Założyciel firmy Amazon, Jeff Bezos, zarobił miliardy dzięki temu, że jego firma nieustannie koncentruje się na klientach. Amazon nie tylko dał klientom to, czego chcą, jak nieograniczony wybór i szybka dostawa, ale także zaspokoił potrzeby, o których klienci nie wiedzieli, że je mają – jak na przykład w przypadku Alexy, cyfrowej asystentki sterowanej głosem. Dzięki takim przedsięwzięciom, mówi redaktor Bloomberg News Brad Stone, Amazon osiągnął kapitalizację rynkową w wysokości biliona dolarów, a Bezos stał się jednym z najbogatszych ludzi na świecie.

Tłumaczenie maszynowe opracowane na szkolenie z prowadzenia prezentacji, może zawierać nieścisłości i błędy językowe.

Take-Aways

  • Pomimo swoich ogromnych rozmiarów, Amazon zachował ducha innowacyjności.
  • W latach 2000, gdy przyszłość firmy stała pod znakiem zapytania, Amazon dokonał imponującego zwrotu.
  • Trzecia faza wzrostu wprowadziła Amazon na drogę do przekroczenia kapitalizacji rynkowej wynoszącej bilion dolarów.
  • Wzrost w latach 2010-tych obejmował innowacje i ekspansję w handlu detalicznym firmy Amazon.
  • Amazon wykonał odważne ruchy w elektronice użytkowej.
  • Amazon rozszerzył swoją obecność w zakresie dostaw towarów do supermarketów.
  • Amazon zmierzył się z Netflixem na rynku streamingu wideo.
  • Pandemia COVID-19 okazała się dla Amazon próbą i dobrodziejstwem.

Podsumowanie

Pomimo swoich ogromnych rozmiarów, Amazon zachował ducha innowacyjności.
Jeff Bezos założył firmę Amazon w 1995 roku jako księgarnię internetową działającą w garażu na przedmieściach Seattle. Firma odnotowywała co tydzień dwucyfrowy wzrost sprzedaży. W miarę jak firma Amazon rosła w siłę, przekraczając bilion dolarów kapitalizacji rynkowej, Bezos stał się najbogatszym człowiekiem na świecie.

„Dziś Amazon sprzedaje prawie wszystko i szybko dostarcza przesyłki, zasila większość Internetu w swoich centrach danych, przesyła programy telewizyjne i filmy do naszych domów i sprzedaje popularną linię głośników aktywowanych głosem”.
Rozwój firmy przebiegał w trzech fazach. Pierwszy wzrost, od 1995 r. do mniej więcej 1999 r., był wynikiem bańki internetowej. Kiedy bańka pękła, na przełomie wieków, Amazon prawie przestał istnieć.

Firma odrodziła się dzięki skupieniu się na innowacjach technologicznych, takich jak czytnik e-booków Kindle, oraz poprawie doświadczenia klientów poprzez poszerzenie asortymentu produktów, obniżenie cen i przyspieszenie dostaw.

W trzeciej fazie wzrostu, przypadającej mniej więcej na lata 2010, Amazon na nowo odkrył, że jest czymś więcej niż tylko sprzedawcą internetowym. Wprowadził głośniki Echo i towarzyszącego im asystenta cyfrowego Alexa. Stał się również wiodącym dostawcą usług cloud computing z Amazon Web Services (AWS), popularnym serwisem streamingu wideo oraz produkował oryginalne programy telewizyjne i filmy.

W latach 2000, gdy przyszłość firmy stała pod znakiem zapytania, Amazon dokonał imponującego zwrotu.
Po upadku dot-comów akcje Amazon spadły do poziomu jednocyfrowego. Firma wydawała się być w niekorzystnej sytuacji w porównaniu z innymi sprzedawcami internetowymi: Walmart szczycił się niższymi cenami, a eBay oferował większy wybór towarów.

Bezos znalazł inspirację w swoich osobistych maksymach biznesowych. Zgodnie ze swoim mottem „think big”, wprowadził firmę w drugą fazę wzrostu poprzez rozszerzenie działalności na nowe obszary. W pierwszej dekadzie nowego wieku rozszerzył asortyment produktów detalicznych Amazona, wprowadzając do niego zewnętrznych sprzedawców. Firma poszerzyła swoje możliwości magazynowania i dostaw, a także wprowadziła usługę dwudniowej wysyłki – Amazon Prime – która zadebiutowała za 79 dolarów rocznie.

„Pracowników poinstruowano, aby wzorowali się na 14 zasadach przywództwa, takich jak obsesja na punkcie klienta, wysoka poprzeczka dla talentów i oszczędność, i szkolono ich, aby codziennie brali je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o takich rzeczach, jak zatrudnianie nowych pracowników, awanse, a nawet banalne zmiany w produktach”.
Po tym, jak Bezos był świadkiem sukcesu odtwarzacza muzycznego iPod firmy Apple, zlecił swojej firmie zaprojektowanie i wprowadzenie na rynek czytnika książek elektronicznych, Kindle. Bezos przejmował potencjalnych rywali w e-handlu – między innymi sprzedawcę obuwia Zappos. W 2013 roku wycena Amazona wynosiła 80 miliardów dolarów, a wartość netto Bezosa osiągnęła 18,1 miliarda dolarów.

Trzecia faza wzrostu wprowadziła Amazon na drogę do przekroczenia kapitalizacji rynkowej wynoszącej bilion dolarów.
Trwająca mniej więcej od 2010 do 2020 roku faza ta znalazła oparcie w zasadzie Bezosa „Day 1”. Firma „Dnia 1” koncentruje się na wzroście i doskonaleniu – w przeciwieństwie do firmy „Dnia 2”, która dąży do utrzymania status quo.

Rok 2015 okazał się kluczowy dla tej trzeciej fazy. Po odrodzeniu firmy, wyniki były słabe. W 2014 roku Amazon odnotował stratę w wysokości 241 milionów dolarów. Niektórzy inwestorzy patrzyli na to sceptycznie, chociaż Bezos inwestował zyski z powrotem w firmę.

Amazon starał się ukryć, że duża część jego rentowności pochodziła z usługi cloud-computing, AWS. Firma nie chciała ostrzec Microsoftu i Google, że usługi cloud computing stały się kopalnią złota.

„Pierwsze firmy, które przyjęły AWS, stały się jego beta-testerami i ewangelistami”.
Amazon uruchomił AWS w 2006 roku, oferując moc obliczeniową przez Internet dla klientów takich jak Uber, Airbnb i Dropbox, a także laboratoriów uniwersyteckich i Laboratorium Napędu Odrzutowego NASA. Amazon po raz pierwszy opublikował dane dotyczące wydajności AWS w swoim raporcie kwartalnym ze stycznia 2015 r., ujawniając, że dział ten odnotował w tym roku 70% wzrost i marżę operacyjną w wysokości 19,2%. Wyniki te przewyższały liczby północnoamerykańskiego działu detalicznego Amazona. Wycena Amazon na Wall Street wzrosła o 15% w ciągu jednego dnia, osiągając ponad 200 miliardów dolarów.

Do końca 2015 roku kurs akcji Amazon wzrósł ponad dwukrotnie, a kapitalizacja rynkowa wyniosła 315 miliardów dolarów. Firma osiągnęła kamień milowy w postaci ponad 100 miliardów dolarów rocznej sprzedaży szybciej niż jakakolwiek inna korporacja w historii.

Wzrost w latach 2010-tych wiązał się z innowacjami i ekspansją w handlu detalicznym firmy Amazon.
Amazon szczególnie agresywnie budował Amazon Marketplace, gdzie sprzedawcy zewnętrzni mogli sprzedawać swoje towary. Marketplace zadebiutował na początku lat 2000 jako Seller Central. Do 2007 roku zajmował się głównie używanymi książkami i miał tylko 13% udziału w sprzedaży jednostkowej. W 2014 r. zyskał na rentowności, a w 2015 r. wartość artykułów sprzedanych za pośrednictwem Marketplace była wyższa niż sprzedaż w handlu detalicznym Amazon.

„Nie było kompromisu między szybkością a dokładnością. Mieli działać szybko i nigdy niczego nie zepsuć”.
Marketplace i tradycyjna działalność detaliczna Amazona stworzyły koło sukcesu: Firma wykorzystywała zyski z prowizji od sprzedaży osobom trzecim, aby obniżyć ceny tradycyjnych produktów i zapłacić za szybszą dostawę. Niskie ceny i inne korzyści związane z programem Prime spowodowały wzrost liczby odwiedzin klientów, co z kolei zwiększyło sprzedaż osób trzecich.

Ogólny wzrost w działalności e-commerce Amazona przyspieszył. W 2015 roku krajowa sprzedaż detaliczna rosła w tempie 25%. W 2017 roku wskaźnik ten wzrósł do 33%.

W tym samym czasie firma podjęła nieśmiałe kroki w kierunku handlu detalicznego. Przez cały rok 2010 firma realizowała kilka koncepcji, między innymi Amazon Go, wizję Bezosa dotyczącą całkowicie samoobsługowego sklepu spożywczego. Bezos miał nadzieję wyeliminować kasjerów i linie kas, a także wykorzystać wizję komputerową, robotykę i sztuczną inteligencję do śledzenia zakupów klientów. Kupujący wybierali produkty i wychodzili, a technologia automatycznie naliczała im opłaty. Pierwszy Amazon Go – otwarty w 2018 roku – był raczej sklepem typu convenience, oferującym gotowe produkty spożywcze.

„Amazon Go” okazał się przegrany. Ale Bezos nadal patrzył na to jako na zakład dotyczący wizji komputerowej i sztucznej inteligencji, rodzaj długoterminowego eksperymentu o wysokiej stawce, który jest niezbędny, aby uzyskać znaczące wyniki dla dużych firm.”
W 2015 roku firma, która była pionierem e-handlu książkami, otworzyła w Seattle fizyczną księgarnię – Amazon Books.

W latach 2010-tych Amazon podjął znaczne wysiłki w celu rozszerzenia swojej działalności e-commerce na rynki światowe. Pierwszą próbą była nieudana próba wejścia do Chin, gdzie napotkała nieprzejednanego konkurenta w postaci chińskiego serwisu e-commerce Alibaba. Większym sukcesem okazała się ekspansja w Indiach, gdzie rynek liczy 1,3 miliarda ludzi. Amazon India, która rozpoczęła działalność w 2014 r., różniła się od zwykłej strategii firmy, przyjmując wyłącznie sprzedawców zewnętrznych. W 2015 roku Amazon otworzył swoją pierwszą stronę w Ameryce Łacińskiej, Amazon Mexico.

Amazon podjął odważne kroki w dziedzinie elektroniki użytkowej.
Lata 2010 przyniosły jedną z największych porażek firmy Amazon, Fire Phone, która została zniwelowana przez pojawienie się cieszącego się ogromnym powodzeniem głośnika Echo. Bezos zaproponował koncepcję inteligentnego głośnika z towarzyszącym mu cyfrowym asystentem, inspirując się obrazami science fiction o komputerach sterowanych głosem. W przeciwieństwie do Fire Phone, którym Amazon próbował dogonić iPhone’a i Androida, dzięki Echo firma zapoczątkowała nową kategorię produktów.

„Bezos wykorzystał pomysł sprzedaży książek na nowym nośniku zwanym siecią i poprzez inwencję, nieograniczone korzystanie z technologii i bezwzględne dążenie do uzyskania efektu dźwigni przekształcił go w globalne imperium warte ponad półtora biliona dolarów”.
Echo wymagało rozwiązania wielu problemów technicznych związanych z rozpoznawaniem mowy, takich jak filtrowanie hałasu otoczenia i rozumienie mowy z drugiego końca pokoju. Szkolenie oprogramowania Alexy w zakresie głębokiego uczenia się AI wymagało zebrania ogromnej ilości zapytań słownych. Firma wynajęła domy i mieszkania w kilku miastach i umieściła urządzenia Alexa wśród wielu innych urządzeń wabików. Zatrudniano pracowników tymczasowych – nie ujawniając, nad czym pracują – i kazano im czytać skrypty pytań i poleceń. Amazon wprowadził Echo 6 listopada 2014 roku i sprzedał ponad 100 milionów sztuk.

Amazon rozszerzył swoją obecność w zakresie dostaw artykułów spożywczych.
W 2007 r. Amazon uruchomił usługę dostawy artykułów spożywczych Amazon Fresh, która stanęła przed ogromnym wyzwaniem. Korzystała z systemu magazynowego podobnego do tego, który jest stosowany w tradycyjnych produktach Amazon, ale ten system nie przekładał się dobrze na dostawy żywności.

W 2012 r. firma Instacart skutecznie zaoferowała dostawę artykułów spożywczych tego samego dnia. Zamiast magazynować produkty, Instacart nawiązał współpracę z renomowanymi sieciami spożywczymi i zatrudnił niezależnych wykonawców, którzy zbierali zamówienia z półek sklepowych i dostarczali je własnymi samochodami. Google wprowadził podobną usługę, Google Express, która dostarczała towary z Costco, Target i innych sklepów.

„Jeff Bezos i jego globalne imperium okazali się (…) całkowicie wolni od praw korporacyjnej grawitacji, które spowalniają wzrost dużych przedsiębiorstw, hamują ich sprawność i zaciemniają osąd liderów wyższego szczebla o niebotycznym bogactwie”.
Amazon zareagował na to zagrożenie w 2014 roku, wprowadzając Prime Now na Manhattanie. Począwszy od ograniczonych obszarów miasta, oferowała ona członkom Prime bezpłatną dostawę w ciągu dwóch godzin – i gwarantowaną dostawę w ciągu jednej godziny za dodatkowe 7,99 USD. Początkowo usługa koncentrowała się na popularnych produktach innych niż żywność, ale w 2015 roku Amazon wprowadził drugą wersję, oferującą żywność z powiązanych sklepów. Do 2017 roku usługa została rozszerzona na 33 miasta i kilka zagranicznych lokalizacji, ale oferta nadal nie była opłacalna. Następnie Amazon zawarł umowę kupna krajowej sieci Whole Foods Market za 13,7 miliarda dolarów i zintegrował 465 sklepów Whole Foods z usługą Prime Now.

Amazon zmierzył się z Netflixem na rynku streamingu wideo.
Oferując już filmy i programy telewizyjne do wypożyczenia lub kupienia, Amazon zdecydował się konkurować w branży streamingu abonamentowego. Połączyła swój serwis streamingowy z członkostwem w Prime bez dodatkowych opłat. Prime Video oferował treści licencjonowane przez 20th Century Fox, Sony Pictures, PBS i BBC America.

„Zmieniały się dziesiątki lat temu sposoby produkcji i dystrybucji programów telewizyjnych i filmów”.
W końcu Netflix i Prime zdały sobie sprawę, że konkurowanie o programy z renomowanych wytwórni utrudnia każdej z nich zdominowanie walki o uwagę widzów. Obie firmy zrozumiały, że muszą oferować oryginalne programy.

Amazon wyprodukował szereg hitów, takich jak Transparent i The Marvelous Mrs. Maisel. Wpompowała pieniądze inwestycyjne w Prime Video – 5 miliardów dolarów w 2018 roku i 7 miliardów dolarów w 2019 roku.

Dla Amazon pandemia COVID-19 okazała się próbą i dobrodziejstwem.
Kiedy 30 stycznia 2020 roku Amazon opublikował swój wakacyjny raport finansowy, okazało się, że firma osiągnęła zysk w wysokości 3,3 miliarda dolarów. Pobito tym samym prognozy Wall Street. Bezos był wart 140 miliardów dolarów, a kapitalizacja rynkowa jego firmy przekraczała bilion dolarów.

Gdy COVID-19 spowodował problemy w zatłoczonych centrach realizacji zamówień Amazon, firma podjęła kroki w celu zwiększenia bezpieczeństwa swoich magazynów, ale gdy zamówienia od klientów poddanych kwarantannie gwałtownie wzrosły, Amazon musiał zwiększyć siłę roboczą magazynów i zwiększyć liczbę godzin pracy. Pracownicy zarzucali firmie, że realizuje zamówienia kosztem ich bezpieczeństwa. Pojawiła się garstka sygnalistów, którzy stanęli na czele oskarżenia przeciwko praktykom firmy.

„Pomimo zwiększonej podejrzliwości wobec wielkich technologii i zacieśniającej się kontroli Amazona nad gospodarką zachodnią, firma stała się w roku 2020 swego rodzaju wybawieniem – kamizelką ratunkową rzuconą milionom gospodarstw domowych na całym świecie, które poddały się kwarantannie w obliczu nieubłaganego ataku pandemii COVID-19”.
Nawet w obliczu tych wyzwań, pandemia okazała się dla Amazona korzystna w 2020 roku, który był najbardziej dochodowym rokiem w historii firmy. Przychody wzrosły o 37% i wyniosły ostatecznie 380 miliardów dolarów. AWS skorzystał na zwiększonej liczbie telekonferencji i szkół online podczas kwarantanny. Posiadanie klientów, którzy byli w domu, zwiększyło popularność Prime Video.

Amazon zakończył rok 2020 z kapitalizacją rynkową w wysokości 1,6 biliona dolarów. Osobisty majątek Bezosa wzrósł w czasie pandemii do ponad 190 miliardów dolarów. W lutym 2021 roku odszedł na emeryturę jako prezes zarządu – pozostając jednocześnie prezesem – a nowym prezesem został szef AWS, Andy Jassy.

O autorze

Brad Stone jest starszym redaktorem wykonawczym globalnych wiadomości technologicznych w Bloomberg News.

Rate this post