ulice, aby zaprotestować przeciwko wojnie, ryzykując aresztowanie. Prezydent Ukrainy Wołodymyr Żeleński odegrał zasadniczą rolę w zjednoczeniu opozycji wobec rosyjskiej inwazji, skutecznie komunikując sprawę narodu ukraińskiego i kierując jego obroną.

„Zelensky daje nam rzadki, wirtualny wgląd w zachowania przywódcze w czasie rzeczywistym, kiedy stawka nie może być wyższa”.
Zwracając się do narodu ukraińskiego za pośrednictwem mediów społecznościowych, telewizji i radia, Zelensky wzywał swój naród, aby nie rezygnował z walki o swoje prawo do istnienia jako państwo. Przemawiając w Parlamencie Europejskim, Zelensky przedstawił walkę narodu ukraińskiego jako walkę o uniwersalne zasady wolności, równości i praw człowieka.

Zelensky z powodzeniem odwołuje się do emocji ludzi.
Przemówienia i przesłanie Zelensky’ego nie odwołują się tylko do ludzkiego poczucia sprawiedliwości. On głęboko dotyka swoich słuchaczy na poziomie emocjonalnym. Na przykład, przemawiając w Parlamencie Europejskim, Zelensky podkreślił, że Ukraińcy i mieszkańcy Unii Europejskiej są tacy sami, co sprawia, że naturalne jest, iż powinni sobie pomagać. W swoich wystąpieniach nie stroni od okazywania emocji, opisując niszczący wpływ wojny na kobiety i dzieci. Zelensky odwołuje się również do poczucia historii Ukraińców, przypominając im o dawnych zmaganiach z agresorami.

„Zelensky, mając przed oczami wielkość, stanął w świetle reflektorów na największej scenie, jaką można sobie wyobrazić, i dał przedstawienie życia”.
Zelensky wzbudza zainteresowanie ludzi na całym świecie: Odmówił opuszczenia swojego kraju, narażając się na wielkie ryzyko osobiste, i pomimo doniesień o próbach zamachu, nadal codziennie nadaje do swojego narodu, pokazując Ukraińcom, że pozostanie u ich boku.

Prezesi mogą się uczyć od Zelenskiego stylu zarządzania kryzysem.
Firmy muszą mieć opracowany podręcznik postępowania w przypadku niespodziewanego kryzysu, zdarzenia typu „czarny łabędź”. Jeżeli Państwa firma tego nie ma, jej liderzy powinni opracować plan działania i upewnić się, że ich zespół potrafi go właściwie zrealizować.

Od kwietnia 2022 r. plan powinien zawierać postanowienia dotyczące ewentualnych przyszłych konsekwencji związanych z wojną na Ukrainie, takich jak zakłócenia w łańcuchu dostaw lub inne potencjalne problemy. Przy opracowywaniu strategii kryzysowej należy ściśle konsultować się z zarządem. Jeżeli zdecydują się Państwo na publiczne ogłoszenie, należy najpierw poinformować wszystkich pracowników. W miarę rozwoju kryzysu należy informować wszystkich interesariuszy.

O autorze

Rebecca L. Ray jest wiceprezesem wykonawczym ds. kapitału ludzkiego w The Conference Board.

Rate this post