Badanie Gallupa z 2015 r. wykazało, że tylko 32% pracowników w USA czuje się zaangażowanych w swoją pracę. Aby zwalczyć epidemię niezaangażowanych pracowników, należy przyjąć koncepcję zapewnienia pozytywnych „doświadczeń pracowniczych” w każdym aspekcie Państwa organizacji: kulturowym, fizycznym i technologicznym. Autor Jacob Morgan wyjaśnia, jak i dlaczego firmy, które zapewniają swoim pracownikom pozytywne doświadczenia, stają się zwycięzcami korporacji. Dostarcza istotnych informacji – aż po katalog konkretnych metryk – jak sprawić, aby Państwa pracownicy byli szczęśliwsi, zwiększając jednocześnie zyski. getAbstract poleca afirmatywny podręcznik Morgana kierownictwu wyższego szczebla.

Streszczenie tłumaczone z angielskiego maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze szkolenia biznesowe.

Take-Aways

  • Każdy chce mieć pozytywne doświadczenia, również pracownicy w pracy.
  • Przewaga w zakresie doświadczeń pracowników” występuje w miejscach pracy, w których pragnienia i wymagania pracowników krzyżują się z planem firmy dotyczącym ich zaspokojenia.
  • Zapewnienie właściwych doświadczeń pracowniczych angażuje Państwa pracowników i daje Państwu przewagę nad konkurencją.
  • Zapewnienie pracownikom wspaniałych doświadczeń w trzech środowiskach pracy:
  • „Doświadczenia fizyczne” dotyczą Państwa obiektów i miejsc pracy.
  • „Doświadczenia technologiczne” polegają na zapewnieniu pracownikom najwyższej jakości technologii, której potrzebują do wykonywania swojej pracy.
  • „Doświadczenia kulturowe” wynikają z atmosfery, która określa Państwa firmę.
  • Proszę ocenić swoje doświadczenia pracownicze na podstawie realizacji celu, zaspokojenia 17 ważnych zmiennych i wspierania pracowników w kluczowych momentach.
  • Aby Państwa firma stała się „organizacją doświadczalną”, muszą Państwo wiedzieć, jakich doświadczeń oczekują pracownicy, a następnie je dostarczyć. Proszę przeprowadzić ankietę wśród pracowników, aby dowiedzieć się, czego chcą.
  • Doświadczalne organizacje mają „powód istnienia” – aspiracyjny cel.

Podsumowanie

Uszczęśliwianie pracowników
Google zapewnia swoim pracownikom takie udogodnienia, jak darmowe jedzenie, usługi konsjerża, strzyżenie, dofinansowanie opieki nad dziećmi, wymiana oleju, mycie samochodów, transport wahadłowy i dostawa organicznych produktów spożywczych. Pracownicy korzystają z niektórych z tych udogodnień za darmo lub za rozsądną opłatą, którą firma negocjuje ze sprzedawcami. Google szczyci się tym, że zapewnia pozytywne „doświadczenia pracownicze”. Pandora, internetowy serwis muzyczny, opracowuje z każdym pracownikiem indywidualną umowę, w której określa jego preferencje zawodowe, w tym to, czego konkretnie potrzebuje, chce lub żąda, aby móc pracować najbardziej produktywnie. Menedżerowie Pandory nadzorują – i ponoszą odpowiedzialność za realizację – warunków, zasad i świadczeń zawartych w tych umowach. Adobe Systems, międzynarodowa firma produkująca oprogramowanie komputerowe, całkowicie przeprojektowała swoje przestrzenie do pracy i dyskusji, w tym patia na świeżym powietrzu, obszary społecznościowe, alternatywne miejsca pracy, kawiarnie, otwarte przestrzenie, miejsca do gier, miejsca do medytacji, siłownię, a nawet miejsce, w którym można zjeść kanapkę rzemieślniczą. W szeregach kierownictwa Adobe jest wiceprezes ds. doświadczeń pracowników. Wiele innych firm ma takich urzędników na swoich listach kierowniczych.

Czym jest Employee Experience?
Doświadczenie pracowników to ważny imperatyw korporacyjny. To skrót od warunków i środowiska, jakie firma chce stworzyć dla swoich pracowników, czyli tego, jak według niej powinno wyglądać ich życie w pracy. Firmy mogą budować właściwe doświadczenia pracownicze na „przecięciu oczekiwań, potrzeb i życzeń pracowników z organizacyjnym kształtem tych oczekiwań, potrzeb i życzeń”. Firmy doświadczalne badają swoich pracowników, aby dowiedzieć się, co preferują w ramach swojego życia zawodowego. Kierownicy współpracują z pracownikami i starają się zapewnić im to, czego potrzebują, aby jak najlepiej wykonywać swoją pracę. Takie firmy koncentrują się na kluczowych punktach przejściowych, które mają największe znaczenie dla pracownika, takich jak np. przyjęcie do pracy po rozpoczęciu nowego zatrudnienia.

Cele aspiracyjne
Koncentracja na doświadczeniu pracowników jest naturalną ewolucją zaangażowania pracowników, teraz uzupełnioną i rozszerzoną. Pozytywne doświadczenia angażują Państwa pracowników. Aby sprzyjać takim doświadczeniom, organizacja potrzebuje celu aspiracyjnego, który pomoże pracownikom zrozumieć, że ich praca ma znaczenie. Na przykład, cel korporacyjny Starbuck’s określa swój „powód istnienia”: „Inspirować i pielęgnować ludzkiego ducha – jedna osoba, jedna filiżanka i jedna okolica na raz”. Deklaracja misji, która określa powód istnienia Państwa firmy, może zainspirować Państwa pracowników. Najbardziej skuteczne cele aspiracyjne mają cztery cechy wspólne: 1) nie dotyczą zysków; 2) koncentrują się na pozytywnym wpływie Państwa organizacji; 3) motywują pracowników; oraz 4) cenią „coś nieosiągalnego” – niemożliwe marzenie.

Środowiska doświadczalne
Pozytywne środowisko ma trzy główne aspekty:

Środowisko „kulturowe” – odnosi się do niematerialnej atmosfery i namacalnych priorytetów firmy – tego, na czym najbardziej jej zależy. Kultura korporacyjna powinna otulać pracowników, dawać im ciepły obraz Państwa organizacji i pokazywać, że ich Państwo cenią. Aby stworzyć właściwą kulturę korporacyjną, Państwa firma musi przekazać, że ma „uzasadnione poczucie celu”. Powinna praktykować różnorodność i sprawiać, że pracownicy czują się jak członkowie zespołu. W odpowiednim środowisku kulturowym pracownicy mogą się ciągle uczyć, kadra kierownicza pełni rolę mentorów i trenerów, a firma dobrze traktuje pracowników i poświęca się dla nich.
Środowisko „technologiczne” – Dzisiejsi pracownicy polegają na technologii, która pomaga im współpracować, komunikować się i wykonywać swoje zadania. Technologia, która stała się niezbędna w wielu miejscach pracy, obejmuje „platformy wideokonferencyjne, wewnętrzne sieci społecznościowe, narzędzia do zarządzania zadaniami, oprogramowanie do zarządzania zasobami ludzkimi (HR), systemy rozliczania i fakturowania” i wiele innych. Aby spełnić wymagania Państwa pracowników w zakresie pracy, należy udostępnić wszystkim narzędzia technologiczne, zainstalować sprzęt spełniający wysokiej jakości standardy konsumenckie i zaspokoić potrzeby pracowników, a nie tylko wymagania Państwa firmy.
Środowisko „fizyczne” – Proszę zwrócić uwagę na przestrzeń, w której pracują Państwa pracownicy. Należy unikać przestarzałego, monotonnego wystroju, z nieciekawymi dywanami, ścianami pomalowanymi w odcieniach neutralnych i biurkami upchniętymi w rzędach szafek. Zamiast tego należy stworzyć „centra doświadczeń pracowników”. Nowoczesne biura powinny oferować elastyczność organizacji pracy, odzwierciedlać etos i wartości organizacji, a także zachęcać pracowników do zapraszania rodziny i przyjaciół do obejrzenia swoich biur. Firmy mogą korzystać z „wielu opcji miejsca pracy”.
Zmiany długoterminowe
Kiedy korporacje próbują zwiększyć zaangażowanie pracowników, często próbują krótkoterminowych, kosmetycznych zmian. To nie działa. Poprawa doświadczenia pracowników wymaga pozytywnych, długoterminowych zmian. Proszę porównać typowe kampanie na rzecz zaangażowania pracowników do pomalowania starego samochodu, zrobienia nowej tapicerki i założenia nowych felg. Będzie wyglądał świetnie, ale nadal będzie jeździł jak stary samochód.

„Przyszłość pracy polega na całkowitym przeprojektowaniu naszych organizacji tak, aby doświadczenie pracowników znalazło się w samym centrum ich funkcjonowania”.
Z drugiej strony, doświadczenie pracowników oznacza wymianę silnika, co poprawi wydajność bez względu na wygląd samochodu. Zamiast wydawać pieniądze na „strategie dobrego samopoczucia”, należy dążyć do programowania, które poprawi życie Państwa pracowników i zwiększy wydajność Państwa firmy.

„People Analytics”
Analityka dotycząca ludzi, będąca podgrupą nauki o danych, może pomóc Państwu dowiedzieć się więcej o Państwa pracownikach i ich potrzebach. Taka analityka może dać Państwu „podstawowy fundament” do planowania doświadczeń pracowników. Ta rozwijająca się dziedzina gromadzi dane dla firm i daje im wgląd w to, czego potrzebują, aby podejmować świadome decyzje dotyczące swoich pracowników. Na przykład firma IBM rozpoczęła formalną analizę ludzi w 2010 roku. Obecnie zatrudnia 70 ekspertów w tej dziedzinie. Firma wykorzystała analitykę personalną do zmniejszenia rotacji i wprowadzenia „Blue Matching”, programu ułatwiającego pracownikom „wewnętrzną mobilność”.

Godne uwagi firmy Employee-Experience
Ocena doświadczeń pracowniczych 252 firm wyłoniła 15 firm, które najlepiej radzą sobie z zapewnieniem swoim pracownikom dobrych doświadczeń pracowniczych: Facebook, Apple, Google, LinkedIn, Ultimate Software, Airbnb, Microsoft, Riot Games, Accenture, Salesforce, Hyland Software, Cisco, Amazon, Adobe i Worldwide Technology. Te doświadczalne firmy wiedzą, kim są ich pracownicy, czego chcą i co sprawia, że czują się dobrze. Uzbrojone w tę niezbędną wiedzę, firmy te przeprojektowują swoje organizacje tak, aby stały się miejscami, „w których ludzie chcą, a nie muszą pojawiać się w pracy”.

Kategorie doświadczeń pracowników
Większość firm należy do jednej z dziewięciu kategorii doświadczenia pracowników:

„inExperienced” – Te firmy po prostu istnieją bez żadnej rozpoznawalnej misji. Wydaje się, że są zadowolone z prowadzenia działalności w taki sposób, w jaki robiono to przed latami 90. Ich motywem są pieniądze.
„Technologicznie wschodzące” – Firmy te dostarczają zaawansowane technologicznie narzędzia.
„Wyłaniające się fizycznie – Firmy te koncentrują się przede wszystkim – lub wyłącznie – na ulepszaniu przestrzeni fizycznej.
„Kulturowo wyłaniający się” – Te organizacje starają się rozwijać solidne kultury korporacyjne, które wspierają pracowników.
„Zaangażowani” – Te firmy ciężko pracują, aby poprawić swoją kulturę i swoje fizyczne otoczenie.
„Empowered” – Te organizacje odnoszą sukcesy w zakresie technologii i kultury, ale oferują słabe środowisko.
„Enabled” – Te organizacje mają dobry zakład fizyczny i dobrą technologię, ale ich kultura jest nieodpowiednia.
„preExperiential” – Te firmy radzą sobie dobrze, ale nie wyróżniają się we wszystkich trzech środowiskach.
„Experiential” – To najwyższa pozycja dla firm, które oferują wspaniałe doświadczenia pracownicze.
Atrybuty Employee Experience
Siedemnaście specjalnych atrybutów – czynników, które są ważne dla Państwa pracowników – wyróżnia firmy oferujące doświadczenia. Proszę wyobrazić sobie piramidę jako zarys Państwa planu. Podstawą piramidy jest zasadniczy cel Państwa firmy. Następny poziom zawiera trzy środowiska doświadczeń pracowników: technologiczne, fizyczne i kulturowe. Potem następuje 17 zmiennych:

Technologia jest wysokiej jakości.
Jest zawsze pod ręką.
Pracownicy mają odpowiednią technologię do wykonywania swojej pracy.
Ludzie mają wybór co do miejsca pracy.
Otoczenie firmy komunikuje jej wartości.
Pracownicy z dumą pokazują je innym.
Pracownicy pracują w sposób niezależny i elastyczny.
Ludzie czują, że ich praca jest celowa.
Liderzy traktują ludzi w sposób równy.
Pracownicy wiedzą, że firma ich ceni.
Przełożeni pełnią rolę trenerów lub mentorów.
Każdy ma pewność, że jest członkiem zespołu.
Firma zapewnia pracownikom środki do ciągłego uczenia się i awansu zawodowego.
Pracownicy polecają swoim znajomym, aby szukali pracy w Państwa firmie.
Firma jest znana z „różnorodności i integracji”.
Pracownicy wiedzą, że firma dba o ich dobre samopoczucie.
Ludzie mają pozytywne odczucia co do marki firmy.
„Odpowiedzialność firm to nie tylko zapewnienie pracy swoim pracownikom. To także dbanie o nich i troska o nich”.
Szczyt piramidy skupia się na poświęcaniu pracownikom szczególnej uwagi w kluczowych momentach, takich jak rozpoczęcie pracy. Te wymierne cechy odróżniają Państwa firmę od firm, które uważają, że ich pracownicy są tylko częścią maszyny, „menedżerowie są hodowcami zwierząt, a praca to harówka”.

Firmy doświadczalne odnoszą sukcesy
Firmy doświadczalne rutynowo przewyższają firmy, które nie oferują pozytywnych doświadczeń pracowniczych. W metrykach, które mają znaczenie, „firmy doświadczalne mają (…) o 40% niższą rotację, 1,5-krotny wzrost liczby pracowników, 2,1-krotny średni przychód, 4,4-krotny średni zysk, 2,9-krotnie większy przychód na pracownika i 4,3-krotnie większy zysk na pracownika w porównaniu z organizacjami nie doświadczalnymi”. Z reguły ceny akcji firm doświadczalnych są lepsze niż innych firm. Firmy doświadczalne osiągają wysokie wyniki w zakresie innowacyjności, wartości marki i zadowolenia klientów. Są „inteligentniejsze, bardziej zielone, szczęśliwsze i bardziej zróżnicowane”.

Przechodzenie na doświadczenie
Nie można przekształcić swojej firmy w firmę doświadczalną, kopiując Apple, Airbnb lub Amazon, ani stosując sztywną listę kontrolną w swoich działaniach. Zamiast tego należy zastosować słynny system 2 myślenia psychologa Daniela Kahnemana: dążyć do czegoś celowego i zamierzonego. Proszę oprzeć swoje planowanie na danych z analizy ludzi oraz na uwagach Państwa pracowników. Skupić się na nich i na tym, czego chcą. Unikać krótkoterminowych rozwiązań. Stawanie się doświadczalnym to długotrwały, wielostronny, ciągły wysiłek. Jest to „pętla nieskończoności”, ciągły krąg interakcji i komunikacji od pracowników do firmy i z powrotem. Pętla ta przebiega bez końca przez następujące fazy:

„Reagowanie – Należy szukać informacji zwrotnych od pracowników, aby dowiedzieć się, co im się podoba i czego oczekują. Wykorzystać „aplikacje, wewnętrzne sieci społecznościowe, ankiety, grupy fokusowe, wywiady jeden na jeden” lub jakąkolwiek inną metodę, która sprawdzi się w Państwa firmie.
„Analiza – Wykorzystanie informacji zwrotnych do opracowania wniosków dotyczących kolejnych kroków.
„Projekt” – stworzenie programu doświadczalnego.
„Uruchomienie” – Uruchomienie programu doświadczeń pracowniczych; niech dotyczy on środowiska fizycznego, technologicznego i kulturowego Państwa firmy.
„Udział” – Państwa pracownicy uczestniczą w nowych, pozytywnych doświadczeniach.
„Życie jest krótkie. Wszyscy zasługujemy na to, aby … pracować w organizacji, która została zaprojektowana tak, aby naprawdę poznać swoich ludzi i opanować sztukę i naukę tworzenia miejsca, w którym ludzie chcą, a nie muszą pojawiać się w pracy.”
Aby Państwa organizacja była bardziej skoncentrowana na ludziach, należy zapewnić pracownikom szereg pozytywnych doświadczeń. Będą Panu wdzięczni, podobnie jak klienci. A Państwa wynik finansowy będzie korzystny. Pozytywny program doświadczeń pracowników poprawi również Państwa rekrutację, zwłaszcza że Państwa firma staje się coraz bardziej znana jako wspaniałe miejsce pracy.

O autorze

Autor bestsellerów, mówca i futurysta Jacob Morgan ma na swoim koncie takie książki jak „Przyszłość pracy” i „Organizacja współpracująca”. Na stronie internetowej https://TheFutureOrganization.com mogą Państwo dokonać oceny, jak Państwa firma wypada na tle 17 zmiennych.

Rate this post