Niezwykły przewodnik Jamesa M. Kouzesa i Barry’ego Z. Posnera obala mit lidera jako człowieka niezależnego, a nie gracza zespołowego. Rozprawia się również z wizerunkiem lidera jako szczególnej rasy. Podstawowym założeniem książki jest to, że istnieją pewne krytyczne i możliwe do zidentyfikowania umiejętności, których może się nauczyć i które może nabyć większość osób, aby stać się skutecznym liderem. Autorzy opisują te umiejętności i wymieniają zasady przewodnie, którymi liderzy powinni się kierować i które powinni reprezentować w swoich organizacjach. Getabstract poleca ten znakomity podręcznik wszystkim obecnym i przyszłym liderom.

Streszczenie tłumaczone z angielskiego maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze szkolenia biznesowe.

Take-Aways

  • Przywództwo nie jest cechą genetyczną. Każdy może nauczyć się być liderem.
  • Prawie wszystko, czego uczy się o przywództwie w tradycyjnych kręgach kierowniczych, jest błędne.
  • Przywództwo wymaga określonych umiejętności i zaangażowania.
  • Można się nauczyć tych zachowań i postaw i stać się skutecznym liderem.
  • Skuteczni liderzy kwestionują status quo.
  • Umiejętność przekazywania przekonującej wizji jest kluczową umiejętnością przywódczą.
  • Liderzy stają się potężniejsi, gdy przyznają władzę swoim podwładnym.
  • Lider musi być przykładem dla organizacji.
  • Zadaniem lidera jest pobudzanie serca organizacji.
  • Przywództwo jest dla wielu, a nie dla nielicznych.

Podsumowanie

Opanowanie przywództwa
Abraham Lincoln scharakteryzował kiedyś samotną pracę lidera w ten sposób: „Jeśli koniec końców wyjdę na prostą, to co się mówi przeciwko mnie, nic nie znaczy. Jeżeli koniec końców wyjdę na tym źle, dziesięć aniołów przysięgających, że miałem rację, nie zrobi żadnej różnicy.” Przywództwo jest często traktowane jako mistyczna, niewytłumaczalna cecha, jak charyzma czy duchowość. A gdyby tak przywództwo było zestawem zachowań i postaw, które można poznać i opanować?

„Główny wkład lidera polega na dostrzeganiu dobrych pomysłów, wspieraniu tych pomysłów i chęci rzucenia wyzwania systemowi w celu przyjęcia nowych produktów, procesów, usług i systemów.”
Dekada badań z udziałem prawie 1400 liderów wskazuje, że wzorowe przywództwo opiera się na pięciu podstawowych praktykach i 10 zobowiązaniach przywódczych, które sprawiają, że te pięć zasad działa. Jeżeli opanuje Pan te krytyczne cechy, będzie Pan w stanie zainspirować każdą organizację, niezależnie od tego, jak trudne są okoliczności.

„Aby zrozumieć prawdziwą istotę przywództwa, proszę założyć, że każdy, kto z Panem pracuje, jest wolontariuszem. Proszę założyć, że Państwa pracownicy są tam, bo chcą, a nie dlatego, że muszą.”
Wszyscy skuteczni liderzy przestrzegają tych zasad:

Rzucają wyzwanie procesowi.
Inspirują wspólną wizję.
Umożliwiają innym działanie.
Dają przykład.
Zachęcają do serca.
Wyzwanie dla procesu
Jedna z różnic pomiędzy liderami a naśladowcami polega na tym, że liderzy są z natury skłonni do kwestionowania procesów, które ograniczają ich organizacje. Ponieważ podejmują działania, wydaje się, że liderzy są we właściwym miejscu i we właściwym czasie. Co za tym idzie, liderzy forsują innowacje i zmieniają status quo. Żaden z liderów nie udzielił wywiadu, w którym skupiałby się na utrzymaniu stanu rzeczy w niezmienionym stanie. W tym sensie liderzy są pionierami, którzy chętnie próbują czegoś nowego i lepszego. Mają stosunkowo wysoką tolerancję na ryzyko.

„Liderzy umożliwiają innym działanie nie poprzez gromadzenie posiadanej władzy, lecz poprzez jej rozdawanie”.
Liderzy nie zawsze są twórcami lub innowatorami, ale potrafią rozpoznać nowe pomysły i promować przyjęcie tych nowych koncepcji lub praktyk. Aby być wzorowym przywódcą, należy wcześnie przyjmować pomysły, które są dobre dla Państwa firmy. Liderzy często radzą sobie lepiej w trudnych okolicznościach. Ich zaradność pozwala im podejmować szanse i odnosić sukcesy.

„Wiarygodność działania jest najważniejszym czynnikiem decydującym o tym, czy lider będzie przez dłuższy czas naśladowany”.
Kiedy pracownicy są pytani o kluczowe cechy przywódcze, odpowiadają, że liderzy powinni być uczciwi, wybiegający w przyszłość, inspirujący, kompetentni i sprawiedliwi, czyli tacy, którzy mogą skłonić kogoś do zakwestionowania status quo. Tacy liderzy są postrzegani jako wiarygodni, a wiarygodność sprawia, że ich wyzwania wobec status quo mają większe szanse powodzenia.

Pierwsze zobowiązanie przywódcze
Poszukiwanie ambitnych możliwości rozwoju, zmian, innowacji i doskonalenia. Oznacza to traktowanie każdej pracy jak przygody, a nie zadania. Myślenie od podstaw; do każdego zadania należy podchodzić jak do projektu naprawczego. Ciągle kwestionować status quo i nigdy nie akceptować odpowiedzi: „Bo tak zawsze robiliśmy”. Nie próbują Państwo wymyślać wszystkich rozwiązań – proszę wysłać swoich ludzi na poszukiwanie pomysłów. Niech każdy ma za zadanie znaleźć lepsze sposoby działania. Dodawać przygody do pracy każdego z nas. Uczyć się nowych umiejętności, aby pobudzić swoją kreatywność.

Inspirowanie wspólnej wizji
Liderzy wierzą, że mogą dokonać niezwykłych rzeczy. Potrafią wyobrazić sobie świetlaną przyszłość i przekonać współpracowników, aby poparli ich wizje. Liderzy tworzą jasne wizje tego, dokąd chcą zmierzać, a następnie konstruują wydarzenia i systemy, aby tam dotrzeć, ponieważ wizja jest siłą, która tworzy przyszłość. Chociaż same wizje są niewystarczające – ponieważ liderzy potrzebują wyborców – ludzie decydują się podążać za liderami, których wizje podzielają.

„Miłość – do swoich produktów, usług, wyborców, klientów i pracy – może być najlepiej strzeżonym sekretem przywództwa”.
Jeżeli rozumie się ludzi, można ich przekonać do swojej wizji, tchnąc życie w ich nadzieje, marzenia i aspiracje. W tym sensie przywództwo jest dialogiem, a nie monologiem. Gdy zrozumieją Państwo swoich wyborców, mogą Państwo tchnąć życie w ich nadzieje i marzenia oraz namalować obraz jaśniejszej przyszłości dla nich, przyszłości, w której będą odgrywać znaczącą rolę. Aby Państwa wizja została zaakceptowana, należy ją przekazać z entuzjazmem. Kiedy liderzy identyfikują innowacje, z których są najbardziej dumni, wymieniają projekty, do których podchodzili z największym entuzjazmem, zanim jeszcze można było poznać ich wynik. Oczywiście kwestionowanie status quo i bycie wizjonerem wiąże się z ryzykiem, dlatego też liczy się Państwa tolerancja na ryzyko.

Drugie zobowiązanie przywódcze
Eksperymentować, podejmować ryzyko i uczyć się na błędach. Lider-wizjoner może testować pomysły, przeprowadzając małe eksperymenty, dzięki czemu inni też mogą bezpiecznie wypróbować nowe pomysły. Niektóre z Państwa błyskotliwych pomysłów nie sprawdzą się, ale to dobrze, o ile będą Państwo uczyć się na błędach. Większość ludzi w obliczu zmian natychmiast gasi swój entuzjazm. Proszę nie odrzucać pomysłu, który na początku wydaje się dziwny. Zamiast tego należy nalegać, aby Państwa organizacja honorowała osoby podejmujące ryzyko. Proszę analizować swoje porażki równie uważnie jak sukcesy i zachęcać ludzi do myślenia o rozwiązaniach, a nie o przeszkodach.

Trzecie zobowiązanie przywódcze
Wyobrażenie sobie przyszłości, która jest bardziej podnosząca na duchu i nobilitująca. Może Pan myśleć o swojej przeszłości w określony sposób, aby określić, gdzie chce Pan być w przyszłości. Proszę być konkretnym, określić dokładnie, czego Pan chce. Proszę napisać deklarację wizji i odważyć się działać zgodnie z intuicją. Sprawdzić swoje założenia; zostać futurystą. Stworzyć wizję, która poprawi życie Państwa współpracowników i przygotuje przyszłość Państwa firmy.

Umożliwić innym działanie
Skuteczni liderzy, niezależnie od tego, jak bardzo są zdolni i inteligentni, wiedzą, że nawet ich najlepsze pomysły padną na jałową glebę bez pomocy innych ludzi. Skuteczne przywództwo to zawsze praca zespołowa – lider bez zespołu to żaden lider. Wzorowi liderzy wzbudzają poczucie pracy zespołowej w organizacji daleko poza wewnętrzną kadrą. Ludzie reagują na liderów, którzy umożliwiają im działanie. Liderzy rozumieją, że ludzie nie mogą wykonywać swojej najlepszej pracy, jeżeli czują się słabi, nieistotni lub wyalienowani z procesu. Proszę dać im poczucie własności, którego potrzebują.

Czwarte zobowiązanie przywódcy
Odwołanie się do wartości, marzeń i nadziei innych ludzi, aby podzielić się wspólną wizją. Proszę poznać zainteresowania ludzi, którymi Pani kieruje, a następnie przedstawić im wizję, która sprawi, że to, co nieuchwytne, stanie się namacalne. Aby to zrobić skutecznie, należy najpierw z pasją słuchać swoich ludzi.

Piąte zobowiązanie przywódcze
Wspieranie współpracy poprzez promowanie wspólnych celów i budowanie zaufania. Proszę myśleć w kategoriach wspólnych celów, ponieważ nikt nigdy nie osiągnie niczego znaczącego w pojedynkę. Zamiast mówić: „Oto, co chcę zrobić”, proszę powiedzieć: „Oto, co musimy zrobić”. Zachęcać ludzi do współpracy i wymiany pomysłów.

Dawać przykład
Nie wystarczy tylko mówić – Państwa zwolennicy będą sprawdzać, czy Państwo również tak postępują. Prawdziwego szacunku nie zdobywa się tytułem. Wielu liderów wyjaśnia, że nigdy nie poprosiłoby kogoś o zrobienie czegoś, czego sami nie chcą zrobić. Liderzy są liderami, ponieważ są gotowi pójść pierwsi. Od liderów oczekuje się, że będą dawać przykład i bronić swoich przekonań. Co za tym idzie, liderzy potrzebują szczegółowych planów operacyjnych. Sukces w roli lidera można odnieść, kierując projektami po starannie zaplanowanym kursie, mierząc wyniki i udzielając informacji zwrotnych. Jeżeli wiedzą Państwo, jakie są kroki do sukcesu, będą mieli Państwo większe szanse na dotarcie do niego.

Szóste zobowiązanie przywódcze
Wzmocnić innych, oddać władzę, przydzielić krytyczne zadania i zaoferować wsparcie. Jeżeli chcą Państwo, aby Państwa ludzie wzmocnili tych, którzy im podlegają, muszą Państwo zrobić to samo. W Ritz-Carlton Hotels pracownicy, którzy pracują przy rejestracji, są upoważnieni do podpisania nawet 2.000 dolarów bez zgody kierownictwa. Powinni Państwo zwiększyć uprawnienia do podpisu na wszystkich szczeblach, zredukować zbędne kroki i procedury oraz ogólnie wspierać samodzielne podejmowanie decyzji. Jedną z wielkich umiejętności przywódczych jest czynienie innych ludzi bohaterami.

Siódme zobowiązanie przywódcze
Uczynić swoje zachowanie spójnym ze wspólnymi wartościami. Proszę napisać swoje credo przywódcze – jakie są zasady, przekonania i wartości, którymi będzie się kierował Pana styl przywództwa? Zacząć od poznania siebie, swoich mocnych stron i rzeczy, które są dla Pana ważne. Podzielić się swoimi osobistymi wartościami. Przeprowadzić audyt działania, oceniając to, co Pan robi, aby upewnić się, że Pana zachowanie jest zgodne z wyznawanymi przez Pana przekonaniami.

Ósme zobowiązanie przywódcze
Osiąganie małych zwycięstw, które sprzyjają stałemu postępowi i budują zaangażowanie. Postęp jest zawsze stopniowy. Aby zbudować zaufanie i entuzjazm Państwa organizacji, należy docenić każdy mały krok na drodze do celu.

Zachęta dla serca
Podczas wspinaczki w kierunku doskonałości ludzie często są sfrustrowani i wyczerpani. Ponieważ jest to żmudny proces, naturalnie ludzie mogą mieć pokusę, aby poddać się po drodze. Pana zadaniem jako lidera jest przywrócić serce organizacji i zachęcić swoich wyborców do dalszego działania. Liderzy mobilizują oddziały.

„Liderzy wiedzą, że im bardziej kontrolują innych, tym mniej prawdopodobne jest, że ludzie będą się wyróżniać. Wiedzą również, że im bardziej kontrolują, tym mniej im ufają. Liderzy nie rozkazują i nie kontrolują, lecz służą i wspierają”.
Czasami można to osiągnąć poprzez dramatyczne gesty: zebranie wszystkich pracowników, specjalny temat lub program, skuteczne wykorzystanie symboliki. W innych przypadkach wystarczy jednak proste działanie, aby nadać organizacji nowego ducha. Pewien kierownik zakładu przebrał się za klauna i rozdawał pracownikom balony.

„Przywództwo z pewnością nie jest przekazywane w genach, a już na pewno nie jest to tajny kod, którego nie są w stanie zrozumieć zwykli ludzie”.
Nie ma jednak wątpliwości: zachęcanie serca Państwa firmy do pomagania ludziom w wytrwaniu w trudnych czasach to bardzo poważna sprawa. Najlepiej strzeżonym sekretem przywództwa może być miłość: miłość do produktu, miłość do usług, miłość do klientów i miłość do pracowników.

Dziewiąte zobowiązanie przywódcze
Doceniać indywidualny wkład, który prowadzi do sukcesu każdego projektu. Nagradzać ludzi nagrodami, które mają dla nich osobiste znaczenie. Kreatywne nagrody zachęcają do kreatywnego myślenia.

Dziesiąte zobowiązanie przywódcze
Celebrowanie osiągnięć zespołowych, a nie tylko indywidualnych. W końcu chcą Państwo, aby Państwa pracownicy myśleli jako zespół, więc muszą Państwo dostrzegać i nagradzać osiągnięcia zespołu. Proszę być cheerleaderką, ale w sposób, który jest dla Pani wygodny. Uroczystości pomagają docenić małe zwycięstwa na większej drodze do zwycięstwa.

Mity na temat przywództwa
Prawie wszystko, czego uczy się o przywództwie w tradycyjnych kręgach kierowniczych, jest błędne. Być może to wyjaśnia, dlaczego w społeczeństwie i biznesie nie ma więcej liderów. Pierwszym wyzwaniem, z jakim musi zmierzyć się lider, jest pozbycie się błędnych wyobrażeń o tym, czym naprawdę jest lider. Na przykład tradycyjne zarządzanie sugeruje, że organizacje są stabilne, uporządkowane i działają jak w zegarku, ale większość prawdziwych liderów, zamiast chronić status quo, wprowadza zmiany.

„Przywództwo jest procesem wzajemnym pomiędzy tymi, którzy decydują się przewodzić, a tymi, którzy decydują się podążać za nimi.
W tradycyjnej teorii zarządzania najważniejsza jest kontrola. Zadaniem lidera jest kontrolowanie zasobów, materiałów i personelu. W rzeczywistości prawdziwi liderzy wiedzą, że im bardziej starają się kontrolować swoje organizacje, tym bardziej uniemożliwiają ludziom osiągnięcie doskonałości. Liderom, którzy kładą nacisk na własną kontrolę, rzadko się ufa, ponieważ zaufanie musi iść w obie strony.

„Jeśli istnieje jakaś wyraźna i wyróżniająca się cecha procesu przewodzenia, to jest to rozróżnienie między mobilizowaniem innych do działania a mobilizowaniem innych do chęci działania”.
Kolejnym mitem jest przekonanie, że liderzy mają wyższą pozycję. Liderzy, którzy wyolbrzymiają swoje znaczenie, będą mieli trudności z osiągnięciem swoich celów. Przywództwo jest procesem, a nie pozycją. Pomysł, że tylko nieliczni mogą opanować ten proces, jest mitem. Można nauczyć się wykorzystywać umiejętności, które sprzyjają temu procesowi, niezależnie od tego, czy siedzi się w gabinecie kierowniczym, czy też zamiata po zamknięciu budynku.

„Nigdy nie wolno przepuścić momentu uczenia się – i wykorzystać te momenty do opowiadania historii po fakcie”.
Ponad 10 lat badań wykazało, że zwykli ludzie mogą nauczyć się robić rzeczy niezwykłe. Przywództwo jest dla wielu, a nie dla nielicznych.

O Autorach

James M. Kouzes jest dyrektorem generalnym i prezesem Tom Peters Group/Learning Systems. Barry Z. Posner jest dziekanem Leavey School of Business and Administration Uniwersytetu Santa Clara. Magazyn IndustryWeek uznał ich poprzednią książkę, Credibility, za jedną z najlepszych książek biznesowych 1993 roku. Autorzy są również częstymi mówcami i konsultantami korporacyjnymi dla 3M, AT&T, Kodak i wielu innych organizacji.

Rate this post