Podczas gdy świat stoi w obliczu wpływu pandemii koronawirusa na biznes i gospodarkę, firmy, które poradziły sobie z gospodarczym upadkiem w Chinach, oferują wartościowe, możliwe do zastosowania lekcje. Naukowcy z europejskich uniwersytetów opracowali zestaw najlepszych praktyk, które wyciągnęli z chińskich doświadczeń i podsumowali je w MIT Sloan Management Review. Ich wnioski stanowią pomocny punkt wyjścia dla liderów biznesu dostosowujących się do nowej rzeczywistości.

Streszczenie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze szkolenia menedżerskie.

Take-Aways

  • Wybuch epidemii COVID-19 i nakazane przez rząd środki zaradcze poważnie zakłócają funkcjonowanie chińskiej gospodarki.
  • Firmy stojące w obliczu epidemii Corony muszą odpowiednio wcześnie przygotować swoich pracowników do telepracy.
  • Organizacje muszą podjąć środki ostrożności, aby złagodzić skutki finansowe i zakłócenia łańcucha dostaw związane z blokadami spowodowanymi wirusem.
  • Liderzy firm powinni pomóc w łagodzeniu cierpienia w swoich społecznościach.

Podsumowanie

Wybuch epidemii COVID-19 i nakazane przez rząd środki zaradcze miały poważny wpływ na gospodarkę Chin.
Global Center for Entrepreneurship and Innovation na Uniwersytecie St. Gallen w Szwajcarii przeanalizował dane satelitarne dotyczące emisji zanieczyszczeń powietrza. Próbowali zidentyfikować zmiany w działalności produkcyjnej w tych częściach Chin, które zostały najbardziej dotknięte epidemią wirusa. Obszary najbliższe epicentrum pandemii wykazały największą redukcję emisji.

Na obszarach przemysłowych wokół miasta Wuhan emisje spadły nawet o 85%. Średnia redukcja emisji w całych Chinach między 24 stycznia – kiedy w prowincji Hubei rozpoczęła się obowiązkowa kwarantanna – a 21 lutego 2020 r. wyniosła 38%.

„Menedżerom brakuje jasnych wskazówek, jak przygotować swoje organizacje na wypadek globalnej pandemii”.
Ten spadek aktywności przekłada się na co najmniej 215,6 miliarda dolarów strat dla sektora produkcyjnego. Nie uwzględnia to wpływu pandemii na inne chińskie przedsiębiorstwa, ani strat poniesionych w wyniku przesunięcia w górę łańcucha dostaw, gdy firmy zaopatrzeniowe zmagają się ze znalezieniem alternatywnych dostawców i zalegają z harmonogramami produkcji.

Firmy stojące w obliczu epidemii Corony muszą wcześnie przygotować swoich pracowników na telepracę.
Chińskie przedsiębiorstwa, które poradziły sobie z COVID-19, mogą stanowić punkt odniesienia dla opracowania zestawu najlepszych praktyk w zakresie zarządzania kryzysem. Jednym z nich jest przygotowanie płynnego przejścia do telepracy dla pracowników, którzy mogą wykonywać swoją pracę poza siedzibą firmy. Zachęcić pracowników do wczesnego rozpoczęcia telepracy, aby pomóc im w dostosowaniu się, zanim praca zdalna stanie się obowiązkowa. Wczesne rozpoczęcie może przyczynić się do rozwoju informacji i infrastruktury potrzebnej do wsparcia telepracy w Państwa firmie.

„Wykorzystanie technik planowania scenariuszowego do tworzenia pomysłów na to, jak Państwa firma mogłaby zebrać zdolności do wznowienia działalności nawet w ograniczonej formie.
Wyszkolić liderów, aby mieli realistyczne oczekiwania co do dostępności pracowników zdalnych; ograniczyć ją do standardowych godzin pracy. W pierwszej kolejności należy zidentyfikować pracowników, którzy są niezbędni do utrzymania niezbędnych, choćby częściowych, operacji, a następnie zbudować plan ich wsparcia. Należy upewnić się, że mają oni wszystkie niezbędne zasoby na wypadek całkowitego zamknięcia działalności w ich rejonie.

Organizacje muszą podjąć środki ostrożności, aby złagodzić skutki finansowe i zakłócenia łańcucha dostaw związane z blokadami spowodowanymi przez wirusy.
Należy przewidzieć „szoki operacyjne” i podjąć niezbędne środki zaradcze. Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) są narażone na niebezpieczeństwo szybkiego wyczerpania się gotówki. MŚP powinny mieć pod ręką co najmniej jeden do trzech miesięcy gotówki na wypłaty wynagrodzeń i długi.

„Środek kryzysu to najgorszy moment na szukanie podstawowych środków do życia”.
Proszę sprawdzić możliwości uzyskania krótkoterminowych pożyczek, które w niektórych regionach są dostępne w ramach rządowych programów pomocowych. Proszę dowiedzieć się, czy mogą Państwo przedłużyć terminy spłaty obecnych kredytów. Uzupełnić zapasy niezbędnych materiałów i części, skonsultować się z dostawcami na temat ich sytuacji i poszukać alternatywnych dostawców z krajów mniej dotkniętych wirusem.

Liderzy korporacyjni powinni znaleźć sposób na ulżenie cierpieniom w swoich społecznościach.
Firmy, które pomagają swoim społecznościom w czasach kryzysu, odpowiadają na szlachetny imperatyw moralny, a jednocześnie przyczyniają się do swojej długoterminowej rentowności. Firmy, które angażują się w działalność charytatywną, w dłuższej perspektywie osiągają lepsze wyniki, utrzymują lepsze relacje z władzami państwowymi i zyskują bardziej pozytywny wizerunek publiczny.

Firmy w rejonach, które spodziewają się silnego wybuchu epidemii, mogą już teraz wykonać niezbędne prace przygotowawcze, nawiązując dialog ze swoją społecznością i lokalnymi organizacjami non-profit. Udostępnić wsparcie w swoim regionie. Na przykład w Chinach Alibaba Group utworzyła fundusz o wartości 144 milionów dolarów, aby pomóc szpitalom prowincji Hubei w zakupie materiałów medycznych.

„Firmy, które zdają sobie sprawę z obciążenia systemów społecznych podczas nagłych wypadków medycznych, mają większe szanse na lepsze wyniki po ich zakończeniu niż firmy, które tego nie robią”.
Wspieranie działalności wolontariackiej pracowników i przekazywanie darowizn. W zwięzły i rzeczowy sposób poinformować opinię publiczną o tym, co Państwo zrobili, ale nie chwalić się. W Chinach firmy, które na początku kryzysu zwróciły się do swoich społeczności, uzyskały odczuwalny pozytywny wpływ na reputację w mediach tradycyjnych i społecznościowych.

Ten kryzys jest zapowiedzią „nowej rzeczywistości”, w której epidemie i inne traumy ekologiczne zagrażają działalności handlowej na całym świecie. Szybkie i przemyślane działania mogą sprawić, że Państwa organizacja będzie bardziej odporna.

O Autorach
Michael Hudecheck z Uniwersytetu St. Gallen w Szwajcarii, Charlotta Sirén z Uniwersytetu Queensland w Brisbane, Dietmar Grichnik z Instytutu Zarządzania Technologią w St. Gallen oraz Joakim Wincent, profesor z St. Gallen i Helsińskiej Szkoły Ekonomicznej Hanken, prowadzą badania nad przedsiębiorczością. Gallen i Helsińskiej Szkole Ekonomicznej Hanken, prowadzą badania nad przedsiębiorczością. Naukowcy z europejskich uniwersytetów opracowali zestaw najlepszych praktyk zaczerpniętych z chińskiego doświadczenia i podsumowali je w MIT Sloan Management Review. Ich wnioski stanowią pomocny punkt wyjścia dla liderów biznesu dostosowujących się do nowej rzeczywistości.

Take-Aways
Wybuch epidemii COVID-19 i nakazane przez rząd środki zaradcze poważnie zakłócają funkcjonowanie chińskiej gospodarki.
Firmy stojące w obliczu epidemii Corony muszą odpowiednio wcześnie przygotować swoich pracowników do telepracy.
Organizacje muszą podjąć środki ostrożności, aby złagodzić skutki finansowe i zakłócenia łańcucha dostaw związane z blokadami spowodowanymi wirusem.
Liderzy firm powinni pomóc w łagodzeniu cierpienia w swoich społecznościach.
Podsumowanie
Wybuch epidemii COVID-19 i nakazane przez rząd środki zaradcze miały poważny wpływ na gospodarkę Chin.
Global Center for Entrepreneurship and Innovation na Uniwersytecie St. Gallen w Szwajcarii przeanalizował dane satelitarne dotyczące emisji zanieczyszczeń powietrza. Próbowali zidentyfikować zmiany w działalności produkcyjnej w tych częściach Chin, które zostały najbardziej dotknięte epidemią wirusa. Obszary najbliższe epicentrum pandemii wykazały największą redukcję emisji.

Na obszarach przemysłowych wokół miasta Wuhan emisje spadły nawet o 85%. Średnia redukcja emisji w całych Chinach między 24 stycznia – kiedy w prowincji Hubei rozpoczęła się obowiązkowa kwarantanna – a 21 lutego 2020 r. wyniosła 38%.

„Menedżerom brakuje jasnych wskazówek, jak przygotować swoje organizacje na wypadek globalnej pandemii”.
Ten spadek aktywności przekłada się na co najmniej 215,6 miliarda dolarów strat dla sektora produkcyjnego. Nie uwzględnia to wpływu pandemii na inne chińskie przedsiębiorstwa, ani strat poniesionych w wyniku przesunięcia w górę łańcucha dostaw, gdy firmy zaopatrzeniowe zmagają się ze znalezieniem alternatywnych dostawców i zalegają z harmonogramami produkcji.

Firmy stojące w obliczu epidemii Corony muszą wcześnie przygotować swoich pracowników na telepracę.
Chińskie przedsiębiorstwa, które poradziły sobie z COVID-19, mogą stanowić punkt odniesienia dla opracowania zestawu najlepszych praktyk w zakresie zarządzania kryzysem. Jednym z nich jest przygotowanie płynnego przejścia do telepracy dla pracowników, którzy mogą wykonywać swoją pracę poza siedzibą firmy. Zachęcić pracowników do wczesnego rozpoczęcia telepracy, aby pomóc im w dostosowaniu się, zanim praca zdalna stanie się obowiązkowa. Wczesne rozpoczęcie może przyczynić się do rozwoju informacji i infrastruktury potrzebnej do wsparcia telepracy w Państwa firmie.

„Wykorzystanie technik planowania scenariuszowego do tworzenia pomysłów na to, jak Państwa firma mogłaby zebrać zdolności do wznowienia działalności nawet w ograniczonej formie.
Wyszkolić liderów, aby mieli realistyczne oczekiwania co do dostępności pracowników zdalnych; ograniczyć ją do standardowych godzin pracy. W pierwszej kolejności należy zidentyfikować pracowników, którzy są niezbędni do utrzymania niezbędnych, choćby częściowych, operacji, a następnie zbudować plan ich wsparcia. Należy upewnić się, że mają oni wszystkie niezbędne zasoby na wypadek całkowitego zamknięcia działalności w ich rejonie.

Organizacje muszą podjąć środki ostrożności, aby złagodzić skutki finansowe i zakłócenia łańcucha dostaw związane z blokadami spowodowanymi przez wirusy.
Należy przewidzieć „szoki operacyjne” i podjąć niezbędne środki zaradcze. Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) są narażone na niebezpieczeństwo szybkiego wyczerpania się gotówki. MŚP powinny mieć pod ręką co najmniej jeden do trzech miesięcy gotówki na wypłaty wynagrodzeń i długi.

„Środek kryzysu to najgorszy moment na szukanie podstawowych środków do życia”.
Proszę sprawdzić możliwości uzyskania krótkoterminowych pożyczek, które w niektórych regionach są dostępne w ramach rządowych programów pomocowych. Proszę dowiedzieć się, czy mogą Państwo przedłużyć terminy spłaty obecnych kredytów. Uzupełnić zapasy niezbędnych materiałów i części, skonsultować się z dostawcami na temat ich sytuacji i poszukać alternatywnych dostawców z krajów mniej dotkniętych wirusem.

Liderzy korporacyjni powinni znaleźć sposób na ulżenie cierpieniom w swoich społecznościach.
Firmy, które pomagają swoim społecznościom w czasach kryzysu, odpowiadają na szlachetny imperatyw moralny, a jednocześnie przyczyniają się do swojej długoterminowej rentowności. Firmy, które angażują się w działalność charytatywną, w dłuższej perspektywie osiągają lepsze wyniki, utrzymują lepsze relacje z władzami państwowymi i zyskują bardziej pozytywny wizerunek publiczny.

Firmy w rejonach, które spodziewają się silnego wybuchu epidemii, mogą już teraz wykonać niezbędne prace przygotowawcze, nawiązując dialog ze swoją społecznością i lokalnymi organizacjami non-profit. Udostępnić wsparcie w swoim regionie. Na przykład w Chinach Alibaba Group utworzyła fundusz o wartości 144 milionów dolarów, aby pomóc szpitalom prowincji Hubei w zakupie materiałów medycznych.

„Firmy, które zdają sobie sprawę z obciążenia systemów społecznych podczas nagłych wypadków medycznych, mają większe szanse na lepsze wyniki po ich zakończeniu niż firmy, które tego nie robią”.
Wspieranie działalności wolontariackiej pracowników i przekazywanie darowizn. W zwięzły i rzeczowy sposób poinformować opinię publiczną o tym, co Państwo zrobili, ale nie chwalić się. W Chinach firmy, które na początku kryzysu zwróciły się do swoich społeczności, uzyskały odczuwalny pozytywny wpływ na reputację w mediach tradycyjnych i społecznościowych.

Ten kryzys jest zapowiedzią „nowej rzeczywistości”, w której epidemie i inne traumy ekologiczne zagrażają działalności handlowej na całym świecie. Szybkie i przemyślane działania mogą sprawić, że Państwa organizacja będzie bardziej odporna.

O Autorach

Michael Hudecheck z Uniwersytetu St. Gallen w Szwajcarii, Charlotta Sirén z Uniwersytetu Queensland w Brisbane, Dietmar Grichnik z Instytutu Zarządzania Technologią w St. Gallen oraz Joakim Wincent, profesor z St. Gallen i Helsińskiej Szkoły Ekonomicznej Hanken, prowadzą badania nad przedsiębiorczością.

Rate this post