Psycholog kliniczny i konsultant ds. przywództwa Henry Cloud otwiera swoją książkę osobistą anegdotą. Znajoma poprosiła go, aby doradził jej dwóm synom, co trzeba zrobić, aby odnieść w życiu wielki sukces. Powiedział im, że ludzie sukcesu mają obszary kompetencji i potrafią nawiązywać kontakty z innymi ludźmi, aby budować sojusze, ale trzeci składnik sukcesu jest trudniejszy do zdefiniowania: charakter. Używając przykładów ze swojej rozległej pracy konsultingowej z ludźmi sukcesu, Cloud wyjaśnia, dlaczego uczciwość jest im niezbędna, tłumacząc, że aby odnieść sukces, ludzie muszą posiadać umiejętność zdobywania zaufania innych, konfrontacji z rzeczywistością, osiągania oczekiwanych rezultatów, radzenia sobie z problemami, tworzenia wzrostu i przekraczania własnego interesu. Chociaż niektóre prawdy Cloud’a wydają się oczywiste, a on sam może się powtarzać, getAbstract poleca jego bardzo czytelną, aktualną lekcję moralną obecnym i aspirującym liderom biznesu.

Streszczenie tłumaczone z angielskiego maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości) jako materiał na nasze szkolenia biznesowe.

Take-Aways

  • Liderzy, którzy odnoszą sukcesy, potrzebują czegoś więcej niż intelektu i wykształcenia: Potrzebują zintegrowanego charakteru.
  • Wielu ludzi ma talent i zdolności, ale brak zintegrowanego charakteru staje im na drodze.
  • Ludziom z charakterem i uczciwością można zaufać, a zaufanie jest podstawą biznesu.
  • Ludzie, którzy odnieśli sukces, przekraczają swój własny interes i poświęcają się większej misji.
  • Ludzie wpływają na firmę w dwóch aspektach: zadań, które wykonują i relacji, które nawiązują.
  • Osoba z charakterem potrafi stawić czoła wymaganiom świata rzeczywistego i dobrze sobie radzi.
  • Ludzie nie powinni próbować robić wszystkiego, ale charakter wpływa na wszystko, co robią.
  • Osoby rozwiązujące problemy pracują z tym, co firma już posiada. „Rozwijacze” przenoszą firmę poza to, co już istnieje.
  • Podczas gdy wielu ludzi ma naturalną chęć rozwoju, rozwój innych ludzi pozostaje stłumiony z powodu braku charakteru i uczciwości.
  • Osoby o charakterze ukierunkowanym na transcendencję wiedzą, że świat nie kręci się wokół nich i mogą opierać swoje decyzje na wartościach.

Podsumowanie

Charakter i uczciwość
Ludzie sukcesu mają co najmniej trzy kluczowe cechy. Po pierwsze, posiadają wiedzę i kompetencje w wybranych przez siebie dziedzinach. Po drugie, są silnymi budowniczymi sojuszy, którzy tworzą solidne relacje z ludźmi, którzy mają znaczenie dla ich firm. Budowanie sojuszu to nie tylko tworzenie sieci kontaktów. Polega na nawiązywaniu relacji, które tworzą dźwignię, dzięki której firma może wejść na zupełnie nowy poziom. Jednak większość kompetentnych osób, które potrafią tworzyć sojusze, nie odnosi sukcesów. Często brakuje im dodatkowego, krytycznego składnika: charakteru. Sukces na najwyższym poziomie zależy od Państwa zintegrowanego charakteru.

„Kiedy uświadamiamy sobie, że jesteśmy mniejsi od rzeczy transcendentnych i istniejemy dla nich, a nie dla siebie, wzrastamy w wielkość”.
Wielu ludzi kojarzy charakter lub uczciwość tylko z moralnością lub etyką. Oczywiście kadra kierownicza, która dopuszcza się korupcji i skandalu poprzez kłamstwa i zwodnicze praktyki, jest przykładem złego charakteru i braku uczciwości. Ufać można tylko ludziom o dobrym charakterze i wysokiej uczciwości. Zaufanie jest podstawą biznesu, społeczeństwa i życia osobistego. Chociaż charakter i uczciwość są często kojarzone z moralnością, to jednak cechy charakteru wykraczające poza etykę i moralność są niezbędne do osiągnięcia wysokiego poziomu sukcesu.

„Tak jak efekty naszej pracy pozostawiamy po sobie w postaci wyników, tak efekty naszych kontaktów z ludźmi pozostawiamy po sobie w ich sercach, umysłach i duszach”.
Na przykład wiele osób, które nigdy by nie skłamały lub nie oszukiwały, nie osiąga w pełni swoich możliwości. Nie potrafią zdobyć pełnego zaufania innych, nie widzą i nie pojmują pełnej rzeczywistości, nie osiągają oczekiwanych rezultatów, nie radzą sobie z problemami, nie tworzą wzrostu i nie potrafią przekroczyć własnego interesu, aby stać się częścią wyższego celu. Takie wady charakteru prowadzą do słabych wyników, niezdolności do pokonywania przeszkód i skłonności do autodestrukcji nawet po osiągnięciu wielkiego sukcesu, nawet jeżeli są to ludzie etyczni. O tym, czy dana osoba osiągnie sukces, decyduje całościowy charakter.

Charakter i rzeczywistość
Pewien twardo stąpający po ziemi wiceprezes ds. sprzedaży osiągnął spektakularne wyniki, w ciągu pierwszych dwóch lat pracy w swojej firmie notował stale rosnące rezultaty. Prezes firmy był zachwycony jego wynikami. Ale wielu współpracowników nie lubiło go i postrzegało jako osobę lekceważącą. Dwóch pracowników zagroziło, że odejdzie z pracy, jeżeli firma go nie zwolni. Podczas gdy niektórzy koledzy aprobowali jego intensywny styl i wyniki, inni uważali go za nieuprzejmego i dzielącego. Prezes zależał od jego wyników, ale martwił się o wpływ handlowca na innych pracowników i na firmę.

„Struktura życia, od związków do społeczeństwa, zależy od tego, czy struktura moralna i etyczna jest nienaruszona i praktykowana”.
Ślady, jakie ludzie pozostawiają w organizacji, odzwierciedlają dwa rodzaje wpływu, jaki wywierają na firmę: wpływ zadań, które wykonali, i relacji, które nawiązali. Wiceprezes ds. sprzedaży świetnie wywiązywał się ze swoich zadań, ale jego relacje z większością pracowników były toksyczne, a to pociągało za sobą koszty. Firma poświęciła czas i pieniądze na zaspokojenie roszczeń z tytułu molestowania. Zastąpienie dwóch kluczowych pracowników, którzy grozili odejściem, było czasochłonne i kosztowne. Ludzie byli rozproszeni i nie pracowali efektywnie jako zespół. Pracownicy mogli lepiej wykorzystać czas, który poświęcili na omówienie swoich problemów z wiceprezesem. W końcu koszty utrzymania problematycznego wiceprezesa przewyższyły dochody, które generował.

„Wyniki są oddzielone od osoby, a ludzie, którzy osiągają wyniki, mają stabilne poczucie własnej wartości niezależnie od tego, co się dzieje.
To, co ludzie pozostawiają w firmie, jest przedłużeniem i wyrazem ich charakteru. Nie chodzi tu tylko o liczby, chociaż w biznesie wyniki mają znaczenie. Osoba z wadliwym charakterem może pozostawić po sobie dobre liczby, ale burzliwy strumień ludzi, którzy czują się zranieni, źli i rozczarowani.

„Usiąść z porażką i stratą, zrozumieć je, przetworzyć i opłakać przed dalszą drogą, wymaga głębi charakteru”.
Ludzie muszą konfrontować się z pewnymi rzeczywistościami i radzić sobie z nimi, aby dobrze funkcjonować. Rzeczywistość stawia wiele różnych wymagań, niektóre z nich są interpersonalne. Charakter pomaga człowiekowi sprostać tym wymaganiom rzeczywistości. Może to dotyczyć takich realiów, jak radzenie sobie z trudnym pracownikiem lub reagowanie na złe liczby. Ludzie z charakterem i uczciwością przyjmują takie wyzwania i znajdują sposób, aby je odwrócić; inni wpadają w panikę i wycofują się. Ludzie często zauważają, że charakter jest stały, ale tak nie jest: charakter może się zmieniać i wzrastać.

Uczciwość
Sukces w biznesie jest bardziej kwestią ludzi niż rynku, strategii czy zasobów. Jeżeli odpowiedni ludzie zaatakują problem, mogą wymyślić, jak go rozwiązać. Podobnie, jeżeli jedna strategia okaże się nieskuteczna, opracują inną; jeżeli zasoby się wyczerpią, znajdą sposób, aby je zastąpić. Jeżeli nie mają Państwo odpowiednich ludzi, to świetne warunki rynkowe, genialna strategia i nieograniczone zasoby nie przyniosą Państwu sukcesu.

„Zintegrowane charaktery są w stanie odzyskać motywację, nadzieję, osąd, jasność myślenia, napęd, proaktywność i inne zdolności potrzebne do posunięcia czegoś naprzód po tym, jak wydarzy się coś złego.”
Większość ludzi kojarzy uczciwość z charakterem i moralnością, ale jest ona czymś więcej niż tylko tymi elementami. Uczciwość obejmuje pełny obraz całej osoby i jej działania. Posiadanie uczciwości oznacza, że wszystkie różne aspekty Pana istoty działają razem. Osoba uczciwa integruje charakter ze wszystkimi innymi aspektami swojej osobowości.

„Dzięki empatii środowiska pracy przechodzą na wyższy poziom funkcjonowania”.
Ta integracja nie oznacza jednak, że osoby te są doskonałe we wszystkim. Nikt nie potrafi robić wszystkiego dobrze. Niektórzy ludzie mają specjalne talenty, jak golfista Tiger Woods. Ludzie powinni skupiać się i rozwijać swoje mocne strony, a unikać słabości. Wielcy filmowcy nie powinni próbować sprzedawać swoich filmów dystrybutorom; gwiazdorscy sportowcy mogą być fatalnymi menedżerami biznesowymi.

„Potrzebujemy naszych darów, ale bez pełni charakteru – integralności, jak to nazywamy – nasze dary staną się bezużyteczne lub przynajmniej mniej owocne”.
Ale charakter i uczciwość wykraczają poza konkretne mocne i słabe strony. Potrzeba pełni charakteru nie oznacza, że człowiek nie powinien dążyć do wykorzystania swoich mocnych stron. Jednak bez pełni charakteru nawet najbardziej utalentowani ludzie nie mogą wykorzystać swojego potencjału. Ludzie działają najskuteczniej, gdy mają silne poczucie własnej tożsamości. Wtedy mogą skupić się na swoich mocnych stronach i unikać słabości.

Aspekty charakteru a świat rzeczywisty
Pełnia człowieka wynika z integracji wszystkich aspektów jego charakteru. Charakter ma co najmniej sześć odrębnych aspektów. Należą do nich: zdolność do autentycznego kontaktu z innymi ludźmi, orientacja na prawdę, skuteczne reagowanie na problemy i negatywne informacje oraz radzenie sobie z nimi, otwartość na rozwój, a nie na status quo, a także gotowość do przekroczenia własnego interesu i zaangażowania się w realizację większego celu lub misji.

„Jeśli w grę wchodzą lęki, narcyzm, duma, więzi emocjonalne, pustka emocjonalna i duchowa lub inne problemy z charakterem, to w pracy pojawią się owoce tych problemów, a nie owoce pracy.”
Kiedy te aspekty funkcjonują razem, ludzie mogą wykorzystać swój potencjał i osiągnąć znaczące wyniki. Ci, którzy pracują z takimi ludźmi, odnoszą korzyści i rozwijają się. Gdy aspekty charakteru nie integrują się ze sobą, skutkiem tego jest rozczłonkowanie lub nadmierna koncentracja na jednej dziedzinie, np. na rozwiązywaniu problemów. Brak integracji skutkuje dysfunkcją. Dysfunkcje występują na przykład wtedy, gdy próba rozwiązania problemu pogarsza go.

Budowanie zaufania
Zdobycie zaufania na stanowiskach kierowniczych w biznesie jest możliwe tylko wtedy, gdy ludzie wierzą, że dostrzega się i rozumie ich problemy. Kiedy liderzy budują zaufanie, ludzie podążają za nimi i wspierają ich. Aby zbudować zaufanie, liderzy muszą nawiązać autentyczny kontakt z ludźmi i wykazać się empatią. Empatyczni liderzy, którzy uznają innych ludzi za jednostki, umożliwiają skuteczną komunikację. Unieważnianie doświadczeń innych osób szkodzi komunikacji. Gdy liderzy nie potrafią nawiązać kontaktu z pracownikami, tracą poparcie pracowników i tworzą wewnętrzne podziały.

Prawda i rzeczywistość
Orientacja na prawdę jest podstawą biznesu i społeczeństwa. Nie można pracować z kimś, kto ciągle kłamie, a tym bardziej mu ufać. Każdy może od czasu do czasu powiedzieć drobne kłamstwo, ale ludzie o zintegrowanych charakterach zawsze mówią prawdę, gdy jest ona ważna, nawet gdy jest ona bolesna. Ale choć to podstawa, samo mówienie prawdy nie wystarczy, aby odnieść sukces. Aby odnieść sukces, ludzie muszą szczegółowo poznać inne ważne aspekty rzeczywistości. Muszą mieć kontakt z tym, co dzieje się naprawdę, a nie z wymyśloną wersją wydarzeń. Ludzie, którzy osiągają wysoki poziom sukcesu, muszą konfrontować się z brutalnymi faktami rzeczywistości. Nie można podjąć rozsądnej decyzji bez uznania tych faktów.

Zintegrowany charakter
Liderzy o zintegrowanym charakterze przyjmują krytykę, stawiają czoła problemom i porażkom wprost. Tacy liderzy mogą przegrać lub ponieść porażkę, dobrze sobie z tym radzą i idą dalej. Lider, który nie radzi sobie z porażkami, prowadzi firmę złą drogą, co może mieć jeszcze gorsze konsekwencje. Wszystkie firmy borykają się z problemami i tylko liderzy, którzy potrafią stawić czoła tym problemom, mogą kontynuować działalność i w końcu odnieść sukces. Ludzie o zintegrowanych charakterach potrafią wyjść z niepowodzeń i iść do przodu.

„Konsekwencje oszustwa są zazwyczaj większe niż prawdy”.
Młody Harvard MBA odniósł sukces w branży fonograficznej, ale to mu nie wystarczyło. Zrezygnował z lukratywnej pracy, radykalnie ograniczył swoje życie i ponownie wykształcił się w branży nieruchomości. Zaczął od nieruchomości komercyjnych i zgromadził ogromny portfel. Był inteligentny, ale miał również intensywne pragnienie rozwoju.

„Najważniejszym narzędziem jest człowiek i jego makijaż, a jednak wydaje się, że poświęca się temu najmniej uwagi i pracy”.
W biznesie niektórzy ludzie, którzy dobrze rozwiązują problemy, nadal pracują tylko z tym, co już mają. Z kolei „Growers” rozwijają firmę ponad to, co już istnieje. Ci, którzy chcą się rozwijać, muszą również rozwijać nowe umiejętności i zdolności. Aby utrzymać sukces, lider i jego organizacja muszą stale się rozwijać. Podczas gdy niektórzy mają naturalną potrzebę rozwoju, inni tłumią swój rozwój – często dlatego, że nie mają zintegrowanego charakteru.

Transcendencja
Ludzie muszą zdawać sobie sprawę, że niektóre rzeczy w życiu są po prostu większe i ważniejsze niż oni sami. Ci, którzy tego nie rozumieją, często zachowują się tak, jakby byli w centrum wszechświata. Tacy ludzie są często narcystyczni i skłonni do egoizmu. Przeceniają i wyolbrzymiają swoje możliwości i znaczenie. Ci, którzy przezwyciężają egoizm i wychodzą poza egocentryzm, posiadają cechę transcendencji i chcą być częścią czegoś znacznie większego i bardziej znaczącego.

„Ufamy ludziom, którzy według nas nas słyszą, rozumieją nas i są w stanie wczuć się w naszą rzeczywistość, jak również w swoją własną”.
Ludzie wolą liderów, którzy są częścią większej misji, dążących do większego dobra. Gdy ludzie widzą, że dzięki swojej pracy mogą stać się częścią czegoś większego niż oni sami, uczestniczą i stają się częścią zespołu. Rozwijają się, służąc większej sprawie lub celowi. Wielki sukces osiągają ci, którzy nie szukają sukcesu, lecz służą większej misji.

Wartości i transcendencja
Wartości wykraczają poza to, co zwykłe, i są centralnym elementem charakteru człowieka. Dotyczy to również firm. Ludzie cenią sobie wartości. Wartości są przewodnikami do wyższych zachowań. Ludzie odkładają na bok interes własny i ego, aby służyć swoim wartościom. Zarówno dla ludzi o zintegrowanych charakterach, jak i dla firm, transcendencja przynosi konkretne konsekwencje. Kierownictwo, które ceni swoich pracowników, przedkłada ich dobro nad zysk. Firma, która przywiązuje najwyższą wagę do takiej kwestii jak środowisko naturalne, nie poświęci go dla zwiększenia przychodów.

„Osoba „uczciwa” to osoba, która w zrównoważony sposób wykorzystuje wszystko, co daje jej charakter.
Osoby, których charaktery nie posiadają cechy transcendencji, kierują się wyłącznie własnym interesem i często są przyczyną upadków przedsiębiorstw i gospodarki. Działając wyłącznie na rzecz własnego ego, tacy ludzie nie biorą pod uwagę wpływu swoich działań na kolegów, pracowników, inwestorów, partnerów biznesowych i całą gospodarkę. Pozostawiają po sobie ogromne szkody. Jak na ironię, ludzie, którzy działają tylko dla siebie, w końcu tracą również swoje własne interesy.

Tylenol: Co mogą zrobić firmy
Firmy mogą wykazać się transcendencją. W 1982 roku w Chicago kilka osób zmarło z powodu Tylenolu nasyconego cyjankiem. Początkowo nie wiedziano, że przestępca zdjął butelki Tylenolu z półek, zmajstrował je i odłożył z powrotem. Zamiast więc skupić się na kilku sklepach w Chicago lub uznać to za przypadek i pozwolić, aby ubezpieczenie pokryło szkody, firma wycofała Tylenol z półek w całych Stanach Zjednoczonych. Nie był to wynik analizy kosztów i korzyści; firma uznała, że utrata nawet jednego życia to zbyt wiele. O tym, co zrobili, zadecydowały wartości ludzi, którzy kierowali firmą. Działali oni w imieniu większego dobra.

Przywódcy, którzy wykształcili w sobie zintegrowany charakter, stawiają czoła wymaganiom rzeczywistości. Dostosowują swoje działania i decyzje w oparciu o wartości, które wykraczają poza ich indywidualne zainteresowania. Liderzy, którzy to osiągają, osiągają lepsze wyniki i mają lepsze relacje w pracy. Stając przed wyborem działania w interesie własnym lub w imieniu transcendentnej rzeczywistości, właściwi liderzy wybiorą transcendentną rzeczywistość bez względu na koszty. Dla osoby o zintegrowanym charakterze, odnoszącej spektakularne sukcesy lub nie, uczciwość jest nagrodą samą w sobie.

O autorze

Psycholog kliniczny i konsultant ds. przywództwa dr Henry Cloud jest autorem lub współautorem ponad 20 książek.

Rate this post