Czy start-upy naprawdę mogą uratować świat? Wiele osób tak uważa, ale starszy partner w firmie Innosight, Scott D. Anthony, nie jest jednym z nich. Przekonuje on, że duże organizacje o ugruntowanej pozycji są w stanie lepiej stymulować innowacje. Anthony przedstawia spojrzenie eksperta na to, jak duże firmy, takie jak Aetna i Johnson & Johnson, wykorzystały swoją wielkość, aby zmienić swoje branże, a także oferuje inspiracje, które mogą Państwo wykorzystać we własnej organizacji.

Streszczenie zostało przetłumaczone maszynowo (przepraszamy za niedoskonałości tłumaczenia) jako materiał na nasze szkolenia menedżerskie.

Take-Aways

  • Podczas gdy zakładanie nowej firmy wydaje się atrakcyjne i wpływowe, wprowadzanie innowacji we współpracy z organizacją o ugruntowanej pozycji może być bardziej transformacyjne.
  • „Podwójna transformacja” może pomóc dużym firmom w pokonaniu inercji i wprowadzeniu prawdziwych innowacji.
  • Liderzy, którzy odnoszą sukcesy, „mają odwagę spróbować” i wprowadzają innowacje proaktywnie, najlepiej wtedy, gdy wszystko idzie dobrze.
  • Wspieranie codziennej innowacyjności poprzez wyrabianie nawyków, które wykraczają poza obszar Państwa kompetencji.

Podsumowanie

Podczas gdy zakładanie nowej firmy wydaje się atrakcyjne i wpływowe, wprowadzanie innowacji w organizacji o ugruntowanej pozycji może być bardziej transformujące.
W badaniu przeprowadzonym wśród około 2000 osób na całym świecie, 40% wskazało przedsiębiorczość jako karierę o największym potencjale wpływania na świat. Jednak w czasach, gdy prawie każdy może założyć firmę przy niskich kosztach początkowych, naśladowcy mogą łatwo kopiować pomysły, a pomysły mogą być trudne do skalowania. Aby uzyskać maksymalny wpływ, przedsiębiorcy powinni dołączyć do potężnych firm o ugruntowanej pozycji.

„Najlepszą rzeczą, jaką można zrobić, jeżeli chce się zmienić świat, jest… dołączenie do wielkiej firmy”.
Weźmy pod uwagę Medtronic, międzynarodową korporację, która tworzy rozruszniki serca i urządzenia medyczne. Połączyła ona swoje charakterystyczne „aktywa skali” – powiązania branżowe, finansowanie i patenty – z „energią przedsiębiorcy”, aby opracować niepowtarzalny model biznesowy w Indiach, dzięki któremu rozruszniki serca stały się dostępne dla mas poprzez mikrofinansowanie.

„Podwójna transformacja” może pomóc dużym firmom w pokonaniu inercji i wprowadzeniu prawdziwych innowacji.
Zmiany w dużych organizacjach mogą zachodzić powoli lub nie zachodzić wcale, a przedsiębiorstwa nie mogą uciekać się do skrótów, aby zainspirować do zmian. Każdy poziom musi się zmienić. Firmy muszą przyjąć podwójne podejście do transformacji, tzn. muszą zmieniać i ulepszać swoją istniejącą działalność, aby uczynić ją bardziej solidną, a jednocześnie wykorzystywać swoje unikalne atuty, aby wspierać przyszły wzrost w nowych kierunkach. Firma Janssen, oddział farmaceutyczny firmy Johnson & Johnson, odbiła się od spadającej sprzedaży i wygasających patentów, podejmując radykalną strategię podwójnej transformacji. Po pierwsze, firma zmieniła sposób odkrywania nowych leków. Zamiast liczyć na to, że zespół genialnych naukowców i badaczy dokona przypadkowego przełomu, zawęził listę chorób, na które naukowcy powinni opracować lekarstwa. Dzięki temu zespół był skoncentrowany. Janssen rozwijał również ducha otwartej innowacji, współpracując z naukowcami w różnych miejscach, w tym w laboratoriach, firmach typu start-up i na uniwersytetach. Następnie, odrywając się od swojej tradycyjnej sfery leczenia chorób, Janssen zakłócił dotychczasową działalność, rozszerzając swój zasięg na sferę zapobiegania chorobom. Stworzyła program przechwytywania chorób, który wykorzystuje inteligentną technologię, która może pomóc w wykryciu, czy pacjent może zachorować, na przykład, na cukrzycę, i może opracować indywidualny program, aby pomóc pacjentowi uniknąć takiego wyniku. Ten kierunek jest motorem wzrostu firmy.

Liderzy, którzy odnoszą sukcesy, „mają odwagę próbować”, aby aktywnie wprowadzać innowacje, najlepiej wtedy, gdy wszystko idzie dobrze.
Po uchwaleniu ustawy Affordable Care Act w 2010 r. ubezpieczyciel zdrowotny Aetna odnotował najlepszy rok pod względem zysków i przychodów, a baza klientów wynosiła 45 milionów. Jednak zamiast spocząć na laurach, nowy dyrektor generalny Mark Bertolini postanowił zakłócić funkcjonowanie branży opieki zdrowotnej, zanim tradycyjne praktyki ubezpieczeniowe upadną.

„Przyszłość już tu jest. Tylko nie jest równomiernie rozłożona.” (autor science fiction William Gibson)
Jako lider musi Pan czujnie wypatrywać sygnałów, że otoczenie biznesowe może się zmieniać, ale gdzie należy szukać? Proszę obserwować, co robią młodzi ludzie, start-upy, hakerzy, artyści i ludzie, którzy pracują na obrzeżach swoich branż. Skoncentrować swoje wysiłki na kilku znaczących i podstawowych celach. Zbierać prawdziwe dane, przeprowadzając jak najtaniej mikroeksperymenty, wyciągać wnioski z wyników i dostosowywać się. Starać się unikać „problemu hipopotama”, kiedy to kierownictwo wyższego szczebla, a nie dane i eksperymenty, decyduje o tym, czy kontynuować projekt. Państwa podróż w kierunku podwójnej transformacji nie odbędzie się z dnia na dzień, dlatego muszą Państwo wytrwać w obliczu konfliktów.

Wspieranie codziennej innowacyjności poprzez wyrabianie nawyków, które wykraczają poza zakres Pana wiedzy.
Ludzie są wrodzoną ciekawością, ale formalna edukacja i sztywne środowisko pracy mają tendencję do wygaszania tej ciekawości.

„Największe niewykorzystane źródło energii na świecie nie znajduje się w wietrze. Nie ma go w wodzie. Nie ma go w słońcu. Jest w naszych dużych organizacjach, wypełnionych ludźmi, którzy kiedyś byli [pełni dziecięcej ciekawości], a teraz są skrępowani i ograniczeni, nie wykorzystując w pełni swojego potencjału związanego z ciekawością i kreatywnością.”
Niech Pan rozpali swoją kreatywność, zwiększając ilość czasu spędzanego z ludźmi, którym Pan służy i z tymi, którzy funkcjonują na marginesie. Konsekwentnie zadawać sobie pytania „dlaczego, dlaczego nie i co by było, gdyby”, które mogą ujawnić nowe możliwości innowacji. Proszę poćwiczyć eksperymentowanie poprzez przyjęcie nowego nawyku w życiu osobistym, na przykład zmianę porannej rutyny. To ćwiczenie może nauczyć Państwa, jak tanie i łatwe jest eksperymentowanie. Odwiedzać targi i czytać czasopisma, które pozornie nie są związane z Państwa branżą. W ten sposób można nawiązać nowe kontakty. Spotkać się z najdziwniejszym znajomym i poprosić go, aby polecił Pana swojemu najdziwniejszemu znajomemu. Dywersyfikując swoją sieć, wzbogacają ją Państwo.

O prelegencie

Scott D. Anthony jest starszym partnerem w Innosight, firmie konsultingowej zajmującej się innowacjami. Jest współautorem książki Dual Transformation: How to Reposition Today’s Business while Creating the Future.

Rate this post